سیتروئن

توانایی‌های جالب سیتروئن 2CV (ژیان) در عبور از مسیرهای سخت و خشن!

سیتروئن 2CV که نسخه‌ای از آن در کشور ما نیز با نام ژیان عرضه شد خودروی اقتصادی کوچکی بود که از دهه ۵۰ میلادی و به مدت ۴۰ سال در فرانسه فروخته شد. این خودرو شاید در نگاه اول محصولی ضعیف و شهری به نظر برسد اما توانایی‌های آفرود جالبی دارد!

سیتروئن 2CV با طراحی خاص خود می‌تواند نقش خودرویی شهری و بی حاشیه را بازی کند اما واقعیت این است که فرانسوی‌ها خودرویی سرسخت و خشن را تولید کرده‌اند که می‌تواند در مسیرهای خارج از جاده نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. ظاهراً که 2CV یا ژیان در آفرود عملکرد خوبی دارد و ویدئویی که خواهید دید چنین چیزی را اثبات می‌کند.

مجری کانال TFLclassics یک دستگاه سیتروئن 2CV سیاه و مشکی‌رنگ را راهی مسیر آفرود واقعی می‌کند تا ببیند که آیا این خودرو خواهد توانست به پایان مسیر برسد یا خیر. البته باید گفت خودروی موردبحث از سیستم تعلیق ویژه‌ای که برای مسیرهای خشن طراحی شده بود سود می‌برد. طراحی بدنه روی فریم 2CV در اواخر دهه ۴۰ میلادی و پس از جنگ استفاده شد و چنین محصولی برای مسیرهای ناهمواری که فرانسوی‌ها در آن زمان تجربه می‌کردند تولید شده بود. سیستم تعلیق 2CV در بخش جلو از نوع کراس لینک و در بخش عقب از نوع فنر لول و کاملاً مستقل است که باعث می‌شود ارتفاع خودرو از سطح زمین بیش از ۲۰ سانتی‌متر باشد. به‌طور خلاصه باید گفت سیتروئن این خودرو را برای خلاص شدن فرانسه از وضعیت بد پس از جنگ ساخته بود. در ویدئوی موردبحث شاهد عملکرد واقعاً خوب 2CV هستیم که دلیل آن نوع سیستم تعلیق و ارتفاع زیاد از سطح زمین است.

در یکی از بخش‌های مسیر خودرو از گودال‌ها عبور می‌کند که تستی عالی برای سیستم تعلیق خواهد بود. مجری می‌گوید بسیاری از کراس اوورهای مدرن در همان بخش اول مسیر زمین‌گیر می‌شوند اما محصول قدیمی سیتروئن به راحتی از آن‌ها عبور کرده و ارتفاع خودرو به حدی از سطح زمین زیاد است که 2CV می‌تواند تقریباً تمامی چرخ های خود را روی زمین نگه دارد. در بخش دیگری از ویدئو می‌توانیم عبور این خودرو از روی کنده‌های چوبی را ببینیم که معمولاً مخصوص تست کراس اوورهای بزرگ است. 2CV به راحتی این مسیر را نیز پشت سر می‌گذارد هرچند راننده تمرکز بیشتری برای جلوگیری از گیر افتادن خودرو در مسیر دارد. با این تفاسیر می‌توان گفت خودروی یاد شده قطعاً می‌تواند در آفرود نیز دستی داشته باشد. سیتروئن 2CV یا ژیان یک خودروی کوچک با توانایی‌های بزرگ در آفرود است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (306 ديدگاه)

    من ژیانو حتی از فولکس قورباغه ای بیشتر قبول دارم و واقعا چه ماشینایی میزدن , حالا چی ! ته حرکتی که سیتروین برای تولید خودروی اقتصادی زد تولید اسباب بازی پلاستیکی ای به نام ami بود

    موافقم 55
    مخالفم 10
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      این خودرو عجیب جالب بود ، مثل کولر یخدونیش ، هندلینگش که عمراً کسی میتوانست چپش کنه !

      ژیان یه خودروی ماژولار بود که همه قِری میشد سرش آورد !

      ارزان بود و جالب اینکه شهرهای کویری و مرکزی ایران پُر بود از این خودرو به سبب دشت بودن این شهرها و اصلاً به درد مناطق کوهستانی نمیخورد و مورد استفاده نبود به سبب موتور دو سیلندرش !

      هر وقت ژیان دیدید ، محکم تکونش بدید تا با بازی کمک فنرهاش جیگرتون حال بیاد !

      موافقم 22
      مخالفم 18
      1. محمد

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1476 ديدگاه)

        بازم طومار نویسی از شعر های جدید ، وقتی نیستی صفای سایت و بار علمی سایت چند پله بالاتره

        موافقم 18
        مخالفم 15
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (10385 ديدگاه)

          مگه قرار نشد فقط روز جهانی پیرزن فقط
          و فقط حرف بزنی !!!

          موافقم 11
          مخالفم 4
    2. Python

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      نسخه های ایرانی چند اسب بخار قدرت داشتند
      ۹یا۲۷؟

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. علیرضا

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (116 ديدگاه)

        موتور ۶۰۰ سی سی تا ۸۰۰ سی سی بین ۲۰ تا ۳۷ اسب قدرت داشت

        موافقم 7
        مخالفم 2
    3. Hero

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (42 ديدگاه)

      صحبت شما درسته عزیز. برادران امیدوار (عیسی و عبدالله) نزدیک ۷۰ سال پیش چند قاره رو با ژیان پیکاپ (Mehari) گشتند و ویدیوهاشون موجوده
      البته فولکس قورباغه ای خودروی جهانی شد. چون در اکثر کشورهای دنیا با قیمت نسبتا پایین فروش رفت و موفقیتی خیلی بیشتر از ژیان داشت

      موافقم 20
      مخالفم 3
  2. مازیار

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    با تعجب، ژیان همیشه آفرودر خوبی بوده که بیشتر بخاطر تعلیق ژامیون هست

    موافقم 48
    مخالفم 4
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      مازیار جان
      ژیان هیچگاه آفرودر خوبی نبود !
      این خودرو را سوار شدم و با مدل‌های مختلفش رانندگی کردم مثل استیشن و لاری و چهار در !
      چون موتورش نه گشتاور خوبی داشت نه اسب بخار خوب و نه ضریب دنده‌ی خوب !
      ژیان یه بیراهه‌نورد خوب و سگ‌جان بود که به درد دشت و بیابان میخورد در زمین‌های کفی و صاف و خاکی و برای همین ژیان عشق شهرهای کویری و مرکزی ایران بود !

      موافقم 18
      مخالفم 23
      1. محمد

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1476 ديدگاه)

        بله از تجربه رانندگی با بنز sl و لکسوس lc500 و انواع اقسام بی ام و و مازراتی و آلفا (و تجربه هایی از کشتی سواری تا هدایت شاتل ناسا) رسیدیم به تجربه انواع و اقسام ژیان و رانندگی باهاشون از هیمالیا تا صحرای آفریقا

        موافقم 25
        مخالفم 8
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (10385 ديدگاه)

          کاربر محمد
          وقتی پدال واکنشی به تو نشان نمیده ، باید هم 💩 زیادی بخوری !

          موافقم 6
          مخالفم 6
        2. محمد

          ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1476 ديدگاه)

          کاربر نوید
          اینجا سایت خودرویی هست نه سایت آشپزی لطفاً رژیم غذایی خودتون رو اینجا تبلیغ نکنید

          موافقم 9
          مخالفم 2
      2. مازیار

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        البته برخلاف تصور آفرود خیلی قدرت و گشتاور بالا لازم نداره یعنی فاکتورهایی مهمتره که بنظر نمیرسه
        منظور از لاری هم مهاری بوده احتمالا

        موافقم 13
        مخالفم 3
      3. Hero

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (42 ديدگاه)

        ژیان که آفرودر (بیراهه نورد) نیست دوست عزیز. همونطور که اکثر سدانها و بلکه اغلب کراس اورهای بازار نیستند
        این ویدیو فقط قابلیتهای خارج جاده اش رو محک زده
        ضمنا درسته که موتور دو سیلندرش قوی نیست اما جعبه دنده ی خوبی که داشت باعث می شد از یکور با ظرفیت تکمیل بتونه جاده های کوهستانی رو براحتی پشت سر بذاره و از اونور در جاده ی کفی تا ۱۱۰ km/h بره

        موافقم 16
        مخالفم 2
  3. R/T

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 21
    مخالفم 2
  4. datsun

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3954 ديدگاه)

    ولی این ژیانهای که تو ایران بود کوچه سربالا رو با سرنشین نمیتونست بالا بره جریان چیه این خیلی قویه،

    موافقم 33
    مخالفم 7
  5. حسین

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    الکی کلی پول میدن

    موافقم 4
    مخالفم 16
  6. زیزیگولو

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    جالب بود👍👍👍👍 …….. یه چیزی در مورد ژیان خیلی بین مردم ایران معروف بود که امکان چَپ کردن ژیان سر پیچ خیلی کمه

    موافقم 28
    مخالفم 1
    1. Hero

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (42 ديدگاه)

      خدا گواهه ژیانی که تا اواسط دهه ی ۱۳۷۰ داشتم شیبهای خیلی تند جاده هتی کوهستانی رو با ۵-۴ سرنشین مثل قرقی بالا می رفت…
      با ظرفیت تکمیل از رفقای هم باشگاهی که هر کدوم دستکم ۹۰-۸۰ کیلووزن داشتن چنان دست اندازهای خیابون رو نرم رد می کرد که می گفتن فلانی این کشتیه یا ماشین؟
      در کم مصرفی همین بس که معروف بود که از جلوی پمپ بنزین رد بشه و بو بکشه کافیشه …
      یک سفید یخچالی قبراق داشتم و موتور ۲ سیلندر مستهلکش رو با ۵۰-۴۰ هزار تومن عوض کرده بودم و موتور استوک فرانسوی توی بازار زیاد بود. هر کی توی خیابون میدید می پرسید فقط بگو چند می فروشی
      یک شاهکار واقعی از خودروسازی فرانسه
      البته ماشین اگر بهش برسی مهم نیست ژیان باشه یا کامیون، میتونه مثل ساعت کار کنه و عاشقش بشی حاضر نباشی به هیچ قیمتی بفروشیش. اگرم بهش بی توجه باشی و زبونش رو نفهمی تبدیل میشه به سرطان (تعبیر یکی از فامیلهای دور ما درباره ی ژیانی که زمانی داشت و اذیتش کرده بود). خیلی چیزها همینجورن : کامپیوتر، همسر، …

      موافقم 25
      مخالفم 3
      1. زیزیگولو

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (6010 ديدگاه)

        👍👍

        موافقم 8
        مخالفم 1
    2. Mf1

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (242 ديدگاه)

      توی سرعت بالا چپ میشد اگه برسید به اون سرعت

      موافقم 3
      مخالفم 9
      1. زیزیگولو

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (6010 ديدگاه)

        ژیان با اون سرعتای بالا که تو فکر شماست نمیتونه حرکت کنه

        موافقم 9
        مخالفم 2
      2. زیزیگولو

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (6010 ديدگاه)

        اتفاقاً ژیان فرانسوی یکی از معدود ماشینایی بود که حتی اگر عمداً هم میخواستی چپش کنی بازم چپ نمیشد چون یه سیستم خیلی ساده و در عین حال خیلی خاص و کاربردی داشت که مانع از چپ شدن این ماشین میشد

        موافقم 9
        مخالفم 2
  7. Hero

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    قطعا اونایی که خیلی جوونن یادشون نمیاد…
    فقط میتونم بگم خدا لعنت کنه اون بی شرفای بی همه چیزی که دهه ی هفتاد با نیت شوم پر کردن خیابونا از پیکان و نیسان آبی، قانون کردن که جوندارترین و نوستالژیک ترین خودروها از پیکاپها و شاسی بلندهای آمریکایی گرفته تا ژیان فرانسوی-ایرانی همگی بزور از رده خارج بشه…
    یک مشتی بی همه چیز بی شرف ولد الز…
    حروم باشه هر چی این وسط به جیب زدن
    چه شاهکارهای روبراه و سرحالی که زیر پرس رفت…

    موافقم 20
    مخالفم 2
  8. بروسلی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (301 ديدگاه)

    باجناق فامیل نمیشه زیان ماشین نمیشه

    موافقم 4
    مخالفم 10
  9. مجتبی .

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1218 ديدگاه)

    تعطیلات آخر هفته ومخصوصا سیزده بدر ژیانهایی که اعضای دوخانواده روپر میکردن ومیزدن به دل طبیعت یادش بخیر. یه چیزی شبیه حماسه هایی که بعضی دوستان با پراید می آفرینن. ولی نمیدونم چطوری بود که اون موقع بیشتر میچسبید. جالب بود این پست.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  10. Royal Driver

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1289 ديدگاه)

    یادی از زمانی که «سیتروئن» ماشینای خوب و عالی میساخت. بعد از سال ۲۰۰۵ جذابیتش خیلی کمتر شد. خیلی از کلاسیکاش مثل همین ژیان، دی‌سی و Cx خوشم میاد.

    موافقم 7
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا