برند سیتروئن با قرنی سابقه و پیشینه، در ایران نام و نشان شناختهشدهای است و علیرغم تمامی معایب و کاستیها، از محصولات آن به نیکی یاد شده و میشود. در حرکتی نوین و رو به جلو، سیتروئن قصد آن نموده که دردانه لوکس خود را که “DS” نام دارد، در معرض دیدگان ما ایرانیان نهد. به همین بهانه، سعی نمودیم که شما را با یکی از جدیدترین مدلهای این برند به نام DS 5، آشنا نماییم.




توضیح: خودروهای بهاصطلاح اجرایی (EXECUTIVE) در زبان فارسی معادل دقیقی ندارند ولی در عمل به خودروهایی خطاب میشوند که مورد استفاده روزمره تجار و مدیران عمدتاً اروپایی قرار گرفته و در عین حال نیز، از دوام و کیفیت بسیار خوبی هم برخوردارند. از این خودروها به نام بیزینس کلاس (BUSINESS CLASS) هم یاد میشود.

اگر تنها قصدمان این است که DS 5 را به لحاظ طراحی در کلاس خاصی جای دهیم، خیلی زود به دری بسته برخواهیم خورد. زیرا که این خودرو در هیچ فرم متعارفی نمیگنجد و مخلوطی از یک هاچبک و استیشن و نیز شوتینگ برک است. در بخش جلو، این خودرو از المانهایی بهره میبرد که کمابیش مختص خودروهای لوکس است، جلوپنجرهای مشبک که گرداگرد آن را نوارهای ضخیم کرومی فرا گرفته و در میانه آن هم نشان DS خودنمایی میکند، نشانی که قرار است از این پس رویاروی فرادستانی همچون بنز و لکسس و…قرار گیرد و با آنها به نبردی تنبهتن برخیزد. چراغهای باریک جلو، با آن نگاه مغناطیسی خود از تلفیق لامپهای LED و زنون تکوین یافتهاند و از تکنولوژی نوینی به نام DS LED VISION”” بهره میبرند که مشابه اش تاکنون در کمتر خودرویی در این عالم دیده شده است. از دیگر خصائص منحصربهفرد در این طراحی، میتوان به زه کرومی باریکی اشاره داشت که از چراغهای جلو DS 5 تا شیشه جلو آن امتداد مییابد و بهخصوص در رنگهای تیره این خودرو، جلوه بسیار زیبایی را برای آن مهیا نموده است. در عقب هم، چراغهای L شکل جای گرفتهاند که از پیوند با اگزوزهای دوبل پنجضلعی و نیز سپری پهن و شکیل، نمایی اسپرت و تا حدی جسورانه را برای این خودرو به ارمغان آوردهاند. درمجموع، طرح این خودرو را میتوان کاملاً خاص و ویژه دانست و شاید همین امر، از نقاط قوت آن بهحساب آید زیرا که هر چه باشد، منحصربهفرد بودن یک طرح از مطالبات اصلی خریداران یک خودروی لوکس است و اگر غیر از این بود، این دسته از خریداران در پی یک هاچبک معمولی بودند و نه نسخهای لوکس و گرانقیمت!

خاص بودن این خودرو تنها به مواردی همچون طراحی بدنه آن ختم نمیشود بلکه به کابین آن نیز سرایت نموده است. کابینی که از عرف مرسوم در خودروهای لوکس تبعیت نکرده و نسخهای خاص و سنتشکن است. در این کابین، راحتی سرنشینان و رعایت دقیق اصول ارگونومی از نکات مورد توجه طراحان بوده و این موارد، با موقعیت بسیار مناسب راننده در پشت فرمان و تسلط او بر ادوات و کنترلرها ترکیب میشوند.




در حال حاضر، چند پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی محرک و حیاتبخش این الهه فرانسوی هستند. پیشرانههای بنزینی این خودرو تنها در یک حجم ۱.۶ لیتری و در دو تیپ متفاوت عرضه میشوند، این دو تیپ هم به ترتیب THP 160 و THP 200 نام دارند و هر دویشان هم مجهز به سامانه توربوشارژ هستند. پیشرانه THP 160 با همکاری گروه خودروسازی بامو توسعهیافته است و از توانی معادل ۱۶۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۰۰ نیوتنمتر برخوردار است. خروجی توان پیشرانه THP 200 هم معادل ۲۰۰ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۲۷۵ نیوتنمتر است. البته اخیراً یک پیشرانه به نام THP 210 هم معرفی شده است که از توانی معادل ۲۱۰ اسب بخار برخوردار است و قرار است که از سال جاری میلادی (۲۰۱۶) در این خودرو به کار گرفته شود. پیشرانههای دیزلی این خودرو در دو نوع متفاوت عرضه میشوند و از انواع با آلایندگی کم (BLUEHDI) هستند که در حال حاضر از جدیدترین و مدرنترین نسخههای شرکت سازنده خود به شمار میآیند. نخستین پیشرانه دیزلی که BLUEHDI 120 نام دارد از توانی معادل ۱۲۰ اسب بخار برخوردار است و پیشرانه دیگر هم که BLUEHDI 150 نام دارد از حجمی معادل ۲ لیتر و خروجی توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار بهره میبرد. نسخههایی هم که قرار است وارد کشورمان شوند از انواع بنزینی آن هستند. تمامی این پیشرانهها نیز از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره میبرند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره میبرد که توسط شرکت آیسین (AISIN) ژاپن توسعهیافته است، شرکتی که درزمینهٔ ساخت گیربکس از برترینهاست و از لکسس تا پورشه، مشتریان آن هستند. خصوصیات فنی و تکنیکی پیشرفته DS 5، مورد تأکید اکثر کارشناسان خودرویی در دنیا قرار گرفته است و عمده سایتهای معروف خودرو، هندلینگ خوب و سواری راحت آن را ستودهاند.

