در طول تاریخ صنعت خودروسازی، بنبستهای زیادی وجود داشته است اما تعداد کمی از آنها به زیبایی و جالبی کرایسلر توربین کار هستند. در اواسط دههٔ ۵۰ میلادی، کرایسلر با الهام از جذابیت دوران جتها تصمیم گرفت امکان تجهیز خودروها به پیشرانههای جت را بررسی کند. این ایده در ابتدا روی کاغذ بسیار مناسب و جالب به نظر میرسید زیرا توربینهای گازی موتورهایی ساکت بودند، به تعمیر و نگهداری کمی نیاز داشتند و از لحاظ نسبت قدرت به وزن بسیار عالی بودند.
اما وقتی این ایده عملی شد، مهندسان کرایسلر فهمیدند این موتورها به دلایل زیادی برای استفاده در خودروها مناسب نیستند. ازجملهٔ مهمترین این دلایل میتوان مصرف سوخت زیاد، حرارت بالا و تأخیر در شتاب گیری اشاره کرد؛ اما بااینوجود، مهندسان پافشاری کردند و در اوایل دههٔ ۶۰، کرایسلر تصمیم به ساخت حدود ۵۰ پروتوتایپ از توربین کار گرفت. این خودروها که توسط «الوود آنجل» طراحی و توسط گیا تولید شدند، در سراسر ایالاتمتحده مورد آزمایش قرار گرفتند و سپس به کرایسلر بازگردانده شدند تا نابود شوند؛ اما دراینبین، نُه دستگاه در امان ماندند که بیشتر آنها به موزهها فرستاده شدند و تقریباً همهٔ آنها تا به امروز سالم باقیماندهاند.
حال یک دستگاه کرایسلر توربین کار ۱۹۶۳ برای فروش گذاشته شده که به گفتهٔ فروشنده، یکی از تنها دو نمونهٔ خصوصی این خودرو محسوب میشود. نمونهٔ دیگر متعلق به «جی لنو» است. این نمونهٔ برای فروش اما متعلق به کلکسیونری بنام «فرانک کلپتز» است که آنرا در دههٔ ۸۰ خریداری کرده است. این توربین کار در دههٔ ۹۰ بازسازی شده و حتی هنوز هم کار میکند. قیمت این خودرو اعلام نشده اما کمیاب و منحصربهفرد بودن آن بدین معنا است که برای خرید آن باید مبلغ زیادی هزینه کرد.
Regra loaded
۲۶ اسفند ۱۳۹۹یکی از قشنگ ترین ماشین هایی که دیدم
ali (chevy nova)
۲۶ اسفند ۱۳۹۹علاوه به زیبایی بسیار پیشرفته بوده در اون دوران
محمد رستمی نژاد
۲۶ اسفند ۱۳۹۹واقعا زیبا هست
به نظرم یکی از عوامل اینکه خودرو های امروزی زیبا نیستن اینه که تمام طراحی رو با کامپیوتر انجام میدن
مثل بوگاتی چندونیچی(دقیق اسمش رو نمیدونم)
ه طراحیش با کامپیوتر انجام شده
حس خاصی توی طراحیش نیست
ارتباط بین طرح و طراح برقرار نمیشه در طراحی کامپیوتری
Farzad
۲۶ اسفند ۱۳۹۹چنتودیچی
Benz309 1974
۲۶ اسفند ۱۳۹۹بالاخره کی درست حسابی رونمایی میشن چنتودیچی و لاویتور؟
Hamid
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ابتدا طرح رو روی کاغذ رسم میکنند عزیز دل … هیچکس ابتدا با کامپیوتر شروع نمیکنه!!!!!
akrh78
۲۷ اسفند ۱۳۹۹نه. لامبورگینی سالها هست که از صفر تا صد ماشین رو کامپیوتری طراحی میکنه دیگه اسکچ دستی و نمونه گلی و اینا در کار نیست
Ahmedreza2002
۲۶ اسفند ۱۳۹۹یه عزیزی میگفت لافراری اخرین ماشین زیبای دنیا خواهد بود
حالا نمیگم اخرینش هست
ولی
قراره کمتر بشن ماشینای زیبا تو دنیا
محمد رستمی نژاد
۲۶ اسفند ۱۳۹۹الان نوید میاد میگه
ای خاک تو سرت کرایسلر که امروز اینقدر داغون شدی مثل میتسوبیشی ??????????????
البته راست هم میگه۰????❤❤❤❤
Benz309 1974
۲۶ اسفند ۱۳۹۹از الان به بعد دیگه جون میگیره
NAVID۰۰۹۸
۲۶ اسفند ۱۳۹۹آقای رستمی نژاد عزیز
مَگه حقیقتاً غیر از اینه !
میتسوبیشی و کرایسلر یه زمانی بروبیایی داشتند و امروز شدن دست مایهی خودروسازان دیگر !
- A M I R -
۲۶ اسفند ۱۳۹۹دهه 60 رو نقطه اوج طراحی آمریکا میدونم؛ ریویرا دم قایقی، کروت C2، الدورادو و همین کرایسلر توربین از نمونه های معرکه اون دهه هستن. به عقیده من از دهه 60 به بعد طراحی آمریکایی روز به روز محافظه کارانه تر شد و اون فرم های جاه طلبانه قبل دهه 70 به ندرت بینشون دیده شد.
بگذریم! توجه شما رو جلب میکنم به طراحی کابین این اثر هنری که چقدر جزئیاتش خیره کننده است.
REVO
۲۶ اسفند ۱۳۹۹احسنت ب این سلیقه?
ماکت ۱:۱۸ ریویرا و الدورادو رو دارم،ساعت ها میشه نشست بدون اینکه حس کنی تکراری شده واست نگاهشون کرد
Farzad
۲۶ اسفند ۱۳۹۹دقیقا ، کابین مسحور کننده ای داره ، ظرافت ازش میباره بسیار هم باکیفیت به نظر میاد ، به اون دوخت های ریز نگاه کنید ، دسته دنده مثل یه شمشیره که تو غلافه خیلی جالبه ، صندلی ها هم که به نظر میاد مبل راحتی باشن .
RezaRs
۲۶ اسفند ۱۳۹۹واقعا زیباست
RezaRs
۲۷ اسفند ۱۳۹۹اونی که دیس داد می خواد بگه واقعا زشته ??
abdi_porsche fan
۲۶ اسفند ۱۳۹۹دلچسبه، کابین و طراحی چراغای عقب خیلی جذبم کرد
محمد
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ای کاش کرایسلر از تحقیقاتش دست نمیکشید و توربین های گازی رو توسعه میداد جالبه بدونید این ماشین از شراب گرفته تا سوخت های فسیلی و روغن اشپزی رو به عنوان سوخت میتونست مصرف کنه صدای قشنگ و نرمی هم دارن و بسیار بادوام هستند کلا کرایسلر شرکتی هست با مهندسی معرکه و پرتوتایپ های تکمیل شده خفن ولی محصولات عمدتا معمولی حتی قبل ویرون رقیبش هم ساخته بودن که میتونست بوگاتی رو نیومده شکست بده ولی اونم سرنوشتش مثل این ماشین شد پدال جان از اون ماشین هم مقاله بذار اسمش هم فکر کنم کرایسلر ME 4-12
زیزیگولو
۲۶ اسفند ۱۳۹۹شرکت کرایسلر در حدودای جنگ جهانی دوم رفت سراغ ساختن اینجور موتورا ……… از مزایای موتورای توربینی نیاز کمتر به نگهداری و عمر بیشتر موتور و همینطور تا حدود زیادی کاهش تعداد قطعات موتور هستش
Sina10
۲۶ اسفند ۱۳۹۹جیمز می توی یه ویژه برنامه تخت گاز سوار این ماشین شده بود ، خیلی ماشین باحالی بود
فکر کنم اون نسخه متعلق به جی لنو بود
ایده خوبی بود که متاسفانه موفق نشد
Hamidreza
۲۶ اسفند ۱۳۹۹طراحی بشدت جذابی داره که آدم رو جذب خودش میکنه … این طراحی نشون دهنده نبوغ و ذهن باز طراحه!
یوسف
۲۷ اسفند ۱۳۹۹به به چه زیباست. خصوصا داخلش
حال کردم.
mahan
۲۷ اسفند ۱۳۹۹به به چرم داخل رو ببینید واقعا شرف داره به اون تبلت و مونیتور های امروزی
حسین دهمرد
۲۷ اسفند ۱۳۹۹پدال کاش یه مقاله تخصصی تر راجب پیشرانه ی این مدل میزاشتی. چون ترجمه هاتون روانتر از بقیه سایتهاست.و احتمالا تحصیل کرده ی رشته مهندسی خودرو هم بین مترجم ها هست.
من کلی سرچ کردم و کلی عکس از این پیشرانه تو پینترست پیدا کردم.اما چیز جامعی نتونستم پیدا کنم.قطعا نسبت تراکمش کمتر از موتورهای پیستونی بوده پس بازدهیش کمتر بوده. دور آیدلش 16 هزار دور در دقیقه بوده و دور نهاییش 24 هزار دور. پس قطعا بدرد ترافیک شهری نمیخورده ولی برای ترانزیت بین شهری خوب بوده. هیچی راجب گیربکسش پیدا نکردم واقعا گیربکس منحصربه فردی نیاز بوده.
برداشت من اینه که احتمالا استارت زدنش سی ثانیه تا یک دقیقه طول میکشیده اون هم با یک موتور الکتریکی قوی و باتری های قویتر.