شاید تنها برند فرانسوی که تا حدی در کشورمان جان سالم به در برده و بهواسطه سازندگان عالیقدر وطنی سلب حیثیت نگردید! «سیتروئن» باشد. این سازنده قدیمی فرانسوی هرباره به آرامی از بازار ایران کنار رفته و خاطرات نسبتاً خوبی را از خود به جای نهاده است. حتی خودرویی همچون زانتیا هم علیرغم ایمنی پایینش، توانسته در بازار تشنه ایران خوش بدرخشد و دوستداران و هواخواهان بسیاری را هم برای خود تدارک ببیند. حال قرار است که مدلی دیگر از سیتروئن در کشورمان پای به عرصه تولید نهد. این خودرو سی – الیز نام دارد و همزاد پژو ۳۰۱ محسوب میگردد. در این متن هم سعی میکنیم که بهاندازه بضاعت خویش شما را با این خودرو آشنا نماییم.
سیتروئن سی – الیز (C-ELYSEE) برای نخستین بار، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس در معرض دید عموم نهاده شد. این خودرو از پلت فرمی همسان با پژو ۳۰۱ برخوردار است؛ این پلت فرم هم PF1 نام دارد. هدف از عرضه این خودرو نیز، نفوذ در بازارهای مناطقی همچون اروپای شرقی و شمال آفریقا بود. خودروی مذکور در حال حاضر تنها در دو مکان از این عالم تولید میشود یکی از این دو، شرکت ویگو (VIGO) اسپانیاست و دیگری هم کمپانی دانگ فنگ چین. تمامی نسخههایی صادره به بازار امارات هم ساخت کشور اسپانیا هستند. همچنین، این خودرو در ممالکی همچون یونان و پرتغال هم بفروش رفته است. در حال حاضر، سیتروئن سی – الیز با چند پیشرانه متفاوت به بازار عرضه میشود که دوتای آنها از انواع بنزینی و دیگری هم نسخهای دیزلی است. پیشرانههای بنزینی از حجمی معادل ۱.۲ و ۱.۶ برخوردار و خروجی توان آنها نیز به ترتیب معادل ۷۲ و ۱۱۵ اسببخار است و پیشرانه دیزلی هم نسخهای ۱.۶ لیتری و خروجی توانی آن برابر با ۹۰ اسببخار است. پیشرانههای فوق به همراه یک گیربکس ۵ دنده دستی و یا ۴ سرعته خودکار به فروش میرسند. البته قرار است که در آیندهای نزدیک، نسخه ۱.۲ لیتری و مجهز به سیستم توربو شارژ سیتروئن سی – الیز هم به بازار معرفی گردد. این نسخه از گیربکس ۶ سرعته خودکار بهره میبرد.چندی پیش نسخه ۱.۶ لیتری این خودرو توسط سایت «AUTOMIDDLEEAST» مورد بررسی قرار گرفت که آنچه که در ذیل میآید چکیدهای از آن مطلب است.
خلاصه بررسی
امتیاز این خودرو: ۲.۵ از ۵
با بهرهبرداری هوشمندانه از کارت قیمت در این بازار، سیتروئن سی الیز که خودرویی در سگمنت C به شمار میآید به مصاف رقبایی همانند کیا سراتو کرهای و فورد فوکوس آمریکایی آمده است.
ممکن است پیش از این خودرویی مشابه با سیتروئن سی – الیز را دیده باشید؛ چنانچه بر نمای خارجی آن متمرکز شوید، پی میبرید که استایل خارجی آن از اشتراکات فراوانی با پژو ۳۰۱ برخوردار است، خودرویی که از پلت فرمی همسان با سیتروئن بهره میبرد. خطوط برجسته روی بدنه این خودرو به همراه سطوح و لبههای تیز به کار رفته در آن، بر جذابیت و گیرایی آن مهر تأیید میزنند. با این حال، بعید است آنگونه بیخرد باشیم که فکر کنیم این خودرو چیزی بیش از یک جعبه اقتصادی صرف است. کابین
ترکیب کلی کابین این خودرو مشابه با پژو ۳۰۱ است و از همین رو بیشتر بخشهای آن بدون تغییر مانده است. جهت رفع یکنواختی ناشی از کاربرد پلاستیکهای تیره، در داشبورد، پانل دربها و نیز فرمان آن از طرحی دو رنگ استفاده شده است. علاوه بر آن، پرههای سیهفام سیستم تهویه مطبوع هم با طرحی ششگوش در میانه کنسول آن جای گرفته است. مهندسی
گرچه سیتروئن سی – الیز مدل ۲۰۱۵ خودرویی اقتصادی به شمار میآید، اما از مجموعهای از پکیجهای اتصالاتی بهره میبرد که پورت USB،AUX و نیز قابلیت ارتباط با بلوتوث تلفن همراه را دربر میگیرند. نوای موسیقی هم از ۴ عدد اسپیکر در اتاق این خودرو جاری میشود. آنچه در این خودرو ارائه میشود
در زیر کاپوت این خودرو، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری جای گرفته است که از توانی معادل ۱۱۵ اسببخار در ۶۰۵۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۵۰ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه، برخوردار است. این پیشرانه به همراه یک جعبهدنده دستی و یا خودکار ارائه میشود. این سدان فرانسوی قادر است در مدتزمانی معادل ۱۰.۸ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب بگیرد و پیش از آنکه از نفس بیفتد ماکزیمم سرعتی معادل ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت را از خود به جای بگذارد. جمعبندی نهایی
با توجه به مشخصاتی همچون ظرفیت پنج نفره اتاق، گنجایش ۵۰۷ لیتری صندوق بار و نیز مصرف شناور ۷.۸ لیتری در هر صد کیلومتر مسافت، سیتروئن سی – الیز مدل ۲۰۱۵ را میتوان رقیب لایق و شایستهای برای خودروهایی همانند کیا سراتو و فورد فوکوس به شمار آورد و حتی بیش از همه، این بهای شگفتآور آن است که باید مورد توجه قرار گیرد، بهایی که از ۴۹/۰۰۰ درهم استارت میخورد. نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
این خودرو بهخوبی ارزشگذاری شده و میتواند مخاطبان هدف را جذب خود نماید.
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
برای کسب تجهیزی همچون استراحتگاه میانی دست، شما ناگزیرید که بالاترین تیپ آن را انتخاب نمایید.
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۵۸۷ سیسی
توان:۱۱۵ اسببخار در ۶۰۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۵۰ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۸ ثانیه (در نمونههای با گیربکس دستی در حدود یک ثانیه کمتر است)
حداکثر سرعت: ۱۸۸ الی ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
ترمز عقب: دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۶ لیتر (گیربکس خودکار) و ۶.۸ لیتر (گیربکس دستی)
نوع جعبهدنده: ۵ سرعته دستی – ۴ سرعته خودکار (تیپ ترونیک)
طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۲۷/۱۷۴۸/۱۴۶۶ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲/۵۶۲ میلیمتر
وزن: ۱۱۵۰ الی ۱۲۰۶ کیلوگرم
حجم باک: ۵۰ لیتر
گنجایش صندوق بار: ۵۰۷ لیتر
سه ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا (نرخ ایمنی سرنشینان بزرگسال: ۷۱ درصد)
2 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو)، ایربگ های جانبی هم قابل نصب است
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم ترمز اضطراری EBA
سیستم کنترل پایداری ESC
سیستم کنترل لغزش TCS
سیستم کمکی حرکت از روی سراشیبی HBA
کمربندهای ایمنی سهنقطهای
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
ستون جمع شونده فرمان
و…..
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
شیشه عقب بخار زدا
سنسور پارک عقب
استراحتگاه دست در کنسول میانی جلو
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB و AUX به همراه اتصالات بلوتوث
4 عدد اسپیکر
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر هوای کابین
آینه دید عقب الکتروکرومیک (با قابلیت مات شدن)
کامپیوتر سفری
صندلیها با پوشش چرمی
لامپهای مه شکن جلو و عقب
سوکت برقی 12V برای سرنشینان جلو
روکش کرومی بر روی دکمه ترمز دستی + دستگیرههای داخلی دربها
جا عینکی
پوشش چرمی فرمان
تریمی کرومی دور شیشههای خودرو و سپر جلو
و… قیمت
در ایران: هنوز به طور رسمی مشخص نشده است.
در امارات: ۴۹,۰۰۰ الی ۵۵,۰۰۰ درهم
جهانگیر
۹ مهر ۱۳۹۴قیمت در ایران : خون پدرشان
مصطفی
۹ مهر ۱۳۹۴حجم با ک هارو چرا جدیداً اینقدر کم کردن ؟!!
Farzam
۹ مهر ۱۳۹۴چون مصرف ماشیناشونم کمه کم کردن
سامان اذری
۹ مهر ۱۳۹۴قیمتش حدودا 14 هزار دلار میشه
حه 2.5 امتیاز از 5 :)
درسته که تو یک کلاس نیستند ولی با 14 هزار دلار من مزدا 2 رو به این ترجیح میدم هر
نمیدونم چرا ولی از فرانسوی ها متنفر شدم
ولی به شدت عاشق ژاپن هستم
3 هزار دلارم بزاری روش مزدا 3 میتونی بخری
هنری
۷ بهمن ۱۳۹۴دلیل تنفر من و شما از ماشینهای فرانسوی اینه که به راحتی اجازه دادن که ایران خودرو هر بلایی که می خواد سر اون ماشینهای خوب بیاره. من یک 206 تیپ 5 مدل 94 گرفتم مصرف سوختش صدی 10 کیلومتر البته بدون استفاده از کولر هست. وقتی به نمایندگی میگم میگه مصرف 9.5 تا 11 لیتر طبیعیه! در صورتی که توی سایت ایران خودرو مصرف ترکیبی رو 6.6 نوشته. فاجعه اینه که این ماشینها میاد ولی به احتمال قریب به یقین ایران خودرو همین موتورTU5 رو براشون میذاره. خودتون رو گرفتار نکنین.
فورد
۹ مهر ۱۳۹۴در اصل پژو و سیتروئن یکی هستن سیتروئن هم تو دنیا زیاد حرفی برای گفتن نداره زانتیا هم ماشین خاصی نبود پر استهلاک پر مصرف بد قیافه با ضریب ایمنی پائین درکل رنو از همه جلو تره و خودرو ی به روز ی ارائه میده و تو دنیا احترام براش قائلن مشکل بعضی از مردم ما این هست که چون بازار ایران بازار بسته ای فرصت مقایسه رو ندارن برای همین از پژو یا سیتروئن یه اسطوره میسازن
amir
۹ مهر ۱۳۹۴به پشت و داخل ماشین نگاه کنیدهمون پژو 301 هستش
شایان
۹ مهر ۱۳۹۴نمیدونم چرا از ماشینهای فرانسوی ها خوشم نمیاد سیتروئن و پژو هم نداره هر جفتشون
محمدرضا
۹ مهر ۱۳۹۴طراحیش از 301 متناسب تره
علی
۹ مهر ۱۳۹۴این ماشین اگه برس دست سایپا 85/90 تومن یقرون کمتر نمیده مگه چی از اکسنت کم داره؟
sunmartin
۹ مهر ۱۳۹۴هیچ حرفی در مقابل موتور 176 اسبی کیا با 8 ایربگ شیفتر فرمان کنسول مجهز طراحی آیرودینامیکی زیبا و سیال و سیستم مستقل فنر بندی نداره
این خودرو رقیب اصلی 301 و رنو لوگان و فیات پاندا و اشکودا هست قراره 301 مونتاژ بشه و احتمالا همین الیزه هم بیاد قیمت مصکب شرکت بسیار بالاتر از قیمت واقعی اینخودرو هست و چون الیزه صرفا یک خووروی اقاصادی مثل لوگان و یا ساندرو هست نباید قیمتی بالا داشته باشه که متاسفانه در ایران خودرو به 4 برابر نرخ بین المللی فروخته میشه
امیر
۹ مهر ۱۳۹۴برای همه اون زیبایی و جلوه ماشین خیلی مهمه خب ماشینتونه هر روز ازش استفاده میکنید درسته راحتی و ایمنیم و کارایی ولی خب قیافه خیلی مهمه شما شرکتاروببینید اکثرا ظاهرخشن وپرابهت دارن استفاده میکنن چون واقعا مهمه چیزی که این ماشین اصلا نداره یا کم داره مگان جدید رنو بسیار خوب بود طراحیش اما این مدل سیتروین اون جذابیت ظاهریو نداره
علی
۹ مهر ۱۳۹۴جناب سن مارتین 176 اسب بخار؟؟با اپتیما مقایسه فرمودید؟ ما گفتیم هر دو 1.6 اتومات هستند
sunmartin
۱۰ مهر ۱۳۹۴جناب علی شما اشتباه کردی کمی دقت کن نسل قدیم سراتو حتی 156 اسب بخار و امکانات شگرفی داره ونیز نسل جدیدکه دقیقا بنده ذکر کردم 176 اسب بخار داره همین سراتو های نیو فیس که از سال 2014 وارد کشور شدن توسط اطلس خودرو اینم لینک پدال مشخصات سراتو با 5 ستاره کامل از یوروانکاپ
http://www.pedal.ir/کیا/کیا-سراتو-سدان-مدل-۲۰۱۵-ایمنی-nhtsa/
احمد باقری
۹ مهر ۱۳۹۴همون پژو هست فقط با یک نام دیگه.
mehran72
۹ مهر ۱۳۹۴کلا از ماشینای فرانسوی خاطره خوبی نداریم،وی سیستم تعلیق فرانسویا عالیه.
سیترون سی فایو با سیستم تعلیق روغنیش سواری عالی داشت.
طراحی داخلیشونم به نسبت قیمت خوبه
ali
۹ مهر ۱۳۹۴یعنی این گاری ها که ما سوار میشیم ماشین محسوب میشه عایا؟
بهنام
۹ مهر ۱۳۹۴به نظرم پژو و سیتروئن دیگه در مقابل رقبا حرفی برای گفتن ندارن.تو بازارهای جهان سومی که چینیها و بعضی کره ایهای ارزونقیمت عرصه رو براشون تنگ کردن، تو اروپای غربی هم که دی اس سیتروئن و مدل 308 از بازار خوبی برخوردار نیستند. تو امریکا هم که اینا رو اصلا راه نمیدن!
جنوب
۹ مهر ۱۳۹۴من خط اولو خوندم فهمیدم کی نویسنده س
سپاس سرور کاویانی
سام
۱۰ مهر ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما
نوید جهرمی
۱۰ مهر ۱۳۹۴نمره 2.5 از 5 . گمونم پایین ترین نمره ایه ک تاب حال تو این سری مقالات دیدم. اما این ب کنار.
استدلالش تو حلقم. چون مصرفش کمه و صندوقش بزرگ تره ( نمیدونیم نسیبت ب بقیه کمتر یا برابر یا بیشتره) از فوکوس و سراتو بهتره.
با این موتور و توان باید اینو با داچیا لوگان مقایسش کنن نه فوکوس و سراتو.
ب هر حال خودروی اقتصادی هم میخوای فقط ژاپنی. کاری ب فرانسویای اینور ندارم. اما از مکانیکای اماراتی و کویتی هم ک پرسیدم راجب ماشین فرانسوی لفظ پرخرج و پراستهلاک و بدتعمیر رو ب کار میبرن. کشورهای حاشیه خلیج هم طرفداری ندارن.
عبدالله
۱۰ مهر ۱۳۹۴اگر خودروهای اصالتا فرانسوی که 30 سال قبل در اروپا استفاده میشد و امروز در ایران با قطعات درجه هفت و هشت چینی مونتاژ می شود تنها یک درصد کیفیت واقعی آن خودرو فرانسه را داشت امروز بعضی از هموطنان ما این قدر ناآگاهانه علیه خودرهای فرانسه جبهه گیری نمی کردندو اگر یک بار با خودروهای روز ساخت فرانسه در کشوریهای اروپایی و یا حتی ترکیه رانندگی می کردند هیچ گاه به خود اجازه نمی دادند حتی اسم خودروهای کره ایی کیا و هیوندا را همراه خودروهای فرانسه بیاورند چه برسد به آنکه مقایسه کنند.
علت آنکه خودروهای فرانسه در بازار آمریکا راه داده نمیشوند به مسائل سیاسی بر می گردد نه مسائل فنی و اقتصادی زیرا فرانسه ازسالها قبل با فکرو تشکیل اتحادیه اروپا و بازار مشترک برای آنها بزرگترین ضربه را به منافع اقتصادی و انحصاری آمریکا در اروپا وحتی در خاورمیانه تنش و همیشه جنگ زده و آمریکا هم در اقدامی تلافی جویانه بازارهای خود را بر روی نه تنها خودرو بلکه بیشتر کالاهای فرانسه بسته است.
ali
۱۰ مهر ۱۳۹۴باز توهم توطئه!
تو آمریکا ماشین فرانسوی نیست چون کسی نمی خره و شرکت های فرانسوی ترجیح میدن در کشورهای جهان سوم بفروشن.
sunmartin
۱۰ مهر ۱۳۹۴عبداله شما کاملا اشتباه تصور کردید و کلا در مفروضات قدیمی خودتون گیر کردید کیا در رنکینگ بین المللی بسیار بالاتر از سیتروئن و پژو و حتی رنو هست و پیشرفت و جهش بزرگی کرده همین کیا سراتوی نسل دوم سایپا بسیار قویتر و دارای آپشن های بیشتری نسبت به الیزه هست چه برسه به کیا سراتوی وارداتی د یا نیوفیس با 178 اسب بهار مدل 2015 ، رقیب الیزه پژو 206 اس دی لوگان *ال نوت و رنو ساندرو و نیز شورولت اسپارک و فیات پاندا هست میبینیم که نمره 2.5 هم بسیار کم هست و ایندخودرو نقطه مثبتی نه در طراحی و نه در گیربکس و انجین داره
AMIR
۱۰ مهر ۱۳۹۴اینو بیارن به جای 405
عبدالله
۱۰ مهر ۱۳۹۴دوست عزیزsunmartin شما فقط بر اساس بازار انحصاری و ویران ایران قضاوت می کنید نه بازار جهانی به خصوص اروپا.
اگر از دوستان و آشنایان شما شخصی هست که در کشور ترکیه که یک بازار باز دارد وهمه شرکتهای خودروسازی جهان در آن جا وجود دارند می توانید سوال بپرسید که اعتبار و کیفیت و دوام خودروهای فرانسه در آن جا بیشتر است یا خودروهای کره ایی.
اگر در ایران خودرهای روز فرانسه توسط یک شرکت خصوصی مستقیم از کشور مادر مانند خودرهای ژاپن و کره وارد ایران می شد الان بیشتر منظورم را می فهمیدی و این گونه قضاوت نمیکردید.
در ضمن تا به حال از خود سوال کرده اید که چرا همه کسانیکه در کشور ما به خصوص مناطق آزاد تجاری خودری کره ایی می خرند هیچ کدام حداکثر بیشتر ازدو سال از این خودروها استفاده نمیکنند و آن را میفروشند و دیگر هیچ وقت سراغ خودروهای کره ایی نمیروند.
در پایان ازشما می خواهم به لینک زیر که از همیسایتپدال است یک سری بزنید و بخوانید تا بیشتر ازصنعت خودروی فرانسه آگاهی پیدا کنید.
http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7/
امیرحسین
۱۰ مهر ۱۳۹۴جناب سن مارتین 178 اسب سراتو رو از کجا آوردن؟؟156 اسب بخار و موتور 2000 سی سی.اون 178 اسب موتور اپتیما و 2400 سی سی هست.عصر اینترنت هست و هر کسی با یک کلیک اطلاعات درست رو بدست میاره.کما اینکه موتورهای GDI و توربو با موتورهای وارداتی به ایران از نظر اسب بخار متفاوت هستن
سیتروئن به لحاظ سواری جزو برترین خودروسازان دنیاست.تو برنامه “top gear” جرمی کلارکسون سیتروئن رو با bmw تو پیست اسب دوانی تست کرد و سیتروئن برنده سواری شد
سیتروئن خالق برترین سیستم تعلیق یعنی بادی-روغنی هست. در مورد این ماشین نمیدونم ولی در کل کره ای های اسباب بازی با سیتروئن قابل مقایسه نیستن.زانتیا به خصوص در سالهای اول که قطعاتش فرانسوی بود یکی از بهترین سواری ها رو داشت.این موضوع رو میتونین از کسانی که زمانی زانتیا داشتن و الان ماشین های کره ای و ژاپنی بپرسید
sunmartin
۱۱ مهر ۱۳۹۴دوست عزیز شما چرا گیر دادین روی نسل دوم سراتوی سایپا؟؟ الان نسل سوم و حتی فیس لیفت مینور نسل سوم هم عرضه شده و در حدود یک سال و نیم هست که در کشور خودمون موجوده لبنک هم که گزاشتم خدمتتون موتور نسل جدید 174 اسب هست که بنده نوشته بودم 176 ببخشید موتور نسل قبل 156 بود ودرضمن همین موتور 156 اسبی در نوع خودش عالیه د پربازده از 2 لیتر .156 اسب درآورده درحالیکه الیزه با موتور 1600 که فقط 400 سیس سی کمتر از موتور سراتو هست تنها 106 اسب که فکر میکنم دقیقا موتور ال نوت باشه
سينا
۱۸ مهر ۱۳۹۴مهمترین بازار خودرو جهان ، آمریکای شمالی هست و جالبه بدونید حتی یکدونه سیتروین، رنو و پژو اینجا نمیتونید پیدا کنید. ماشینهای فرانسوی مدتهاست که اعتبارشون رو از دست دادن. بازار فرانسه دقیقا چندتا کشور اروپای شرقی، هند و مصر و ایرانه. البته ته ته آشغالاش مال ایرانه!
با این حال ممنون از مقاله