در سری مقالات آشنایی با خودروهای شاخص پدال میخواهیم مروری داشته باشیم بر کرایسلر ME Four-Twelve دوازده سیلندر، ابر خودرویی که باعث میشود دوج وایپر را به فراموشی بسپاریم!
کرایسلر به عنوان یک اتحاد خودرویی با دیگران و نه یک برند تنها مسئول تولید ابر خودروهای برجستهای در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده است. ما درباره خودروهای شاخصی همچون دوج چارجر و چلنجر، پلیموث باراکودا، رودرانر و سوپربی صحبت میکنیم. این محصولات که هماکنون با نام خودروهای عضلانی شناخته میشوند زمانی توسط طرفداران خودروهای آمریکایی با عبارت سوپرکار برجسته میشدند. اما واژه سوپرکار در روزگار مدرن امروزی به خودروهای پرفورمنس و سطح بالا اطلاق میشود و کرایسلر تنها یکی از آنها را بهصورت انبوه تولید کرده است: دوج وایپر! این هیولای ۱۰ سیلندر در ایندیاناپولیس ۵۰۰ سال ۱۹۹۱ معرفی شد و پس از آن بود که در طول ۱۶ سال افراد زیادی را به خود جذب کرد؛ اما عطش کرایسلر برای کسب سهم از بازار سوپرکارها با وایپر فروکش نکرد. این شرکت چند سال پس از ادغام با دایملر بنز پروژه سری را کلید زد. این شرکت با هویت جدید خود میخواست بهترین مهندسان را جهت تولید خودرویی احساسبرانگیز و فراتر از ساختههای دوج بکار گیرد.
علیرغم اتحاد خودرویی بسیار پر سر و صدا، کرایسلر و بخشهای مختلف آن از نظر فروش عملکرد خوبی نداشتند و این شرکت برای تغییر این موضوع مدیران دایملر بنز را متقاعد کرد که یک محصول اسپرت پرفورمنس را برای توجه عمومی تولید کنند. البته خودروی جدید در سطح متوسطی از نظر عملکرد قرار نمیگرفت بلکه سوپرکاری شاخص، قدرتمند و سریع بود که باید اصول کلی دوج وایپر ۱۰ سیلندر را مدنظر قرار میداد. نکته سورپرایز کننده اینکه ژرمنها با این پروژه موافقت کردند و حتی پیشنهاد همکاری نیز دادند و در سال ۲۰۰۳ بود که هیولایی با نام ME Four-Twelve شکل گرفت…
از آنجایی که کانسپت یاد شده باید توجه عموم به برند کرایسلر را جلب و خریداران ثروتمند را به سمت نمایندگیهای فروش هدایت میکرد بنابراین طراحیاش میبایست بسیار شاخص از کار درمیآمد. برایان نیلندر که قبلاً چندین کانسپت خلاقانه کرایسلر را طراحی کرده بود برای این پروژه انتخاب شد و به نظر هم انتخاب درستی میآمد. بدنه این خودرو تقریباً بهطور کامل از فیبر کربن ساخته شد و ترکیب زیبایی از خطوط منحنی و مستقیم و البته گیرا بود. ME Four-Twelve از هر زاویهای برجسته به نظر میرسید و اهداف مدیران کمپانی را به خوبی برآورده ساخت. همین فرمول برای طراحی کابین با عناصر کلاسیک و مدرن بکار رفت و به لطف استفاده از پارچههای باکیفیت و تریم های فلزی و کرومی فضایی سطح بالا را ایجاد کرد.
این کانسپت جدای از ظاهری برجسته برای نمایش جدیدترین تکنیکها و تکنولوژیهای ساخت توسعه یافته بود. ME Four-Twelve بر پایه مونوکوک لانهزنبوری فیبر کربنی متصل به ساب فریم عقب فولادی ساخته شد تا حداکثر استحکام را داشته باشد. در ساختار این خودرو از مناطق جاذب نیروی تصادف استفاده شد تا قوانین ایمنی فدرال آمریکا رعایت شود. سیستم تعلیق پوشراد مشابه فرمول یک با دوبل جناغی و بازوهای کنترلی آلومینیومی نیز وجود داشتند. به این لیست باید دامپرهای اولینز با کنترل الکترونیکی را نیز اضافه کرد.
