کرایسلر

ملاقات با اولین نمونه پلیموت همی کودا، جواهری دو میلیون دلاری

خودرویی که در اینجا می‌بینید، اولین پلیموت همی کودا است که برای فروش عمومی ارائه شد. این خودرو با قیمت ۲.۲ میلیون دلار برای فروش گذاشته شده است.

پلیموث باراکودا در اول آوریل سال ۱۹۶۴ و چند هفته پیش از موستانگ معرفی شد ولی هیچ‌گاه به‌اندازهٔ پونی کار فورد موردتوجه قرار نگرفت. بااین‌حال، باراکودا با معرفی نسل سوم در سال ۱۹۷۰، به یک ماسل کار تمام‌عیار تبدیل شد. این نسل که روی پلت‌فرم E-Body مشترک با دوج چلنجر ساخته شده بود، عریض‌تر شد و ظاهر باابهت‌تری پیدا کرد اما خبر مهم‌تر اینکه سرانجام پیشرانه‌های V8 بلوک بزرگ کرایسلر در سینهٔ باراکودا قرار گرفت.

البته پیش‌ازاین در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ باراکودا در تعداد محدودی به این موتورهای حجیم همی مجهز شده بود اما موتورهای بلوک بزرگ هیچ‌گاه برای فروش عادی و عمومی ارائه نشده بودند. در سال ۱۹۷۰ اما این شرایط تغییر کرد و ماسل کار پلیموث که در سه نسخهٔ باراکودا (پایه)، کودا (اسپرت) و گرن کوپه (لوکس) ارائه می‌شد، به‌اندازهٔ برادران بزرگ‌تر خود یعنی رود رانر و GTX قدرتمند شد.

نسل سوم کودا در اولین سال عرضه به بازار موفقیت بزرگی را به همراه داشت و حدود ۴۹ هزار دستگاه فروخت که ۲۵ درصد آن‌ها با موتور V8 بلوک بزرگ سفارش داده شده بودند. بااین‌حال، اکثر این خودروها با موتور ۶.۳ لیتری کارخانه را ترک کردند و تنها ۲,۷۷۰ خریدار موتور ۷.۲ لیتری ۳۹۰ اسب بخاری را سفارش دادند. موتور پرچم‌دار کودا یعنی ۷ لیتری همی با ۴۲۵ اسب بخار قدرت از این هم تولید کمتری داشت و تنها ۶۶۶ دستگاه از آن ساخته شد.

به همین دلیل، این مدل‌ها که همی کودا نام گرفتند، امروز بسیار کمیاب و ارزشمند شده‌اند به‌گونه‌ای که قیمت آن‌ها از ۳۰۰ هزار دلار آغاز شده و در نسخهٔ کانورتیبل که تنها ۱۴ دستگاه از آن ساخته شد به یک میلیون دلار می‌رسد. بااین‌حال، همی کودا مدل ۱۹۷۰ که در اینجا می‌بینید، کانورتیبل نیست ولی ارزشی میلیون دلاری دارد چون این اولین همی کودایی است که برای فروش عمومی ارائه شد. این خودرو با شماره وین ۱۰۰۰۰۰۳، قدیمی‌ترین نمونهٔ باقیمانده از همی کودا هم محسوب می‌شود.

این همی کودا بسیار خوش‌شانس بوده که جان سالم به در برده است. پلیموث ابتدا سه دستگاه از همی کودا برای فرایند تعیین قیمت تولید کرد و درحالی‌که خودروهای شماره یک و دو بعداً اوراق شدند، نمونهٔ سوم درنهایت فروخته شد. این خودرو همچنین چند ویژگی منحصربه‌فرد هم دارد که در دیگر نمونه‌های همی کودا دیده نمی‌شود. ازآنجایی‌که این خودرو مدت‌ها پیش از ورود نمونه‌های فروشی نسل سوم کودا ساخته شد، ترکیبی از نسخه‌های گرن کوپه و همی کودا بود. به همین دلیل، درحالی‌که این ماشین یک ۷ لیتری همی زیر کاپوت دارد، فاقد برخی عناصر آشنای همی کودا مثل پین‌های کاپوت و برچسب‌های روی بدنه است.

این خودرو همچنین ارزش بسیار بالایی دارد و هرچند هم‌اکنون در موزهٔ ملی خودرو و تراک در ایندیانا نگهداری می‌شود اما از اوایل سال ۲۰۲۳ برای فروش گذاشته شده است. فروشنده برای این همی کودا قیمت ۲.۲ میلیون دلار را اعلام کرده که رقم بسیار گزافی است. بااین‌حال، ویژگی‌های منحصربه‌فرد، کارکرد پایین ۲۸ هزار کیلومتر و عنوان اولین همی کودای فروخته‌شده، قطعاً آن را از ۶۵۲ همی کودای کوپهٔ دیگر که در سال ۱۹۷۰ ساخته شدند متمایز می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. puriya

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (568 ديدگاه)

    خودرو های امروزی ایمن تر پیشرفته تر قوی تر و سریع تر از مدل های قدیمی هستن پس قیمت ۲/۲ میلیون دلار برا این ماشین زیاده من باشم با این پول یه خونه ی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری با گاراژ خیلی بزرگ تو المان میخرم بعد یه بی ام و M5C مدل ۲۰۲۲ با تیونینگ ۱۲۰۰ اسبی منصوری میخرم میزارم تو گاراژ عشق دنیا رو میکنم شما چطور

    موافقم 29
    مخالفم 95
    1. Ali rezai

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      باید بهت بگم اجازه ورود به آلمان رو بهت نمی دن نهایتا با ویزا تفریحی بتونی سه ماه بمونی

      موافقم 70
      مخالفم 3
      1. harry.potter

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (192 ديدگاه)

        تو 2.2 میلیون دلار بده
        من میبرمت آمریکا تا آخر عمر هم تو بهترین نقطه نیویورک ازت پذیرایی می شه.
        بهترین رولز رویس هم برات می خرم

        موافقم 37
        مخالفم 8
        1. پیرمرد قدیمی

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (195 ديدگاه)

          مولتی میلیاردر هم که باشید آمریکا اجازه اقامت به اتباع ایرانی به سختی میده مگه اینکه از مرز مکزیک قاچاق برید 😂

          موافقم 28
          مخالفم 10
        2. puriya

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (568 ديدگاه)

          دوستان عزیز من راحت میتونم درباره ی زندگی در کشور های دیگر صحبت کنم اما دلم با ترک وطن نیست مخصوصا اینکه بخوای خانواده ات رو جا بزاری و بری کاش میشد در همین کشور زندگی خوبی داشت کاش

          موافقم 16
          مخالفم 3
    2. Saeed

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (213 ديدگاه)

      هرکس علاقه به چیزی داره و نوع خرج کردن پولش به خودش ربط داره پس تو زندگی بقیه دخالت نکن

      موافقم 19
      مخالفم 12
      1. Puriya

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (568 ديدگاه)

        اتفاقا اونایی که میرن با رولس رویز کاه و یونجه جابه جا میکنن یا ماشینای صفر کیلومتر گرون قیمت رو منفجر میکنن هم همین عقیده رو دارن

        موافقم 16
        مخالفم 5
      2. Puriya

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (568 ديدگاه)

        نمونش هم بلاگر روسی یا اون یکی یارو که با فراری آخرین مدل تو زمین کشاورزی گاز میداد تا عقده هاشو خالی کنه
        حالا بنظرت هر کس هر کاری که دلش می خواد میتونه انجام بده

        موافقم 15
        مخالفم 3
    3. AMANTE

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1914 ديدگاه)

      نظر من اول مزه ی پول زیاد رو تجربه کن، چون میگن پول زیاد داشتن حس و حالی متفاوتی داره. ( من خودم تجربه نکردم. ) و بعد برو آمریکا با ۱ میلیون دلار شعبه مک دونالد رو بخر تا بتونی اقامت بگیری و بعد با ۸۰۰ هزار دلار یک خونه بخر و بعد با باقی مانده پول اون M5C با تیونینگ منصوری بخر عشق کن.

      موافقم 11
      مخالفم 1
    4. پیرمرد قدیمی

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (195 ديدگاه)

      بعضی از این خودرو های کمیاب ارزش همچین خریدی رو دارن که بخری برای کلکسیون ولی اونی که به این پلیموت همچین پولی بده قطعا یه زندگی مجلل تر از اونی که شما توصیف کردی داره.
      من خودم باشم یه فورد ماستانگ شلبی 1969 از حراجی میخرم و میزارمش گوشه پارکینگ هر هفته خودم تمیزش میکنم و سالی دوبار میبرمش دور دور این بالا ترین لذت برای منه.

      موافقم 16
      مخالفم 1
    5. blackwing

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1303 ديدگاه)

      ۲.۲ میلیون دلار میبری آلمان ؟؟؟
      همون اول که پات برسه به فرودگاه باید ۳۰٪ مالیات بدی ، زندگی ماشینی و کار روتین معمولی…
      ته تهش با یه قطار بری اروپا رو ببینی و چیز خاصی نیست.

      برو امریکا مثه آیسان زندگی کن ، نه اینکه بری اروپا زیر فشار مالیات مجبور باشی تو خونه ۱۰۰ متری زندگی کنی واسه اون BMW هم باید سالی ۱۰ هزار یورو مالیت بدی

      موافقم 18
      1. JDM سابق

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (189 ديدگاه)

        یه مدت میگفتن کشورهای اسکاندیناوی برای اقامت عالیه ان
        ولی نمی‌دونن بالا۵۰ درصد درآمد مالیات میگیرن.
        بخوای تنبل بازی دربیاری اروپا عالیه‌. بخوای کار کنی و پیشرفت کنی رو دست آمریکا کشوری نیست. آزادی عمل فوق العاده بالاست فرصت های بیشماری در اختیار شهرونده بخاطر همینه برای پیشرفت از همه جا حتی اروپا میرن آمریکا. آمریکا سرزمین رویاهاست

        موافقم 15
        مخالفم 1
        1. پیرمرد قدیمی

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (195 ديدگاه)

          آمریکا یه بدی داره ویزا و اقامت به همین راحتیا نمیده اونم به افراد ایرانی !
          آشنای بنده سال 90 اقدام به درخواست گذرنامه برای سفر کرد که بره اونجا اقامت رو بگیره و برای خانوادش هم دعوت نامه بفرسته تا سال 97 خبری نشد آخرش ناامید شد رفت آلمان الان اقامت اونجارو داره به گفته خودش یکی از بهترین کشور ها برای تحصیل و بورسیه هست قیمت خودرو های کارکردشونم خیلی ارزونه خودش تعریف میکرد فولکس گلف نسل 4 مدل 2003 قیمتی برابر با 1500 دلار داره ( 75 میلیون ) ولی هزینه تعویض و اجرت قطعات یدکی وحشتناک گرونه که خرید خودرو های قدیمی اونجا نمیصرفه.

  2. Enzo Ferrari 2008

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    رنگش مشکی بود عالی میشد خفن تر
    اما 2میلیون خیلی زیادشه

    موافقم 12
    مخالفم 3
  3. blackwing

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    به عنوان یه امریکایی سوار با دو چیز این ماشین حال نمیکنم ، یکی اون خطر‌های داخل جلوپنجره که به نظرم اصلاً جالب نیستن و یکی دیگه طراحی زشت خروجی اگزوز که توی بدنه زده بیرون.
    حس خوبی نمیده ، چلنجر هم همینطوریه اگزوزش 🤦🏻‍♂️
    البته از نظر هندلینگ و فرمان پذیری محصولات E-Body کرایسلر انتهای جدول قرار میگیرن ، محصولات جنرال موتورز مثل کامارو ، فایر برد و ترنس ام خیلی خیلی بهترن و مهندسی خیلی بهتری دارن

    موافقم 6
    مخالفم 14
  4. JDM سابق

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    ۴۲۶ همی یکی از خدایان دهه ۶۰ میلادی
    واقعاً لذت بخشه. محصولات کرایسلر اوج لذت و هیجان و البته مصرف بنزین هستن

  5. shetab-car

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (231 ديدگاه)

    خیلی جذاب و عالیه اما این رنگش خیلی سرد و بی روح هست

    1. ،

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (30 ديدگاه)

      گنگ. ولی ب نظرم ۲ تومن نمی ارزه. حاجیییی

  6. A.S.G

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    باسلام احترام .
    هرکسی یه نظری داره و اون نظر قابل احترام هست . به نظر من کسی که 2 میلیون دلار میده به این جواهر حتما یه خونه 200 متری تو بهترین جای آلمان با یه گاراژ پر از ماشین های خفن داره و این پول اصلا براش چیزی نیست و این ماشین رو هم به دلیل علاقه به ماشین های کلاسیک داره می خره

  7. عرفان

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تو ایران از اینا بگیریم مردم با کلید روش خط میندازن

  8. علی

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    خداییش فقط یه کلاسیک باز واقعی برا این دو ملیون میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا