سیتروئن در پاسخ به بازگشت فولکسواگن بیتل، در اواخر دههٔ ۹۰ قصد احیای مدل افسانهای 2CV را داشت ولی این پروژه پس از ساخت یک کانسپت لغو شد.
در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی، طراحیهای رترو یا همان نگاه به گذشته بین خودروسازان بسیار محبوب شد و شرکتهای مختلف اقدام به احیای خودروهای نمادین قدیمی خود در قالب نمونههای مدرن ولی با ظاهری مشابه گذشته کردند. یکی از اولین خودروهایی که این موج را آغاز کرد، فولکسواگن نیو بیتل بود. به دنبال این خودرو نیز طی سالهای بعد، بامو که مینی را خریده بود، نسخهٔ جدید این هاچبک کوچک را با ظاهری رترو معرفی کرد و بعدازآن نوبت به احیای فیات ۵۰۰ رسید. بااینحال، شاید خیلیها خبر نداشته باشند که در همان سالها، سیتروئن هم قصد داشت نمادینترین خودروی تاریخ خود یعنی 2CV را احیا کند ولی این خودرو بهاندازهٔ بیتل، مینی و ۵۰۰ خوششانس نبود.
سیتروئن پروژهٔ احیای 2CV را تا مرحلهٔ ساخت نمونهای با اندازهٔ واقعی پیش برده بود. البته این کانسپتی کاملاً مخفیانه بود که تا سالها کسی از وجودش خبر نداشت و حتی هنوز هم اطلاعات بسیار کمی در مورد آن وجود دارد. طبق گفتهها، این خودرو که با نام 2CV 2000 شناخته میشود، در اواخر دههٔ ۹۰ ساخته شده است یعنی دقیقاً همان زمانی که تب طراحیهای رترو شکل گرفته بود. طراحی این کانسپت کاملاً با نگاه به 2CV قدیمی شکل گرفته و درعینحال، این مفهوم را با عناصر طراحی مدرن دههٔ ۹۰ بروز کرده است. فرم کلی بدنه، سقف منحنی، طراحی درها، گلگیرهای برجسته و چراغهای کوچک عقب همگی 2CV را به یاد میآورند و حتی خطوط برجستۀ روی کاپوت و صندوق هم به سبک ژیان قدیمی کار شده است.
در همین حال، سپرهای پلاستیکی طوسیرنگ در ترکیب با این طراحی رترو خیلی خوب از آب درآمدهاند. این پروژه آنقدر پیش رفته بود که حتی برای ژیان جدید فضای داخلی هم با استفاده از فرمان و صندلیهای سیتروئن برلینگو طراحی شد. از این کانسپت اطلاعات بیشتری در دست نیست ولی به همان شیوهای که بیتل و فیات ۵۰۰ احیا شدند، احتمالاً 2CV جدید هم باید روی پلتفرم مشترکی با سیتروئنهای کوچک آن سالها ساخته شده باشد و زیر کاپوت یک پیشرانهٔ چهار سیلندر داشته باشد که نیروی خود را به چرخهای جلو منتقل میکند؛ بنابراین، به نظر میرسد 2CV جدید میتوانست به خودرویی تولیدی تبدیل شود تا رقیبی برای بیتل، مینی و ۵۰۰ باشد.
بااینحال، پس از ارائهٔ این طرح به مدیران شرکت، پروژه لغو شد. احتمالاً سیتروئن نمیخواسته ریسک کند و برای رقابت در این بخش از بازار، جایگزین محافظهکارانهتری را انتخاب کرد یعنی هاچبک کوچک C3 که اولین بار در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. درنتیجه، کانسپت 2CV 2000 مخفی نگه داشته شد تا اینکه سرانجام در جولای ۲۰۱۹ در جریان جشن صدمین سالگرد سیتروئن، به نمایش عمومی درآمد.
محمد ۱
۱۱ دی ۱۴۰۳طرحش اونجوری باید از آب در نیومده…. بی ملاحت بوده… اما سیتروئن باید حتما دنبالش باشه… به هر جهت یکی از نمادهاش بوده.. یه دنیا باهاش خاطره داره… البته ما هیچ وقت ژیان نداشتیم.. اما کم ندیدیمش… خخخ
mmd@
۱۱ دی ۱۴۰۳خوب بود فروش میرفت سیتروئن از کم فروشی میترسید
Avan
۱۱ دی ۱۴۰۳کاملا موافقم
گاس فرینگ
۱۱ دی ۱۴۰۳شبیه تیباست
Avan
۱۱ دی ۱۴۰۳به نظر من که خیلی زیبا تر از تیبا است
مهدی
۱۱ دی ۱۴۰۳کاش تولید میشد.
boost10
۱۱ دی ۱۴۰۳یه چیزی تو مایه های بیتل جدید بود
ولی اونم خیلی موفق نبود
𝐀𝐥𝐢
۱۱ دی ۱۴۰۳چیز جالبی شده بود
nima.jdm
۱۱ دی ۱۴۰۳ژیان خیلی تعلیق نرمی داشت یبار سوارش شدم
مثل اینکه سیتروئن این ماشین رو برای کشاورز ها ساخته بود چون مسیر روستا ها ناهمواره واسه همین تعلیق و هندلینگش اینقدر خوب بود
فقط ایرادش این بود نهایتا خیلی زور بزنی فقط صد تا سرعت میتونی باهاش بری
در کل ماشین دوست داشتنی هست
۱۱ دی ۱۴۰۳داداش ماشین قدیمیه دیگه همینه دیگه باید موتورش تقویت کنی یا توربو بندازی یدونه بخر بده دست ممد تقویتی خودش برات یه جور تقویت میکنه زانتیا رو بزنی
nima.jdm
۱۱ دی ۱۴۰۳نه من که نداشتم مال عموم بود البته چند سال پیش فروختش
۱۱ دی ۱۴۰۳انشالله بهترشو بگیره
Galant.VR4(JDM)
۱۱ دی ۱۴۰۳ماشینی که به قول بنده خدا صدتا به زور میره برای تقویتش فقط باید صد میلیون بدی موتورش عوض کنی و سه برابر موتورش خرج تقویت کنی 😂
۱۲ دی ۱۴۰۳آره ولی در عوض تعلیقش خوبه😂😁
راستی سال نو میلادی مبارک باشه
Galant.VR4(JDM)
۱۳ دی ۱۴۰۳تعلیقش خداس😂
سال نو میلادی شما هم مبارک باشه
۱۱ دی ۱۴۰۳یادمه دهه ۸۰ که تازه زانتیا اومد بازار اون بیچاره هایی که هنوز ژیان داشتن و پول پیکان اینا نداشتن پشت ژیانشون میزدن جد زانتیا و حسرت داشتن یه زانتیا رو داشتن ولی نمیدونستن اگه همون ماشینو الان بعد ۲۰ سال بخوان بفروشن یه جورایی تمیزش هم قیمت یه زانتیا مدل ۸۵ تا ۸۹ هست
Galant.VR4(JDM)
۱۱ دی ۱۴۰۳از ژیان یه مدل برقی فوق مدرن درمیاد ارزش داره سیتروئن احیا کنه
گاس فرینگ
۱۱ دی ۱۴۰۳همینطور از پیکان
ارمان
۱۱ دی ۱۴۰۳سانگ یانگ اکتیون: