فرانسویها در زمینه خودروهای پرمیوم فعالیت زیادی نداشتهاند. در سالهایی که از هزاره سوم میلادی میگذرد، مدلهایی چون رنو اَونتایم و سیتروئن C6 را داشتهایم که با ظاهر ناهنجارشان، تنها دستاوردی که داشتهاند، اول شدن از آخر، در جدول آمار فروش بوده است. امّا فوریه ۲۰۱۸ مصادف است با ورود ۶ خودروی پرمیوم جدید از طرف گروه PSA که تحت برند دیاس عرضه میشوند. اولین آنها، یک شاسیبلند ۵ نفره به نام «دیاس ۷ کراسبک» است. به گفته کمپانی، خودروهای دیاس به خاطر راحتی، مهارت و تکنولوژی فرانسوی به کار رفته در آنها، متمایز هستند. گروه PSA به این وسیله درصدد است تا در حوزه خودروهای پرمیوم که سالهاست توسط خودروسازان آلمانی قبضه شده، نفوذ کند.
امّا اینکه چقدر دیاس ۷ کراسبک از دیگران متمایز است، واقعاً جای تأمّل دارد؛ چرا که ظاهر آن بیشتر شبیه به محصولات آئودی است. نوار نازک چراغهای جلو به یک جلوپنجره ذوزنقهای ختم میشود و همینطور، الگوهای به کار رفته در بدنه، حالتی عضلانی و برجسته دارند. هدف اصلی دیاس از خطوط بدنه این خودرو، رقابت با رقبای کلیدی همچون آئودی Q3، ولوو XC40 و رنجروور اووک است. این خودرو بین ۱۴۵ تا ۲۰۰ میلیمتر از این مدلها کشیدهتر است. در نتیجه، در برخی زمینههای اساسی مانند ظرفیت صندوق عقب (۵۵۵ لیتر) و فضای پای صندلیهای عقب، آنها را پشتسر گذاشته است.
نمایش مهارت فرانسوی در داخل کابین
منطق به کار رفته در جلوی کابین، درست همان چیزی است که از سبک پیشروی فرانسوی انتظار دارید؛ دیاس همان چیزی را به خریداران خودرو میدهد که برندهای لوکس فرانسوی همچون «لوئی ویتون» و «شانل» در اختیار مشتریان خود قرار میدهند.
سوئیچهای زاویهدار در کنسول وسط همانند دومینوهایی در حال افتادن هستند، دریچههای هوای کناری به صورت مثلثی و هرمی طراحی شدهاند، یک ساعت مخوف از متخصصان فرانسوی BRM در این کابین دیده میشود و همینطور کلید تنظیم صدا، یک لوله کوچک از کریستال طرح «سواروفسکی» است. این کلید در جای خود تکان میخورد و تا حدودی، دقیق نمیتوان آن را تنظیم کرد؛ با این وجود، طراحان داخلی اصرار به استفاده از آن داشتهاند. این یکی از همان موارد متعددی است که تفاوت این کابین فرانسوی را با یک «آئودی» نشان میدهد.
متریالهای زیادی در طراحی این کابین به کار رفتهاند. حتی درپوش یک جعبه کوچک در کنسول وسط را نیز میتوان در پوششی از آلکانترا یا چرم قرار داد. در یکی از الگوهای دوخت به کار رفته، برجستگی دایرهوار لبهها نقش یک «مروارید» را تداعی میکنند. این چیزی است که ۲ سال برای صنعتیشدن زمان برده است، امّا به نظر میرسد که همچنان به تکامل نرسیده است.
تشخیص شرایط جاده و تنظیم میزان راحتی در سواری
«مهارت ساخت» یکی از عناصر اصلی در دیاس است و در کنار این عنصر، «راحتی» و «تکنولوژی» نیز قرار دارند. مدلهای سطح بالای با پیشرانه ۱۷۷ اسببخاری BlueHDI دیزل یا ۲۲۲ اسببخاری با موتور بنزینی با تکنولوژی موسوم به «اکتیو اسکن» همراه هستند. در این سیستم، یک دوربین فاصله ۵ تا ۱۰ متری خودرو در جاده را رصد میکند و با ارزیابی توپوگرافی، دامپرها را مطابق با آن به کار میگیرد. «اکتیو اسکن» که تنها در حالت رانندگی «کامفورت» عمل میکند، کاملاً حواسپرتیهای ناشی از ناهمواری جاده را از شما دور میکند.
کیفیت سواری در حالت رانندگی «نرمال» نیز فوقالعاده است. دیاس ۷ در این حالت خرامان و در عین حال، خونسرد گام برمیدارد. امّا این خونسردی کاملاً یکنواخت نیست. موتور ۱۷۸ اسببخاری دیزل، با اینکه واکنش نسبتاً خوبی دارد، امّا در هنگام شتابگیری، غرولندهای زیادی در رسیدن به دور موتورهای بالا نشان میدهد و سر و صدای آن در هنگام حرکت، همیشه به گوش میرسد. موضوعی که احتمالاً به فشار بیشتر انژکتور سوخت به منظور برآورده کردن آخرین استانداردهای آلودگی مربوط میشود. همچنین آینههای کناری نیز در سرعتهای بزرگراهی، نویز زیادی تولید میکنند.
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک عملکردی بسیار نرم و محجوب دارد. این در حالی است که قرار است که تا پایان سال ۲۰۱۸ امکان استفاده از یک گیربکس ۶ دنده دستی در کنار سطوح اول پیشرانه دیاس ۷ کراسبک، شامل موتور ۱.۵ لیتری دیزل با قدرت ۱۲۸ اسببخار و موتور بنزینی ۱.۲ لیتری سه سیلندر فراهم شود. سیستم دیفرانسیل جلو، چسبندگیِ مناسبی ایجاد می کند، امَا در عین حال، یک سری از تزلزلها در سیستم فرمان با دستیار الکتریکی مشاهده میشود؛ از جمله برخی واکنشهای عجیب که از لحاظ زمانی با چرخها مطابقت ندارد و همینطور برخی تغییرات وزنی در شرایط تحت فشار.
بستههای تکنولوژی دیاس ۷ کراسبک
در هر صورت این خودرویی است که بیشتر برای مسیرهای مستقیم ساخته شده تا پشتسر گذاشتن مسیرهای پیچ در پیچ. علاوه بر این سواری بیدردسر، دیاس ۷ دارای مجموعهای از ترفندهای تکنولوژیک است. سیستم «نایت ویژن» که هزینهای بین ۱۱۰۰ تا ۱۶۰۰ پوند دارد، و همین طور یک نمای مادون قرمز از جاده که با ابعاد مختلف در پنل دیجیتالی ابزارها قابلنمایش است، کمک زیادی به نگه داشتن چشمها بر روی جاده میکند.
سیستم تکنولوژیک بعدی «اکتیو LED ویژن» نام دارد که شاید در نگاه اول «غیرضروری» به نظر برسد. امّا در سیستم، چراغهای جلو مجهز به موتورهایی هستند که با توجه به سرعت خودرو و زاویه فرمان تنظیم میشوند و نور خود را به صورت عریض یا با طول بیشتری میتابانند.
سیستم موسوم به «کانکتِد پایلوت کروز کنترل» به ارزش ۶۵۰ پوند، تکنولوژی مؤثر بعدی است که شتابگیری، ترمز و حفظ خودرو در بین خطوط و در وسط (با سیستم DS USP) را میتواند انجام دهد.
جمعبندی نهایی
دیاس ۷ کراسبک خودرویی که بیشتر درصدد برهم زدن وضع موجود است و تمرکزش را بر راحتی و کیفیت ساخت بهتر نسبت به دینامیک و پویایی رانندگیِ آلمانیها قرار داده است. با این حال، چهرهای که در بدنه این خودرو دیده میشود، احتمالاً نمیتواند همانند «اووک» مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند. دیاس ۷ کراسبک بایستی بتواند همانند سایر رقبا، علاقهمندانی را به خود جذب کند که واقعاً داشتن آن را آرزو کنند.
منبع: carmagazine
Raha
۲۸ دی ۱۳۹۶فکر کنم با این تعرفه های جدید تنها کراس لوکس کشور که وارد میشه اینه
Peyman
۲۹ دی ۱۳۹۶ایران بیاد خیلی طرفدار پیدا خواهد کرد .خودم با اینکه نمیتونم خودرو لوکس بخرم ولی دوست دارم تو خیابانهای مدل بالا ببینم
Wrx
۲۸ دی ۱۳۹۶همه چی خوبه ولی در کنار موتور بنزینی ۲۲۲اسبیش یه سیستم awdکم داره که فکر نکنم هیچ وقت ماشیناشو به این قابلیت تجهیز کنه 🙄
Raha
۲۸ دی ۱۳۹۶طراحی ال ای دی های عقبش با حاله
شب ها نمای زیبایی به خودرو میده
علی
۲۸ دی ۱۳۹۶وای چقدر خوشگله این!!
به تموم رقباش ترجیحش میدم
آدم نخورده نخوابه فقط به داشبوردش نیگا کنه
شاهين
۲۸ دی ۱۳۹۶نمیدونم با چه قیمتی وارد بشه ولی تو هر محدوده قیمتی که بیاد مطمعنم توسط رقبای آلمانی و ژاپنی تار و مار میشه…همونطور که تا الان شده
Saeed Boroomand
۲۹ دی ۱۳۹۶هر محدوده قیمتی … ؛)
نظر لطفتونه.
نیما
۲۸ دی ۱۳۹۶توی عکسا خوشگلن ولی من اخیرا یکی از مدلها رو توی خیابان دیدم واقعا قیافه بی هویتی دارن. مثل اکثر خودروهای چینی. به قیمتشون اصلا نمیارزن.
علی
۲۸ دی ۱۳۹۶مطمئنی!!
بی هویت !
دی اس !!!!!!!
اتفاقا خودرو های دی اس تو واقعیت خیلی بهتر از عکساشو هستند اونایی که دیدن میدون چی میگم
راستی این پژو 508رونمایی نشد میدونین کی رونمایی میشه??اگه میدونین بگین
Hosein
۲۸ دی ۱۳۹۶اتفاقا من دیدم خیلی باحاله مخصوصا از پشت.کابینش واقعا شیک و لوکس.طرح چراغاشم که مثل الماسه
الف.ی
۲۸ دی ۱۳۹۶دی اس و سایر برند های مثل این رو واقعا دوست دارم
این مدل دی اس ماشین خیلی خوبیه
بستگی داره تعریف شما از بی هویتی چی باشه!!!!??????
حمیدرضا
۲۸ دی ۱۳۹۶یه طراحی خاصی داره من طراحیش برام عجیب بود به نظرم خیلی نامتقارن و جدید هست ولی خوب به دلم نشست منتهی تکنولوژیش خیلی دلچسب بود خصوصا چک کردن سطح جاده و هماهنگ شدن دامپر ها
PooRiyA:::BMW::: GERMANY
۲۸ دی ۱۳۹۶خیلی خوشگله عالیه خیلی خاصه
همین فرمول ادامه بده موفق میشی
ولی یه حسی بهم میگه مهندسی رنو خیلی قویتر از گروه PSAهست که دلیلش هم حضور در فرمول1 هست
رنو از نظر مهندسی بهتر هست PSA از نظر طراحی و مهندسی کابین برتر هست
اگر این دو گروه رنو نیسان آلیانس و PSA با هم ترکیب میشدند تشکیل یکی از برترین گروهایی خودرویی میشد در جهان
امیرحسین
۲۸ دی ۱۳۹۶من هم کولیوس جدید داشتم و هم هنوز دی اس ۵ دارم. لا اقل از دید من دی اس از رنو بسیار باکیفیت تر و نفیس تره. هیچکجای دی اس اثری از صرفه جویی نمی بینید به عنوان مثال لاستیکاش میشلن پایلوت ۳ هستن ولی رنو کولیوس و تالیسمان نکسن کره ای! در ضمن درسته رنو در فرمول ۱ هست ولی پژو-سیتروئن هم در رالی قهرمانن و دی اس در فرمول ای. البته رنو ماشین بسیار خوبیست لااقل از کیا و هیوندای برتره.
حمید
۲۸ دی ۱۳۹۶420 ملیون قیمت
خخخخخ
NAVID۰۰۹۸
۲۸ دی ۱۳۹۶چهره بسیار مُوَقَر و قابل تحسینی داره
این ماشین یه موتور ۶ یا ۸ سیلندر تنفس طبیعی میخواد تا جاده رو گاز بگیره بکنه ببره
ولی من داخل ایران بخاطر شرایط خدمات و قطعات اصلا این خودرو به همراه بقیه رقبای توربو را انتخاب نمیکنم
آئودی Q5 معرکه دقیقا بخاطر همین مشکلات هزارتا دنگ فنگ براش پیش اومده که بسیاری از نمایشگاه های تهران با کارکرد بسیار پائین با قیمتی نامعقول نسبت به رقیباش برای فروش گذاشتن
ستار
۲۸ دی ۱۳۹۶چرا اینقد تو تبلیغات شون رنو یا نگین خودرو و این دی اس روی اصالت فرانسوی تاکیید میکنن
فک کنم منظورشون به محصولات داچیا س که داره به اسم فرانسوی بودن فروخته میشه و یکم اعتبار این محصولات لوکس شون اورده پایین،میخوان بگن اصالت فرانسوی واقعی اینه شاید
این دی اس به نظرم داره زور الکی میزنه تو ایران،سرمایه گذاری اشتباه میکنه،نمیتونه خیلی سوداور باشه براش
ali a
۲۹ دی ۱۳۹۶طراحی بیرونی و داخلی متفاوتی داره و زیباست…تو این کلاس رقیبش میشه لکسوس nx200 که واقعا ماشین خوبیه…و مطمعنن از این دی اس بهتره…ولی برای مایه دار ها گرفتن این ماشین تنوع خوبیه…
amin
۲۹ دی ۱۳۹۶یکی از همسایه های منزل پدرم ds6 مشکی داره،تو پارکینگ گاهی ماشینش رو نگاه میکنم،واقعا خودروهای دی اس از نزدیک خیلی با عکس تفاوت دارند،خیلی زیبا و پر ابهت تر هستند,مثلا جنس قطعات کروم بدنه واقعا یه جوری خاصه و با اکثر خودروهایی که دیدم فرق داره
SAEED
۲۹ دی ۱۳۹۶زیبا با اطلاعاتی عالی و لوکس بودنی به سبک فرانسوی
مرسی