در این نوشته روی غیبت برند فرانسوی سیتروئن در آمریکا تمرکز کردهایم. این شرکت یکی از قدیمیترین و محترمترین برندهای اروپایی بوده و سابقه تأسیس آن به سال ۱۹۱۹ و توسط آندره گوستاو سیتروئن بازمیگردد. در طول تقریباً یک قرن، سیتروئن با تولید خودروهایی که خلاق و زیبا بودهاند شهرت خود را به دست آورده است. سیتروئن اولین تولیدکنندهی انبوه خودروی دیفرانسیل جلو، اولین تولیدکننده سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، اولین تولیدکننده چراغهای جلوی چرخشی و… بوده است. و در حال حاضر نیز این خودروساز در حال ساخت خودروهایی است که از رقبای خود بسیار متمایز هستند.
در اینجا سه دلیل اصلی برای اینکه مصرفکنندگان آمریکایی باید سیتروئن را دوست داشته باشند ذکر کردهایم:
- ظاهر و استایل
پس از دورهی کوتاه افول در دههی ۸۰ و ۹۰، سیتروئن سبک طراحی خود را بازیافته و هماکنون خودروهایی تولید میکند که از نظر ظاهری از طراحیهای مرسوم کاملاً متمایز و برجسته هستند. درحالیکه خودروسازها با وجود زبانهای طراحی متمایز اغلب در حال کشمکش به منظور پیادهسازی طراحی یک خودروی بزرگتر روی مدلی کوچکتر هستند، زبان طراحی سیتروئن هم در خودروهای کوچک و هم در مدلهای بزرگ عالی به نظر میرسد. به علاوه، دیگر خودروسازان از خطوط تیز در ساختههای خود سود میبرند اما سیتروئن حالتی هیجانی به خودروها داده و ویژگیهای متمایزی همچون چراغهای جلوی ردیفی، پنجرههای جانبی جالبتوجه و ریلهای سقف یکپارچه را بکار میگیرد.
- تمرکز روی راحتی و استفادهی دوستانه
در اروپا و قلب برند سیتروئن، هرروز کمپانیهای بیشتری در برابر خواستههای مصرفکنندگان مبنی بر خودروی شبه اسپورت سر خم میکنند (ما میگوییم خواسته چون اکثر مشتریان در واقع نمیخواهند راحتی را فدای اسپورت بودن کنند بلکه تنها تصویری از آن اسپورت بودن را خواستارند). البته بحث سیتروئن جداست و خودروهای ساخت این شرکت سعی در ارائهی حداکثر راحتی و سهولت رانندگی دارند. این ارزشها بسیار مورداحترام مصرفکنندگان آمریکایی بوده و باعث موفقیت برندهایی چون تویوتا، شورلت و بیوک شده است.
- مهندسی خلاق
شاید طرفداران این شرکت برای عدم بهکارگیری اختراعاتی که این شرکت داشته در حال حاضر سوگوار باشند. اختراعاتی همچون سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک یا غربیلک فرمان با توپی ثابت. هرچند ما احساس میکنیم که این موضوع یکی از نشانههای بلوغ برند است و سیتروئن هماکنون با استفاده از سیستم تعلیق استاندارد و تنظیمات عادی همان میزان راحتی را ارائه میکند. البته غربیلک فرمان با توپی ثابت سؤالی بود که هیچکسی پاسخی برای آن نیافت. به جای این موارد، سیتروئن روی عرضهی اختراعاتی که برای مصرفکنندهها مهم هستند تمرکز کرد. ساختار سبکوزن یکی از این زمینهها است.
منبع: left-lane
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ شهریور ۱۳۹۵سیتروئن اولین تولیدکننده دیفرانسیل جلو بوده؟؟؟؟؟؟
ایول
بهنام
۱۰ شهریور ۱۳۹۵درسته اولین تولید کننده خودروی دیفرانسیل جلو در سال 1934 سیتروئن بود
کورد هم اولین شرکت امریکایی و دومین شرکتی بود که بعد سیتروئن خودروی دیفرانسیل جلو تولید کرد
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ شهریور ۱۳۹۵خیلی خوشم اومد فهمیدم سیتروئن همچین کاری کرده.دمش گرم
amir
۱۱ شهریور ۱۳۹۵واقعا خودروساز بی نظیریه.متاسفانه هیچ گاه به جایگاه واقعیش نرسیده..
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۰ شهریور ۱۳۹۵جالبه بدونید سیتروئن در طراحی سیستم تعلیق استاده.
سیتروئن زانتیا در یکی از پیچ های پیستی در فرانسه (اسمش خیلی سخت بود یادم نمونده) با سرعتی پیچیده که پورشه 911 کاررا نتونست به این سرعت برسه.
تقریبا محاله ماشین های سیتروئن در پیچ ها واژگون بشن.
زانتیا در چند سال آخر خیلی مورد ظلم از طرف سایپا قرار گرفت. بی کیفیت ترین قطعات چینی و گیربکس و تعلیق پژو 405 !! روش نصب شد. حتی موتورش هم عوض شد. در واقع همون 405 بود در لباس زانتیا. اگر تولیدش با همون کیفیت سال 84 ادامه پیدا میکرد و طمع سایپا کمتر میشد و با قیمت 40 یا 50 میلیون تومن به فروش میرفت واقعا برای چندین سال بی رقیب بود.
سیتروئن رو خیلی دوست دارم.
الان هم متاسفانه سناریوی انگلستان در مورد فرانسه تکرار شده و نتونسته مدل آلمان رو اجرا کنه.
یعنی پیشرفت اقتصاد و بالا رفتن سطح رفاه مردم و طلب حقوق بیشتر توسط کارگران و در نتیجه گرون تموم شدن تولید کارخونه ها و تعطیلی یا کاهش فروش کارخونه ها.
امیدوارم سیتروئن هم بتونه جایگاه محکمی در صنعت خودروسازی پیدا کنه و به بازار پر سود آمریکا وارد بشه. واقعا خیلی ماشین های دوست داشتنی تولید میکنه.
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ شهریور ۱۳۹۵مجید عزیز شما چندسالته؟؟؟؟؟؟
البته اگه اراحت نمیشی بگو
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ شهریور ۱۳۹۵ناراحت نمیشی بگو
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۰ شهریور ۱۳۹۵شما چند سالته؟
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ شهریور ۱۳۹۵حالا بگو
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۰ شهریور ۱۳۹۵متولد 71.
سالی که فروچیو لامبورگینی از دنیا رفت من به دنیا اومدم!
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ شهریور ۱۳۹۵چه ماهی؟؟؟؟
سامان اذری
۱۰ شهریور ۱۳۹۵مهم ترین مسکل زانتیا ایمنی افتضاحش بود
که 1 ستاره کسب کرده بود
تو نت تست تصادفش هست
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ شهریور ۱۳۹۵راست میگن اکسل عقب یا تعادل زانتیا ضعیف سرپیچ ها؟؟؟؟؟؟
Zonda R
۱۰ شهریور ۱۳۹۵@.F
امریکایی ها چیزی رو از دست ندادن
سیتروعن شاید در چین به موفقیت برسه اما امریکا طرز فکر ها متفاوته
در مورد زانتیا هم بدون مسامحه خودرویی که مردم دوسش داشتن مثل جک s5 پرقدرت اما پرمصرف و پر اصطحلاک و پرهزینه
ستون c به شدت بد طراحی شده بود و البته طراحی خودرو فقط واژه عامه پسند و قدیمی رو به یدک میکشید
خودرویی ناایمن
البته اگر هنوزم تولید میشد سرو دست براش میشکستن چون اینجا ایرانه جایی که مردمش متفاوتند
فقط در نهایت این سوال باقی میمونه اگر در ایران تمام برندهای امریکایی مثل فورد و تمام شاخه های جنرال موتور بودند و اکثر برندهای ژاپنی با قیمتی هم اندازه سیتروعن ایا شما حاضر بودید سیتروعن بخرید؟؟
مثلا بین ds6 و لکسوس nx یا x3 کدومو میخریدید؟
احمد باقری
۱۰ شهریور ۱۳۹۵Citroen Metropolis Concept باحال بود.