کرایسلر

رانندگی با کرایسلر توربین کار، خودرویی با موتور جت!

یکی از ۹ نمونهٔ باقیمانده از کرایسلر توربین کار که در اختیار جی لنو است، پس از بازسازی کامل حالا دوباره امکان حرکت و رانندگی پیدا کرده است.

شاید ایدهٔ ساخت خودرویی با موتور جت احمقانه به نظر برسد ولی کرایسلر در اوایل دههٔ ۶۰ میلادی، این ایده را به واقعیت تبدیل کرد. این شرکت خودرویی آزمایشی با نام توربین کار را توسعه داد که در تعداد محدودی ساخته و در اختیار افراد خوش‌شانسی قرار گرفت تا به‌طور روزمره از آن استفاده کنند. هرچند توربین کر هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید ولی صنعت خودروسازی آمریکا را به جلو پیش برد.

درست زمانی که جنگ جهانی دوم در حال پایان بود، کرایسلر طراحی یک پیشرانهٔ توربین گازی که با کد A-86 شناخته می‌شد را به پایان رساند. هرچند موتورهای جت آن سال‌ها قدرتی مشابه پیشرانه‌های پیستونی داشتند ولی بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر بودند. این یعنی حالا هواپیماها می‌توانستند بزرگ‌تر شوند و حتی به سمت شکستن دیوار صوت حرکت کنند. به همین دلیل، این سؤال در کرایسلر مطرح شد که آیا می‌توانیم موتور جت را روی خودرو نصب کنیم؟ این کار اما با چالش‌های بزرگی مواجه بود زیرا هرچند موتورهای جت برای هواپیماها بسیار مناسب و کارآمد هستند ولی در خودرو نمی‌توانند به‌راحتی کار کنند.

بر سر راه این ایدهٔ بلندپروازانه، مشکلاتی بود که باید حل می‌شد. چگونگی خنک کردن موتور، محل ذخیرهٔ سوخت و استفاده از گیربکسی مناسب ازجملهٔ این مشکلات بودند. در هواپیماها، موتور جت از طریق نیروی هوای خروجی از توربین که به آن رانش گفته می‌شود کار می‌کند اما این شیوه برای خودرویی که قرار است در ترافیک حرکت کند مناسب نیست. به همین دلیل، مهندسان یک توربین دوم را به موتور اضافه کردند. این توربین که توسط هوای خروجی از توربین اول به چرخش درمی‌آمد، دور توربین اول را از ۴۰ تا ۵۰ هزار rpm، به چیزی کاهش داد که بتوان از طریق گیربکس به محور عقب خودرو منتقل کرد. از این طریق، امکان انتقال ۱۳۰ اسب بخار قدرت موتور به چرخ‌ها فراهم شد. این نیرو در دور ۳۶ هزار rpm تولید می‌شد.

علاوه بر این، برای اینکه موتور توربین گازی طوری رفتار کند که کاربران از یک خودرو انتظار دارند، پاسخ پدال گاز و پاشش سوخت هم باید به‌طور اساسی تغییر می‌کرد. بااین‌وجود، مهندسان در این پروژه با چالش ارتعاش مواجه نبودند زیرا موتور توربین گازی قطعات بسیار کمتری نسبت به موتور پیستونی دارد که فقط می‌چرخند و ارتعاشی ایجاد نمی‌کنند. علاوه بر این، برخلاف موتور پیستونی، موتور توربین گازی نیازی به فشرده‌سازی سوخت ندارد و درنتیجه، می‌تواند با سوخت‌هایی که در اثر فشرده‌سازی به‌طور خودبه‌خود مشتعل می‌شوند هم کار کنند. برای نشان دادن این قابلیت، حتی یکی از مهندسان کرایسلر، یک نمونه از توربین کار را به جشنوارهٔ بادام‌زمینی برد و در باک آن روغن بادام‌زمینی ریخت! هرچند این خودرو بوی آشپزخانهٔ رستوران می‌داد اما به‌خوبی کار می‌کرد!

کرایسلر اما اولین شرکتی نبود که استفاده از موتور توربین گازی را در خودرو امتحان کرد و در اوایل سال ۱۹۴۹ روور هم همین ایده را مطرح کرده بود. علاوه بر این، دیگر خودروسازان بزرگ آمریکا نیز در دههٔ ۶۰ موتورهای توربین گازی را روی خودرو آزمایش کردند ولی از بین همهٔ این‌ها، فقط کرایسلر بود که چیزی بیش از یک خودروی نمایشی تک ساخت خلق کرد. این شرکت حتی چندین دستگاه توربین کار را در اختیار مصرف‌کنندگان معمولی قرار داد و افراد در دنیای واقعی هفته‌ها هرروز با آن‌ها رانندگی کردند. مجموعاً ۲۰۳ رانندهٔ خوش‌شانس توربین کار را به مدت سه ماه در اختیار داشتند.

در طول این آزمایش‌ها، مشکلات خودرو مثل فرایند پیچیدهٔ استارت، شتاب کند، مصرف سوخت بالا و سروصدای زیاد مشخص شد. هرچند بسیاری از این مشکلات قابل‌حل بودند ولی کرایسلر تصمیم به عدم ادامهٔ این پروژه گرفت. بدین ترتیب، شرکت در سال ۱۹۶۶ خودروها را پس گرفت و همهٔ آن‌ها را به‌جز ۹ دستگاه نابود کرد. از این تعداد، دو دستگاه در اختیار خود کرایسلر ماند، شش دستگاه در موزه‌های مختلف آمریکا به نمایش درآمدند و یک دستگاه هم در اختیار جی لنو است.

موتور نمونه‌ای که در اختیار جی لنو بود شش سال پس از خریداری ذوب شد و هیچ‌کس از این اتفاق خبر نداشت زیرا به کار انداختن دوبارهٔ آن بسیار سخت بود و لنو از امکان انجام آن اطمینان نداشت. بااین‌حال، «سام بارلو ویلیامز» یکی از طراحان اصلی این موتور، پس از کنسل شدن پروژهٔ توربین کار توسط کرایسلر، شرکت توربین خود را راه‌اندازی کرد و پسر او، گرگ که هنوز این شرکت را اداره می‌کند، با استفاده از منابع و تخصص خود برای بازسازی توربین کار به کمک لنو آمد. چند مهندس کرایسلر نیز برای کمک داوطلب شدند و نقشی حیاتی در پیشبرد این پروژه داشتند.

به نظر می‌رسد پوشش خارجی این موتور همچنان حفظ شده باشد ولی برای بازسازی قطعات داخلی به‌طور گسترده‌ای از فناوری پرینت سه‌بعدی استفاده شده است زیرا بدون بهره بردن از این فناوری، ساخت این قطعات هزینهٔ بسیار بالایی می‌داشت. مهندسان قدیمی کرایسلر هنوز بسیاری از طرح‌های اصلی این پروژه را نگه داشته بودند که در ترکیب با تکنولوژی‌هایی مثل اسکن سه‌بعدی، باعث شد موتور توربین گازی کرایسلر دوباره به راه بیفتد.

حال این خودرو برای اولین بار پس از بازسازی، راهی خیابان‌ها شده است. در ادامه می‌توانید ویدئوی رانندگی لنو با کرایسلر توربین کار را تماشا کنید و از شنیدن صدای خودرویی که در خیابان‌های آمریکا سوت می‌کشد لذت ببرید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. شهروند ایرانی

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (850 ديدگاه)

    بسم للله رحمان رحیم و بهی نستعین یوتیوب در ایران به علت رسیدن به قله ها فیلتر میباشد لطفا در سایت خود یا سایت اپارات بارگذاری بفرمایید

    موافقم 41
    مخالفم 12
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2986 ديدگاه)

      باشه انجام می دم :)

      موافقم 37
      مخالفم 3
      1. Parvaz

        ۱۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (408 ديدگاه)

        سلام خداقوت
        با قندشکن صفحه باز نمیشه بدون قند شکن هم فیلم یوتیوب در صفحه نیست :) اسیر شدیم!!!

        موافقم 33
        مخالفم 1
        1. nissan skyline

          ۱۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          برو یوتیوب صفحه پدال رو ساب کن راحت ببین همرو

          موافقم 17
          مخالفم 2
      2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

        ۱۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (372 ديدگاه)

        آقا تو همون یوتیوب بزارید

        موافقم 13
        مخالفم 2
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (2986 ديدگاه)

          فیلم خارجی که ما نساختیم :) در یوبتیوب هست
          خیلی راحت در یوتیوب به انگلیسی جستجو کنید براتون میاد
          مهم اینه که در آپارت برای ایرانی های دور از فیلتر شکن، قابل تماشا باشه
          https://www.aparat.com/v/imw43zh

          موافقم 17
          مخالفم 2
    2. همایون

      ۱۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (854 ديدگاه)

      اگه میشد فیلمهارو زیرنویس میکردن خیلی بهتر میشد واقعا لازمه واسه سایتی مثل پدال که بیشتر مخاطباش به انگلیسی مسلط نیستند.فیلمها نوددرصد جذابیتشون رو از دست میدن اینجوری انگار دوتا آدم بودن که وراجیشون مانع شنیدن صدای پیشرانه میشد هر چند پیشرانه ماشین هم از جاروبرقی خونه ما کم صداتر بود

      موافقم 10
      مخالفم 1
    3. سجاد

      ۱۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش
      درس خواندن هم فیلتر بود یه بسم الله نمی‌تونی بنویسی

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. SRT

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (629 ديدگاه)

    عجب پروژه دیوانه واری بوده

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۱۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1068 ديدگاه)

      بد نمیشد اگه آمریکا تو این سال‌های آخر درونسوز دو سه سال میزد به سیم آخر و کاملا با الگوبرداری از دهه شصت خودش خودرو می‌ساخت

      موافقم 24
      مخالفم 1
      1. Cehx

        ۱۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (164 ديدگاه)

        استاندارد های الایندگی همون زمان باعث توقف تولید خودرو های دهه 60 شد استاندارد های الایندگی الان که دیگه هیچی

        موافقم 12
        مخالفم 1
        1. مازیار

          ۱۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (1068 ديدگاه)

          آخ آخ حواسم به خرسهای قطبی نبود😄

          موافقم 16
          مخالفم 2
        2. SMS

          ۱۶ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (654 ديدگاه)

          https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Chrysler-Turbine-Car-6.jpg
          چه طراحی جالب و مناسبی داره

  3. Taha Ayoobi

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4958 ديدگاه)

    چه باحال بوده
    طراحیش هم خیلی خوشگل بوده

    موافقم 16
    مخالفم 1
  4. جرمی کلارکسون

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1057 ديدگاه)

    با آبجو هم کار می‌کنه🫠

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. .

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      سرکه فکر کنم توش بریزی هم کار کنه.
      یکی دیگه هم بیاد کامنت مارو کامل کنه تمومه دیگه.:)

  5. AliMOPAR

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (202 ديدگاه)

    یکی اینه و یکی چارجر دایتونا و پلیموث رودرانر هر سه توسط مهندسان بخش موشک سازی کرایسلر توسعه داده شدن که از در زمان جنگ جهانی دوم مونده بودن

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. مهدی دهقان

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    تانک ابرامز امریکا و تی 80 یو تی دی شوروی هم موتور توربین گاز دارن قدرت زیادی دارن ولی از نظر تعمیر نگهداری فاجعه ان

    موافقم 8
    مخالفم 5
  7. حسین دهمرد

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2701 ديدگاه)

    این جی لنو یچی بیشتر از مجری تلویزیونیه.

  8. ابوالفضل

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    طراحی جذابی داره مخصوصا داخل کابین
    کاش عدد و ارقام واسه شتاب و تاپ اسپید هم میگفتن چقدره
    در کل واسه نگه داشتن تو کلکسیون خوبه این ماشین

  9. علی علوی

    ۱۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    مجدداً عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی کاربران و حضرات و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
    نخستین اتومبیل هیدروژنی جهان توسط کمپانی معظم جنرال موتورز در سال ۱۹۶۶ میلادی و تحت عنوان الکترو ون به جهانیان عرضه شد
    GENERAL MOTORS ELECTROVAN THE WORLD FIRST HYDROGEN FUEL CELL VEHICLE DESIGN AND DEVELOP AND BUILT IN YEAR OF 1966
    نخستین اتومبیل هسته‌ای جهان هم توسط کمپانی معظم فورد در دهه پنجاه میلادی و تحت عنوان فورد نوکلئون به جهانیان عرضه شد و نیز در سال های اخیر کادیلاک هم اتومبیل آینده نگرانه ای تحت عنوان کادیلاک توریوم عرضه کرده است
    THE WORLD FIRST NUCLEAR CAR NAMED NUCLEON AND DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY FORD MOTORS IN DECADE OF 1950
    AND CADILLAC IN RECENT YEARS DESIGN AND DEVELOP AND BUILT NEW NUCLEAR CAR NAMED CADILLAC THURIUM
    نخستین اتومبیل خورشیدی جهان توسط ویلیام کاب در سال ۱۹۵۵ میلادی در کمپانی معظم جنرال موتورز اختراع شد
    GENERAL MOTORS WILLIAM COBB INVENTED THE WORLD FIRST SOLAR CAR IN YEAR OF 1955
    نخستین اتومبیل با موتور یا همان قوای محرکه حرارتی خورشیدی توسط دانشگاه واشنگتن غربی در شهر بلینگهام در ایالت واشنگتن اختراع شد در سال ۱۹۹۷ میلادی
    THE WORLD FIRST THERMO PHOTOVOLTAIC ELECTRIC CAR DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY WESTERN WASHINGTON UNIVERSITY IN CITY OF BELLINGHAM IN STATE OF WASHINGTON IN YEAR OF 1997
    نخستین اتومبیل هیبرید الکتریکی به صورت امروزی همراه با دو موتور جداگانه الکتریکی و گازی در سال ۱۹۰۵ توسط مهندس و مخترع مشهور آمریکایی به نام اچ پایپر اختراع شد
    نخستین اتومبیل هیبرید الکتریکی جهان از نوع هیبرید پلاگین توسط مهندس و مخترع و دانشمند و استاد دانشگاه کالیفرنیا در شهر دیویس به نام اندرو فرانک عرضه شد
    ایشان در سری مسابقات شل اکوماراتن که سالانه به صورت جداگانه در سه بخش کاملاً مجزا در ایالات متحده برای بخش قاره آمریکا و در سنگاپور و ژاپن و یا یک کشور در شرق آسیا برای بخش آسیا و در هلند و بریتانیا و یا یک کشور اروپایی برای بخش اروپایی برگزار می شود اتومبیل های رکورد شکن بسیار زیادی را طراحی و توسعه و تولید کرده بود
    و پروفسور ویکتور ووک که در واقع یکی از معدود افرادی است که بیشترین میزان پیشرفت ها و دستاوردهای بزرگ را در بخش اتومبیل های هیبرید الکتریکی در جهان داشته است
    همه اینها نشان دهنده این مطلب و موضوع می باشد که ایالات متحده همواره پیشتاز و سردمدار تکنولوژی های بسیار پیشرفته و پیچیده در سایر زمینه ها در سطح جهان می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا