سیتروئن

حراج گونه‌ای نادر از سیتروئن 2CV

سیتروئن 2CV که برای سازگاری با آب‌وهوا و نواحی سخت و خشن ساخته شده بود ثابت کرده که یک همراه و همدم قابل‌اعتماد برای مالک اولیه خود است. تنها این نیست. خودروی موردنظر ما داستان بسیار جالبی نیز دارد.

citroen-2cv-1
خودروی موردبحث در دسامبر سال ۱۹۶۵ با کشتی به نیجریه منتقل شده و صاحب آن مردی انگلیسی بوده که به عنوان انسان‌شناس کار می‌کرده است. ظاهراً او باید یک لندروور را برای خود انتخاب می‌کرد اما نخواست که با یک بازرس دولتی اشتباه گرفته شود.

citroen-2cv-4
حدود دو سال بعد نیجریه درگیر جنگ شد بنابراین مالک خودرو قصد بازگشت به خانه کرد و از آنجایی که نمی‌خواست سیتروئن خود را تنها بگذارد، با خودروی خود سفری را آغاز کرد که طول آن ۱۶۰۰ کیلومتر بود؛ و سرانجام به بریتانیا رسید.

citroen-2cv-3
در سال ۱۹۶۹ او دوباره به نیجریه بازگشت و این بار نیز پشت فرمان همان 2CV خود بود. این بار نیز دومین سفر در طول صحرا رقم خورد. یک سال بعد این خودرو به یک دکتر فروخته شد. پس از مدت‌ها خودرو بلااستفاده ماند و تقریباً متروکه شد.

سپس مالک خودرو را برای تعمیرات به بریتانیا آورد اما به خاطر نبود قطعات یدکی این کار ناتمام ماند و نهایتاً خودرو به مالک سوم و نهایی آن فروخته شد. او خودروی یاد شده را تا به امروز نگه داشته است. مالک فعلی در سال ۲۰۱۲ پروژه‌ی بازسازی 2CV را کلید زد.

citroen-2cv-10
سیتروئن 2CV که تنها در ۶۹۴ نمونه ساخته شده و باور بر این است که تنها کمتر از ۱۰۰ دستگاه آن باقی مانده دارای دو پیشرانه بوده که یکی در جلو و دیگری در عقب قرار دارد. این خودرو دارای دو گیربکس، دو باک سوخت و سیستم چهارچرخ محرک بوده و توسط حراجی خودروی کلاسیک در بیرمنگام برای فروش آماده شده است. تخمین زده می‌شود این خودرو بهایی بین ۶۰ تا ۶۵ هزار پوند داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    عکس اولی منو کشته
    وحشتناکه
    من یه نفرت خاصی از این ماشین دارم و بیتل و مینی ماینر رو خیییللییی بهتر از این میدونم

    1. سامان اذری

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      حدودا 7 سال پیش یه نفر یه ژیان گذاشت محله مون رفت صاحبشم ندیدیم یکی دو سال موند تو محله
      دربهاشم باز بود و بچه ها توش بازی میکردند
      کم کم شده بود زباله دونی بوی اشغال محله رو گرفته بود
      اخر سر چند نفر جمع شدیم ماشین رو یر دادیم وسط محله
      زنگ زدیم سد معبر اومدن بردنش و تا الان هم صاحبش پیدا نشده فکنم دزدی بود

      1. ahmad

        ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (659 ديدگاه)

        خخخخخخ
        توی تموم شهر های ایران یه چند تایی از اینا پیدا میشه
        خیلی زیادن ماشین های متروکه که توی کوچه پس کوچه های شهر ول شدن
        بعضا نگهداریشون صرف نداره و اگر ولش کنن واسشون به صرفه تره!
        حالا این وسط بعضی هاشون هم مشکل مدارک برای اثبات مالکیت دارن و صاحبشون نمیتونه ببره اوراقشون کنه و یا اینکه دلایل عجیب غریب دیگه که نامشخصه!
        کلا پدیده عجیبی است…

    2. ASA

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      واقعا خوشم اومد از این کامنت
      فولکس هماهنگ تره

    3. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      علی آخه سیتروئن چه هیزم تری به تو فروخته که نفرت خاصی از یکی از مهم ترین مدل های تاریخ این شرکت داری ؟؟!؟??
      گناه داره آخه.
      نگاش کن چقدر مظلومه.? با اون چشمای باباقوریش ?

    4. سعید

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (222 ديدگاه)

      فرمونش مثل شیر فلکه های میدان پارس جنوبیه

      اگه تو ایران بود روش ایربگ و ای بی اس گذاشته بودند و هنوز داشت تولید میشد و با پیش فروش موعد تحویل 120 روزه، وزیر صنعت هم همیشه میومد میگفت تو اخبار ایشالله به زودی از خط تولید خارجش می کنیم.

