کرایسلر

پلیموث GTX همی 1971، آخرین و بهترین خودروی عضلانی پلیموث

در سال ۱۹۷۱ درحالی‌که دوران شکوه ماسل کارها رو به پایان بود، پلیموث نسل جدید مدل GTX را با پیشرانهٔ افسانه‌ای همی به بازار فرستاد.

پس‌ازاینکه در سال ۱۹۶۴ پونتیاک با معرفی GTO عصر ماسل کارها را آغاز کرد، تقریباً همهٔ خودروسازان دیترویت وارد این عرصه شدند که این باعث شکل‌گیری جنگ قدرت و سرعت در خیابان‌ها، پیست‌ها و مسیرهای درگ شد. کرایسلر نیز با لشکرهای پلیموث و دوج خود به این میدان نبرد وارد شد. یکی از جبه‌های مهمی که کرایسلر برای نبرد با رقبا انتخاب کرد، نسکار بود یعنی جایی که در سال ۱۹۶۴ با پیشرانهٔ کاملاً جدید ۷ لیتری همی، به تصرف نیروهای پلیموث و دوج درآمد. موتور همی ثابت کرد که شکست‌ناپذیر است ولی با اعتراض رقبا، نسکار استفاده از این موتور را در فصل ۱۹۶۵ ممنوع کرد زیرا برای هیچ خودروی تولیدی ارائه نمی‌شد. به همین دلیل، کرایسلر نسخهٔ جاده‌ای موتور همی را از سال ۱۹۶۶ در برخی مدل‌های تولیدی دوج و پلیموث ارائه کرد.

تاریخچهٔ پلیموث GTX

یکی از خودروهای عضلانی جدید این گروه که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد، پلیموث GTX بود که سازندهٔ آمریکایی آن را ماسل کار جنتلمن‌ها توصیف می‌کرد. GTX ابتدا یک پکیج پرفورمنس برای نسخهٔ کوپهٔ پلیموث بل‌ودر بود که با جلوپنجرهٔ مشکی، کاپوت فایبرگلاس با دریچه‌های مصنوعی و نوارهای مسابقه‌ای از نسخهٔ معمولی متمایز می‌شد. GTX که با پیشرانه‌های ۷.۲ لیتری V8 استاندارد ۳۷۵ اسب بخاری یا ۷ لیتری همی ۴۲۵ اسب بخاری قابل خریداری بود، اساساً یک سوپراسپرت محسوب می‌شد که می‌توانست بلافاصله پس از خروج از نمایندگی، رقبای خود را تحقیر کند.

بهبود و بازطراحی GTX طی سال‌های بعد هم ادامه پیدا کرد ولی خیلی زود زیر سایهٔ برادر ارزان‌ترش یعنی رود رانر قرار گرفت که هنگام عرضه در سال ۱۹۶۸ به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد. در سال ۱۹۷۰ نیز رود رانر ۵۰ درصد بیشتر از GTX فروخت؛ بنابراین، درحالی‌که مدیران شرکت به کنار گذاشتن ماسل کار جنتلمن‌ها فکر می‌کردند، درنهایت تصمیم گرفتند یک سال دیگر به آن فرصت دهند تا با عرضهٔ نسل جدید، شاید بتواند فروش خود را افزایش دهد.

نسل جدید GTX سال ۱۹۷۱

نسل دوم GTX توسط یک طراح جوان و باهوش ۲۹ ساله بنام «جان هرلیتز» طراحی شد که نسل سوم و بسیار محبوب پلیموث باراکودا را هم طراحی کرده بود. وی در نسل دوم GTX، ظاهر جعبه‌ای شکل قبلی را کنار گذاشت و سراغ بدنه‌ای نرم‌تر با خطوط منحنی رفت. برای جلوی خودرو هم حلقه‌ای کرومی طراحی شد که چراغ‌های دایره‌ای و جلوپنجرهٔ مشکی را احاطه کرده و از جنگندهٔ F4 فانتوم الهام گرفته بود. GTX در نسخه‌های مجهز به پیشرانهٔ همی، از یک دریچهٔ بازشوی روی کاپوت هم بهره می‌برد درحالی‌که برچسب مشکی روی کاپوت نیز برای آن قابل سفارش بود. این ماسل کار جذاب در داخل هم از کابین لوکس با صندلی‌های اسپرت برخوردار بود.

آخرین سال پیشرانهٔ همی

با وجود شاسی اصلاح‌شده و بدنهٔ کاملاً جدید نسل دوم GTX، زیر کاپوت هیچ تغییری صورت نگرفت و پیشرانهٔ استاندارد همچنان همان نمونهٔ ۷.۲ لیتری بود که البته به دلیل محدودیت‌های آلایندگی، قدرت آن با ۵ اسب بخار کاهش به ۳۷۰ اسب بخار رسیده بود. پیشرانهٔ ۷ لیتری همی هم همچنان ارائه می‌شد ولی ۱۹۷۱ آخرین سال عرضهٔ این موتور افسانه‌ای بود زیرا مقررات سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و افزایش سرسام‌آور نرخ بیمه، باعث رویگردانی خریداران شد و درنتیجه کرایسلر این پیشرانه را کنار گذاشت. GTX با موتور همی به‌صورت استاندارد با گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌شد اما بدون هزینهٔ اضافی، گیربکس چهار سرعتهٔ دستی هم قابل سفارش بود.

یک هیولای ترسناک

GTX همی برای هماهنگی با قدرت بالای موتور، به تعلیق هوی دیوتی با فنرها و کمک‌فنرهای قوی‌تر مجهز شده بود و هرچند ترمزها همچنان در هر چهارچرخ کاسه‌ای بودند ولی نمونه‌های دیسکی هم برای جلو قابل سفارش بود. طبق آزمایش‌هایی که توسط مجلات معتبر خودرو انجام شد، GTX همی می‌توانست ۴۰۰ متر را در حدود ۱۳ ثانیه طی کند.

ارزش امروز GTX همی ۱۹۷۱

نسل دوم GTX علیرغم ظاهر جذاب و پرفورمنس چشمگیر، اصلاً فروش خوبی را تجربه نکرد و حتی شرایط آن نسبت به نسل قبلی بدتر شد. در سال ۱۹۷۱ از این خودرو تنها ۲,۹۴۲ دستگاه فروخته شد که بیش از ۵۰ درصد کاهش را نسبت به نسل قبلی نشان می‌دهد. شرایط نسخهٔ همی از این هم بدتر بود و فقط ۳۰ دستگاه از آن ساخته شد. این فروش ناامیدکننده باعث شد پلیموث به تولید این مدل پایان دهد و طی سه سال بعد از نام GTX به‌عنوان نسخه‌ای برای رود رانر استفاده کند. به همین دلیل، GTX امروز به یکی از کمیاب‌ترین و پرطرفدارترین ماسل کارهای عصر طلایی تبدیل شده است. نمونه‌های فابریک و کم‌کار این خودرو به‌ندرت برای فروش در حراجی‌ها ظاهر می‌شوند و در این صورت هم با قیمت‌هایی بیش از ۲۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۵ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4087 ديدگاه)

    آدم پشمو کرکش میریزه اندازه باطری ماشینو میبینه .این نشون دهنده داشتن استارت قوی برای راه‌اندازی موتور ۷ لیتری این ماشینه . سالها تماشاش کنی سیر نمیشی

    موافقم 52
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (869 ديدگاه)

      طراحی خودرو رو دوست دارم
      مخصوصا داشبورد کلاسیکشو
      با اون چرم سیاه روی صندلی اوففف

      موافقم 41
      مخالفم 1
    2. (Ali(chevynova

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (7301 ديدگاه)

