امروزه چین به میعادگاه خودروسازان عالم بدل شده و تمامی خودروسازان مشهور و به نام، از شرق و غرب گیتی، جاپایی در آن سرزمین زیبا و بیکران دارند. چینیها نهفقط جادههای پیشرفت و ترقی را با شتابی سرسامآور طی میکنند، بلکه دیگر سازندگان معروف را هم سخت در اقلیم خود درگیر و پابند نمودند. شاید باورش مشکل باشد، ولی امروزه آنچنان سرنوشت برخی از سازندگان معروف دنیا به این بازار بزرگ و چند دهمیلیونی گره خورده که اگر روز و روزگاری این پیوند بگسلد نه فقط انحطاط ورشکستی سختی در انتظارشان خواهد بود، بلکه بهمن عظیمی از مصیبت هم بر سرشان آوار خواهد شد. این خودروسازان چه فولکسواگن ژرمنی باشد و چه جنرالموتورز آمریکایی و… بهخوبی آگاهاند که باید به سلائق و علائق مردمان این دیار احترام نهاده و اسرار تکنیک را در اختیارشان نهند، زیرا که شیشه عمرشان در دست خریداران و نخبگان صنعتی این سرزمین است و بدون کسب رضایت آنها حتی در موطن خود نیز جایگاه استوار و درخوری نخواهند داشت. بگذریم!
چندی پیش شرکت پژو –سیتروئن (PSA)، اقدام به عرضه یک مدل ویژه برای بازار چین نمود. این خودروی لوکس و زیبا سیتروئن C6 نام دارد و تنها در این خطه تولید و عرضه خواهد شد. به بهانه این رویداد، متن کوتاهی را از سایت «CARNEWSCHINA» گلچین نمودم که امیدوارم مورد پسند شما عزیزان واقع گردد. سیتروئن C6 در ماه سپتامبر در بازار چین عرضه خواهد شد و نمای ظاهری آن در هنگام بارش، خیلی بهتر از زمانی است که در نمایشگاه خودروی پکن مشاهده شد. این خودرو یک پرچمدار نوین از برند سیتروئن در چین است و فعلاً هیچ برنامهای برای صادرات و تولید آن در جای دیگری وجود ندارد (- این خودرو فعلاً فقط در چین تولید میشود).
سیتروئن C6 در اساس همان خودرویی است که ما آن را با نام دانگ فنگ فنگشن A9 میشناسیم، با این تفاوت که از کابینی مجللتر، نمای پشت و جلوی کمی متفاوت و برچسب قیمت بالاتری برخوردار است.
پیشرانه به کار رفته در دو خودروی سیتروئن C6 و دانگ فنگ فنگشن A9، کاملاً یکسان است. این پیشرانه یک نسخه ۱.۸ لیتری ساخت شرکت PSA و با شناسه ‘THP’ و مجهز به سامانه توربو شارژ است. توان خروجی آن معادل ۲۰۴ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۲۸۰ نیوتن متر است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه میشود که نیروی تولیدی را به چرخهای جلوی این خودرو منتقل میکند.
سیتروئن C6 با خودروهایی همچون فورد تاروس، بیوک لاکراس و تویوتا کراون به رقابت بر خواهد خواست. گرچه این کلاس خودرویی در قاره اروپا نسبتاً گمنام است، ولی در چین از محبوبیت بسیاری برخوردار است. خودروهای این کلاس از بامو سری ۳، آئودی A4 و مرسدس بنز C کلاس، قیمت پایینتری دارند، اما عموماً بزرگتر و لوکستر از آنها هستند. بهای سیتروئن C6 در محدوده ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار یوآن رقم خواهد خورد. برای مقایسه، قیمت سیتروئن C5 ساخت چین از ۱۸۰ هزار یوآن شروع شده و به ۲۴۰ هزار یوآن ختم میگردد. همچنین، بهای مرسدس بنز C-CLASS L ساخت چین نیز از ۳۱۴ هزار یوآن استارت میخورد و به ۵۹۰ هزار یوآن ختم میشود. در نهایت، قیمت خودروی همزاد سیتروئن C6، یعنی خودروی دانگ فنگ فنگشن A9 هم از ۱۷۹,۷۰۰ یوآن شروع و به ۲۲۹,۷۰۰ یوآن ختم میشود.
در نمای جلو، یک جلو پنجره بزرگ را میبینیم که در بین ساختههای سیتروئن از همه بزرگتر است. آرم بزرگی از این برند بر روی آن جلوه گری نموده و نمای ظاهری بسیار خوبی را برای آن رقم زده است. در نمای پشت، چراغهایی غولآسا به سبک قدیم را میبینیم، اما این چراغها را یک نواز ضخیم کرومی به هم وصل میکند که انتهای این نوار به داخل این چراغها ختم میگردد.
کابین این خودرو از ظاهر خوب و درخوری برخوردار است و همانگونه که انتظار میرود کمی خاص و در عین حال، بسیار لوکس است. این کابین، مملو از چرمهای مرغوب از جنس ناپا و نیز چوب است و دریچههای هوا عمودی تعبیه شده در آن از طراحی زیبایی برخوردارند. صفحه نمایش لمسی آن زیباست، اما در پانل پشت فرمان یک آتشبازی کامل برقرار است (- منظور وضعیت جاگیری آشفته نشانگرها در پانل پشت فرمان است) با آنکه پانل پشت فرمان خیلی زیباست و صفحه کیلومتر شماری به سبک خودروهای قدیمی هم در بالای آن دیده میشود، اما کیلومتر شمار اصلی به طرز بسیار بدی در وسط آن جای گرفته است و یک مسافت سنج خیلی خیلی کوچک هم در گوشه چپ آن دیده میشود. سیستم مسیریاب به رنگ آبی در سمت راست آن مشاهده میشود و یک لیست بخش IPOD به رنگ قرمز هم در سمت چپ آن.
تونل میانی نصب شده در کابین این خودرو، در مجموع قابل قبول است؛ اما در عوض، خیلی لوکس به نظر نمیآید و حتی چیدمان اجزای آن نیز چندان با هم هماهنگ نیست. صندلیهای عقب آن قابل خوابانیدن است و فضای زیادی هم برای پاهای سرنشینان وجود دارد. دکمههای موجود بر روی استراحتگاه دست در میانه صندلی عقب، کارکردهای متفاوتی را دارا هستند، ازجمله جابهجایی و نیز گرم کردن صندلیها. پانل مربوط به کنترلرهای تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب هم در انتهای تونل میانی جلو قرار گرفته و شکل ظاهری آن مشابه یک روبوت دهه ۱۹۸۰ میلادی است، اما در موضع مناسبی جای دارد.
همانطور که در سطور بالا هم گفته شد در زیر کاپوت این خودرو، یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو نصب شده، اما به نظر میرسد که فضای موجود در محوطه موتور، قادر است پیشرانه بزرگتری از سیتروئن را هم در دل خود جای دهد، ازجمله نسخههای ۲ لیتری و حتی V6. پیشرانه ۱.۸ لیتری واقعاً یک معامله به هم زن است، خیلی کوچک و خیلی پیش پا افتاده و قادر نیست از سیتروئن C6 خودروی خیلی سریعی بسازد. ضمن اینکه، این پیشرانه در مدل ارزانتر سیتروئن C5 و انواع مدلهای DS هم در دسترس است و البته فعلاً نیز قویترین پیشرانه موجود در خط تولید سیتروئن/دیاس در چین میباشد. مدتی، شرکت سیتروئن از پیشرانه ۲۰۰ اسب بخاری شش سیلندر (V6) در مدل C5 استفاده مینمود، اما عرضه این پیشرانه از سال پیش لغو گردید. با همه اینها، آیا ارزشش را ندارد که چیزی همچون یک پیشرانه مناسب و جدید شش سیلندر (V6)، برای خودرویی که آن را که C6 خطاب میکنیم داشته باشیم؟
CARNEWSCHINA.COM
ali
۱۴ مرداد ۱۳۹۵ماشین قشنگی هستش ها خوش به حال چینی ها
Archi KHAN
۱۴ مرداد ۱۳۹۵دیدگاه شما چیست :
هیچی ! با این وضعیت فقط فکر کنم 4 روز دیگه دل مون یه پرس قورمه سبزی بخواد ، باید سفارش بدیم از چین برامون بیارن …
حمیدرضا
۱۴ مرداد ۱۳۹۵همه مطلب به کنار اون قدرت موتور کم که آخر بهش اشاره شده یه طرف واقعا ماشینای ساخت چین از کمبود قوا رنج میبرن حالا هرچقدر میخان شیک و لوکس باشن
The R
۱۵ مرداد ۱۳۹۵چین بر اساس حجم موتور روی ماشین ها تعرفه واردات و مالیات میگیره (یه جورایی مثل ایران خودمون) به همین خاطر اکثر ماشین ها با حجم موتور پایین تو چین تولید/ مونتاژ یا وارد میشن. مثل ب ام و 730 مدل 2017 که موتور 2 لیتری توربو داره (همون که الان رو 528و … هست و البته نسل بعدی سری 5 با این موتور احتمالا اسمش بشه 530 مثل سری سه که شده 330)
به همین دلیل قدرت موتورهاشون پایین هست. البته قیمت سوخت هم تو چین بالاست و موتور کوچک تر مصرف کمتری داره.
Viper
۱۴ مرداد ۱۳۹۵میدونم نظرم ربطی به این مطلب نداره ولی
بین شورولت کوروت و دوج وایپر کدومو بیشتر دوست دارید؟؟؟؟
شورولت کوروت = لایک
دوج وایپر = دیسلایک
Aria
۱۴ مرداد ۱۳۹۵خیلی شبیه اپتیماست. قبول دارین؟؟
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۵ مرداد ۱۳۹۵قدرتش کمه.
sunmartin
۱۵ مرداد ۱۳۹۵یه مطلب جالب و درخور توجهی بود که متاسفانه کسی بهش توجه نکرد
خودروهای اروپایی و آمریکایی ساخت چین (تحت لایسنس) که بوضوح کیفیت پایین و نارضایتی ممتد مشتریان خرابی های گاه و بی گاه که همه منشا گرفته از چینی بودن قطعات و مونتاژ ضعیف این خودرهای در خور توجه بود دراین لیست اسامی بزرگی مثل لاکراس لندرور تیگوان تاواروس و c4 و c5 و 208 و 308 و سری 3 و 4 و فوکوث و غیره دیده میشدند خودروهایی که عالی هستند اما بدست توانای برادران شریف چینی به گند کشیده شدند مطلبی بود راجع به لکسوس که بخاطر شمار زیاد شکایت ها چند قطعه که چینی بودند و مونتاژ چین هم در آینده کنسل میکنه کلا چین دستش تو هر برندی بره اونو نابود میکنه و تمام آبرویی که سالیان سال کسب کرده بیکباره ازبین میبره
نمونه اش ds های وارداتی که ملت فکر میکنن فرانسوی هستند اما چینیزاسیون شده و از شرکت دانگ فنگ هستند و یا رنو های وارداتی
بهزاد
۱۵ مرداد ۱۳۹۵دوست گرامی خواهشمندیم دست از این صحبت های بی پایه بردار!
آخه برادر من لکسوس در چین خط تولید نداره که بخواد از قطعات چینی استفاده کنه یا شریک چینی بد مونتاژش کنه.
رنوهای وارداتی منبع اصلی تولیدش کره هست و ترکیه و فرانسه و رومانی.
خودروهای خارجی که در چین مونتاژ میشوند در خاک خود چین به فروش میرسه و اجازه ی صادرات ندارند و نمیدونم چرا این مطالب کذب را منتشر میکنید.
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۵ مرداد ۱۳۹۵دوست عزیز چرا اطلاعات غلط میدی؟
لکسوز از با کیفیت ترین قطعات استفاده میکنه. در ژاپن هم مونتاژ میشه.
DS از فرانسه، لهستان و رومانی میاد.
حميد
۱۵ مرداد ۱۳۹۵جدیدا خودروها خیلی پیشرفت کرده اند تغریبا همه شبیه هم شده اند نهایتا ده بیست درصد نسبت به هم تفاوت دارند مابقی دیگه تفاوت برند هست
Radison
۱۵ مرداد ۱۳۹۵با توجه به این که تو بازار چین عرضه میشه احتمال عرضش تو ایران وجود داره…
behzad power active
۱۵ مرداد ۱۳۹۵با این طرحایی که می زنه فروش خوبی نداشته و نخواهد داشت. یه نمونش c,5
سیاوش
۱۵ مرداد ۱۳۹۵از رو فولکس پاسات اسکی رفت
احمد باقری
۱۵ مرداد ۱۳۹۵به درد همون چین میخوره.
ارشام
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ماشین خیلی خوبیه ولی گرون
خخخخخخ
ولی بنظرم جاش بود آ یو دی A4هم ب ایران بیارن هم امکاناتش خوبه هم بنظرم تمایل بهش بیشتر باشه قیمتش هم پایین تر هست2017
۳۸۲۵۰دلاره که حدود ۱۵۰ میلیون میشه