کرایسلر

پیشرانه شش سیلندر هوریکن با بیش از 520 اسب بخار، جایگزین هلکت می‌شود

استلانتیس رسماً اعلام کرده که نسخهٔ قوی‌تری از پیشرانهٔ ۳ لیتری توئین توربوی هوریکین در دست توسعه است که بیش از ۵۲۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت.

در مارس ۲۰۲۲، استلانتیس یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربو بنام هوریکین را به‌عنوان جایگزینی برای موتورهای V8 همی معرفی کرد. این موتور ۳ لیتری در نسخهٔ استاندارد ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۵ نیوتن متر گشتاور و در نسخهٔ خروجی بالا ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما توسعهٔ نسخه‌ای حتی قوی‌تر نیز در حال انجام است. در طول کنفرانسی که این هفته در دیترویت برگزارش، استلانتیس اشاره کرد که هنوز روی پیشرانه‌های درون‌سوز سرمایه‌گذاری می‌کند. به گفتهٔ «مایکل بلی» معاون ارشد این شرکت، موتور هوریکین نسخه‌های دیگری خواهد داشت:

ما قدرت بیشتری داریم که هنوز رو نکرده‌ایم

درحالی‌که نسخهٔ خروجی بالای این موتور هم‌اکنون در جیپ واگنییر 510 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، به گفتهٔ اتو نیوز، حداکثر قدرت این نسخه ۵۲۰ اسب بخار است و بنابراین، هرچند قدرت نسخهٔ سوم پیشرانهٔ هوریکین هنوز اعلام نشد اما قطعاً بیش از ۵۲۰ اسب بخار خواهد بود. این یعنی اگر نسخهٔ بنزینی نسل بعدی دوج چارجر واقعاً در کار باشد، قطعاً قوی‌ترین نسخهٔ هوریکین را زیر کاپوت آن خواهیم دید. البته این موتور فقط به‌صورت شش سیلندر تولید نخواهد شد زیرا به گفتهٔ بلی، شرکت برنامه‌هایی برای ساخت نسخهٔ کوچک‌تر چهار سیلندر ۲ لیتری را هم دارد. علاوه بر این، ساخت یک پیشرانهٔ سه سیلندر برگرفته از بخش اروپایی استلانتیس هم در برنامه هست. این شرکت هم‌اکنون محصولات متنوعی از خودروهای کوچکی مثل پژو ۲۰۸ گرفته تا سدان میان سایز ۵۰۸ را با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر در اروپا عرضه می‌کند.

هرچند شاید تصور شود که پیشرانهٔ هوریکین جایگزین موتور V6 پنتااستار خواهد شد اما این‌طور نیست. به گفتهٔ بلی، استلانتیس به سرمایه‌گذاری روی این موتور ادامه می‌دهد زیرا پنتااستار پیشرانه‌ای بسیار خوب، کم‌هزینه و باکیفیت است. وی گفته این V6 در آیندهٔ نزدیک هیبریدی خواهد شد. بدین منظور، استلانتیس اواسط سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاری ۲۴.۷ میلیون دلاری در کارخانهٔ میشیگان که موتور پنتااستار را تولید می‌کند انجام داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    عجب موتوری !! همین ۶ سیلندر نه چندان بزرگ باعث میشه گرند واگینر غولپیکر ظرف فقط ۵/۵ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسه ( احتمالا صفر تا صدش هم حدود ۵/۸ – ۵/۹ باشه ) که برای هیکل تقریبا ۳ تنی این هیولا لوکس واقعا عدد خارق العاده و تا حدی باور نکردنی هست ! کاش داج به جای اینکه چلنجر و چارجرو کامل الکتریکی کنه ، همین هوریکن رو با کمی بهینه سازی و اضافه کردن موتور الکتریکی ( پلاگین هیبرید ) روی نسل بعدی ماسل کار ها میذاشت تا زمانی که باتری های حالت جامد رونمایی بشن ، اون موقع میتونست یه چلنجر الکتریکی ۲۰۰۰ اسبی یا حتی بیشتر با وزن معقول تولید کنه طوری که واقعا شایسته جانشینی دیمون ۱۷۰ باشه ( الان قویترین نسخه چارجر دیتونا ۸۰۰ اسب قدرت داره که این یعنی از دیمون و دیمون ۱۷۰ خیلی ضعیف تر هست حتی با اینکه الکتریکیه ! )

    موافقم 52
    مخالفم 4
    1. Enzo Ferrari 2008

      ۲۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1208 ديدگاه)

      عجب موتور خفنیه

      موافقم 19
      مخالفم 2
    2. Cyber truck punk

      ۲۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (150 ديدگاه)

      تنها چیزی برای رو سیاهی کردن تسلا.
      همین این کفایت می‌کنه.

      موافقم 19
      مخالفم 1
  2. rita

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    دوج با موتور شش سیلندر هی 💔💔💔💔💔💔💔حتی قسمت نشد توی خیابون ببینمش

    موافقم 34
    مخالفم 2
    1. MohammaD

      ۲۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (344 ديدگاه)

      با این تب و تاب الکتریکی سازی همین موتورم غنیمته . آرایش خطی هم داره دیگه تو این شرایط استلانتیس چی بهتر از این ؟

      موافقم 15
      مخالفم 2
    2. ‌ ‌

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (4949 ديدگاه)

      من دیدم 😐

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. Amirhossain Hossainy

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (157 ديدگاه)

    تورو خدا از این موتور ۲۰۰۰ سی سی به محصولات فرانسوی گروه هم بدین..خفه شدیم از این ۱۶۰۰

    موافقم 40
  4. corvette

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (370 ديدگاه)

    ای کاش یه V8 مدرن داشتن

    موافقم 41
    مخالفم 1
  5. موتور rb26dett موتور 2jzgte jdm forever

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (724 ديدگاه)

    پست مفیدی بود سپاس فراوان

    موافقم 22
    مخالفم 1
  6. javad-bmw

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (219 ديدگاه)

    رشد تکنولوژی آدم رو حیزت زده میکنه موتور های ۳۵۰ اینچ مکعبی gm تو دهه هفتاد میلادی ۱۸۰ اسب بخار آزاد میکردن(به علت سخت گیری های محیط زیستی وگرنه بیشتر هم میشد ازش قدرت گرفت) اما الان با سخت گیری های خیلی شدید تر با حجم های خیلی پایین تر از موتورها خروجی های تقریبا عجیب میگیرن،برای مثال مرسدس از موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری حدود ۴۱۶ اسب قدرت گرفته.

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. OM.01

      ۲۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (552 ديدگاه)

      ((رشد تکنولوژی آدم رو حیزت زده میکنه موتور های ۳۵۰ اینچ مکعبی gm تو دهه هفتاد میلادی ۱۸۰ اسب بخار آزاد میکردن به علت سخت گیری های محیط زیستی وگرنه بیشتر هم میشد ازش قدرت گرفت))

      تقریبا اکثر آمریکایی های تو ایران هستن برای بعد دوران بحران نفتی هستن و خیلی ها میگن ماشین آمریکایی بدرد نخوره چون مثلا از 5.7 لیتر فقط 180 اسب گرفته! اما هیچ فقط دلیل این قدرت پایین رو نمیگن… اون دوره خودروهای آمریکایی برای مصرف سوخت کمتر و مالیات کمتر مصرف کننده یه تغییر قابل توجه در ساختار موتور ضریب تراکم گرفتن. همون موتور 350 GM در سال 1970 و 1971 عین آب خوردن 300 اسب قدرت تولید می‌کرد.

      همون کامارو ها و بیوک اسکای لارک پیشنهاد میکنم برید نسل قبلشون برای 1971 یه نگاهی بی اندازید

      امروزه به صورت اتمسفر با سفارش و بستن قطعات مناسب به صورت اتمسفر میشه از این انجین 400 الی 500 اسب قدرت گرفت. یه سوپرشارژر مناسب قدرت رو میبره دور بر 600 اسب…

      موافقم 23
      مخالفم 1
  7. blackwing

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1305 ديدگاه)

    🥲🥲🥲🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

    موافقم 13
  8. آرش آمریکایی

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (639 ديدگاه)

    توربو کردن ماشین یعنی اینکه تعداد سیلندرهات کمه

    موافقم 11
    مخالفم 13
  9. Viper

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    هیچوقت فکر نمیکردم چلنجر ۶ سیلندر توئین توربو بشه، دنیای مضخرف شده…..

    موافقم 19
  10. Ardavan Eslami

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    هی چه روزی شد برای من دوج شش سیلندر من فقط یه چارجر srt8هشت سیلندر سوار شدم و یه درانگو شش سیلندر توربو ولی خوب بازم دوست داشتم دوج تولید چارجر و چلنجر رو قطع نکنه اما تکنولوژی اینو میگه

  11. car lover

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1435 ديدگاه)

    توربو و 6 سینلدر و خطی و این چرت و پرتا به دوج نمیاد. سوپرشارژ 8 سیلندر خورجینی چیزیه که باید باشه و همه میخوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا