خودروهای پلاگ-این هایبرید مجهز به حالت تمام برقی، معمولاً ابعاد کوچکی دارند. به همین روی اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی با سه ردیف صندلی باشید، عرصه انتخاب برایتان بسیار تنگ خواهد شد، چراکه گزینههای موجود در حد انگشتان دست هستند. بهعنوان مثال تویوتا هایلندر هایبرید نسخه پلاگ-این ندارد؛ ولوو XC90 نیز در تریم T8 پلاگ-این هایبرید است اما بهای ۶۸,۷۹۵ دلاری آن در مدل پایه واقعاً سنگین به نظر میرسد. اینجاست که خودروی موردبحث در این نوشتار خودنمایی میکند: کرایسلر پسیفیکا هایبرید با قیمت اولیه ۴۳,۰۹۰ دلار و مسافت قابل پیمایش (در وضعیت تمام برقی) دو برابر ولوو!
طبق قوانین آمریکا، با خرید نسخه هایبرید مشمول تخفیف مالیاتی به میزان ۷,۵۰۰ دلار خواهید شد که نهایتاً قیمت خودرو را به ۳۵,۵۹۰ دلار میرساند. چنین گزینهای برای خانوادههای پرجمعیت که اهل سفرهای دور و نزدیک دستهجمعی نیز هستند بسیار مناسب و تحریککننده خواهد بود.
بهمنظور تمییز نسخه هایبرید از همزاد بنزینیاش دقت کنید که جلوپنجره شش گوشه قبلی جای خود را به نمونه جدید با خطوط سیال داده، رینگهای ۱۸ اینچی طرح اختصاصی دارند و در دوخت اتاق، رینگها، نشانهای بیرون و داخل و علامت روی محل اتصال شارژر نوعی رنگ سبزآبی خاص موسوم به تیل (teal) دیده میشود که از غارهای منطقه خونو (Juno) واقع در آلاسکا الهام گرفته شده است.
سراغ بحث فنی میرویم. با تکیه بر باتریهای ۱۶ کیلووات ساعتی میتوانید بیشینه مسافت ۳۰ مایل (۴۸.۲ کیلومتر) را طی کنید که برای خریدهای روزانه و امور کوچک مناسب به نظر میرسد. پس از روی کار آمدن بلوک درونسوز ۳.۶ لیتری شش سیلندر V شکل، ۵۰۰ مایل (۸۰۴.۶ کیلومتر) به این رقم اضافه خواهد شد که در کنار مصرف سوخت ۲.۹۴ لیتر در هر یکصد کیلومتر واقعاً وسوسهبرانگیز است. سامانه هایبرید جوری طراحی شده که پیشرانه بنزینی را در مواقع لزوم بهصورت خودکار، غیرملموس و بدون دخالت راننده وارد مدار کند. آرامش و سکوت این سامانه به حدی است که اگر حواستان به نشاندهندهها نباشد، متوجه نمیشوید قوای محرکه از کدام منبع تأمین میگردد.
بلوک بنزینی با چرخه آتکینسون کار میکند و بهمنظور حصول بازدهی بیشتر از پیستون، سوپاپ و میلسوپاپ جدید سود میبرد. خروجی موتور الکتریکی اول و دوم (توسط یک مجموعه دنده یکپارچه به هم متصلاند) نیز به ترتیب ۹۰ و ۶۵ کیلووات ساعت بوده که توان مجموع را به ۲۶۰ اسب بخار میرساند. بیشینه گشتاور آن هنوز بهصورت رسمی اعلام نشده است.
به لطف استفاده از تبدیل “جریان مستقیم به جریان مستقیم” یا همان DC-to-DC (منظور همان تبدیل جریان باتری به جریان باتری است – این نوع جریان را مستقیم مینامند که در زبان انگلیسی Direct Current خوانده میشود) بجای دینام مرسوم، یکی از موتورهای الکتریکی میتواند برای روشن شدن خودرو مورداستفاده قرار گیرد. توضیح آنکه دینام (در انگلیسی Alternator) قطعهای است که برق متناوب (Alternative Current) تولید و قطعات الکتریکی مختلف خودرو را تغذیه میکند.
شارژ باتریها با خروجی برق معمولی ۱۴ ساعت و با استفاده از شارژر سطح ۲ نزدیک به دو ساعت طول میکشد. مقدار بنزین موجود در مخزن نیز اندازهگیری و درصورتیکه مدت زیادی بدون استفاده باقی مانده باشد، پیشرانه درونسوز خودبخود روشن میشود تا از کهنه شدن آن جلوگیری به عمل آید.
پلتفرم جدید مدل ۲۰۱۷ برای نخستین بار (در ونهای ساخته کرایسلر) سامانه تعلیق مستقل عقب را با خود آورده و عرض بیشتری به خودرو میبخشد. وزن مجموعه باتری ۱۵۸.۷ کیلوگرم میباشد. نکته جالب قرارگیری آن در کف خودرو زیر صندلیهای ردیف دوم بوده که عملاً سبب بهبود هندلینگ پسیفیکا شده است. از طرفی کاهش وزن ۱۰۸.۸ کیلوگرمی نسبت به نسل پیشین باعث شده که سنگینی ۲۹۵ کیلوگرمی کل سامانه هایبرید کمتر به چشم بیاید. رانندگی در حالت تمام برقی تا آخرین لحظه ممکن بدون هیچ مشکلی انجام میشود و حتی سرعتهای بالا نیز اشکالی در کارکرد باتریها ایجاد نمیکند. هنگام نیاز، مثلاً در صعود و عبور از تپههای پرشیب یا پس از اتمام نیروی الکتریکی، قدرت اضافی از بلوک V6 تأمین میگردد. همچنین زمانی که واحد درونسوز تأمین قوا را بر عهده گرفت، باتریها بهتدریج از طریق بازیابی انرژی ترمز (Regenerative Braking) شارژ میشوند.
موردی که درباره نسخه هایبرید وجود دارد و ایراد بزرگی برای شخصِ پَسیفیکا محسوب میشود این است که به دلیل تعبیه مجموعه باتری زیر ردیف دوم صندلیها، امکان جاسازیشان در کف خودرو (همانند نسخه بنزینی) وجود ندارد و تنها صندلیهای ردیف سوم از این ویژگی بهرهمندند. درنتیجه خبری از فضای بسیار بزرگ و یکدستی که در پسیفیکا بنزینی با خواباندن دو ردیف عقبی صندلی ایجاد میشود نیست و نمیتوان وسایل بسیار بزرگ را با آن حمل کرد. البته همین موضوع از جانب دیگر باعث تپلتر شدن و راحتی بیشتر صندلیهای مذکور شده است؛ چراکه دیگر مجبور نیستند بخاطر جا شدن در محفظه کف، جمعوجور و ظریف باشند.
در داخل کابین نیز همهچیز نشان از یک ون دوستدار طبیعت دارد. نشاندهندههای پشت فرمان در حالت تمام برقی سبزآبی و در حالت هایبرید (پس از ورود پیشرانه بنزینی به مدار) به رنگ آبی درمیآیند. اگر شتاب گیری سریع موجب استفاده اجباری از پیشرانه بنزینی شود یا ترمز بسیار شدید از بازیابی انرژی ترمز برای ذخیره در باتریها جلوگیری کند، یک پیام هشدار توسط سامانه مدیریت بازدهی خودرو در صفحهنمایش کنسول مرکزی پدیدار خواهد شد. تنها با یک لمس روی همین نمایشگر نیز میتوانید پیشینه رانندگی و نقشه جایگاههای شارژ را مشاهده و برای شارژ دوباره خودرو برنامهریزی کنید.
مواد بکار رفته در مبلمان اتاق، همانند نسخه بنزینی بسیار متنوعاند. ترکیب رنگها فضای خوبی خلق کرده و کیفیت مناسب مهر تأییدی بر مقرونبهصرفه بودن آن بهعنوان یک خودروی خوب خانوادگی است.
نمایندگیهای کرایسلر در سرتاسر ایالاتمتحده ثبت سفارش پسیفیکا هایبرید ۲۰۱۷ را از ماه دسامبر (آذرماه جاری) در دو تریم متفاوت آغاز میکنند. قیمت پایه برای گونه پریمیوم ۴۳,۰۹۰ و در پلاتینوم ۴۶,۰۹۰ دلار میباشد. مالکان پسیفیکا پریمیوم میتوانند با پرداخت ۸۹۵ دلار بیشتر پخش DVD پشتسریِ صندلیها را نیز داشته باشند. سانروف پانورامیک نیز به قیمت ۱,۷۹۵ دلار در پلاتینوم قابل سفارش است. تمامی خریداران همچنین از تخفیف ۷,۵۰۰ دلاری مالیات فدرال و مشوقهای دولتی و ایالتی دیگر بهرهمند خواهند بود.
