برند سیتروئن با قرنی سابقه و پیشینه، در ایران نام و نشان شناختهشدهای است و علیرغم تمامی معایب و کاستیها، از محصولات آن به نیکی یاد شده و میشود. در حرکتی نوین و رو به جلو، سیتروئن قصد آن نموده که دردانه لوکس خود را که “DS” نام دارد، در معرض دیدگان ما ایرانیان نهد. به همین بهانه، سعی نمودیم که شما را با یکی از جدیدترین مدلهای این برند به نام DS 5، آشنا نماییم.
نام DS بیش از هر چیز، آدمی را به یاد مدل افسانهای سیتروئن DS میاندازد و شواهد هم گویا مؤید همین امر است. سیتروئن DS خودرویی بود که در سال ۱۹۵۵ میلادی پا به عرصه وجود نهاد و مرکبی بود فراتر از زمانه خود. نامش هم مخفف و برگرفته از کلمه déesse فرانسوی و یا Goddess انگلیسی بود که در لغت به معنای “الهه” است. این الهه فرانسوی توسط فلامینیو برتونی (FLAMINIO BERTONI) ایتالیایی طراحی شد و تکنولوژیهایی را هم در خود گردآورده بود که پیش از آن هرگز در هیچ خودرویی دیده نشد.DS، اولین خودرویی در عالم بود که از ترمزهای دیسکی و فرمان الکتریکی بهره میبرد و نخستین خودرویی هم بود که از تکنولوژی پیشرفته سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک برخوردار بود. و مهمتر از همه، رکود حرکت بر روی سه چرخ را، اولین بار او بود که به نام خود ثبت نمود. همین خودرو بهطور روزمره توسط ژنرال دوگل، رئیسجمهور فرانسه مورد استفاده قرار میگرفت و گویا در برههای از زمان، وی را از تروری سخت مخوف رهانید و آن هم تنها با حرکت بر روی سه چرخ! سیتروئن DS تا سال ۱۹۷۵ میلادی در مدار تولید بود و در سال ۱۹۹۹ میلادی هم توانست عنوان زیباترین خودروی قرن بیستم را از آن خود نماید. اما برند DS چگونه احیاء شد؟ ماجرا از آن لحظهای آغاز شد که سیتروئن در سال ۲۰۰۹ میلادی اعلام نمود که قصد دارد یک برند مجزا، به نام DS را بنیان نهد، این برند هم به ساخت مدلهای مجهزتر و یا همان “پریمیوم” مبادرت خواهد کرد. یعنی درست همانند کاری که سالها پیش از آن سازندهای همچون تویوتا انجام داد و خودروهای لوکس خود را با نام و نشان متفاوتی به جهانیان معرفی نمود. شعاری هم که این برند (DS) برای خود برگزید اینچنین بود: SPIRIT OF AVANT-GRADE”” نخستین مدل از این برند هم سیتروئن DS3 نام داشت که در سال ۲۰۱۰ میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد، این خودرو که بر مبنای پلت فرم سیتروئن C3 PLURIEL تکوین یافته بود، در همان آغاز کار توانست موفقیتهای بسیاری را نصیب سازندگان خود نماید؛ مثلاً در سال ۲۰۱۰ میلادی، عنوان خودروی سال را از طرف مجله TOP GEAR بریتانیا دریافت و نیز، جوایز متعددی را هم به لحاظ شاخص رضایت مشتریان کسب نمود. پس از مدتی، مدل DS4 روانه بازار شد که این خودرو هم توانست در جشنواره خودروی گلاسکو اسکاتلند، جایزه بهترین خودروی سال ۲۰۱۲ میلادی را از آن خود نماید. مدلهای دیگر این برند هم DS 5 و DS 5LS و DS 6 نام دارند که هر سه آنها نیز در لیست ورود به کشورمان قرار دارند. در این میان، ما هم در وهله نخست، معروفترینشان یعنی DS 5 را جهت بررسی گزینش نمودیم، خودرویی که در حال حاضر، رئیسجمهور فرانسه جهت تردد خود به کاخ الیزه از آن استفاده میکند. DS 5، یک خودروی هاچبک اجرایی (EXECUTIVE) است و برای نخستین بار، در ماه آوریل سال ۲۰۱۱ میلادی در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد و در ماه نوامبر همان سال هم به بازارهای اروپایی راه یافت. این خودرو در سال ۲۰۱۵ میلادی دستخوش فیسلیفت شد و از این سال به بعد نیز تنها با نام DS به فروش رسید، یعنی درست پس از شصت سال از آغاز ورود نخستین سیتروئن DS به بازارهای دنیا و به یاد و خاطره آن. خودروی DS 5 بر مبنای پلت فرم PF2 شرکت پژو- سیتروئن (PSA) تکوین و توسعهیافته و این همان سازه ایست که در پژو ۳۰۰۸ هم به کار رفته است. با آنکه شرکتهای پژو و سیتروئن از پلت فرم و قطعات همسانی جهت ساخت و تولید محصولات خود بهره میبرند ولی کماکان تولید خودروهای آنها بهطور جدا از یکدیگر صورت میگیرد، اما نکته جالب این است که DS 5 نخستین خودرویی از سیتروئن است که در سایت اروپایی پژو واقع در SOCHAUX فرانسه تولید میشود. مکان دیگری هم که این خودرو در آن به تولید میرسد منطقه صنعتی شن ژن (SHENZHEN) چین است. مدل DS 5LS هم که در واقع نسخه سدان DS 5 به شمار میآید، برای نخستین بار در ۲۸ مارس سال ۲۰۱۴ میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد و اولین خودرویی هم از سوی این برند است که در طراحی آن از الگوی “DS WING” استفاده شده است.توضیح: خودروهای بهاصطلاح اجرایی (EXECUTIVE) در زبان فارسی معادل دقیقی ندارند ولی در عمل به خودروهایی خطاب میشوند که مورد استفاده روزمره تجار و مدیران عمدتاً اروپایی قرار گرفته و در عین حال نیز، از دوام و کیفیت بسیار خوبی هم برخوردارند. از این خودروها به نام بیزینس کلاس (BUSINESS CLASS) هم یاد میشود. طراحی بدنه
اگر تنها قصدمان این است که DS 5 را به لحاظ طراحی در کلاس خاصی جای دهیم، خیلی زود به دری بسته برخواهیم خورد. زیرا که این خودرو در هیچ فرم متعارفی نمیگنجد و مخلوطی از یک هاچبک و استیشن و نیز شوتینگ برک است. در بخش جلو، این خودرو از المانهایی بهره میبرد که کمابیش مختص خودروهای لوکس است، جلوپنجرهای مشبک که گرداگرد آن را نوارهای ضخیم کرومی فرا گرفته و در میانه آن هم نشان DS خودنمایی میکند، نشانی که قرار است از این پس رویاروی فرادستانی همچون بنز و لکسس و…قرار گیرد و با آنها به نبردی تنبهتن برخیزد. چراغهای باریک جلو، با آن نگاه مغناطیسی خود از تلفیق لامپهای LED و زنون تکوین یافتهاند و از تکنولوژی نوینی به نام DS LED VISION”” بهره میبرند که مشابه اش تاکنون در کمتر خودرویی در این عالم دیده شده است. از دیگر خصائص منحصربهفرد در این طراحی، میتوان به زه کرومی باریکی اشاره داشت که از چراغهای جلو DS 5 تا شیشه جلو آن امتداد مییابد و بهخصوص در رنگهای تیره این خودرو، جلوه بسیار زیبایی را برای آن مهیا نموده است. در عقب هم، چراغهای L شکل جای گرفتهاند که از پیوند با اگزوزهای دوبل پنجضلعی و نیز سپری پهن و شکیل، نمایی اسپرت و تا حدی جسورانه را برای این خودرو به ارمغان آوردهاند. درمجموع، طرح این خودرو را میتوان کاملاً خاص و ویژه دانست و شاید همین امر، از نقاط قوت آن بهحساب آید زیرا که هر چه باشد، منحصربهفرد بودن یک طرح از مطالبات اصلی خریداران یک خودروی لوکس است و اگر غیر از این بود، این دسته از خریداران در پی یک هاچبک معمولی بودند و نه نسخهای لوکس و گرانقیمت! کابین
خاص بودن این خودرو تنها به مواردی همچون طراحی بدنه آن ختم نمیشود بلکه به کابین آن نیز سرایت نموده است. کابینی که از عرف مرسوم در خودروهای لوکس تبعیت نکرده و نسخهای خاص و سنتشکن است. در این کابین، راحتی سرنشینان و رعایت دقیق اصول ارگونومی از نکات مورد توجه طراحان بوده و این موارد، با موقعیت بسیار مناسب راننده در پشت فرمان و تسلط او بر ادوات و کنترلرها ترکیب میشوند. سقف این خودرو از طرحی فضایی (AEROSPACE) سود میبرد و در عین حال نیز، سه فرورفتگی نورانی در آن تعبیه شدهاند که در اوقات شبانهروز، نمای متفاوتی را برای سرنشینانش مهیا میکنند. در میانه کنسول، یک صفحه نمایشگر لمسی رنگی جای گرفته که بهواسطه آن بهراحتی میتوان با سامانههای های صوتی، تصویری و GPS و…. پیوند یافت. با تعبیه این سامانه لمسی، سازنده توانسته ۱۲ عدد دکمه کنترلی را در کنسول حذف نموده و کارکردشان را در یک جا متمرکز کند. از سویی دیگر، سیستم نمایشگر بالاسری (HUD) هم که در شیشه جلوی این خودرو تعبیه شده، مددکار راننده در هنگام یک سفر طولانیمدت است. دکمهها و کنترلرهای متعددی هم بر روی سقف آن جای گرفتهاند، سقفی که از کابین خلبانان هواپیما گرتهبرداری شده است. سامانهای دیگری هم که کمک حال راننده است، DS CONNECT BOX نام دارد که در آن شماره تلفنهای مهم و اضطراری و نیز امداد و نجات، بنا به کشور محل رانندگی بهطور خودکار جانمایی میشوند. همچنین سامانه MYDS هم در این کابین وجود دارد که حاوی برنامههای کاربردی تلفن همراه از جمله IOS و آندروید (ANDROID) میباشد. درزمینهٔ کیفیت و بهکارگیری مواد مرغوب و درجه یک نیز، سیتروئن بهراستی سنگ تمام گذاشته و از آنچه که بتوان تصورش را کرد فراتر رفته است. در حال حاضر، سه کیفیت متفاوت از چرم برای این کابین قابل سفارش است که از جمله میتوان به چرمهای نیمه آنیلین (SEMI – ANILINE) اشاره نمود، که بنا به ادعای وبسایت شرکت، لوکسترین نسخه موجود در صنایع خودروسازی امروز دنیاست، آن دیگری هم، روکش چرمی با طرح بند ساعت (WRATH BRACELET DESIGN) است که در حال حاضر، مشابه اش در هیچ خودرویی از این عالم دیده نمیشود. این طرح که با استفاده از چرم درجه یک و الگویی همانند بندهای ساعت، توسط استادکارانی سخت ماهر بر اسکلت صندلیهای دوخته میشود، آنچنان زیبا و باسلیقه ساختهوپرداخته شده که حتی مشاهده تصاویرش نیز دوستداران خودرو را به سر شوق میآورد. در این تریم، نشان DS بر روی پشتسری تکتک صندلیها حک شده است. در جایجای کابین این خودرو، ترکیب آلومینیم برس خورده به همراه فلز، باسلیقه هر چه تمامتر و مونتاژی مثالزدنی صورت پذیرفته است و در گوشه دیگری از کابین هم یک ساعت آنالوگ با مارکی مشهور خودنمایی میکند. در کل، گرچه برخی از سایت خودرویی در دنیا، منجمله تلگراف (TELEGRAPH) بریتانیا، نحوه گزینش مواد و ساخت و پرداخت این کابین را در حد ساختههای آئودی نمیدانند ولی در عین حال بر سبک نوآورانه، شاد، لذتبخش و نیز سنتشکن این کابین مهر تأیید زده و همچنین، از حس طراوت و سبکبالی که این کابین بر سرنشینان خود القاء میکند نیز سخن راندهاند. سایت معروف CARBUYER بریتانیا نیز، ظاهر شیک و کیفیت بالای این کابین را از موارد مثبت آن برشمرده و تنها نکته منفی را در این میان، فضای محدود سر در عقب آن دانسته است. پیشرانه
در حال حاضر، چند پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی محرک و حیاتبخش این الهه فرانسوی هستند. پیشرانههای بنزینی این خودرو تنها در یک حجم ۱.۶ لیتری و در دو تیپ متفاوت عرضه میشوند، این دو تیپ هم به ترتیب THP 160 و THP 200 نام دارند و هر دویشان هم مجهز به سامانه توربوشارژ هستند. پیشرانه THP 160 با همکاری گروه خودروسازی بامو توسعهیافته است و از توانی معادل ۱۶۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۰۰ نیوتنمتر برخوردار است. خروجی توان پیشرانه THP 200 هم معادل ۲۰۰ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۲۷۵ نیوتنمتر است. البته اخیراً یک پیشرانه به نام THP 210 هم معرفی شده است که از توانی معادل ۲۱۰ اسب بخار برخوردار است و قرار است که از سال جاری میلادی (۲۰۱۶) در این خودرو به کار گرفته شود. پیشرانههای دیزلی این خودرو در دو نوع متفاوت عرضه میشوند و از انواع با آلایندگی کم (BLUEHDI) هستند که در حال حاضر از جدیدترین و مدرنترین نسخههای شرکت سازنده خود به شمار میآیند. نخستین پیشرانه دیزلی که BLUEHDI 120 نام دارد از توانی معادل ۱۲۰ اسب بخار برخوردار است و پیشرانه دیگر هم که BLUEHDI 150 نام دارد از حجمی معادل ۲ لیتر و خروجی توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار بهره میبرد. نسخههایی هم که قرار است وارد کشورمان شوند از انواع بنزینی آن هستند. تمامی این پیشرانهها نیز از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره میبرند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره میبرد که توسط شرکت آیسین (AISIN) ژاپن توسعهیافته است، شرکتی که درزمینهٔ ساخت گیربکس از برترینهاست و از لکسس تا پورشه، مشتریان آن هستند. خصوصیات فنی و تکنیکی پیشرفته DS 5، مورد تأکید اکثر کارشناسان خودرویی در دنیا قرار گرفته است و عمده سایتهای معروف خودرو، هندلینگ خوب و سواری راحت آن را ستودهاند. ایمنی
به لحاظ ایمنی، نسخه اولیه این خودرو توانسته است ۵ ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا کسب نماید و تمامی تیپهای آن نیز بهطور استاندارد از ۶ عدد کیسه هوای ایمنی بهره میبرند. همچنین سامانههای ایمنی متعددی همچون ABS،BA،EBD،ESP و…در تمامی نسخههای این خودرو بهطور استاندارد تعبیه شده است. علاوه بر آن، سیستمهای پیشرفتهای اعم از کنترل کشش هوشمند (ITS)، کنترل خودکار نور بالای چراغ خودرو (AHB) و هشداردهنده خروج از خط (LWB) و سیستم نمایشگر نقاط کور (BSM) و….. در انواع متعدد این خودرو وجود دارند. همه اینها هم در کنار یکدیگر،DS 5 را به یکی از ایمنترین خودروهای مدرن امروزی در دنیا بدل نموده است. داوری نهایی
با آنکه DS”” برند نوینی در خانواده لوکسها محسوب میشود ولی از پشتوانه قوی فنی و مهندسیسیتروئن برخوردار است و به همین سبب نیز، طی چند سال اخیر، موفقیت شایان توجهی را در بازارهای اروپایی و آسیایی از آن خود نموده است. مثلاً این برند در سال ۲۰۱۴ میلادی، جز ده برند لوکس پرفروش در بازار چین بود. بازار بسیار مهمی که در کنار آمریکا، جز اهداف نخست لوکس سازان دنیا به شمار میآید. در این میان،DS 5 هم بهعنوان یکی از محصولات جدید این شرکت، هیچ نوع کم و کسری خاصی نسبت به دیگر همتایان لوکس خود ندارد و حتی در برخی از ویژگیهای ظاهری و داخلی، از آنها نیز برتر است، اما در ایران، این خودرو و نیز برند DS راه دشواری را پیش رو دارند تا بلکه بتوانند به توفیق درخوری دست یابند. نخستین معضل هم در این میان، به موانع ذهنی مربوط میشود. بنا به دلایل عدیده اقتصادی، تاریخی و…. لوکس سواران ایرانی کماکان برندهای ژرمنی را برای خرید ترجیح میدهند و با طیب خاطر هم حاضرند که صدها میلیون تومان را به پایشان هزینه کنند ولی در مواجه با دیگر لوکسهای اروپایی، ژاپنی و کرهای و …. با احتیاط بیشتری برخورد میکنند و حتی برند قدری همچون لکسس نیز، بهرغم تمامی شایستگیها، نتوانسته است بر این جو فائق آید. در این میان،DS هم بهعنوان برندی ناشناخته باید تلاش مضاعفی را صورت دهد تا قلوب مشتریان ایرانی را فتح نماید و ناگفته نماند که انجام صحیح این امر هم تنها بر عهده نمایندگان ایرانی آن است. چنانچه نماینده وطنی این برند اهداف درازمدت را در پیش گرفته و رضایت خاطر مشتریان ایرانی را در سرلوحه اهداف خود جای دهد و در این راه صبر و استقامت ورزد و در عین حال، از سود بادآورده خود چشمپوشی کند، حتماً موفق خواهد شد و چنانچه خداینکرده مسیری خلاف آن را در پیش گیرد و اهداف کوتاهمدت دلالی و نیز بیمسئولیتی و راحتطلبی را چاشنی کار خود کند، بیشک در همان چند ماه اول کار با مغز به زمین خواهد خورد! امید است که اینگونه نشود.
مشخصات فنی DS 5
در حال حاضر، بهغیراز پیشرانههای دیزلی، این خودرو عمدتاً با دو پیشرانه بنزینی THP 160 و THP 200 به بازارهای آسیا عرضه میشود که در ذیل مشخصات هر دو ذکر میشود.
پیشرانه THP 160 (نسخه سفارش ایران)
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۶۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۴۰ نیوتنمتر در ۱۴۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
پیشرانه THP 200
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۲۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۷۵ نیوتنمتر در ۱۷۰۰ الی ۴۵۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۸.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: ۷.۸ لیتر
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
نوع کالیپرهای ترمز جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۳۰/۱۸۷۱/۱۵۲۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۲۷ میلیمتر
وزن: ۱۵۴۰ کیلوگرم (نسخه THP 160) و ۱۵۹۸ کیلوگرم (نسخه THP 200)
حجم مخزن سوخت: ۶۰ لیتر
گنجایش صندوق بار: ۴۶۸ لیتر (۱۳۵۰ لیتر در صورت خوابانیدن صندلیها) ایمنی
5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
6 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم ضد لغزش ASR
سیستم کمکی حرکت از روی تپهها HILL START ASSIST
سیستم کنترل کشش هوشمند INTELLIGENT TRACTION CONTROL
سیستم هشداردهنده خروج از مسیر حرکت LANE DEPARTURE WARNING
سیستم نمایشگر نقاط کور BLIND SPOT MONITORING
سیستم ردیاب فشار پایین باد تایرها LOW TYRE PRESSURE DETECTOR
سیستم پرتوافکنی بر اجسام ساکن در سرپیچها و تقاطعها STATIC INTERSECTION LIGHTING
سنسورهای پارک جلو و عقب
دوربین دید عقب
و…
سیستم ورود بدون کلید هوشمند به همراه استارت بدون کلید
کروز کنترل به همراه محدودکننده سرعت
سقف پانورامیک (این سقف دارای سه سانروف مجزا از یکدیگر است و هرکدام از این سانروفها نیز میتواند بهطور جداگانه توسط سرنشین باز و بسته شود)
سیستم نمایشگر سربالای رنگی HEAD UP DISPLAY
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچ
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک دو ناحیهای به همراه کانال برای سرنشینان عقب
آینههای جانبی به همراه گرمکن، جمع شونده برقی
سیستم DS LED VISION”” چراغهای جلو (ترکیبی از LED و زنون)
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB و اتصالات بلوتوث و هندزفری + سامانه کاربردی تلفن همراه به نام MYDS
سیستم صوتی با مارک DENON
تنظیم الکتریکی صندلیها به همراه حافظه و گرمکن و نیز ماساژور
سیستم هدایت ناوبری به همراه سامانه GPS
تنظیم فرمان در عمق و ارتفاع
محافظ فلزی ورودی دربهای عقب و جلو
چراغهای قابل چرخش با زاویه چرخها
ساعت آنالوگ
صندلیها و فرمان با پوشش چرمی
سیستم روشنایی در روز (DAY RUNNING LIGHT)
سیستم همراهی چراغهای جلو
پنجرههای عقب به رنگ دودی
روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهای جلو (AUTO LIGHT)
شوینده چراغهای جلو
آینههای داخلی از جنس الکتروکرومیک با قابلیت تیره شدن
استراحتگاه دست در میانه کنسول جلو به همراه محفظه
استراحتگاه دست در پشت به همراه جاانداز چوبهای اسکی
سنسور باران
چراغهای عقب از جنس LED
اگزوزهای دوگانه سر کرومی
سیستم START/STOP
رینگهای آلومینیمی ۱۸ اینچی
و…
در ایران: ۲۰۷ میلیون تومان (نسخه THP 160)
در فرانسه: ۲۹,۷۵۰ یورو (قیمت پایه)
در بریتانیا: ۲۵,۹۸۰ الی ۳۴,۸۹۰ پوند (نسخه ۲ لیتری دیزل)
در چین: ۲۱۹,۹۰۰ الی ۲۴۳,۹۰۰ یوآن (نسخه THP 160) و ۲۳۶,۹۰۰ الی ۳۰۱,۹۰۰ یوآن (نسخه THP 200)
TELEGRAPH.CO.UK
DS.COM.CN
CARBUYER.CO.UK
WIKIPEDIA.ORG
CHINAAUTOWEB.COM
و…
نوشته: سام کاویانی
نیما ناصری
۲۹ بهمن ۱۳۹۴آدم مگه دیوانست تو ایران 200 میل بابت این بده؟
خب مبره تویوتا کمری یا راو4 میخره
sajad
۲۹ بهمن ۱۳۹۴واقعاً آدم باید دیوونه باشه ۲۰۰ بده برای آشغال های فرانسوی.
جدیداً چقدر از ds مطلب میزارین! بهتر مینوشتین رپورتاژ آگهی
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۹ بهمن ۱۳۹۴با این قیمت گذاری شرکت وارد کننده ۱۰۰٪ شکست میخوره.
Hamid
۲۹ بهمن ۱۳۹۴فکر کنم یا متن و کامل نخوندی یا اینو با اس دی اشتباه گرفتی.
Ashkan
۳۰ بهمن ۱۳۹۴تنها نقطه قوتش همین بود و بس
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/01/Citroen-DS5_2016_34-516×375.jpg
محمد
۳۰ بهمن ۱۳۹۴دربهتربودن ماشینای ژاپنی که شکی نیست ولی اینم یه گزینه هست..بالاخره اروپایی هست..اگه قیمتش کمتربودخیلی عالی میشد
ولی ن..ارزش خریدنداره…کمری وکرولا وهوندا و…..خیلی بهترن تااین
سامان اذری
۲۹ بهمن ۱۳۹۴ماشین خوبیه ولی به نظر من
موتور ضعیفش هست با این پول میشه یه لکسوس is250 خیلی کم.کارکرد خرید
قیافش هم از رو برو شبیه خودرو های کیا شده از جمله k900 و کادنزا
شکوفه های کویری
۲۹ بهمن ۱۳۹۴خوبه اما اگر من روزی بخوام ماشین بخرم ، صد در صد ، اینو انتخاب نمیکنم. تا وقتی ماشین های ژاپنی و آلمانی هستند بنظرم کمتر کسی میره دنبال ds . البته از نظر قیمتی که آلمانی ها رنج قیمتشون بالاتره، ولی ژاپنی های سرشناس در این رنج قیمت نمایندگانی دارند . به ماشینهای کره ای و فرانسوی نمیتونم علاقمند بشم ، ولی در کل ماشینهای بروز (رنو-سیتروئن) فرانسه رو به کره ای ها ترجیح میدم.
مسعود
۲۹ بهمن ۱۳۹۴به نظر خیلی راحت میاد
طراحی بیرونش هم نامتعارفه ولی خاصه
شیشه جلو هم که اینجوریه ، خیلی زیاااااد به دید بهتر کمک میکنه
یه دقیقه هم سکوت به احترام زانتیا که اگه تولیدش ادامه داشت ، خیلیا دنبال مدل جدیدش بودن …
احمد باقری
۲۹ بهمن ۱۳۹۴به نظرم خیلی خوب کار کرده و یه سبک و طراحی متفاوت از سیتروئن است، ولی قیمتش در ایران مثل همیشه، نجومی هست.
امین آریامن
۲۹ بهمن ۱۳۹۴ماشین خوبیه اما نه 207 ملیون..اصلا شکلش به یه ماشین ۲۰۰ ملیونی نمیخوره
حالا هرچقدم کیفیتش خوب باشه
lmbx
۲۹ بهمن ۱۳۹۴اگه واقعا ۲۰۰ میلیون بدن به نظرم میتونه فروش خوبی داشته باشه چون واقعا با بقیه فرانسوی ها فرق میکنه ولی موتورش برای یه ماشین لوکس ضعیفه(البته بیشتر برای اروپا طراحی شده)وگر نه باید تو امریکا خوب میفروخت
shahab
۲۹ بهمن ۱۳۹۴خیلی خوشم اومد ازش واقعا زیباست مخصوصا کابینش و اون کنسول بین 2سانروف
ولی خب قیمتش….
VOLVO FH
۲۹ بهمن ۱۳۹۴اگر آرم دی اس از جلوش بردارن و آرم پژو را بزنن ،کسی متوجه نمیشه که این یک سیتروِِئن است.کجاش متفاوته؟؟امیدوارم سرطان نباشه
Mehran
۲۹ بهمن ۱۳۹۴داخل کابینش خیلی شلوغ هست ! بیرونش مثل سایر برندهای لوکس یک طراحی اصیل نداره! زیبا هست اما اصالت طراحی نداره!
امیرحسین
۲۹ بهمن ۱۳۹۴باز حرف های ***
تویوتا کمری طراحی داخلی اش چه شباهتی به این ماشین داره؟؟؟به خدا مبتلایان به سندرم دان هم تفاوت رو احساس میکنن.
من نمیدونم دوستان مقاله رو نمیخونن؟؟؟توضیح داده که طبقه هدف این ماشین مدیران و تجاری هستن که به دنبال یک ماشین شهری ولی با عملکرد و کیفیت بالا میگردن.شما دوستان هروقت مدیر عالی رتبه تجاری شدین برین بجای این ماشین تویوتا کمری بخرین تا برای جای پارک تو تهران به دریوزگی بیفتین
دوستی گفته اگر آرم پژو بزنن فرقی با پژو های دیگه نداره!!!برای آدم های ظاهر بین و سطحی فرقی نداره وگرنه جنس اعلاء کرم و رنگ از تو عکس مشخص هست
رامین
۲۹ بهمن ۱۳۹۴دوست عزیز خواهش می کنم در نوشته هاتون به بیمارانی که عقب ماندگی ذهنی یا Down syndrome دارن توهین نکنین.
شکوفه های کویری
۲۹ بهمن ۱۳۹۴بنده اگه مدیر عالی رتبه تجاری باشم، یک چرخ ژاپنی های هم قیمت این مثل آکورد و کمری و راو۴ و اوتلندر و… رو با DS عوض نمیکنم.
علی
۲۵ مرداد ۱۳۹۵اگه بودی(:
که نیستی!!!!!!!!
خخخخخخ
Hamid
۲۹ بهمن ۱۳۹۴نظرات خیلی جالب بود. به نظر میاد ابعاد ماشین تاثیر زیادی تو انتخاب ما ایرانیها داره. همونطور که خیلیا ترجیح میدن بجای جولیتا برن سوناتا و اپتیما بخرن. به نظر من این ماشی چیزی کم نداره. ضمن اینکه از هر نظر بهتر از آلفا جولیتای 180 میلیونیه.
درسته قیمتش بالاست اما بقیه ماشینای وارداتی هم از این قاعده مستثنی نیستند.
اگه بیاد ایران حاضرم 206 خودمو بفروشم یه دونه از اینا بخرم!!!
رامین
۲۹ بهمن ۱۳۹۴جولیتا در مدل 2016 قیمتی معادل 165500000 تومان داره نه 180 ملیون در حالیکه ds5 قیمت 207 ملیونی برای مدل 2015 داره.
Hamid
۲۹ بهمن ۱۳۹۴حالا شما بخاطر 10-15 میلیون معامله رو بهم نزن. این یک ماشین لوکسه درحالیکه جولیتا اسپرته. اختلاف کیفیتشون خیلی بیشتر از 40 میلیونه.
رامین
۳۰ بهمن ۱۳۹۴دوست عزیز خود شما هم مقایسه کرده اید.حداقل اگر اجازه می دید از نظر قیمت مقایسه می کنم.قیمت فول این ماشین در امارات از جولیتا 1.4 لیتری فقط 10000 درهم یعنی حدود 9600000 تومان بیشتره و اینجا نباید بیشتر از 20000000 تومان بیشتر باشه اونهم در مدل 2016 .اینجا مدل 2015 ds5 حدود 40 ملیون از جولیتا ی 2016 گرونتره.
میلاد
۲۹ بهمن ۱۳۹۴بابا شما یه نگاه بکنین به لیست اپشناش رییس جمهور فرانسه الکی سوار این میشه؟خدا خیرتون بده بخونید دوباره متنو متریالش و کیفیتش تو کمتر ماشینیه حالا کارشناسان عزیز ایران ایراد میگیرن
edris
۲۹ بهمن ۱۳۹۴خیلی زیباست. هیچ امکاناتی هم کم نداره. امیدوارم فروش خوبی داشته باشه. من اگه بتونم بخرم حتماً یکی از گزینه هام همینه
یوسف
۲۹ بهمن ۱۳۹۴فرانسوی ها همیشه تلاش کردن به بازار خودروهای لوکس وارد بشن و همیشه هم شکست خوردن.
پژو ۶۰۷، رنو vel satis، و سیتروئن C6 از جمله این تلاش های ناکام در ده پونزده سال اخیر بودن.
جالبه حتی ژاپنی ها و جدیدا کره ای ها که زمانی صرفا سازندگان خودروهای اقتصادی محسوب میشدن تونستم به بازار خودروهای لوکس وارد بشن و موفقیت هایی هم کسب کنن اما فرانسوی ها همیشه شکست خوردن.
در مورد DS واقعیت اینکه خودروی ارزشمندیه اما یه جورایی فقط باب میل سلیقه مشتریان اروپای غریبه و بعید میدونم بتونه تو بازارهای دیگه موفق باشه
شکوفه های کویری
۲۹ بهمن ۱۳۹۴دوست گرامی با نظرتون در مورد فرانسه موافقم، ولی کره چقدر لوکس ساز است؟ جنسیس چقدر معروفه و اعتبار داره و چقدر فروش داشته در بازارهای جهانی؟ . نمیدونم چرا اسم ژاپن و کره رو در یک رده و در کنار هم نوشتید،درسته همشون چشم بادمی هستند ولی اگر دقت کنید حتی چهره هاشون هم با هم تفاوت داره و هر گردی گردو نیست.ژاپن از دهه هشتاد میلادی وارد عرصه ساخت ماشین های لوکس شده با برندهای لکسوس،آکورا و اینفینیتی، در حالیکه در دهه هشتاد کره جنوبی گاری لوکس هم نمیتونست بسازه. در این دنیای بزرگ، رقیب اصلی لوکسهای آلمانی، لوکسهای ژاپنی هستند و عرصه رو تنگ کردن برای آلمانی ها و رقابت پایاپایی با یکدیگر دارند در فروش و اعتبار.
ایران فرانسه
۲۹ بهمن ۱۳۹۴حرف نداره یه خودرو ساز صد ساله قابل اعتماد
Alirankhodro
۲۹ بهمن ۱۳۹۴در اولین حرکت از سوی نمایندگی ، قیمت ها رو در مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هر کدام ۲۰ میلیون تو ۲۰ روز گرون کردن.
عجب سیاستی
رسول
۲۹ بهمن ۱۳۹۴ماشین های سیتروئن همگی عالی هستند
از اون ژیان بگیر که در زمان خودش عالی بوده و مصرف کم رو در کنار نرمی و تعادل و عدم واژگونی رو فراهم کرده بوده
و زانتیا که هنوز هر کی داشته یاد نرمی و راحتی اون میکنه
تا C5 و new C5
و حالا هم برند DS
اما برای مصرف کننده ایرانی دو تا عیب داره به نظر من،
*یکی اینکه ماشینهای اروپایی اکثرا با استاندارد سوخت بالای اروپایی هماهنگی دارند و بنزینهای ما زیاد به مزاجشون سازگار نیست ، و هر چی پیشتر میریم این موضوع حاد تر میشه (سر دل اونایی که new c5 دارن رو باز کنید…) چه برسه به اینکه گاهی اوقات بنزین سفارشی(بخوانید معجون بنزین و آب) ناآگاهانه بخواین استفاده کنید
* دوم اینکه اکثر ماشینهای فرانسوی که دیدیم ولو که کیفیت بالایی دارند ،اوایل استفاده خوب هستند ولی بعد از مدتی استفاده اصطلاحا به خرج میوفتن و جدای از خرج یه شاگرد باید بگیری که به کارای ماشین برسه (هر روز یه جایی و همینطور دوره ای از اول میشه)
تو اکثر جاهای دنیا هم ماشین های فرانسوی رو به استهلاک بالا میشناسن که البته همه رو به یه چوب زدن کار صحیحی نیست.
ولی ماشینهای ژاپنی، درسته که به نسبت، امکانات و آپشنهای کمی دارن ولی صاحبش فراموش میکنه که ماشین رسیدگی هم میخواد و به اصلاح قابلیت اعتماد بالایی دارن
شکوفه های کویری
۲۹ بهمن ۱۳۹۴البته ماشین ژاپنی هم هست با آپشن های زیاد و همچنین نمونه هایی هم هست با آپشنهای نه چندان زیاد. DS چون لوکس است آپشن های نسبتا زیادی دارد و برای مقایسه تعداد آپشنها بهتره که با لوکس های ژاپنی مقایسه بشه.
سروش
۲۹ بهمن ۱۳۹۴به نظر من 200 نمیرزه خیلیم خوشگل و تودل برو نیست ولی نه در اون حدی که بعضی دوستان لهش کردن در کل سلیقه ها متفاوته بعضی ها عاشق این خودرو میشن بعضی هام متنفرولی به نظرم طراحی جلوش بد نیست فقط اون هماهنگی لازمو نداره ولی اگه قیمتش زیر140 بود زیاد بد هم نبود
sina
۲۹ بهمن ۱۳۹۴واقعا چرا نظرات اینجوری ؟ همین ماشین و اگه BMW میزد یا شرکت های المانی همه به به و چه چه میکردن درسته قیمتش تو ایران بالاس ولی واقعا ماشین خوبی اگ قیمتش حدود 160-170 تومن بود موفق میشد
alireza-r
۲۹ بهمن ۱۳۹۴با سپاس از جناب کاویانی گرامی. متن بسیار عالی بود و اطلاعات بسیار مفید و خوبی داشت.
به نظر من طراحی و امکانات خودروهای DS نقاط قوت اونها در برابر رقبا خواهد بود. داشتن نمایندگی مستقیم هم میتونه به موفقیت بیشتر این برند کمک کنه.
سام
۱ اسفند ۱۳۹۴با سلام
لطف داری علیرضا عزیز،از اینکه زحمت کشیدید و متن را مطالعه فرمودید از شما بسیار سپاسگزارم.
f.A
۲۹ بهمن ۱۳۹۴واقعأ ماشین تمام فول و با کیفیتی است! اگه انصاف و علم روز را ملاک قرار دهیم، به مراتب از خیلی از برندهای معروف و خصوصأ از کره ای ها که بعضأ گران تر از ds هستند، بهتره! ارزش خرید را داره اما امیدوارم شرکت واردکننده قیمت را پایین بیاره! البته نمایندگی های ایرانی طماع هستند و قیمت را بالا میبرن! چون کشور بی در و پیکری داریم و ثروتمندان با نفوذی که در لایه های قدرت دارن، هر بلایی که بخواهند بر سر مردم میارن!
حمید
۳۰ بهمن ۱۳۹۴این چه کامنتایی هست گذاشتین خدایی؟؟؟
قیمت پایش تو فرانسه 120 میلیون هست تو ایران 207 یعنی 72.5 گمرک و غیره درحالی که تعرفه گمرک این خودرو 40 درصد هست مثه روز روشن بالای 20 میلیون بیشتر میخوان بندازن به مردم. با این پول تقریبا میشه رفت سانتافه – گرنجور – کادنزا- اکورد-ایریون یا با پول خیلی کمتر سوناتا-اپتیما-راو4-توسان و کلی ماشین صفره دیگه خرید. دست دوم هم که ولش کن.
این نظر من بود هر کسی یه نظری داره
saeid
۳۰ بهمن ۱۳۹۴ماشین خوب و با کیفیتیه . اگه انتخاب بین این و ماشینهای کره ای 200 میلیونی مثل سانتافه یا .. باشه من صددرصد اینو انتخاب میکنم.
hamid
۳۰ بهمن ۱۳۹۴با سلام
طراحی این دی اس 5 خیلی زیبا و شیک طراحی شده و من واقعا ازش لذت میبرم بخصوص طراحی کابین خودرو
از تو عکسم کیفیت بالای قطعات معلومه بعضی از دوستانی میگن بجای این خودروهای ژاپنی یا کره ای ترجیحش میدم بهتر عجولانه نظر ندن چون که اینو از نزدیک ندیدین
واقعا از نزدیک آدم ببینه اونوقت میفهمه کیفیت این خودرو چقدربالاست
ولی در کل آنچنان نباید امیدی به فروش این خودرو داشته باشن
ولی هرکسی هم بگیره بنظرم ضرر نکرده و حداقل یه خودری خاص سوار شده .
یه نکته رو هم بگم که تو کشور ما از بس مردم ماشین های فرانسوی رو مال سی چهل سال پیش رو دیدین دیگه اون طور عادت کردن که هنوز به همون شکل دارن رنو سیترون و پژو تولید میکنن .همین امر باعث شده تو فروش این خودروها اثر منفی رو بذاره .
SINA
۳۰ بهمن ۱۳۹۴در کیفیت بالای این ماشین شکی نیست اما اصول قیمت گذاریش بسیار نا عادلانست و متاسفانه وارد کنندگان بی وجدان کشورمون خیلی راحت به بهانه یه پسوند یا پیشوند لوکس قیمت های عجیب و غریب و به شدت مضحک رو محصولاتشون میزارن که البته این نوع قیمت گذاری تو محصولات لوکس دیوانه واره در حالیکه حتی تو محصولات غیر لوکس هم همین هست و البته باعثشم فضای فوق بسته و غیر رقابتیه بازار ایرانه که باعث میشه به بهانه خارجی بودن ماشین بشه روش قیمت فضایی گذاشت.
کیوان
۳۰ بهمن ۱۳۹۴با 2000تومنی میرم جنسیس میخرم حالشو میبرم واقعا اگر مغز خر خورده باشه کسی بره این ماشین بخره توی رنج پولی این ماشین خیلی انتخاب داری بکنی یری اشغال فرانسوی بخری
shz
۳۰ بهمن ۱۳۹۴نمیدونم چرا من با ماشینای فرانسوی مشکل دارم …حتی تو اروپا هم کسی زیاد از ماشینای فرانسوی خوشش نمیاد .مثل ماشین چینی میمونه که صاحب اول وآخرش خودتی
علی
۲۵ تیر ۱۳۹۵واس همینه که پرفروش ترین خودرو اروپا بعد فولکس واگن دومه!!!!
moein
۳۰ بهمن ۱۳۹۴من باشم 200 تام پاش می دم چون عاشق فرانسم
Archi KHAN
۳۰ بهمن ۱۳۹۴اوه اوه ، مدیر ان عالی رتبه تجاری جمع شون جمعِ …
بنظر من :
طراحی خوب
امکانات عالی
قیمت ضعیف ( بالا)