عرضه سیتروئن C5 ایرکراس پلاگین هیبریدی خبر مهمی در ماه فوریه ۲۰۲۰ بود؛ اما در همان زمان که این خودرو وارد بازار شد تغییرات دیگری هم در نظر گرفته شد و آن حذف مدل پیورتک ۱۸۰ EAT8 با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و معرفی نسخه جدید، کممصرفتر و ارزانتر پیورتک ۱۳۰ EAT8 بود.
پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی این خودرو که با نام پیورتک ۱۳۰ شناخته میشود اگرچه قدرت زیادی روی کاغذ ندارد اما گشتاور ۲۳۰ نیوتون متری آن از دور ۱۷۵۰ در دسترس بوده و باعث میشود پرفورمنس خودرو در حالت عادی بیش از حد کافی باشد.
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز نقش مهمی ایفا میکند زیرا مهم نیست که شما چقدر خشن رانندگی میکنید زیرا این گیربکس عجلهای ندارد. بهتر است گیربکس را به حال خود رها کرده و اجازه دهید کارش را انجام دهد تا در این صورت با ماهیت ریلکس و راحت C5 ایرکراس آشنا شوید. اینجاست که خواهید توانست به مصرف سوخت ادعایی سیتروئن که چیزی در حدود ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است نزدیک شوید.
همین موضوع درباره هندلینگ خودرو نیز صدق میکند. وقتی خیلی سریع برانید تکان های زیادی را در بدنه مشاهده خواهید کرد. به خاطر وجود فرمانی سبک، مانور دادن سریع با خودرو کار چندان مناسبی محسوب نمیشود زیرا خودرو عکسالعمل بیش از حد انتظاری نشان خواهد داد.
حفظ سرعت مناسب و تنظیمات نرمتر برای سواری به معنی پایداری و راحتی خواهد بود. تنها در مسیرهای بسیار ناهموار است که C5 ایرکراس خونسردی خود را از دست داده و چرخ ها به شدت واکنش نشان میدهند؛ اما این خودرو اکثراً ریلکس و آرام بوده و کابین نیز همین موضوع را نشان میدهد.
طراحی کابین عجیب و خاص اما همچنان کاربردی بوده و فضاهای زیادی در نظر گرفته شده است. در تریم فلیر پلاس نیز متریال با کیفیت نسبتاً خوبی بکار رفته و تجهیزات استاندارد زیادی نیز وجود دارد. این یک شاسیبلند خانوادگی است و بنابراین تریم فول آن با پکیج ایمنی پلاس از جمله ترمز اضطراری پیشرفته و هشدار برخورد ارائه میشود.
همچنین برای راحتی کارها درب پشتی برقی، کروز کنترل تطبیقی با عملکرد توقف و حرکت و دستیار بزرگراهی نیز وجود دارد.
صندلیهای عقب بهصورت جداگانه حرکت میکنند و این یک نقطه قوت برای C5 ایرکراس است. فضای پای عقب بسیار خوب بوده و فضای بار ۵۸۰ لیتری نیز جزو بهترینهاست. وقتی صندلیهای عقب را به جلو بکشید فضای پا کم خواهد شد اما فضای بار قابلتوجه ۷۲۰ لیتری در دسترس شما قرار خواهد گرفت.
اما باید اعتراف کرد نقاط ضعف سیتروئن C5 ایرکراس همچنان وجود دارند. به همین خاطر علاوه بر وجود سوالاتی درباره کیفیت سواری، سیستم اطلاعات سرگرمی هم مشکلاتی دارد. صفحه لمسی ۸ اینچی خودرو روشن بوده و ویژگیهای زیادی از جمله ناوبری، اپل کارپلی و اندروید اتو را ارائه میکند اما گرافیک آن چنگی به دل نمیزند و پاسخهای کندی دارد. همین موضوع درباره داشبورد دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و گزینههای شخصیسازی کم آن صادق است.
اما اضافه شدن پیشرانهای اقتصادیتر و ارزانتر و حذف مدل قدیمی پیورتک ۱۸۰، سیتروئن جذابیت C5 ایرکراس را افزایش داده است. پیشرانه جدید این خودرو قوی و کم مصرف بوده و اگرچه گیربکس آن جزو سریعترینهای بازار نیست اما عملکرد نرمی دارد. البته جای شرمساری دارد که برخی رقبا بالا سر این محصول قرار میگیرند اما خب در هر صورت با یک شاسیبلند خوب خانوادگی طرف هستیم.
مشخصات سیتروئن C5 ایرکراس پیورتک ۱۳۰ فلیر پلاس
- قیمت: 31375 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/۲۳۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: 196 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
Malt hill
۲۹ خرداد ۱۳۹۹دوسش دارم
مهدی
۲۹ خرداد ۱۳۹۹با طراحی های سیتروئن حال نمی کنم. نه طراحی خارجی و نه طراحی داخلی!
OMID
۲۹ خرداد ۱۳۹۹گشتاورش واسه این موتور خیلی بالاس جالبه
(Saeed(peugeot
۲۹ خرداد ۱۳۹۹یه کراس اوور بسیار شکیل / کم مصرف / راحت و نرم …..و قدرت و شتاب مناسب …….
بهتر از این مدل های پلاگین هیبریدش هست که قدرت و گشتاورش عالیه …..
در کل واسه مصرف روزانه و حتی جاده ….اگه اهل شتاب و سرعت زیاد نباشه کسی عالیه ….