یکی از ۹ نمونهٔ باقیمانده از کرایسلر توربین کار که در اختیار جی لنو است، پس از بازسازی کامل حالا دوباره امکان حرکت و رانندگی پیدا کرده است.
شاید ایدهٔ ساخت خودرویی با موتور جت احمقانه به نظر برسد ولی کرایسلر در اوایل دههٔ ۶۰ میلادی، این ایده را به واقعیت تبدیل کرد. این شرکت خودرویی آزمایشی با نام توربین کار را توسعه داد که در تعداد محدودی ساخته و در اختیار افراد خوششانسی قرار گرفت تا بهطور روزمره از آن استفاده کنند. هرچند توربین کر هیچگاه به تولید انبوه نرسید ولی صنعت خودروسازی آمریکا را به جلو پیش برد.
درست زمانی که جنگ جهانی دوم در حال پایان بود، کرایسلر طراحی یک پیشرانهٔ توربین گازی که با کد A-86 شناخته میشد را به پایان رساند. هرچند موتورهای جت آن سالها قدرتی مشابه پیشرانههای پیستونی داشتند ولی بسیار کوچکتر و سبکتر بودند. این یعنی حالا هواپیماها میتوانستند بزرگتر شوند و حتی به سمت شکستن دیوار صوت حرکت کنند. به همین دلیل، این سؤال در کرایسلر مطرح شد که آیا میتوانیم موتور جت را روی خودرو نصب کنیم؟ این کار اما با چالشهای بزرگی مواجه بود زیرا هرچند موتورهای جت برای هواپیماها بسیار مناسب و کارآمد هستند ولی در خودرو نمیتوانند بهراحتی کار کنند.
بر سر راه این ایدهٔ بلندپروازانه، مشکلاتی بود که باید حل میشد. چگونگی خنک کردن موتور، محل ذخیرهٔ سوخت و استفاده از گیربکسی مناسب ازجملهٔ این مشکلات بودند. در هواپیماها، موتور جت از طریق نیروی هوای خروجی از توربین که به آن رانش گفته میشود کار میکند اما این شیوه برای خودرویی که قرار است در ترافیک حرکت کند مناسب نیست. به همین دلیل، مهندسان یک توربین دوم را به موتور اضافه کردند. این توربین که توسط هوای خروجی از توربین اول به چرخش درمیآمد، دور توربین اول را از ۴۰ تا ۵۰ هزار rpm، به چیزی کاهش داد که بتوان از طریق گیربکس به محور عقب خودرو منتقل کرد. از این طریق، امکان انتقال ۱۳۰ اسب بخار قدرت موتور به چرخها فراهم شد. این نیرو در دور ۳۶ هزار rpm تولید میشد.
علاوه بر این، برای اینکه موتور توربین گازی طوری رفتار کند که کاربران از یک خودرو انتظار دارند، پاسخ پدال گاز و پاشش سوخت هم باید بهطور اساسی تغییر میکرد. بااینوجود، مهندسان در این پروژه با چالش ارتعاش مواجه نبودند زیرا موتور توربین گازی قطعات بسیار کمتری نسبت به موتور پیستونی دارد که فقط میچرخند و ارتعاشی ایجاد نمیکنند. علاوه بر این، برخلاف موتور پیستونی، موتور توربین گازی نیازی به فشردهسازی سوخت ندارد و درنتیجه، میتواند با سوختهایی که در اثر فشردهسازی بهطور خودبهخود مشتعل میشوند هم کار کنند. برای نشان دادن این قابلیت، حتی یکی از مهندسان کرایسلر، یک نمونه از توربین کار را به جشنوارهٔ بادامزمینی برد و در باک آن روغن بادامزمینی ریخت! هرچند این خودرو بوی آشپزخانهٔ رستوران میداد اما بهخوبی کار میکرد!
کرایسلر اما اولین شرکتی نبود که استفاده از موتور توربین گازی را در خودرو امتحان کرد و در اوایل سال ۱۹۴۹ روور هم همین ایده را مطرح کرده بود. علاوه بر این، دیگر خودروسازان بزرگ آمریکا نیز در دههٔ ۶۰ موتورهای توربین گازی را روی خودرو آزمایش کردند ولی از بین همهٔ اینها، فقط کرایسلر بود که چیزی بیش از یک خودروی نمایشی تک ساخت خلق کرد. این شرکت حتی چندین دستگاه توربین کار را در اختیار مصرفکنندگان معمولی قرار داد و افراد در دنیای واقعی هفتهها هرروز با آنها رانندگی کردند. مجموعاً ۲۰۳ رانندهٔ خوششانس توربین کار را به مدت سه ماه در اختیار داشتند.
در طول این آزمایشها، مشکلات خودرو مثل فرایند پیچیدهٔ استارت، شتاب کند، مصرف سوخت بالا و سروصدای زیاد مشخص شد. هرچند بسیاری از این مشکلات قابلحل بودند ولی کرایسلر تصمیم به عدم ادامهٔ این پروژه گرفت. بدین ترتیب، شرکت در سال ۱۹۶۶ خودروها را پس گرفت و همهٔ آنها را بهجز ۹ دستگاه نابود کرد. از این تعداد، دو دستگاه در اختیار خود کرایسلر ماند، شش دستگاه در موزههای مختلف آمریکا به نمایش درآمدند و یک دستگاه هم در اختیار جی لنو است.
موتور نمونهای که در اختیار جی لنو بود شش سال پس از خریداری ذوب شد و هیچکس از این اتفاق خبر نداشت زیرا به کار انداختن دوبارهٔ آن بسیار سخت بود و لنو از امکان انجام آن اطمینان نداشت. بااینحال، «سام بارلو ویلیامز» یکی از طراحان اصلی این موتور، پس از کنسل شدن پروژهٔ توربین کار توسط کرایسلر، شرکت توربین خود را راهاندازی کرد و پسر او، گرگ که هنوز این شرکت را اداره میکند، با استفاده از منابع و تخصص خود برای بازسازی توربین کار به کمک لنو آمد. چند مهندس کرایسلر نیز برای کمک داوطلب شدند و نقشی حیاتی در پیشبرد این پروژه داشتند.
به نظر میرسد پوشش خارجی این موتور همچنان حفظ شده باشد ولی برای بازسازی قطعات داخلی بهطور گستردهای از فناوری پرینت سهبعدی استفاده شده است زیرا بدون بهره بردن از این فناوری، ساخت این قطعات هزینهٔ بسیار بالایی میداشت. مهندسان قدیمی کرایسلر هنوز بسیاری از طرحهای اصلی این پروژه را نگه داشته بودند که در ترکیب با تکنولوژیهایی مثل اسکن سهبعدی، باعث شد موتور توربین گازی کرایسلر دوباره به راه بیفتد.
حال این خودرو برای اولین بار پس از بازسازی، راهی خیابانها شده است. در ادامه میتوانید ویدئوی رانندگی لنو با کرایسلر توربین کار را تماشا کنید و از شنیدن صدای خودرویی که در خیابانهای آمریکا سوت میکشد لذت ببرید.
شهروند ایرانی
۱۵ آذر ۱۴۰۳بسم للله رحمان رحیم و بهی نستعین یوتیوب در ایران به علت رسیدن به قله ها فیلتر میباشد لطفا در سایت خود یا سایت اپارات بارگذاری بفرمایید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ آذر ۱۴۰۳باشه انجام می دم :)
Parvaz
۱۵ آذر ۱۴۰۳سلام خداقوت
با قندشکن صفحه باز نمیشه بدون قند شکن هم فیلم یوتیوب در صفحه نیست :) اسیر شدیم!!!
nissan skyline
۱۵ آذر ۱۴۰۳برو یوتیوب صفحه پدال رو ساب کن راحت ببین همرو
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۵ آذر ۱۴۰۳آقا تو همون یوتیوب بزارید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ آذر ۱۴۰۳فیلم خارجی که ما نساختیم :) در یوبتیوب هست
خیلی راحت در یوتیوب به انگلیسی جستجو کنید براتون میاد
مهم اینه که در آپارت برای ایرانی های دور از فیلتر شکن، قابل تماشا باشه
https://www.aparat.com/v/imw43zh
همایون
۱۶ آذر ۱۴۰۳اگه میشد فیلمهارو زیرنویس میکردن خیلی بهتر میشد واقعا لازمه واسه سایتی مثل پدال که بیشتر مخاطباش به انگلیسی مسلط نیستند.فیلمها نوددرصد جذابیتشون رو از دست میدن اینجوری انگار دوتا آدم بودن که وراجیشون مانع شنیدن صدای پیشرانه میشد هر چند پیشرانه ماشین هم از جاروبرقی خونه ما کم صداتر بود
سجاد
۱۶ آذر ۱۴۰۳داداش
درس خواندن هم فیلتر بود یه بسم الله نمیتونی بنویسی
SRT
۱۵ آذر ۱۴۰۳عجب پروژه دیوانه واری بوده
مازیار
۱۵ آذر ۱۴۰۳بد نمیشد اگه آمریکا تو این سالهای آخر درونسوز دو سه سال میزد به سیم آخر و کاملا با الگوبرداری از دهه شصت خودش خودرو میساخت
Cehx
۱۵ آذر ۱۴۰۳استاندارد های الایندگی همون زمان باعث توقف تولید خودرو های دهه 60 شد استاندارد های الایندگی الان که دیگه هیچی
مازیار
۱۵ آذر ۱۴۰۳آخ آخ حواسم به خرسهای قطبی نبود😄
SMS
۱۶ آذر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Chrysler-Turbine-Car-6.jpg
چه طراحی جالب و مناسبی داره
Taha Ayoobi
۱۵ آذر ۱۴۰۳چه باحال بوده
طراحیش هم خیلی خوشگل بوده
جرمی کلارکسون
۱۵ آذر ۱۴۰۳با آبجو هم کار میکنه🫠
.
۲۲ دی ۱۴۰۳سرکه فکر کنم توش بریزی هم کار کنه.
یکی دیگه هم بیاد کامنت مارو کامل کنه تمومه دیگه.:)
AliMOPAR
۱۵ آذر ۱۴۰۳یکی اینه و یکی چارجر دایتونا و پلیموث رودرانر هر سه توسط مهندسان بخش موشک سازی کرایسلر توسعه داده شدن که از در زمان جنگ جهانی دوم مونده بودن
مهدی دهقان
۱۵ آذر ۱۴۰۳تانک ابرامز امریکا و تی 80 یو تی دی شوروی هم موتور توربین گاز دارن قدرت زیادی دارن ولی از نظر تعمیر نگهداری فاجعه ان
حسین دهمرد
۱۵ آذر ۱۴۰۳این جی لنو یچی بیشتر از مجری تلویزیونیه.
ابوالفضل
۱۶ آذر ۱۴۰۳طراحی جذابی داره مخصوصا داخل کابین
کاش عدد و ارقام واسه شتاب و تاپ اسپید هم میگفتن چقدره
در کل واسه نگه داشتن تو کلکسیون خوبه این ماشین
علی علوی
۱۸ آذر ۱۴۰۳مجدداً عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی کاربران و حضرات و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
نخستین اتومبیل هیدروژنی جهان توسط کمپانی معظم جنرال موتورز در سال ۱۹۶۶ میلادی و تحت عنوان الکترو ون به جهانیان عرضه شد
GENERAL MOTORS ELECTROVAN THE WORLD FIRST HYDROGEN FUEL CELL VEHICLE DESIGN AND DEVELOP AND BUILT IN YEAR OF 1966
نخستین اتومبیل هستهای جهان هم توسط کمپانی معظم فورد در دهه پنجاه میلادی و تحت عنوان فورد نوکلئون به جهانیان عرضه شد و نیز در سال های اخیر کادیلاک هم اتومبیل آینده نگرانه ای تحت عنوان کادیلاک توریوم عرضه کرده است
THE WORLD FIRST NUCLEAR CAR NAMED NUCLEON AND DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY FORD MOTORS IN DECADE OF 1950
AND CADILLAC IN RECENT YEARS DESIGN AND DEVELOP AND BUILT NEW NUCLEAR CAR NAMED CADILLAC THURIUM
نخستین اتومبیل خورشیدی جهان توسط ویلیام کاب در سال ۱۹۵۵ میلادی در کمپانی معظم جنرال موتورز اختراع شد
GENERAL MOTORS WILLIAM COBB INVENTED THE WORLD FIRST SOLAR CAR IN YEAR OF 1955
نخستین اتومبیل با موتور یا همان قوای محرکه حرارتی خورشیدی توسط دانشگاه واشنگتن غربی در شهر بلینگهام در ایالت واشنگتن اختراع شد در سال ۱۹۹۷ میلادی
THE WORLD FIRST THERMO PHOTOVOLTAIC ELECTRIC CAR DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY WESTERN WASHINGTON UNIVERSITY IN CITY OF BELLINGHAM IN STATE OF WASHINGTON IN YEAR OF 1997
نخستین اتومبیل هیبرید الکتریکی به صورت امروزی همراه با دو موتور جداگانه الکتریکی و گازی در سال ۱۹۰۵ توسط مهندس و مخترع مشهور آمریکایی به نام اچ پایپر اختراع شد
نخستین اتومبیل هیبرید الکتریکی جهان از نوع هیبرید پلاگین توسط مهندس و مخترع و دانشمند و استاد دانشگاه کالیفرنیا در شهر دیویس به نام اندرو فرانک عرضه شد
ایشان در سری مسابقات شل اکوماراتن که سالانه به صورت جداگانه در سه بخش کاملاً مجزا در ایالات متحده برای بخش قاره آمریکا و در سنگاپور و ژاپن و یا یک کشور در شرق آسیا برای بخش آسیا و در هلند و بریتانیا و یا یک کشور اروپایی برای بخش اروپایی برگزار می شود اتومبیل های رکورد شکن بسیار زیادی را طراحی و توسعه و تولید کرده بود
و پروفسور ویکتور ووک که در واقع یکی از معدود افرادی است که بیشترین میزان پیشرفت ها و دستاوردهای بزرگ را در بخش اتومبیل های هیبرید الکتریکی در جهان داشته است
همه اینها نشان دهنده این مطلب و موضوع می باشد که ایالات متحده همواره پیشتاز و سردمدار تکنولوژی های بسیار پیشرفته و پیچیده در سایر زمینه ها در سطح جهان می باشد