همه سیتروئن را به خاطر آرامش و سکوت محصولاتش میشناسند. بجای تمرکز روی دینامیک سواری اسپورت و هیجانانگیز، این خودروساز فرانسوی سیستمهای تعلیق نرم و صندلیهای راحتی را تدارک میبینید که در مقایسه با رویهی برخی خودروسازان متفاوت است.
اما بسیاری از خریداران خودروهای جدید به دنبال شاسی بلندهای خانوادگیای هستند که فضای داخلی و بار جادار را با دینامیک سواری محصولات اسپورت ترکیب کند. جدیدترین کراس اوور یعنی C5 ایرکراس جدید به دنبال ارائهی این شاخصهها بوده است.
قبلاً چندین نسخه متفاوت از این خودرو تست شده و اگرچه تست مدل بازار چین C5 ایرکراس باعث ایجاد نگرانیهایی دربارهی کیفیت ساخت شد اما بررسی مدلهای اروپایی در سال پیش نشان داد که از نظر کیفیت کابین و ساخت پیشرفتهای زیادی رخ داده است.
اما همچنان بزرگترین سؤال باقی مانده است: سواری بزرگترین شاسیبلند سیتروئن چگونه است؟ مسیر سنگفرشی نه چندان جالب تدارک دیده شده در بریتانیا میتواند بهترین و پایدارترین خودروها را نیز ناراحت کند بنابراین ایرکراس کار سختی برای روبرو شدن با رقبایی همچون پژو ۳۰۰۸ و اشکودا کاروک دارد.
زیر کاپوت این خودرو پیشرانههای بنزینی و دیزلی توربوی آشنایی قرار گرفته است. مدل پیورتِک ۱۳۰ تست شده در اینجا را به خوبی میشناسیم چراکه قدرت خوبی داشته و آرامش آن زبانزد بوده و هزینههای مالکیت و نگهداری کمی هم دارد. حتی در خودرویی با این ابعاد هم پیشرانهی یاد شده هرگز احساس کمتوان بودن را نشان نمیدهد.
تمامی مدلهای این خودرو مصرف سوخت کمی دارند و از این نظر جیب راننده را خالی نمیکنند. مدلهای دیزلی مناسب افرادی هستند که مسافتهای زیادی را طی میکنند.
خودروی بنزینی که ما تست کردیم بهطور باورنکردنیای ساکت بوده به حدی که اگر در حالت درجا گاز ندهید نخواهید دانست که خودرو روشن است یا نه؛ و تا زمانی که واقعاً خودرو را تحتفشار قرار ندهید این وضعیت پایدار خواهد بود.
سیستم تعلیق هیدرولیک سیتروئن کار فوقالعادهای در جذب دست اندازهای شهری انجام میدهد اما چالههای بزرگ و عمیق میتوانند توازن را به هم بزنند زیرا دامپرها به چالش میافتند و لرزشهایی را به کابین انتقال میدهند.
اگرچه این سیستم تعلیق هندلینگ فوقالعادهای به ارمغان نمیآورد اما شاسیبلند سیتروئن را در بزرگراهها به گزینهای ایدهآل تبدیل میکند. هر حرکت ناگهانی همچون فرمان دادن، شتاب گرفتن، تغییر دنده و یا ترمز میتواند باعث تکان شود اما زمانی که رانندگی عادی خود را داشته باشید ایرکراس جدید را فوقالعاده خواهید یافت.
البته سواری راحت C5 ایرکراس نمیتوانند با موقعیت رانندگی ارگونومیک برابری کند. بازهم همهچیز در سرعتهای متوسط خوب و مناسب است اما تعویض دنده همچون انجام کار سختی به چشم میآید چراکه ارتفاع کنسول مرکزی بالاست. اگرچه این موضوع در مدلهای اتوماتیک دیده نمیشود اما درگیری مدام با اهرم دنده مخصوصاً در شهر میتواند خستهکننده باشد. فواصل طولانی بین دندهها هم کمکی به بهبود اوضاع نمیکند.
کلیت کابین طراحی معقول و منطقیای داشته و صفحه لمسی بزرگ و پانل داشبورد دیجیتال از ویژگیهای برجستهی آن هستند. البته نبود دکمههای فیزیکی برای سیستم تهویه مطبوع همچنان مشکل خودروهای پژو-سیتروئن محسوب میشود.
صندوقعقب این شاسیبلند ظرفیت ۵۸۰ لیتری دارد که بهتر از کاروک میباشد. با تا کردن صندلیها نیز این فضا به ۱۶۳۰ لیتر افزایش مییابد.
مشخصات سیتروئن C5 ایرکراس Flair پیورتِک ۱۳۰ S&S
- قیمت: 25325 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/۲۳۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: 188 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
(Saeed(peugeot
۲۷ بهمن ۱۳۹۷مثل همیشه عالیه سیتروئن
راحتی و سواری
مصرف سوخت
نرمی و هندلینگ
ahmad
۲۸ بهمن ۱۳۹۷سیتروئن همیشه عالی بوده .