  2. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    2 موتور داشته ، جالب بود ، توی تاپگیر ریچارد هموند گذاشتش پشت موتور های بوئینگ و با نیروی رانشی که این موتورها ایجاد میکردند ، اجزای ماشین از هم جدا شدن و در هوا به پرواز دراومدن ??
    با ژیان خیلی خاطره دارم ، صدای موتور خاص و جالبی داشت. محاله صدای موتورش یادم بره.

    1. علی

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (206 ديدگاه)

      فکر کنم یکی از دلایل لرزش و صدای خاصش دو سیلندر بودنشه…

      1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

        ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        دلیلش همینه ، بله.
        جالبه که ژیان ترمز دستیش روی چرخ های جلو عمل می کرد.

        1. مهدی

          ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (11 ديدگاه)

          زانتیا هم هنوز اینجوریه ترمز دستی روی چرخهای جلو هست

  3. datsun

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    طراحی بعضی از ماشین های سیتروئن تو دهه ای پنجاه و شصت بیشتر شبیه یه فاجعه ست

  4. فیصل

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (350 ديدگاه)

    2 تا کلید اویزونه یعنی هر موتور جداگانه باید روشن میشده؟ فقط هم پدال گازش پیداس یعنی چطوری وایمیستاده :D

  5. شایان

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (90 ديدگاه)

    خونه همسایه جلوییمون ویلاییه حیاطشون مشخصه از خونه ما، حدودا شیش یا هفت سال پیش اینا صاحبش که پیرمردی بود یه ژیان سبز داشت گذاشت تو پارکینگش و رفت
    خونه رو بدون پارکینگ فکر کنم اجاره داد چون ماشینو میتونم ببینم از پشت پنجره(خلاصه ژیانه قشنگ داره از بازنشستگیش تو سایه لذت میبره)

  6. amir

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (522 ديدگاه)

    ژیان با 2cv فرق میکنه…

    1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      معلومه که فرق میکنه.
      ما ایرانی ها که از 2CV خاطره ای نداریم ، ماشین مهمی هم نیست که در موردش تحقیق کنم و اطلاعات جمع کنم. به همین مقاله ی پدال اکتفا میکنیم.
      اما ژیان تا دلت بخواد سوار شدم.
      واسه همین من و دوستان ترجیح دادیم در مورد ژیان صحبت کنیم.
      ژیان و 2CV خیلی با هم فرق میکنن، اما هر 2 از 1 خانوادن.

  7. Mercede kaviani

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با درود به دوستان
    طراحی سیترون 2 سی وی مربوط به اوخر دهه 1930 است وتولید ان از سال 1947 تا 1990 بود
    ژیان ستیرون دایان است از سال 1967 تا 1984
    با سپاس دوستدار شما مرسده کاویانی

    1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      بله.
      ژیان و 2CV هر دو از خانواده ی سوپرمینی های سیتروئن هستند.
      2CV در واقع پدرِ ژیان و نسل قبلش محسوب میشه.
      سیتروئن C2 هم نوه ی همون ژیان خودمونه.

  8. Archi KHAN

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    از نیجریه تا بریتانیا 1600 کیلومتره فقط ؟!!!

  9. سعید(تهران)

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (496 ديدگاه)

    حیف ۶۰ هزار پوند نیست! پول یه M3! این کجاش کلاسیکه آخه، هر آشغالی که اسمش کلاسیک نیست…

    1. مرتضی مقدم

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (177 ديدگاه)

      اگه میتونستم بهت هزار تا مثبت میدادم.واقعا قیافه چندش آور و نفرت انگیزی داره.این فرانسویا خدای اعتماد به نفسن واقعا.اگه یکم معقول بودن باید برا همیشه خودرو سازی رو میبوسیدن میذاشتن کنار.طرح های الانشون هم فاجعست.

  10. احسان(احسان سابق)

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    یادش بخیر دهه 70 یه ژیان سبز داشتیم عین قوراغه بود. واقعا ماشین بی خود ولی درعین حال دوست داشتنی بود

  11. حمیدرضا

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    این دقیقا مفهوم ماشین خرکارو میرسونه دوبار از افریقا رفته تا بریتانیا هر ماشینی بود وسط راه میترکید ولی این دووم اورده شاید خیلی گوگولی و زیبا نباشه ولی عین یه پیرمردی که همه عمرشو زحمت کشیده و حالا میخاد یه نونی به خانوادش برسه

  12. فقط تویوتا و هوندا

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (571 ديدگاه)

    فوق العادس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا