به نام DS فکر کنید؛ و مغز شما احتمالاً بهصورت خودکار عدد ۲۱ را به یاد خواهد آورد. بله کاملاً درست است. DS21 به لطف استایل چشمگیر و راحتی فوقالعاده که با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک به دست آمده بود، خاطرهانگیزترین خودروی فرانسوی بشمار میآید.
اخیراً سیتروئن بهشدت روی DS کارکرده تا آن را به برندی مستقل و لوکس تبدیل کند که به این شرکت اجازه میدهد تا راحتتر در بخش لوکسها به رقابت بپردازد. این یک تعهد کوچک نیست به ویژه که نام DS مدتهای مدیدی از بین رفته بوده و برای سنین زیر ۳۰ سال یادآوری این برند بسیار سخت و غیرممکن است. کمپانی تلاش خود را انجام میدهد و مدلهای مختلف DS را از پی هم به بازار میفرستد. DS3 جدید آخرین تلاش این شرکت است. همانگونه که حدس میزنید، این خودرو تماماً جدید نیست. این خودرو بیشتر به یک ریبَج Rebadge (عرضهی دوبارهی یک خودرو با برندی جدید) میماند و سپر ویژهی DS، جلوپنجره و دیگر ریزهکاریهای خاص این برند در این مدل به چشم میخورند. طراحی بهبودیافتهی جلو به مدلهای آیندهی این کمپانی نزدیکتر شده و DS میخواهد که جا پای خود را محکم کند.DS3 صرفنظر از فروش یکصد هزار دستگاهی در بریتانیا (با نام سیتروئن و در سال ۲۰۱۰) همیشه یک بازیگر توانا و محکم بوده است. آیا هنوز هم ارزش خاص خود را دارد؟ تلاش برای اثری ممتاز
لیست تجهیزات این خودرو واقعاً پروپیمان است. شخصیسازی در DS معنی دیگری دارد و شما میتوانید موارد شخصی زیادی را سفارش دهید. میتوانید سقف را با ۶ نوع ترکیب انتخاب کنید ازجمله گلها، نوارهای راهراه و غیره. همهی خودروها از چراغهای جلوی LED جذاب استفاده میکنند که در مدلهای مختلفی دیده میشوند.DS نیز طراحی زیبای خاص خود را دارد.
در حقیقت هرچقدر به DS3 نزدیکتر شوید، جزئیات بیشتری از این خودرو را شاهد خواهید بود. نقوش DS کوچک همهجا هستند ازجمله در داخل چراغها، رینگها و همهجا. اینیک طراحی شستهورفته و مرتب است که درک کردنش زمان میبرد حتی اگر طراحان تمام تلاش خود را کرده باشند تا به شما یادآوری کنند که این یک سیتروئن نیست.
موردی که کمتر احساسبرانگیز است به دهانهی صندوقعقب مربوط میشود که به طرز خندهداری کوچک است. ظاهراً DS فضای صندوق ۲۴۵ لیتری دارد اما شما احتمالاً چالشهای زیادی را با این فضا خواهید داشت. حمل ماشین ظرفشویی را فراموش کنید اما میتوانید جعبهی کفش را در آن جا دهید که احتمالاً بیانگر میزان جاداری این خودرو خواهد بود.
ما سقف الکتریکی خودرو را آزمایش کردیم و کارکرد آن در سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت را تائید میکنیم. ممکن است که از ایدهی به باد دادن زلفهایتان پشیمان شوید زیرا که مدتزمان زیادی طول میکشد تا عملیات سه مرحلهای باز شدن سقف صورت بپذیرد. یکبار که بارش باران شدید و ناگهانی بیاید و سقف باز باشد، بهکلی مد و مدگرایی را فراموش خواهید کرد!
طراحی سقف این خودرو را شیرینتر میکند و این خودرو را خاطرهانگیزتر از یک مدل با سقف عادی نشان میدهد.
درحالیکه DS3 بهروز شده بهاندازهی کافی برای رانندگی محجوب بوده و بهاندازهای راحت است که باعث عذاب نشود اما در هیچکدام از جنبههای سرگرمکننده پیشروی کلاس نیست. نسخهی جدید ۱۲۸ اسب بخاری پیشرانهی ۳ سیلندری PureTech سحر و جادوی خود را تثبیت کرده و در محدودهی خودش بیشترین جوایز را برده است.
این پیشرانهی ۳ سیلندری اعتباری بسیار دارد و رتبهی سوم پیشرانهی برتر سال را به دست آورده است.
نسخهی ۱۶۵ اسب بخاری نیز وجود دارد که در مقام مقایسه کلافه کننده به نظر میرسد. نسخهی پرفرومنس ۲۰۵ اسب بخاری نیز عرضه میشود که هیجان بیشتری دارد. این پیشرانه با دیفرانسیل تورسن، ترمزهای برمبو و قدرتی اضافی همراه است که نوید یک سوپرمینی گرم را میدهد، حتی اگر قیمت بالاتر رود. افسوس که DS3 پرفورمنس بهاندازهی رقبا تاج قهرمانی را روی سر نبرده و تقریباً پا جای پای DS3 گذاشته و پشت سر رقبا قرارگرفته است. در هیچ نسخهای اگر گیربکس دستی را سفارش میدهید از استراحت گاه دست ۱۰۰ پوندی استفاده نکنید. تعویضهای گیربکس طولانی بوده و هیچیک از ۶ دندهی گیربکس نمیتوانند بدون عادت کردن به زاویهی استراحت گاه دست پیدا شوند. حتی به استفاده از ترمزدستی در هنگام وجود استراحت گاه دست فکر نکنید، چراکه ترمزدستی هم با مانع مواجه خواهد بود.
قضاوت نهایی
نسخهی PureTech از DS3 نقطهای شیرین در این محدودهی رقابتی را نشان میدهد و ترکیبی آراسته و محجوب را برای پول پرداختی پیشنهاد میکند. ما طرفدار پیشرانهی خودرو و بسیاری از جنبههای دیگر خودرو هستیم به شرطی که اندکی چاشنی هیجان به آن اضافه شود.
درنتیجه اگر دنبال یک کابریولت کوچک و مدرن هستید،DS3 حداقل ارزش نگاه کردن را دارد؛ اما اگر واقعیت را بخواهید، اگر برای پولتان ارزش زیادی قائل هستید بهتر است که نگاهتان معطوف مینی کانورتیبل شود.
قیمت: ۳۰۳۴۰ دلار
پیشرانه: ۱۱۹۹ سیسی سه سیلندر توربوشارژدار بنزینی/ قدرت ۱۲۸ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰/ گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر در دور موتور ۱۷۵۰
گیربکس: ۶ سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو
عملکرد: شتاب صفرتا صد کیلومتر ۹ ثانیه/ حداکثر سرعت ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت/ آلایندگی ۱۰۵ گرم CO2 در هر کیلومتر
وزن: ۱۲۴۰ کیلوگرم
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع): ۳۹۴۸/۱۷۱۵/۱۴۸۳ میلیمتر
رقبا: فیات ۵۰۰، مینی کانورتیبل
منبع: carmagazine
مجيد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵چقدر زیباست
واقعا که دود از کنده بلند میشه!
ارش
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵قیمتش خیلی بالاست .تو این رنج قیمتی نمونه های خوب تری هم هست
پویان
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵تعلیق سیتروئن شاهکاره. بنز و بی ام و چند سال بعد بهش رسیدن
احمد باقری
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵انصافا قیمتش بالاست و نمی ارزه.
ایران فرانسه
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵با این تعرفه های گمرکی و تبصره ۱۳ و دارایی و شهرداری و پلاک و ده جور پول که از وارداتی ها گرفته میشه متاسفانه اگه وارد شه قیمتش نجومی میشه
همایون پولادی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵اون نسخه پرفرومنس که رنگ مشکی و سقف و آینه طلایی داره واقعا زیبا و باشکوه بدجور چشمو گرفت کاش اینم وارد کنن البته با قیمت معقول در حد 150 باشه بدون یک لحظه تردید ماشینمو میفروشم و این رنگشو بامیخرم البته اگه نسخه پرفرومنسش وارد بشه واقعا بدجوری باهاش حال کردم