این نسخهٔ خاص از سیتروئن 2CV علاوه بر پیشرانهٔ جلو، یک موتور هم در عقب داشت و میتوانست بهصورت دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک کار کند.
این روزها ساخت خودروهای چهارچرخ محرک بسیار آسان شده و این ماشینها را در بازار فراوان میبینیم. برخی از خودروسازان با استفاده از میلگاردان بهطور سنتی اقدام به ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک میکنند و برخی دیگر از یک یا دو موتور الکتریکی برای نیرو دادن به چرخهای عقب استفاده میکنند. سیتروئن اما در دههٔ ۶۰ برای ساخت نسخهای چهارچرخ محرک از 2CV روشی غیرمتعارف و بسیار عجیب را به کار گرفت. این نسخه 2CV صحرا نام داشت و تنها ۶۹۴ دستگاه از آن ساخته شد.
نگاهی به سیتروئن 2CV صحرا
در 2CV صحرا، سیتروئن علاوه بر پیشرانهٔ دو سیلندر تخت هوا خنک معمول که در جلو قرار داشت، یک موتور دیگر را هم در عقب نصب کرد. بااینحال، حتی با وجود این دو موتور هم 2CV صحرا قدرت چندانی نداشت زیرا این پیشرانهها با ۶۲۵ سیسی حجم، هرکدام تنها ۱۳ اسب بخار قدرت و ۲۶ نیوتن متر گشتاور داشتند. این دو موتور که هرکدام یک گیربکس برای خود داشتند، بهطور مستقل کار میکردند و خودرو میتوانست بهصورت محرک جلو، محرک عقب یا چهارچرخ محرک کار کند. با اهرمی که در کنار دستهدنده قرار داشت، میشد با همگامسازی گیربکسها، خودرو را در حالت تک موتور یا دو موتوره قرار داد.
روی داشبورد دو سوئیچ استارت تعبیه شده بود که هرکدام برای یکی از موتورها است. سوئیچ نزدیک به فرمان پیشرانهٔ جلو را روشن میکند درحالیکه سوئیچ دوم برای موتور عقب است. در حالت تک موتور، حداکثر سرعت خودرو تنها ۶۵ کیلومتر بر ساعت بود ولی با استفاده از هردو موتور، این رقم به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید. سیتروئن برای تأمین سوخت این پیشرانهها، دو باک بنزین را زیر صندلیهای جلو نصب کرده و روی درهای جلو هم سوراخی برای بنزین زدن تعبیه شده بود. سیتروئن همچنین در این نسخه شاسی و بازوهای تعلیق را تقویت کرده بود تا در مسیرهای ناهموار تحمل بیشتری داشته باشد. مهندسان فرانسوی همچنین برای این ماشین سپرهای لولهای محکم، لاستیکهای بزرگتر نسبت به 2CV معمولی و صفحاتی برای محافظت از زیر خودرو در نظر گرفته بودند.
با وجود دو پیشرانه، دو گیربکس و دو باک بنزین، 2CV صحرا هنوز هم تنها ۷۳۵ کیلوگرم وزن داشت. سیتروئن برای ساخت این نسخهٔ دو موتور مجبور شد در بدنهٔ 2CV تغییرات زیادی ایجاد کند که صحرا را حتی عجیبتر جلوه میدهد. برخلاف نسخهٔ معمولی، دهانهٔ گلگیرهای عقب برش خورده و کمی بالاتر هم دریچههایی برای خنک کردن پیشرانه تعبیه شده است. در عقب هم یک فن خنککننده برای پیشرانه نصب شده و در طرفین آن چراغهای اختصاصی جای گرفتهاند. در جلو هم کاپوت بازطراحی شده و روی آن جایی برای نصب زاپاس تعبیه شده است زیرا دیگر امکان قرار دادن زاپاس در صندوق عقب وجود ندارد.
چرا دو موتور؟
در سال ۱۹۵۶، فرانسه در صحرای الجزایر که جزء مستعمرات خود بود، نفت کشف کرد. از سوی دیگر، در آن سالها سیتروئن 2CV وسیلهٔ نقلیهٔ محبوب کارگران صنعت نفت در مأموریتهای اکتشافی در صحراهای وسیع آفریقا بود. یکی از دلایل اصلی این موضوع، قیمت پایین خودرو بود. در اواسط دههٔ ۵۰، این ماشین با احتساب نرخ نورم، معادل ۱۲ هزار دلار امروز قیمت داشت. علاوه بر این، 2CV بسیار قابلاعتماد بود و بهآسانی تعمیر میشد. البته در آن زمان جیپ مدلهای غیرنظامی تولید میکرد و لندروور هم از سال ۱۹۴۸ در بازار حضور داشت ولی این خودروها بسیار گرانتر بودند و تجهیز ناوگان نفتیها با سیتروئن 2CV راه بسیار اقتصادیتری محسوب میشد.
بنابراین، وقتی خریدارانی در صحرای آفریقا دارید که خواهان سامانهٔ چهارچرخ محرک هستند، چگونه میتوانید بدون توسعهٔ یک سامانهٔ چهارچرخ محرک به نیاز آنها پاسخ دهید؟ راهحل آسان افزودن یک پیشرانهٔ دوم به عقب 2CV است. ترکیب دو موتوره امکان ساخت خودرویی با تواناییهای مناسب در مسیرهای ناهموار را بدون صرف زمان و هزینهٔ زیاد و دو برابر کردن قیمت فراهم میکرد. البته بازار 2CV صحرا فقط به خریدارانی در صحراهای آفریقا محدود بود و خارج از بیابان به دلیل قیمت گرانتر از 2CV معمولی مشتری نداشت. به همین دلیل، از این خودرو بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۷ تنها ۶۹۴ دستگاه ساخته شد. در حال حاضر اما این خودرو ارزش زیادی پیدا کرده است بهگونهای که در سال ۲۰۱۹ یک نمونهٔ آن در حراجی پبل بیچ با قیمت ۱۰۶,۴۰۰ دلار فروخته شد.
پیشینهٔ خودروهای دو موتوره
سیتروئن اولین خودروسازی نبود که برای دستیابی به سامانهٔ چهارچرخ محرک، ایدهٔ استفاده از دو پیشرانه را مطرح کرد زیرا بیش از بیست سال قبل، شرکت آلمانی تمپو در خودرویی بنام G1200 همین ایده را به کار گرفته بود. این خودرو که در سال ۱۹۳۷ معرفی شد، برای ارتش آلمان و بهمنظور حملونقل در مسیرهای ناهموار ساخته شده بود. جالب اینکه G1200 سه سال قبل از جیپ ساخته شد. این خودرو به دو پیشرانهٔ ۶۰۰ سیسی دو سیلندر مجهز بود که هرکدام ۱۹ اسب بخار قدرت داشتند و مجموعاً ۳۸ اسب بخار قدرت تولید میکردند. G1200 حتی از سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم بهره میبرد.
P
۳۰ بهمن ۱۴۰۲تنظیم موتور سیکلت های قدیمی چهار سیلندر با چهار کاربراتور امری بسیار سخت بود که اکثر هم تنظیم نبودن و همیشه تک کار میکردن ، چه برسه به خودرو یا دو موتور در دو مکان مختلف
علی Shelby
۱۵ آبان ۱۴۰۳صندلیش رو نگا
amirkhanzadeh
۱۵ آبان ۱۴۰۳ماشین تو دل برویه
ناز و بانمک
تا حالا کسی رو ندیدم از این ماشین بد گفته باشه
این ماشین اساسا مثل بیتل کل جهان رو زیر رو کرد
Piero Ferrari
۳۰ بهمن ۱۴۰۲هندلینگ خدا روشه
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۲چه باحاله
Nismo
۱۵ آبان ۱۴۰۳یه ایده تیونیگ به سرم زده طاها
بیای یه ماشین خیابونی درست کنی مثل این. جلوش موتور ls7 باشه عقبش موتور گودزیلا فورد
این دوتا موتور به علاوه 4 تا توربو و دوتا سوپرشارژ باهم ترکیب کنی
با 10000 اسب بخار قدرت
شدنیه فقط یه شاسی قدرتمند میخواد که بتونه این قدرت رو تحمل کنه مثلا فورد سوپردیوتی
Taha Ayoobi
۱۵ آبان ۱۴۰۳عالی میشه،
بدنه اش چی باشه اونوقت؟ اون سیستم و اینا تو این فک نکنم جا بشه؟
Nismo
۱۵ آبان ۱۴۰۳بدنه و سیستم تعلیق همون فورد سوپردیوتی رو میذاریم 😁
Taha Ayoobi
۱۵ آبان ۱۴۰۳فقط یه کار دیگه میمونه،
انتخاب کردن اسم برای این سبک تیونینگ، چون اولین بار در جهانه😂
JaMsHiD-B
۱۵ آبان ۱۴۰۳مثل دوچرخه باید پاتو بکشی زمین تا وایسی
لاستیک هم خدا بزرگه میگیم گلدستون اختصاصی بزنه
شاسی هم مال نیسان گاوی باشه دو پوسته اش کنیم مثل اون توپ فوتبالای پلاستیکی
حله حاجی برین تو کارش
Taha Ayoobi
۱۶ آبان ۱۴۰۳عالی میشه، بعدشم نخواستیم میندازیم به شیخ رنگین کمان
https://www.pedal.ir/vision/strangest-car-collection-in-world/
Hadi
۳۰ بهمن ۱۴۰۲اگه جنگ جهانی دوم اتفاق نمی افتاد ماشینای مثل ژیان، فولکس بیتل، فیات 500 و مینی درست نمیشدند
چون بعد از جنگ به علت ضعیف شدن اقتصاد اروپا، مردم نیاز به خودروهای ارزان و کم مصرف داشتن
معمولا همیشه خودرو های جدید ایمنی بیشتری نسبت به خودروهای نسل قبلی دارن ولی در دهه ی 1940 و 1950 میلادی این قضیه برعکس بود و خودروهای نسل قبل ایمنی بیشتری داشتن خب علتش هم تلاش خودروسازها برای ساخت خودروهای فوق ارزان بود چون میخواستن عموم جامعه قدرت خرید داشته باشن و هم باعث نجات خودشون از رکود و ورشکستگی بشن
محمدهادی
۳۰ بهمن ۱۴۰۲پسر عجب چیزی بوده
amirboss
۳۰ بهمن ۱۴۰۲فرانسویا به پیچیدگی فنی معروفن. اصلا اینا لقمه رو دور سرشون میچرخونن.
اینم یه ایده احمقانه بوده که زود جمعش کردن
MehdiTurbo
۱۵ آبان ۱۴۰۳اتفاقا به نظر من ایده خیلی جالبی بود
هم محکرک جلو بوده هم دیفرانسیل عقب هم چهارچرخ تا قبلش به من میگفتند میگفتم مگه میشه تو خود متن که نوشته 2cv بسیار قابل اعتماد و به اسانی عمیر میشد اگه راست باشه خیلی فوق العاده است تو عکسش که خیلی پیچیده به نظر نمیاد
ولی تنها چیزی که میدونم این ماشین به شدت نرم بود و خیلی سواری نرمی داشت حالا نمیدونم مدل 2cv بوده یا نه شاید بخشی از همون نرمیش مربوط به همین سیستم چهارچرخ متحرک و … میشد
به نظرم پژو خوب اومد جلو ولی از سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵ به بعد عقب افتاد حتی از کره که قدمت کمتری داشت عقب افتاد و الانم از چین فکر کنم تو امار فروش عقب تر باشه
یکیش به خاطره موتورای به شدت ضعیفی بوده که هر نسل انداخته رو خودروهاش واقعا کسی با اون موتور نمیره سمت فرانسوی اللخصوص رو شاسی بلند با اون وزن
یکیم وجه سیاسی و سیاست های فرانسه چهره اش خراب کرد
یه نمونه اش تو همین ایران،ایرانخودرو هر کاری کرد کره اجازه فروش محصولات کیا را به ایران خودرو و سایپا نداد حتی سراتو را هم یه مدت تحت نظر خودش اورد ولی اجازه فروش بیشتر بعد دو نسل معرفی بهش نداد
ولی پژو برای سود اینکار کرد و ایران خودرو به راحتی ۲۰۶ و پارس فروخت و بلافاصله بعد این قرار داد دیدیم چقدر افت کیفیت داشت اصلا اون ۲۰۶ ۲۰۶ سابق نبود حتی حاضر به نظارت نشد حداقل مثل کیا سراتو کیفیت داشته باشه
اگه اون قرار داد نبود اینا همه سال ایران خودرو نمیتونست ۲۰۶ بفروشه،یا ۴۰۵
همین الان روا اون زمان که داغونش بود از ۴۰۵ ای که ایران خودرو میفروشه که حالا اسم جدیدش که یه چراغ عوض کرده نمیدونم اسمش چیه با کیفیت تره
الان فرانسه محصولات خوبی داره ولی اکثر ایرانیا از فرانسوی خوششون نمیاد به خاطره همین حرکت غلط فرانسه حتی اگه واردم بشه کره بیشتر تو ایران میفروشه درصورتیکه از لحاظ ظاهری در یه حدند اگه فرانسه بهتر نباشه چون این قضیه تو ناخوداگاه ایرانیا نشسته کلا سیاستش بقیه جاها هم همینطور بوده و وجهش خراب کرده
amirboss
۱۵ آبان ۱۴۰۳من به سیاست های تولید خودرو کار ندارم بحث من افکار عجیب مهندسین سیتروئن درمورد ساخت این خودرو بوده.
اصلا چرا باید یه موتور در جلو و یه موتور در عقب خودرو نصب باشه؟!
شاید جالب به نظر برسه اما از نظر فنی و مهندسی یه ایده ی رد شده و احمقانه بیشتر نیست.
تنها حسنی که ژیان داره سیستم تعلیق کارآمد و انعطاف پذیر به همراه وزن پایین بود.
JaMsHiD-B
۱۵ آبان ۱۴۰۳برادر هشت سیلندر کاربرات که نیست بگی مصرف سوخت زیادی داشته باشه
وزنشم عالیه
دیگه چی کم داشته
همایون
۱ اسفند ۱۴۰۲واقعا سیتروئن از بدو وجود تا روزی که مازراتی رو داشت و اخرین روزی که خودروهایی با نام دو حرفی رو تولید میکرد خیلی خیلی خاص و کاربردی بود خودروهاش هر چند پیچیده ولی جذاب و سرگرم کننده و خوش سگاری با نواری و خلاقیت بسیار زیاد ولی از دوهزار و ده به اینور خیلی خیلی مسیر عادی شدن و معمولی شدن رو در پیش گرفت و الان بجز بخش طراحی خودروهاش اون شخصیت همیشگی که سیروئن به اون معروف بود رو ندارند حالا البته با تغییر لوگوش به حالت کلاسیم و رونمایی از کانسپت امی و اون کانسپت اخریه یخورده به اینده امیدوارمون کرده ببینیم ایا تو بحث برقی شدن میاد و با خودروهایی که احساس نوستالژی و سیتروئن قدیمی رو به مشتری بده به اصل خودش برگرده،ولی باز هم یکی هیچوقت اون دوران طلایی سیتروئن دی اس تمرار نمیشه که واقعا بهترین خودروی تولید انبوه جهان بود زمان خودش یکی هم زمان خودروهای دو حرفی مثل ایکس ام،اس ام که مازراتی مال سیتروئن بود و انجین و روح مازراتی تو نوآوری و خلاقیت سیتروئن با هم تنیده بود هرگز تکرار نمیشه
ALI.S
۱ اسفند ۱۴۰۲خیلی جالب و پیچیده بود البته که ظاهر سادهای داری
مسعود
۴ اسفند ۱۴۰۲اگه الان یکی از اینا گیر میاوردم براحتی دور دنیا رو باهاش میگشتم . دو موتور و گیربکس و حتی باک مجزا انگار ی ماشین دیگه هم در کنارت میاد اما در اختیار تو ، خیلی باحال بوده .
مهردادکمال
۱۵ آبان ۱۴۰۳فقط اونی که ۱۰۶ هزار تا داده بابت این ماشین
hosen
۱۵ آبان ۱۴۰۳به نوبه خودش و برای اون سال ها حرکت پیچیده و خفنی بوده واقعا جالب بود
علی منصوری
۱۵ آبان ۱۴۰۳چقدر خوبه این….برا اون زمان چه بحث فنی قابل توجه ای داشته این، بقول دوستان تعریف هندلینگه این ماشین
A.R.A.S.H
۱۷ آبان ۱۴۰۳ماشین جالبی بودش … یادش بخیر…
مثل فیات ۵۰۰ و بیتل و مینی دوستش دارم