به لحاظ ایمنی، نسخه اولیه این خودرو توانسته است ۵ ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا کسب نماید و تمامی تیپهای آن نیز بهطور استاندارد از ۶ عدد کیسه هوای ایمنی بهره میبرند. همچنین سامانههای ایمنی متعددی همچون ABS،BA،EBD،ESP و…در تمامی نسخههای این خودرو بهطور استاندارد تعبیه شده است. علاوه بر آن، سیستمهای پیشرفتهای اعم از کنترل کشش هوشمند (ITS)، کنترل خودکار نور بالای چراغ خودرو (AHB) و هشداردهنده خروج از خط (LWB) و سیستم نمایشگر نقاط کور (BSM) و….. در انواع متعدد این خودرو وجود دارند. همه اینها هم در کنار یکدیگر،DS 5 را به یکی از ایمنترین خودروهای مدرن امروزی در دنیا بدل نموده است.

با آنکه DS”” برند نوینی در خانواده لوکسها محسوب میشود ولی از پشتوانه قوی فنی و مهندسیسیتروئن برخوردار است و به همین سبب نیز، طی چند سال اخیر، موفقیت شایان توجهی را در بازارهای اروپایی و آسیایی از آن خود نموده است. مثلاً این برند در سال ۲۰۱۴ میلادی، جز ده برند لوکس پرفروش در بازار چین بود. بازار بسیار مهمی که در کنار آمریکا، جز اهداف نخست لوکس سازان دنیا به شمار میآید. در این میان،DS 5 هم بهعنوان یکی از محصولات جدید این شرکت، هیچ نوع کم و کسری خاصی نسبت به دیگر همتایان لوکس خود ندارد و حتی در برخی از ویژگیهای ظاهری و داخلی، از آنها نیز برتر است، اما در ایران، این خودرو و نیز برند DS راه دشواری را پیش رو دارند تا بلکه بتوانند به توفیق درخوری دست یابند. نخستین معضل هم در این میان، به موانع ذهنی مربوط میشود. بنا به دلایل عدیده اقتصادی، تاریخی و…. لوکس سواران ایرانی کماکان برندهای ژرمنی را برای خرید ترجیح میدهند و با طیب خاطر هم حاضرند که صدها میلیون تومان را به پایشان هزینه کنند ولی در مواجه با دیگر لوکسهای اروپایی، ژاپنی و کرهای و …. با احتیاط بیشتری برخورد میکنند و حتی برند قدری همچون لکسس نیز، بهرغم تمامی شایستگیها، نتوانسته است بر این جو فائق آید. در این میان،DS هم بهعنوان برندی ناشناخته باید تلاش مضاعفی را صورت دهد تا قلوب مشتریان ایرانی را فتح نماید و ناگفته نماند که انجام صحیح این امر هم تنها بر عهده نمایندگان ایرانی آن است. چنانچه نماینده وطنی این برند اهداف درازمدت را در پیش گرفته و رضایت خاطر مشتریان ایرانی را در سرلوحه اهداف خود جای دهد و در این راه صبر و استقامت ورزد و در عین حال، از سود بادآورده خود چشمپوشی کند، حتماً موفق خواهد شد و چنانچه خداینکرده مسیری خلاف آن را در پیش گیرد و اهداف کوتاهمدت دلالی و نیز بیمسئولیتی و راحتطلبی را چاشنی کار خود کند، بیشک در همان چند ماه اول کار با مغز به زمین خواهد خورد! امید است که اینگونه نشود.

مشخصات فنی DS 5
در حال حاضر، بهغیراز پیشرانههای دیزلی، این خودرو عمدتاً با دو پیشرانه بنزینی THP 160 و THP 200 به بازارهای آسیا عرضه میشود که در ذیل مشخصات هر دو ذکر میشود.
پیشرانه THP 160 (نسخه سفارش ایران)
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۶۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۴۰ نیوتنمتر در ۱۴۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
پیشرانه THP 200
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۲۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۷۵ نیوتنمتر در ۱۷۰۰ الی ۴۵۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۸.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: ۷.۸ لیتر
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
نوع کالیپرهای ترمز جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
استاندارد آلایندگی: یورو ۶

طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۳۰/۱۸۷۱/۱۵۲۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۲۷ میلیمتر
وزن: ۱۵۴۰ کیلوگرم (نسخه THP 160) و ۱۵۹۸ کیلوگرم (نسخه THP 200)
حجم مخزن سوخت: ۶۰ لیتر
گنجایش صندوق بار: ۴۶۸ لیتر (۱۳۵۰ لیتر در صورت خوابانیدن صندلیها)

5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
6 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم ضد لغزش ASR
سیستم کمکی حرکت از روی تپهها HILL START ASSIST
سیستم کنترل کشش هوشمند INTELLIGENT TRACTION CONTROL
سیستم هشداردهنده خروج از مسیر حرکت LANE DEPARTURE WARNING
سیستم نمایشگر نقاط کور BLIND SPOT MONITORING
سیستم ردیاب فشار پایین باد تایرها LOW TYRE PRESSURE DETECTOR
سیستم پرتوافکنی بر اجسام ساکن در سرپیچها و تقاطعها STATIC INTERSECTION LIGHTING
سنسورهای پارک جلو و عقب
دوربین دید عقب
و…
سیستم ورود بدون کلید هوشمند به همراه استارت بدون کلید
کروز کنترل به همراه محدودکننده سرعت
سقف پانورامیک (این سقف دارای سه سانروف مجزا از یکدیگر است و هرکدام از این سانروفها نیز میتواند بهطور جداگانه توسط سرنشین باز و بسته شود)
سیستم نمایشگر سربالای رنگی HEAD UP DISPLAY
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچ
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک دو ناحیهای به همراه کانال برای سرنشینان عقب
آینههای جانبی به همراه گرمکن، جمع شونده برقی
سیستم DS LED VISION”” چراغهای جلو (ترکیبی از LED و زنون)
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB و اتصالات بلوتوث و هندزفری + سامانه کاربردی تلفن همراه به نام MYDS
سیستم صوتی با مارک DENON
تنظیم الکتریکی صندلیها به همراه حافظه و گرمکن و نیز ماساژور
سیستم هدایت ناوبری به همراه سامانه GPS
تنظیم فرمان در عمق و ارتفاع
محافظ فلزی ورودی دربهای عقب و جلو
چراغهای قابل چرخش با زاویه چرخها
ساعت آنالوگ
صندلیها و فرمان با پوشش چرمی
سیستم روشنایی در روز (DAY RUNNING LIGHT)
سیستم همراهی چراغهای جلو
پنجرههای عقب به رنگ دودی
روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهای جلو (AUTO LIGHT)
شوینده چراغهای جلو
آینههای داخلی از جنس الکتروکرومیک با قابلیت تیره شدن
استراحتگاه دست در میانه کنسول جلو به همراه محفظه
استراحتگاه دست در پشت به همراه جاانداز چوبهای اسکی
سنسور باران
چراغهای عقب از جنس LED
اگزوزهای دوگانه سر کرومی
سیستم START/STOP
رینگهای آلومینیمی ۱۸ اینچی
و…
در ایران: ۲۰۷ میلیون تومان (نسخه THP 160)
در فرانسه: ۲۹,۷۵۰ یورو (قیمت پایه)
در بریتانیا: ۲۵,۹۸۰ الی ۳۴,۸۹۰ پوند (نسخه ۲ لیتری دیزل)
در چین: ۲۱۹,۹۰۰ الی ۲۴۳,۹۰۰ یوآن (نسخه THP 160) و ۲۳۶,۹۰۰ الی ۳۰۱,۹۰۰ یوآن (نسخه THP 200)
TELEGRAPH.CO.UK
DS.COM.CN
CARBUYER.CO.UK
WIKIPEDIA.ORG
CHINAAUTOWEB.COM
و…
نوشته: سام کاویانی
محمد
۳۰ بهمن ۱۳۹۴داشبوردش دادمیزنه ..میگه من اروپاییم
Navid
۳۰ بهمن ۱۳۹۴واقعا ک منو دیوانه خودش کرده…!!!
بسیار زیباست…
از سیتروئن انتظار همچین ماشینی رو نداشتم
ولی قیمتش برای ایران بسیار بالاست
مهدی
۱۴ خرداد ۱۳۹۵دیوانه کنندس … حساب کنید اگر قیمت ارز کاهش پیدا کنه و به یک سوم برسه یعنی یه چری حول و حوش 5 سال پیش باید پول یک ماشین چینی مثل ام وی ام رو بدیم اینو بگیریم…. خداییش اینجاست که آدم شک میکنه چرا نرخ ارز پایین نمیاد … حالا گذشته از تعرفه واردات … بخدا می ارزه
خودم
۲ بهمن ۱۴۰۳Ds5 یک تو فرانسه گذشته برای فروش مدل ۲۰۱۴ قیمت ۳۵۰ یورو میگه هیبرید هس آیا ارزش خرید داره یانه