سیتروئن 2CV که نسخهای از آن در کشور ما نیز با نام ژیان عرضه شد خودروی اقتصادی کوچکی بود که از دهه ۵۰ میلادی و به مدت ۴۰ سال در فرانسه فروخته شد. این خودرو شاید در نگاه اول محصولی ضعیف و شهری به نظر برسد اما تواناییهای آفرود جالبی دارد!
سیتروئن 2CV با طراحی خاص خود میتواند نقش خودرویی شهری و بی حاشیه را بازی کند اما واقعیت این است که فرانسویها خودرویی سرسخت و خشن را تولید کردهاند که میتواند در مسیرهای خارج از جاده نیز حرفهایی برای گفتن داشته باشد. ظاهراً که 2CV یا ژیان در آفرود عملکرد خوبی دارد و ویدئویی که خواهید دید چنین چیزی را اثبات میکند.
مجری کانال TFLclassics یک دستگاه سیتروئن 2CV سیاه و مشکیرنگ را راهی مسیر آفرود واقعی میکند تا ببیند که آیا این خودرو خواهد توانست به پایان مسیر برسد یا خیر. البته باید گفت خودروی موردبحث از سیستم تعلیق ویژهای که برای مسیرهای خشن طراحی شده بود سود میبرد. طراحی بدنه روی فریم 2CV در اواخر دهه ۴۰ میلادی و پس از جنگ استفاده شد و چنین محصولی برای مسیرهای ناهمواری که فرانسویها در آن زمان تجربه میکردند تولید شده بود. سیستم تعلیق 2CV در بخش جلو از نوع کراس لینک و در بخش عقب از نوع فنر لول و کاملاً مستقل است که باعث میشود ارتفاع خودرو از سطح زمین بیش از ۲۰ سانتیمتر باشد. بهطور خلاصه باید گفت سیتروئن این خودرو را برای خلاص شدن فرانسه از وضعیت بد پس از جنگ ساخته بود. در ویدئوی موردبحث شاهد عملکرد واقعاً خوب 2CV هستیم که دلیل آن نوع سیستم تعلیق و ارتفاع زیاد از سطح زمین است.
در یکی از بخشهای مسیر خودرو از گودالها عبور میکند که تستی عالی برای سیستم تعلیق خواهد بود. مجری میگوید بسیاری از کراس اوورهای مدرن در همان بخش اول مسیر زمینگیر میشوند اما محصول قدیمی سیتروئن به راحتی از آنها عبور کرده و ارتفاع خودرو به حدی از سطح زمین زیاد است که 2CV میتواند تقریباً تمامی چرخ های خود را روی زمین نگه دارد. در بخش دیگری از ویدئو میتوانیم عبور این خودرو از روی کندههای چوبی را ببینیم که معمولاً مخصوص تست کراس اوورهای بزرگ است. 2CV به راحتی این مسیر را نیز پشت سر میگذارد هرچند راننده تمرکز بیشتری برای جلوگیری از گیر افتادن خودرو در مسیر دارد. با این تفاسیر میتوان گفت خودروی یاد شده قطعاً میتواند در آفرود نیز دستی داشته باشد. سیتروئن 2CV یا ژیان یک خودروی کوچک با تواناییهای بزرگ در آفرود است.
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲من ژیانو حتی از فولکس قورباغه ای بیشتر قبول دارم و واقعا چه ماشینایی میزدن , حالا چی ! ته حرکتی که سیتروین برای تولید خودروی اقتصادی زد تولید اسباب بازی پلاستیکی ای به نام ami بود
NAVID۰۰۹۸
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲این خودرو عجیب جالب بود ، مثل کولر یخدونیش ، هندلینگش که عمراً کسی میتوانست چپش کنه !
ژیان یه خودروی ماژولار بود که همه قِری میشد سرش آورد !
ارزان بود و جالب اینکه شهرهای کویری و مرکزی ایران پُر بود از این خودرو به سبب دشت بودن این شهرها و اصلاً به درد مناطق کوهستانی نمیخورد و مورد استفاده نبود به سبب موتور دو سیلندرش !
هر وقت ژیان دیدید ، محکم تکونش بدید تا با بازی کمک فنرهاش جیگرتون حال بیاد !
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲بازم طومار نویسی از شعر های جدید ، وقتی نیستی صفای سایت و بار علمی سایت چند پله بالاتره
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲مگه قرار نشد فقط روز جهانی پیرزن فقط
و فقط حرف بزنی !!!
Python
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲نسخه های ایرانی چند اسب بخار قدرت داشتند
۹یا۲۷؟
علیرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲موتور ۶۰۰ سی سی تا ۸۰۰ سی سی بین ۲۰ تا ۳۷ اسب قدرت داشت
Hero
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲صحبت شما درسته عزیز. برادران امیدوار (عیسی و عبدالله) نزدیک ۷۰ سال پیش چند قاره رو با ژیان پیکاپ (Mehari) گشتند و ویدیوهاشون موجوده
البته فولکس قورباغه ای خودروی جهانی شد. چون در اکثر کشورهای دنیا با قیمت نسبتا پایین فروش رفت و موفقیتی خیلی بیشتر از ژیان داشت
مازیار
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲با تعجب، ژیان همیشه آفرودر خوبی بوده که بیشتر بخاطر تعلیق ژامیون هست
NAVID۰۰۹۸
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲مازیار جان
ژیان هیچگاه آفرودر خوبی نبود !
این خودرو را سوار شدم و با مدلهای مختلفش رانندگی کردم مثل استیشن و لاری و چهار در !
چون موتورش نه گشتاور خوبی داشت نه اسب بخار خوب و نه ضریب دندهی خوب !