      حرف نداره
      بخصوص اگه یه موتور ۴۴۰ با یه کاربراتور ۴ دهنه کارترafb و یه گیربکس ۷۲۷ روش باشه
      یه لات واقعی که هنوزم میتونه شتاب بالا و گشتاور زیادش رو به رخ بکشه
      ماشالاه پلیموت
      ماشالاه قلدری
      ماشالاه کاربراتور
      ماشالاه گیربکس ۳ دنده

      موافقم 40
      مخالفم 14
      1. آرین

        ۲۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (293 ديدگاه)

        کاری به همش ندارم
        گیربگس 3 سرعته ماشاالله داره؟

        موافقم 17
        مخالفم 9
        1. (Ali(chevynova

          ۲۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (7301 ديدگاه)

          اگه اون چیزی اگه از گیربکس ۳ دنده دیدم رو دیده باشی اره داره
          مشکل همه کسانی که از کامنتهای من ایراد میگیرن اونکه هیچ کدومشون رنگ ماشین امریکایی رو ندیدن و منی که دیدم و دارم ازشون میگم رو نقد میکنن
          ماشین امریکایی عالیه ، حالا اونی که از این ماشینها حرصش میگیره میخواد قبول کنه یا نه مهم نیست

          موافقم 24
          مخالفم 4
    3. علی Shelby

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (458 ديدگاه)

      پلیموث حیف شد واقعا

      موافقم 30
      مخالفم 2
  2. MOPAR

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    ممنون ممنون ممنون بابت این مقاله عااالی عشق اول آخر من این ماشینه بعد وایپر یعنی شماره یک رودرانر GTX مدل 72 اللخصوص انجین 425 اسببخاری 426 همی ..یه روز هم از عمرم باقی بمونه فقط در حد سوار شدن هم باشه تجربش میکنم فالورر های پیجم میدونن چقدر عاشق این ماشینم زندگیمه این ماشین
    با اجازه سایت پدال لینک این مقاله میذارم استوری پیجم dodge.v8 تا فالوور ها یه سر بزنن به این مقاله
    تشکرااات فراوان

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. nikan

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (138 ديدگاه)

      عه شما اینجام هستی

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. MOPAR

        ۲۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (105 ديدگاه)

        بله داداش تو بخش نظرات که یه چند ماهی میشه هستم ولی قبل اینم چندین ساله تقریبا هر روز پدالو چک میکردم مقاله های علمی و حرفه ای زیاد کار میکنه پدال

        موافقم 10
        مخالفم 2
  3. MOPAR

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    این لعنتی اون زمان چهارصدمترو زیر 13 میزد تایمی که الان تازه اسکت پک میزنه رودرانر نسل اولشم نابی بود ولی این نسل خداااا بود لااات تمام عیار هندلینگش فوق العاده بود حتما به فیلماش که تو پیسته نگاه کنید در یوتیوب اینجاس که شاعر تگزاسی میگه MOPAR OR NO CAR

    موافقم 23
    مخالفم 1
  4. hosen

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (461 ديدگاه)

    طراحیش واسه اون سال ها بینهایت باابهت و چشم نواز بوده واقعا نمیشه دوسش نداشت
    موتور 7 لیتری همی هم که واقعا ماشاالله داره.

    موافقم 26
    مخالفم 2
    1. (Ali(chevynova

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (7301 ديدگاه)

      علاوه بر ماشالاهی که موتور ۷ لیتریش داره ، قدرت زیادی هم داره
      موتور ۴۴۰ قدرتش ۳۹۰ اسبه و ۴۲۶ همی قدرتش ۴۲۵ اسب و این اعداد برای بیش از ۵۰ ساله پیش هست که خودروسازان امریکا در تولیدات انبوهی که داشتن استفاده میکردند

      موافقم 25
      مخالفم 5
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4005 ديدگاه)

        علی اینو از نزدیک دیدیش؟

        1. (Ali(chevynova

          ۲۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (7301 ديدگاه)

          Gtx مدل ۷۱ نه
          ولی رودرانر ۷۱ یدونه آبی تو ایران هست با موتور ۸
          تودوزیش هم سفیده
          تو ایران چارجر ۷۱تا۷۴ بیشتر وارد شد تا رودرانر و gtx
          از نزدیک gtx ندیدم ولی چارجر زیاد دیدم

          موافقم 12
        2. Taha Ayoobi

          ۲۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4005 ديدگاه)

          به‌به
          انشالله قسمت ما هم بشه.

          خانواده کرایسلر کلا تو ایران کمیاب تره نسبت به جنرال موتورز.

  5. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (298 ديدگاه)

    بی تردید دهه ۶۰ میلادی تو آمریکا . دهه ۵۰ اونم تا تابستان ۵۷ رویایی بوده.سال ۵۵ و ۵۶ خورشیدی ایران انگار یه رویا بوده و از هر کی می‌پرسی میگه انگار اون دو سال رو خواب دیدیم.

    موافقم 20
    مخالفم 2
  6. nikan

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (138 ديدگاه)

    شاهکاره شاهکار اون ظاهر عضلانی خفن و اون الماس زیر کاپوتش و دریچه روی کاپوت که وقتی باز میشه رعشه میندازه به تن رقبا با نعره ای که موتور همی میکشه
    حیف پلیموث

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. Taha Ayoobi

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4005 ديدگاه)

    بی نظیر 👌

    موافقم 11
    مخالفم 2
  8. MOPAR

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    پلیموث یعنی خود موپار اصلا آبروی موپارو پلیموث یه تنه به دوش کشیده ماشیناش استایل شرارت دارن اون زمان که کرایسلر کنار داج داشت تولیدش میکرد درسته پلت فرم هاشون یکی بود ولی پلیموث همیشه 30 یا 40 درصد گرونتر از داج بود همین چند سال پیش بود یه باراکودا کانورتیبل پنج میلیون دلار مزایده شد تا حدودی میشه گفت تو ماشینای موپار کلاسیکهای پلیموث از بقیه برندهای موپار گرونتر، کم یاب تر و خاصتره
    اینم عکسهای سلطان در لباس نسکار
    https://www.ecurie.co.uk/blog/2020/6/30/richard-pettys-71-road-runner
    بعضا میگم همون بهتر پلیموث برای همیشه رفت یا مثلا وایپر که به این روز الان موپار و کرایسلر دچار نشدن یه سری ماشینها از نظر من به قدری دوست داشتنی هستن که بهتره بیان و بعد مدتی برن چون همیشه هم ادامه دار بود خوب نیست

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. nikan

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (138 ديدگاه)

      اگه پلیموث زنده بود احتمالا وضعیتی مثل بیوک الان داشت خوب شد تو همون گذشته موند

      موافقم 5
      مخالفم 2
  9. Amirsh

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    وای که چه رخی داره
    اون نوار فرورفتگی سراسری بالای گلگیرارو نگاه …
    بینظیره

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. علی منصوری

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (263 ديدگاه)

    اگه ب این میگن طراحی ماشین ،پس الان باید چی بگن!!!!
    اگه بتونی زیبایی تو ماشین تفسیر کنی ب ماسل کار میرسی
    .
    آخ اون موتور همی با روح و روانت بازی میکنه، همه چی این ماشین خوبه…..

    موافقم 14
    مخالفم 1
  11. 90s culture

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    جسم این خودرو با روح شیطان! عجین شده👿

    موافقم 10
    مخالفم 1
  12. Taha Ayoobi

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4005 ديدگاه)

    آدم داشبورد این ماشینو میبینه عشق میکنه.

    سپر های کرومیش قند تو دلت آب میکنه.

  13. Milad fakour

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اینقدر تنوع داشتن که ناشکری می‌کردن بعضی وقتا 😔

  14. محمد

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    صنعت خودروسازی آمریکا به قهقرا‌ رفته.
    ای کاش الان پونتیاک و پلیموث در قید حیات بودند.
    هعیییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا