شرکت فرانسوی سیتروئن قصد دارد براساس خودروی کانسپت جدیدش، «مای اِمی باگی کانسپت» (My Ami Buggy Concept)، یک خودروی تولید انبوه بسازد.
دوست من سلام!
خودروی شهری کوچک سیتروئن با نام «مای امی» (بهمعنای دوست من) در دو نوع تبلیغاتی و شخی بهزودی وارد بازار میشود. سازنده برای اثبات قابلیت تطبیقپذیری بالای مای امی، یک نسخه باگی خارج جادهای با امکانات آفرود از آن را بهصورت تولید محدود ساخته است. با وجود اینکه سازنده فرانسوی قصدی برای تولید این خودروی آفرود کوچک ندارد اما بازخوردهای مناسب کاربران به آن، باعث شده تا تولید انبوه آن به یک گزینهای محتمل تبدیل شود. برخلاف این مدل کانسپت که به چرخهای مخصوص آفرود و میلهای محافظ مجهز است، احتمالا مدل تولید انبوه تنها از ظاهری آفرود بهرهمند شود و کارایی خاصی نداشته باشد.
امی باگی کانسپت درحقیقت برداشت جدید سیتروئن از خودرویی چون «مینی موک» (Mini Moke) یا سایر باگیهای کوچک است. بهخاطر المانهایی چون تایرهای کوچک و ضخیم، طراحی جذاب و بانمک و نبود درهای جانبی میتوان بهخوبی از رانندگی این خودرو در فضای باز و آفتابی لذت برد.
چه کسی گفته خودرو باید در داشته باشد!
ما ظاهر خودرو را در هوایی سرد در مقر مجموعه «استلانتیس» در انگلستان بررسی کردیم. نبود درها بهجای کمک به حالوهوایی جذاب، باعث ایجاد سرمایی خشک در کابین کوچک امی باگی کانسپت شد. ابتدا قصد داشتم برای چسباندن محافظهای بیرنگ ضد باران که بهجای درها نصب میشوند (و ظاهرا از سیتروئن مِهاری الهام گرفته شدهاند)، توقف کنم؛ اما با زمان کم و احتمال بالای باران، از این تصمیم منصرف شدم. شاید طراحی ناهموار و غیر یکدست امی باگی کانسپت به جذابیت آن کمک کرده باشد، اما بهعنوان یک کانسپت تولید محدود برقی که کاملا برای نمایش ساخته شده، میتواند در برابر باران آسیبپذیر باشد.
البته چندان هم نمیتوان عجله کرد. چرخهای ضخیم امی باگی با رینگهای زیبایش دقیقا با طاق چرخ مماس شدهاند. اگر بیش از اندازه فرمان را بچرخانید، تایر به بخش داخلی طاق برخورد میکند. با توجه به اینکه این خودرو را تنها در مسیر مستقیم و پیچهای ملایم میتوان راند، بعید است که بتوان بهطور قطعی درباره دینامیک و عملکرد آن نتیجهگیری کرد.
خودروی آفرودی که همه کار میکند بهجز آفرود
کمی که با آن حرکت کنید متوجه خواهید شد که این خودرو هدفی برای ارائه دینامیک بالا و هیجان رانندگی ندارد! هدف امی باگی ارائه آزادی در حملونقل به ارزانترین شکل ممکن است. نسخه غیر آفرود و تولیدی امی بهجای آنکه به جدال با خودروها بپردازد، در حقیقت رقیبی برای دوچرخهها و اسکوترهای برقی است. امی باگی کانسپت نیز با وجود ظاهر نسبتا آمادهاش، هدفی برای ارائه قابلیتهای آفرود و هیجان ناشی از آن را ندارد. هدف این خودرو بردن شما به ساحل به راحتترین شکل ممکن است.
جزئیات بالا
از نکات مثبت این مدل مفهومی میتوان به ظاهر جذاب و المانهای فلزی باکیفیت آن اشاره کرد. میلههای محافظ چراغ بهطور مستقیم به شاسی فلزی و میله نگهدارنده روی سقف که جایگاه چرخ زاپاس است، جوش شدهاند. رنگ سیاه این دستگاه نیز به ارائه ظاهری پویا کمک کرده است. از دیگر نکات جالب توجه، نوشتهشدن عبارتهای «خلبان» و «کمک خلبان» بهترتیب روی در راننده و شاگرد است. سیتروئن در انتهای خودرو از فلشهایی زردرنگ برای نشاندادن جهت جریان باد استفاده کرده است.
امی کاربردی
بهخاطر حذف درهای جانبی، سازنده بخشهای کناری را به محافظ مجهز کرده است. میتوان از فضای خالی ایجاد شده توسط نبود در برای جاسازی وسایل مختلف و بار استفاده کرد که برای یک خودرو کوچک، ویژگی خوبی به شمار میرود. قاب محافظ در مانند درهای مدل معمولی امی باز میشود؛ البته سوار و پیداشدن از خودرو بدون استفاده از باز و بستهکردن قابهای محافظ کار راحتی است.
فضای داخلی
کابین امی باگی نیز مانند امی معمولی کاملا کاربردی است. برخی بخشها در کنار زیبایی، به افزایش کارایی هم کمک میکنند. یک کیف کمری کوچک با آهنربا به فرمان امی باگی متصل شده است. نگهدارنده موبایل هم در این مدل جای خود را به نگهدارنده سیلندرشکل لیوان داده است. در بخشهای دیگر هم شاهد اضافهشدن جا لیوانیها و بلندگو جداشونده در پشت فرمان هستیم تا کاربر درصورت لزوم، بلندگو خود را با خودش به ساحل ببرد و از موسیقی استفاده کند. اگر هم تفریح ساحلی کاربر به داراز کشید و به تاریکی خورد، میتواند از چراغ روی سقف جهت روشنسازی محیط استفاده کند. البته که این چراغ قابلیت استفاده در مسیرهای تاریک را هم دارد.
وقتی شوخی شوخی جدی میشود!
امی باگی کانسپت خودرویی مفهومی است که کسی قصد جدیگرفتن آن را نداشت؛ قرار هم نبود این اتفاق بیافتد. همین مورد ارائه یک نتیجهگیری درست را درباره این خودرو کمی دشوار میکند. اگر فرض کنیم در آینده چنین خودرویی توسط سیتروئن تولید شود، حتما خودروی هیجانانگیزی برای رانندگی آرام از «الف» تا «ب» خواهد بود؛ البته به شرطی که شرایط جوی مناسب باشد!
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۰ای نوید.نبینم بگی کی کار های ژاپنی بهترن و خرید اینها کار آدمای بی عقله.
به گروهی آدم توجهت را جلب میکنم:
۱۵تا ۱۸ساله ها که گواینامه ندارن.
آیا این گروه میتوانند با کی کار رانندگی کنند؟ آیا سیتخءن آمی و رنو زوءی برای همین گروه نیست؟
Navid_A.J
۸ اسفند ۱۴۰۰من؟
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۰روی حرفم با نوید ۰۰۹۸ بود.خودتی؟
Navid_A.J
۹ اسفند ۱۴۰۰ایشونم رفیق دیگمونه. از قدیمیهای سایت
امیرشایان فرازی
۸ اسفند ۱۴۰۰کاروو هم بررس چی کرده اگه میشه پوشش بدین
ممد میر
۸ اسفند ۱۴۰۰من همش فکر میکنم الانه که چپه بشه😂