همهی ما به میزان محبوبیت شاسی بلندهای کوچک واقفیم. از نظر بسیاری از افراد، این خودروها انتخاب پیشفرض خانواده هستند و تمامی برندها نیز حضوری پرقدرت در این کلاس دارند. در حقیقت شاسی بلندهای کوچک جاداری یک شاسیبلند دو دیفرانسیل را به هزینههای پایین یک هاچبک خانوادگی درهمآمیختهاند.
این جادو روی دی اس ۳ کراس بک جدید هم جواب داده و البته فرانسویها تنها نیستند چراکه در برابر خود رقبای سرسختی همچون فولکسواگن T-Roc، مینی کانتری من، آئودی Q2 و ب ام و X1 را میبینند.
دی اس ۳ کراس بک با دو پیشرانهی ۱.۵ لیتری دیزلی و قوای محرکهی تمام الکتریکی که محدوده حرکتی ۳۰۰ کیلومتری دارد عرضه میشود. البته محبوبترین پیشرانه برای این خودرو از نوع ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی خواهد بود که ما هم آن را بررسی کردهایم. سه نسخه از این پیشرانهی پیورتک در دسترس است که خروجیهای ۹۹، ۱۲۸ و ۱۵۳ اسب بخاری داشته و ما مدل ۱۲۸ اسبی را تست کردهایم. این پیشرانه به یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل است.
دستگیره درب کرومی را گرفته و روی صندلی راننده مینشینیم و تحت تأثیر قرار میگیریم. حتی نسخههای پایهی الگانس نیز دارای صفحه لمسی ۷ اینچی و تمامی سیستمهای ارتباطی از جمله اندروید اتو و اپلی کارپلی هستند. از جمله سیستمهای ایمنی این خودرو نیز میتوان به دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری شهری و تشخیص علائم ترافیکی اشاره کرد. داشبورد خودرو برجسته و متمایز به نظر میرسد و همهچیز با الگوی الماسی شکل دی اس مشخص میشود.
متأسفانه برخی از متریال پلاستیکی بکار رفته در کابین ناامید کننده هستند و اینترفیس کاربری آن نیز عجیب به نظر میرسد. وقتیکه روی صفحه لمسی میتوان تنظیمات سیستم تهویه مطبوع را داشت پس چرا شما باید به دکمهای روی داشبورد برای خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع نیاز داشته باشید؟ برخی عملکردهای واضح همچون خاموش کردن صدای دستورات ناوبری به خوبی در منوهای صفحهنمایش پنهان شدهاند در کل استفاده از این سیستم اطلاعات سرگرمی به آسانی صورت میپذیرد.
این امر به همراه طبیعت آرام پیشرانهی ۳ سیلندر باعث ایجاد محیطی آرام و ریلکس در کابین میشود. گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک که از مبدل گشتاور بهرهمند است هماهنگی خوبی با دو پیشرانهی بنزینی قویتر داشته و درحالیکه معکوسهای آن کمی کند است اما در حالت کلی و در زمان رانندگیهای روزمره تعویضهای مناسبی دارد. این گیربکس در زمانی که عجله نداشته باشید به نرم دنده را تعویض خواهد کرد.
این شاسیبلند دیفرانسیل جلو هندلینگی قابلتوجه در حد و اندازههای خود داشته و راننده را به سواری سریعتر تشویق میکند. فرمان کوچک نیز روی رانندگی هیجانانگیز ترغیب میکند.
دی اس ۳ کراس بک اگرچه از نظر دینامیکی شاهکار نیست اما خب خودرویی راحت و پایدار بوده و پیشرانه نیز با شتاب مناسب خود این وضعیت را همراهی میکند.
فقط انتظار نداشته باشید که دی اس ۳ در زمان حمل تمامی سرنشینان و وسایل آنها شتاب فوقالعادهای داشته باشد. این یک شاسیبلند جمعوجور است و تأکید آن روی ابعاد کوچک میباشد. حتی موقعیت رانندگی خودرو کمی شبیه هاچبک ها بوده و به خاطر طراحی جمعوجور خودرو میدان دید جالبی ندارد.
دو سرنشین بالغ در صندلیهای عقب وضعیت خوبی خواهند داشت اما فضای سر زیادی وجود ندارد. ارتفاع بالای کف خودرو حتی رسیدن به صندلیهای جلو را راحتتر میکند بنابراین دی اس ۳ کراس بک برای افرادی که خواهان دسترسی آسانتر به دربها هستند گزینهی ایده آلی نخواهد بود. حتی محفظه بار ۳۵۰ لیتری خودرو نیز برای استفادهی عادی مناسب بوده و صندلیهای عقب تاشونده نیز فضای بیشتری به ارمغان میآورند.
اگر شما ظاهر دی اس ۳ کراس بک را دوست داشته باشید احتمالاً از راحتی، سواری پایدار و طراحی کابین برجستهی آن نیز خوشتان خواهد آمد. البته این خودرو یکی از کمترین فضاهای کابین و بار در کلاس خود را دارد. قیمت خودرو نیز ارزان نیست و جزو گرانترین خودروهای کلاس محسوب میشود. سواری خودرو خوب است اما برای بسیاری از مردم، ظاهر متمایز و احساس خوب باعث توجیه قیمت بالا نمیشود.
مشخصات دی اس ۳ کراس بک ۱۳۰ پیورتک پرستیژ
- قیمت: 27950 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/۲۳۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۲ ثانیه
- حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
[دانلود ویدئو]
Ahmad
۵ فروردین ۱۳۹۸محصولات دی اس دارن پیشرفتهای خیلی خوبی میکنن هنوز اول راهه در اینده شاهد پیشرفتهای خیلی بیشتر از این خودروساز خواهیم بود این دی اس 3 هم بسیار زیباست .
NAVID۰۰۹۸
۵ فروردین ۱۳۹۸طرح روی آینه هاش بینظیر هنرمندانه اجرا شده برای خودرویی که برای عموم مردم تولید میشه عالیه .
اما از نظر کلی برای ظاهر خودرو ، نمیدونم بگم زیباست یا زشته و بیشتر میشه گفت منحصر به فرده و همیشه شرکت DS اثر هنری تولید میکنه تا اینکه یک خودرو به مانند بقیه باشه ، اما من بشخصه DS را هیچگاه انتخاب نمیکنم ، حتی اگر ژاپنی ، آمریکایی ، آلمانی هم باشه ، بیشتر به درد سلبریتیها و دانشجوهای شاخه هنر میخوره که دوست دارند همیشه متفاوت باشند .
تفاوت شرکتهای فرانسوی اینه که جز به جز طراحی اجزا را آنالیز و اثر هنری میکنند و مسائل فنی که بسیار در خودروسازی مهم هست را اولویت آخر قرار میدن ، که این را میشه از تعداد گیربکس و موتورهای یکسان در تمام خودروسازان فرانسوی دید ، یا پیچیدگی برقی و فنی دانست .
اگر به پاریس و فرانسه سفر کرده باشید ، متوجه معماری خاص این شهر و کشور زیبا میشین که به صنعت این کشور هم سرایت کرده و در تمام صنایع ، چه پوشاک ، کفش و….تا خودروسازی با جزئیات در طراحی ساخته میشه .
Abbas
۵ فروردین ۱۳۹۸در کل فرانسوی ها نرمن
طراحی جالبی هم داره،هم بیرونش هم داخلش ولی اون زائده روی در عقب انگار اضافیه و بدجور تو ذوق میزنه
فرشید
۵ فروردین ۱۳۹۸خاک تو سرشون با طراحی و جاگذاری اگزوز عقبش
مسعود
۵ فروردین ۱۳۹۸این چرا انقدر زشته …!!!!
علی
۵ فروردین ۱۳۹۸من همیشه طرفدار مقاله های آقای احمد زاده بودم و هستم، ولی تو این مقاله در هر پاراگراف یک نتیجه منفی میگرفتن، اول اینکه از DS3 نمیشه انتظار DS7 رو داشته باشیم، و دوم اینکه گفته شده: “متأسفانه برخی از متریال پلاستیکی بکار رفته در کابین ناامید کننده هستند” این کاملا غلط هست، به جز پایید درب های جلو کلیه قسمت های داخلی با کیفیت خیره کننده ای ساخته شده. این خودرو برند لوکس PSA هست و در فرانسه به لوکس بودن شناخته شده.
Saman
۵ فروردین ۱۳۹۸بسیار زیبا و منحصر بفرد هست طراحی داخلی واقعن فریبنده و جذاب هستش مشخصات فنی خودرو هم با توجه به کوچکی پیشرانه خوب به نظر میرسد و بنظرم به کراس اوورهای همرده آلمانی ارجحیت داره.
Divergence
۵ فروردین ۱۳۹۸دی اس ماشینی بسیار زشت با طراحی نامتعارف ، چه بیرون و چه داخل ماشین اصلا زیبا نیست
حسن
۶ فروردین ۱۳۹۸28000 پوند برای ماشین 3 سیلندر با 128 اسب بخار قدرت!!!
(Saeed(peugeot
۶ فروردین ۱۳۹۸واقعا عالی و زیبا طراحی شده این ماشین…..همین موتور روی c3 aircross مورد تحسین جرمی کلارکسون قرار گرفت ….و فروش بسیار خوب محصولات جدید دی اس نشان از پیشرفتش داره
و یه نکته اینکه تو رونمایی این ماشین اگزوز های عقبش فوق العاده زیبا بود….۲ تا گرد بزرگ در دوطرف سپر عقب….ولی تو این مدل نیست.
شاید اون طراحی ماله مدل فولش هست….