سیتروئن 2CV که برای سازگاری با آبوهوا و نواحی سخت و خشن ساخته شده بود ثابت کرده که یک همراه و همدم قابلاعتماد برای مالک اولیه خود است. تنها این نیست. خودروی موردنظر ما داستان بسیار جالبی نیز دارد.
خودروی موردبحث در دسامبر سال ۱۹۶۵ با کشتی به نیجریه منتقل شده و صاحب آن مردی انگلیسی بوده که به عنوان انسانشناس کار میکرده است. ظاهراً او باید یک لندروور را برای خود انتخاب میکرد اما نخواست که با یک بازرس دولتی اشتباه گرفته شود.
حدود دو سال بعد نیجریه درگیر جنگ شد بنابراین مالک خودرو قصد بازگشت به خانه کرد و از آنجایی که نمیخواست سیتروئن خود را تنها بگذارد، با خودروی خود سفری را آغاز کرد که طول آن ۱۶۰۰ کیلومتر بود؛ و سرانجام به بریتانیا رسید.
در سال ۱۹۶۹ او دوباره به نیجریه بازگشت و این بار نیز پشت فرمان همان 2CV خود بود. این بار نیز دومین سفر در طول صحرا رقم خورد. یک سال بعد این خودرو به یک دکتر فروخته شد. پس از مدتها خودرو بلااستفاده ماند و تقریباً متروکه شد.
سیتروئن 2CV که تنها در ۶۹۴ نمونه ساخته شده و باور بر این است که تنها کمتر از ۱۰۰ دستگاه آن باقی مانده دارای دو پیشرانه بوده که یکی در جلو و دیگری در عقب قرار دارد. این خودرو دارای دو گیربکس، دو باک سوخت و سیستم چهارچرخ محرک بوده و توسط حراجی خودروی کلاسیک در بیرمنگام برای فروش آماده شده است. تخمین زده میشود این خودرو بهایی بین ۶۰ تا ۶۵ هزار پوند داشته باشد.
(ali (CHEVY NOVA
۱۱ اسفند ۱۳۹۵عکس اولی منو کشته
وحشتناکه
من یه نفرت خاصی از این ماشین دارم و بیتل و مینی ماینر رو خیییللییی بهتر از این میدونم
سامان اذری
۱۱ اسفند ۱۳۹۵حدودا 7 سال پیش یه نفر یه ژیان گذاشت محله مون رفت صاحبشم ندیدیم یکی دو سال موند تو محله
دربهاشم باز بود و بچه ها توش بازی میکردند
کم کم شده بود زباله دونی بوی اشغال محله رو گرفته بود
اخر سر چند نفر جمع شدیم ماشین رو یر دادیم وسط محله
زنگ زدیم سد معبر اومدن بردنش و تا الان هم صاحبش پیدا نشده فکنم دزدی بود
ahmad
۱۱ اسفند ۱۳۹۵خخخخخخ
توی تموم شهر های ایران یه چند تایی از اینا پیدا میشه
خیلی زیادن ماشین های متروکه که توی کوچه پس کوچه های شهر ول شدن
بعضا نگهداریشون صرف نداره و اگر ولش کنن واسشون به صرفه تره!
حالا این وسط بعضی هاشون هم مشکل مدارک برای اثبات مالکیت دارن و صاحبشون نمیتونه ببره اوراقشون کنه و یا اینکه دلایل عجیب غریب دیگه که نامشخصه!
کلا پدیده عجیبی است…
ASA
۱۱ اسفند ۱۳۹۵واقعا خوشم اومد از این کامنت
فولکس هماهنگ تره
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۱ اسفند ۱۳۹۵علی آخه سیتروئن چه هیزم تری به تو فروخته که نفرت خاصی از یکی از مهم ترین مدل های تاریخ این شرکت داری ؟؟!؟??
گناه داره آخه.
نگاش کن چقدر مظلومه.? با اون چشمای باباقوریش ?
سعید
۱۲ اسفند ۱۳۹۵فرمونش مثل شیر فلکه های میدان پارس جنوبیه
اگه تو ایران بود روش ایربگ و ای بی اس گذاشته بودند و هنوز داشت تولید میشد و با پیش فروش موعد تحویل 120 روزه، وزیر صنعت هم همیشه میومد میگفت تو اخبار ایشالله به زودی از خط تولید خارجش می کنیم.
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۱ اسفند ۱۳۹۵.
2 موتور داشته ، جالب بود ، توی تاپگیر ریچارد هموند گذاشتش پشت موتور های بوئینگ و با نیروی رانشی که این موتورها ایجاد میکردند ، اجزای ماشین از هم جدا شدن و در هوا به پرواز دراومدن ??
با ژیان خیلی خاطره دارم ، صدای موتور خاص و جالبی داشت. محاله صدای موتورش یادم بره.
علی
۱۱ اسفند ۱۳۹۵فکر کنم یکی از دلایل لرزش و صدای خاصش دو سیلندر بودنشه…
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۱ اسفند ۱۳۹۵دلیلش همینه ، بله.
جالبه که ژیان ترمز دستیش روی چرخ های جلو عمل می کرد.
مهدی
۱۲ اسفند ۱۳۹۵زانتیا هم هنوز اینجوریه ترمز دستی روی چرخهای جلو هست
datsun
۱۱ اسفند ۱۳۹۵طراحی بعضی از ماشین های سیتروئن تو دهه ای پنجاه و شصت بیشتر شبیه یه فاجعه ست
فیصل
۱۱ اسفند ۱۳۹۵2 تا کلید اویزونه یعنی هر موتور جداگانه باید روشن میشده؟ فقط هم پدال گازش پیداس یعنی چطوری وایمیستاده :D
شایان
۱۱ اسفند ۱۳۹۵خونه همسایه جلوییمون ویلاییه حیاطشون مشخصه از خونه ما، حدودا شیش یا هفت سال پیش اینا صاحبش که پیرمردی بود یه ژیان سبز داشت گذاشت تو پارکینگش و رفت
خونه رو بدون پارکینگ فکر کنم اجاره داد چون ماشینو میتونم ببینم از پشت پنجره(خلاصه ژیانه قشنگ داره از بازنشستگیش تو سایه لذت میبره)
amir
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ژیان با 2cv فرق میکنه…
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۱ اسفند ۱۳۹۵معلومه که فرق میکنه.
ما ایرانی ها که از 2CV خاطره ای نداریم ، ماشین مهمی هم نیست که در موردش تحقیق کنم و اطلاعات جمع کنم. به همین مقاله ی پدال اکتفا میکنیم.
اما ژیان تا دلت بخواد سوار شدم.
واسه همین من و دوستان ترجیح دادیم در مورد ژیان صحبت کنیم.
ژیان و 2CV خیلی با هم فرق میکنن، اما هر 2 از 1 خانوادن.
Mercede kaviani
۱۱ اسفند ۱۳۹۵با درود به دوستان
طراحی سیترون 2 سی وی مربوط به اوخر دهه 1930 است وتولید ان از سال 1947 تا 1990 بود
ژیان ستیرون دایان است از سال 1967 تا 1984
با سپاس دوستدار شما مرسده کاویانی
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۱ اسفند ۱۳۹۵بله.
ژیان و 2CV هر دو از خانواده ی سوپرمینی های سیتروئن هستند.
2CV در واقع پدرِ ژیان و نسل قبلش محسوب میشه.
سیتروئن C2 هم نوه ی همون ژیان خودمونه.
Archi KHAN
۱۱ اسفند ۱۳۹۵از نیجریه تا بریتانیا 1600 کیلومتره فقط ؟!!!
سعید(تهران)
۱۱ اسفند ۱۳۹۵حیف ۶۰ هزار پوند نیست! پول یه M3! این کجاش کلاسیکه آخه، هر آشغالی که اسمش کلاسیک نیست…
مرتضی مقدم
۱۲ اسفند ۱۳۹۵اگه میتونستم بهت هزار تا مثبت میدادم.واقعا قیافه چندش آور و نفرت انگیزی داره.این فرانسویا خدای اعتماد به نفسن واقعا.اگه یکم معقول بودن باید برا همیشه خودرو سازی رو میبوسیدن میذاشتن کنار.طرح های الانشون هم فاجعست.
احسان(احسان سابق)
۱۱ اسفند ۱۳۹۵یادش بخیر دهه 70 یه ژیان سبز داشتیم عین قوراغه بود. واقعا ماشین بی خود ولی درعین حال دوست داشتنی بود
حمیدرضا
۱۲ اسفند ۱۳۹۵این دقیقا مفهوم ماشین خرکارو میرسونه دوبار از افریقا رفته تا بریتانیا هر ماشینی بود وسط راه میترکید ولی این دووم اورده شاید خیلی گوگولی و زیبا نباشه ولی عین یه پیرمردی که همه عمرشو زحمت کشیده و حالا میخاد یه نونی به خانوادش برسه
فقط تویوتا و هوندا
۱۲ اسفند ۱۳۹۵فوق العادس