تیم مهندسی برای ترمزها کالیپرهای مونوبلاک آلومینیومی شش پیستونه بزرگ را انتخاب کرد. دیسکهای کربن سرامیکی ۳۸۱ میلیمتری نیز به لطف ضریب اصطکاک بالاتر نه تنها بسیار کاراتر بودند بلکه در مقایسه با دیسکهای سنتی ۶۵ درصد وزن کمتری داشتند. تیم طراحی و مهندسی کرایسلر همچنین تلاشهای زیادی را برای تولید خودرویی آیرودینامیک بکار بردند و نتیجه آن نیز دستیابی به ضریب درگ ۰.۳۵۸ بود که با ویژگیهای آیرودینامیک متنوعی همچون اسپویلر عقب فعال یا طراحی زیر بدنه برگرفته از موتور اسپرت پشتیبانی میشد. اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب یکپارچه نیز جزو کیت آیرودینامیک ME Four-Twelve بود.
در قلب این هیولا نسخهای منحصربهفرد از پیشرانه ۱۲ سیلندر M120 مرسدس بنز قرار داشت. نیروگاه آهنین موردبحث که میانه خودرو جای گرفته بود توسط AMG توسعه یافت و وجه اشتراک زیادی با پیشرانه بزرگتر M297 داشت. این پیشرانه در خودروهایی همچون پاگانی زوندا یا مرسدس بنز CLK GTR بکار رفته است. پیشرانه کانسپت کرایسلر ۶ لیتر حجم داشت و از قطعات فورج کاری شده، سر سیلندر سفارشی، سیستم خنک کاری بهبود یافته، منیفولدهای جدید، تزریق سوخت چندنقطهای الکترونیکی و سکونشئال و سیستم کواد توربو سود میبرد. پیشرانه یاد شده با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ریکاردو که منحصراً برای ME Four-Twelve توسعه یافته بود همراه شد. قدرت پیشرانه به ۸۵۰ اسب بخار در دور ۵۷۵۰ و گشتاور ۱۱۵۰ نیوتون متر در دور ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ پیشرانه میرسید. از آنجایی که وزن خودرو فقط ۱۳۱۰ کیلوگرم اعلام شد، بنابراین نسبت قدرت به وزن هیولای کرایسلر برابر با ۱.۵ کیلوگرم به ازای هر اسب بخار بود. خود پیشرانه نیز به ازای هر لیتر حجم ۱۴۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد تا خودرو را در دستهای شاخص از سوپرکارها قرار دهد.
از نظر پرفورمنس نیز با محصولی برجسته طرف بودیم به گونهای که شبیهسازیهای کامپیوتری اولیه تخمین میزدند ME Four-Twelve میتواند در عرض ۲.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد و مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۱۰.۶ ثانیه و با سرعت ۲۲۸ کیلومتر در ساعت طی کند. همچنین این خودرو از نظر تئوری میتوانست به حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. فرایند توسعه و تولید ME Four-Twelve تنها چند ماه طول کشید و این خودرو در ژانویه ۲۰۰۴ و در نمایشگاه دیترویت به نمایش عموم درآمد. آنگونه که انتظار میرفت بازدیدکنندگان و رسانههای خودرویی تحت تأثیر این خودرو قرار گرفتند اما نکتهای وجود داشت. همانطور که گفتیم مشخصات فنی کانسپت کرایسلر کاملاً تئوری بودند اما این خودروساز قول داد در آیندهای نزدیک آن را بهصورت واقعی تست کند. به همین خاطر نسخه دوم و کاملاً مهندسی شده از ME Four-Twelve تولید شد.
این خودرو به دان نات و تیم تکنولوژی خیابان و مسابقهاش سپرده شد تا تنظیمات و تستهای نهایی را اعمال کنند. همانطور که قول داده شده بود خودرو چند ماه بعد راهی پیست شد و چابکی گربه مانند، قدرت عظیم و شتاب گیری بسیار خوب خود را به نمایش گذاشت. تنها چیزی که تست نشد حداکثر سرعت خودرو بود. با توجه به پتانسیلهای موجود در هماهنگی با قوانین فدرال و علاقه طرفداران و بازخوردهای مثبت، همه فکر میکردند کرایسلر این محصول را بهصورت محدود تولید خواهد کرد؛ اما ادغام دایملر و کرایسلر قبلاً از طرف شریک آلمانی چندان ایده خوبی به نظر نمیرسید و اشتوتگارتیها بیش از همیشه با محصولات بد کرایسلر مشکل داشتند و بنابراین برای کاهش هرچه بیشتر ضررها این پروژه را قبل از ورود به خط تولید لغو کردند.
ME Four-Twelve درصورتیکه راهی جادهها میشد میتوانست جزو بهترین سوپرکارهای اوایل قرن ۲۱ میلادی باشد و بوگاتی ویرون را به مبارزه بطلبد. علیرغم اینکه ME Four-Twelve همانند کانسپت های فراموش شده به نظر میرسد اما هنوز هم احساسبرانگیزترین محصول اسپرت کرایسلر به شمار میرود و یکی از بزرگترین “چه میشد اگر…؟” های خودرویی در قرن ۲۱ باقی خواهد ماند.
احمد جلالی پور ملک ابادی
۱۰ مرداد ۱۴۰۲کلا کرایسلر از دیده من ماشینای زشتی زده
blackwing
۱۰ مرداد ۱۴۰۲آها ، اونوقت تو و پرایدت خیلی قشنگین 🤫🤫
harry.potter
۱۱ مرداد ۱۴۰۲شما تو واقعیت هم جرعت داری تو چشمای مردم زل بزنی و این جمله رو بهشون بگی؟
حتی اگه خودت مازراتی داری؟
ببین فرمون موتورو می خوابونه رو در ماشینت میگه جملتو تکرار کن
اگه تکرار کنی یه خط سرتاسری مهمونی
ناچار به عذر خواهی و دست بوسی صحنه رو ترک می کنی
بماند اگه پیاده باشه با کلید و لگد …
هوا گرمه سر به سر هم نذارید
(هر موقع تونستید به افکار و نظر دیگران احترام بذارید حتی اگه مخالف شماست اون موقع اجازه دارید در فضای مجازی فعالیت کنید)
blackwing
۱۱ مرداد ۱۴۰۲هری پاتر ، دقیقاً تو روی کسی که میاد میگه کرایسلر محصولات زشت تولید کرده همینو میگم هیچ کاری هم نمیتونه بکنه ، آره داششششششش 🍑
دست بوسی رو اونایی میکردن که الان شدن همه کاره این مملکت ، در کل حواست باشه لاتی هم حرف نزن واسه ما ، دخالت هم نکن جوجو
Ahmad
۲۹ مهر ۱۴۰۲(منم موافقم،هر وقت تونستیم سواد داشته باشیم که به عقاید و نظرات هم احترام بگذاریم بعد بیایم در فضای مجازی جواب دیگرانو بدیم)
این اقا نظرشو گفته حق نداری تمسخر کنی دیگرانو.فقط امثال تو میخواین جوری کامنت بزارین که دیگرانو بکوبین و خودتونو بکشین بالا بگین دیدی تورو کوبیدم لایک گرفتم؟پس حتما یه چیزی بارمه ولی تو هیچی بارت نیست.البته معذرت میخوام و با احترام🙏💐
مهردادکمال
۱۰ مرداد ۱۴۰۲نمیشه یک حکم قطعی داد… زمانی کرایسلر محصولات بی نظیری و با ابهتی داشت ولی متاسفانه امروز جز یک ون و دو تا سدان قدیمی_که دیگه به آخر خط رسیدن_محصول دیگه ای نداره.. خوشبختانه
داج و رم در حال حاضر دارن بخوبی به پیش میرن
محمدهادی
۱۰ مرداد ۱۴۰۲زشت؟؟
شاید حرفت درمورد پی تی کروز و پاسیفیک و چند مدل دیگه درست باشه
اما در خصوص این شگفتانه ی ذغالی رنگ هرگز این حرفو نگو
صد افسوس،میتونست دست برتر وایپر درمیان رقیبان جهانی باشه
واقعا حیف شد که به مرحله ی عرضه نرسید
زیباترین ساخته ی کرایسلر هستش
خطوط مخوف اما بسیار دلنشین و منطقی،میتونه توی ذهن یک اف ۲۲ سیاه رنگ رو برامون تداعی کنه
با اون مشخصات استثنایی(وزن بسیار ایده آل و قدرت موتور ۱۲ سیلندر خود) و این طراحی ظاهری بینظیرش،هنوز هم طرحی تازه و مدرنه
فقط کافیه یه جفت ازین پیشرانه های برقی رو اضافه کنی بهش تا خیلی راحت به توان های ماشینای کونیخ زگ یا بوگاتی برسه
همایون
۱۱ مرداد ۱۴۰۲اصلا به قدیم کاری نداریم کرایسر پاسیفیکا زشته کرایسر سیصد یا دویست زشتن؟!! خدایی تعریفت از زیبایی چیه اگه فکر میکنی که هرچیزی ظریف و نازک نارنجی باشه زیباست که حق داری
ولی وجدانن عجب چیزی بود یادمه اولین باری که تو مجله ماشین خوندم مقالشو اولش فکر کردم احتمالا شتاب ۲.۹ اشتباه تایپیه آخه برترین سوپر کارهای اونموقع شتاب ۳.۹ یا ۳.۸ داشتن معمولا حتی اونموقع شتاب انزو هم ۳.۸ ذکر شده بود ولی بعد دیدم نوشته دنده یک خودرو صدتا راه میره واسه همین شتابش ۲.۹ هست و لامپهای lED که تازه مد شده بود هم که نماد تکنولوژی پیشرفته بود این خودرو اگه تولید شده بود مطمئن باش وضعیت برند کرایسلر زمین تا آسمون با الان فرق داشت و خودروهای زیادی با برند کرایسلر تولید میشد حتی اون موتورسیکلتی که موتور دوج وایپر روش بود هم تو اون دوران معرفی شد اگه این محصولات تولید شده بودن که وضعیت برند یه چیز دیگه بود ولی حیف که تنها چیزی که از اتحاد دایلمر کرایسلر باقی موند فقط رودستر کراس فایر بود که یه شکست واقعی بود
م ب
۱۴ مهر ۱۴۰۲وقتی میخای اسم کرایسلر به زبون بیاری قبلش برو جلو اینه😉
Enzo Ferrari 2008
۱۰ مرداد ۱۴۰۲طراحی و موتور شگفت انگیز داشت
کاش تولید می شد !
و باتشکر از آقای احمد زاده بابت نوشتن این مقاله
رضا
۱۰ مرداد ۱۴۰۲آه عجب ماشینی خیلی قشنگه حیف شد واقعا
AMANTE
۱۰ مرداد ۱۴۰۲کرایسلر مظلوم ترین شرکت آمریکایی هست، با هر شرکتی شریک شد ولی آخر سر جدا شد، فروخته شد و مورد توجه قرار نگرفت.
برند و اسم کرایسلر پتانسیل این رو داره که در کلاس اسپرت و لوکس باشه ولی الان مثل بیشتر اوقات در یک قدمی ورشکستی مونده.
این سوپرماشین هم در صورت تولید میتونست موفق بشه ولی به شرطی که نسل های بعد ایش هم در کار بود.
HR3
۱۰ مرداد ۱۴۰۲اتفاقاً چند روز پیش داشتم عکسای این ماشین رو میدیدم واقعاً اون زمان از طراحی های خودش جلوتر بود خیلی دوست داشتم تولید بشه ولی خوب برند کرایسلر تو اون برهه وضع مالی جالبی نداشت و کمتر کسی هم حاضره یه سوپر اسپرت با برند کرایسلر بخره
الان میشه گفت پاگانی زوندا و کونیخ زگ تا حدی از زیبایی های این مدل الهام میگیرن
البته اگه این برندها چینی بودن به جای واژه ی ” الهام ” از واژه ی ” کپی ” استفاده میشد !!!!!
Yasin
۱۰ مرداد ۱۴۰۲وقتی از هر طرف این خودرو رو نگاه میکنی زیبایی به چشم میخوره…
*ALI*
۱۰ مرداد ۱۴۰۲قیافه جالب و جذابی داره مخصوصا چراغای عقبش
King viper ACR
۱۰ مرداد ۱۴۰۲وقتی عکس را دیدم یاد پورشه کررا GT افتادم بنظرم طراحیش به مقدار به کررا GT شبیه است
محمدهادی
۱۰ مرداد ۱۴۰۲آره حقیقتا،منم یک شباهت استایل معناداری بین این و کاررا جی تی میبینم،جالب بود واقعا
امین
۱۰ مرداد ۱۴۰۲خیلی دوسش داشتم .همیشه اخبارش رو دنبال میکردم و منتظر تولیدش بودم که آخر هم نشد.واقعا تاسف انگیز بود. این یک ماشین بینظیر بود که میتوانست با مهندسی مرسدس از ویرون هم بیشتر بدرخشه
misha
۱۰ مرداد ۱۴۰۲هنوزم باورم نمیشه که این سوپرکار تولید نشد
کاری به دلایل و موجه بودنش ندارم،فکر اینکه این کادیلاک تو دنیای سوپرکارها چیکارا میتونست بکنه هر عشق ماشینی رو گیج میکنه، تصور ایشون در کنار اِنزو،کررا جی تی، اس ال آر مک لارن و…
یادش بخیر زمانی که تو مجله ماشین مقاله مربوط به این ماشینو خوندم چقد امیدوار بودم تولید بشه و رقابتشو ببینیم، حیف
هنوزم که هنوزه با خیره شدن بهش قلب آدم تندتر میتپه!
مخصوصا وقتی سعی میکنی تو خیالاتت صداش رو بشنوی
misha
۱۰ مرداد ۱۴۰۲کرایسلر*
misha
۱۰ مرداد ۱۴۰۲کرایسلر البته
اشتباه تایپی بود
فرشاد
۱۰ مرداد ۱۴۰۲کرایسلر300:😏🤣
محمد
۱۰ مرداد ۱۴۰۲با رینگ هاش حال نمیکنم.
آخه این چه رینگی هست؟
Roham
۱۱ مرداد ۱۴۰۲خدایی طراحیش پنجاه سال جلوست
مجتبی .
۱۱ مرداد ۱۴۰۲خیلی خاص وعالی هست وواقعا جلوتر اززمان خودش وواقعا ازهمون حیفهای بزرگه.
شکیبا
۱۱ مرداد ۱۴۰۲سال ۹۰ حدود ۱۰ _۱۲ راننده بودیم که ماشینهای خریداری شده رو از بندر آفتاب سوار میشدیم و مرز اصلاندوز تحویل میدادیم من توی اون مدت تجربه رانندگی با ماشین های زیادی رو داشتم به جرآت میگم کرایسلر ۳۰۰ با قیمتی نصف پانامرا و s500و سری ۷ bmw همون امکانات و شتاب رو داشت کرایسلر یک قرن تجربه ساخت اتوموبیل داره تعجب میکنم برخی دوستان به راحتی این برند معظم رو انکار میکنن