ژیان یه بیراههنورد خوب و سگجان بود که به درد دشت و بیابان میخورد در زمینهای کفی و صاف و خاکی و برای همین ژیان عشق شهرهای کویری و مرکزی ایران بود !
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲بله از تجربه رانندگی با بنز sl و لکسوس lc500 و انواع اقسام بی ام و و مازراتی و آلفا (و تجربه هایی از کشتی سواری تا هدایت شاتل ناسا) رسیدیم به تجربه انواع و اقسام ژیان و رانندگی باهاشون از هیمالیا تا صحرای آفریقا
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲کاربر محمد
وقتی پدال واکنشی به تو نشان نمیده ، باید هم 💩 زیادی بخوری !
محمد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲کاربر نوید
اینجا سایت خودرویی هست نه سایت آشپزی لطفاً رژیم غذایی خودتون رو اینجا تبلیغ نکنید
مازیار
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲البته برخلاف تصور آفرود خیلی قدرت و گشتاور بالا لازم نداره یعنی فاکتورهایی مهمتره که بنظر نمیرسه
منظور از لاری هم مهاری بوده احتمالا
Hero
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ژیان که آفرودر (بیراهه نورد) نیست دوست عزیز. همونطور که اکثر سدانها و بلکه اغلب کراس اورهای بازار نیستند
این ویدیو فقط قابلیتهای خارج جاده اش رو محک زده
ضمنا درسته که موتور دو سیلندرش قوی نیست اما جعبه دنده ی خوبی که داشت باعث می شد از یکور با ظرفیت تکمیل بتونه جاده های کوهستانی رو براحتی پشت سر بذاره و از اونور در جاده ی کفی تا ۱۱۰ km/h بره
R/T
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲جالب بود
datsun
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ولی این ژیانهای که تو ایران بود کوچه سربالا رو با سرنشین نمیتونست بالا بره جریان چیه این خیلی قویه،
حسین
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲الکی کلی پول میدن
زیزیگولو
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲جالب بود👍👍👍👍 …….. یه چیزی در مورد ژیان خیلی بین مردم ایران معروف بود که امکان چَپ کردن ژیان سر پیچ خیلی کمه
Hero
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲خدا گواهه ژیانی که تا اواسط دهه ی ۱۳۷۰ داشتم شیبهای خیلی تند جاده هتی کوهستانی رو با ۵-۴ سرنشین مثل قرقی بالا می رفت…
با ظرفیت تکمیل از رفقای هم باشگاهی که هر کدوم دستکم ۹۰-۸۰ کیلووزن داشتن چنان دست اندازهای خیابون رو نرم رد می کرد که می گفتن فلانی این کشتیه یا ماشین؟
در کم مصرفی همین بس که معروف بود که از جلوی پمپ بنزین رد بشه و بو بکشه کافیشه …
یک سفید یخچالی قبراق داشتم و موتور ۲ سیلندر مستهلکش رو با ۵۰-۴۰ هزار تومن عوض کرده بودم و موتور استوک فرانسوی توی بازار زیاد بود. هر کی توی خیابون میدید می پرسید فقط بگو چند می فروشی
یک شاهکار واقعی از خودروسازی فرانسه
البته ماشین اگر بهش برسی مهم نیست ژیان باشه یا کامیون، میتونه مثل ساعت کار کنه و عاشقش بشی حاضر نباشی به هیچ قیمتی بفروشیش. اگرم بهش بی توجه باشی و زبونش رو نفهمی تبدیل میشه به سرطان (تعبیر یکی از فامیلهای دور ما درباره ی ژیانی که زمانی داشت و اذیتش کرده بود). خیلی چیزها همینجورن : کامپیوتر، همسر، …
زیزیگولو
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲👍👍
Mf1
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲توی سرعت بالا چپ میشد اگه برسید به اون سرعت
زیزیگولو
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ژیان با اون سرعتای بالا که تو فکر شماست نمیتونه حرکت کنه
زیزیگولو
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲اتفاقاً ژیان فرانسوی یکی از معدود ماشینایی بود که حتی اگر عمداً هم میخواستی چپش کنی بازم چپ نمیشد چون یه سیستم خیلی ساده و در عین حال خیلی خاص و کاربردی داشت که مانع از چپ شدن این ماشین میشد
Hero
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲قطعا اونایی که خیلی جوونن یادشون نمیاد…
فقط میتونم بگم خدا لعنت کنه اون بی شرفای بی همه چیزی که دهه ی هفتاد با نیت شوم پر کردن خیابونا از پیکان و نیسان آبی، قانون کردن که جوندارترین و نوستالژیک ترین خودروها از پیکاپها و شاسی بلندهای آمریکایی گرفته تا ژیان فرانسوی-ایرانی همگی بزور از رده خارج بشه…
یک مشتی بی همه چیز بی شرف ولد الز…
حروم باشه هر چی این وسط به جیب زدن
چه شاهکارهای روبراه و سرحالی که زیر پرس رفت…
بروسلی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲باجناق فامیل نمیشه زیان ماشین نمیشه
مجتبی .
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲تعطیلات آخر هفته ومخصوصا سیزده بدر ژیانهایی که اعضای دوخانواده روپر میکردن ومیزدن به دل طبیعت یادش بخیر. یه چیزی شبیه حماسه هایی که بعضی دوستان با پراید می آفرینن. ولی نمیدونم چطوری بود که اون موقع بیشتر میچسبید. جالب بود این پست.
Royal Driver
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲یادی از زمانی که «سیتروئن» ماشینای خوب و عالی میساخت. بعد از سال ۲۰۰۵ جذابیتش خیلی کمتر شد. خیلی از کلاسیکاش مثل همین ژیان، دیسی و Cx خوشم میاد.