در پایان شما را به بررسی مشخصات فنی کرایسلر پسیفیکا هایبرید ۲۰۱۷ دعوت میکنم.
نوع خودرو: ون چهار درب، پیشرانه در جلو ظرفیت سرنشین: هفت (هشت) نفر قوای محرکه: ۳.۶ لیتری بنزینی DOHC با چرخه آتکینسون و ۲۴ سوپاپ + دو عدد موتور الکتریکی در محور جلو بازده بلوک بنزینی: ۲۴۸ اسب بخار، ۳۱۲ نیوتونمتر توان مجموع: ۲۶۰ اسب بخار نوع جعبهدنده: متغیر الکتریکی خودکار، تک سرعته محور محرک: جلو مسافت قابل پیمایش برحسب کیلومتر (تمام برقی / مجموع): ۴۸.۲ / ۸۵۲.۸ شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: ۶.۵ الی ۸ ثانیه (بر اساس تخمین مجله موتورترِند) طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر): ۵۱۷۱.۴ / ۲۰۲۱.۸ / ۱۷۷۵.۴ فاصله بین دو محور: ۳۰۸۸.۶ میلیمتر مصرف سوخت تخمینی: ۲.۹ لیتر در یکصد کیلومتر آغاز فروش: دسامبر ۲۰۱۶ (آذرماه جاری)
حیف کرایسلر که دست ا ین مارکیونه بی صفت افتاد کرایسلر200 با یه کم اصلاحات میتونست جزو پر فروشها بشه ولی تولیدشو متوقف کرد فیات تیپو رو با برند داج’!’میفروشه و….
فکر میکنم ب این دلیل باشه ک جریان مستقیم یا Dc ولتاژش با طول سیم تغییر میکنه و از جهتی ولتاز قطعه ای برق مصرف میکنه با قطعه تولید کننده برق ممکنه متفاوت باشه ب همین جهت باز هم یادآوری کنم که فکر میکنم ب این علته
علیرضا
۲۵ آذر ۱۳۹۵حیف کرایسلر که دست ا ین مارکیونه بی صفت افتاد کرایسلر200 با یه کم اصلاحات میتونست جزو پر فروشها بشه ولی تولیدشو متوقف کرد فیات تیپو رو با برند داج’!’میفروشه و….
elemento
۲۵ آذر ۱۳۹۵یکم صبر …
کرایسلر این همه قرض داره.
یکی از بدهکار ترین شرکت های دنیاست
فیات نجاتش داد.
باید صبر کنی تا وضع کرایسلر دوباره خوب بشه.
دایملر نتونست اون همه بدهی رو پرداخت کنه و کرایسلرو فروخت
فیات، داره جور کرایسلر میکشه.
حمیدرضا
۲۵ آذر ۱۳۹۵خیلی ماشین خوبیه من به شخصه اگه تو ایران بود حتما سوارش میشدم
ونوم
۲۵ آذر ۱۳۹۵اقا کسی میتونه یه مقدار درباره ی dc to dc توضیح بده برق مستقیم که تبدیل نمیخواد بشه برق مستقیم ?
AK_007
۲۶ آذر ۱۳۹۵فکر میکنم ب این دلیل باشه ک جریان مستقیم یا Dc ولتاژش با طول سیم تغییر میکنه و از جهتی ولتاز قطعه ای برق مصرف میکنه با قطعه تولید کننده برق ممکنه متفاوت باشه
ب همین جهت
باز هم یادآوری کنم که فکر میکنم ب این علته
ونوم
۲۶ آذر ۱۳۹۵ممنون از هر دو دوست خیلی کمک کردین
علیرضا
۲۵ آذر ۱۳۹۵البته این منظورش dc to ac بود ولی dc to dc با ولتاژ و جریان مختلف داریم مثلا dc 200 volt به 100 ولت با جریان های مختلف
ونوم
۲۶ آذر ۱۳۹۵علی اقا منم شک کردم dc to ac باشه ولی حرف 007 عزیز هم به نظر درست میاد ممنون