سیتروئن اُلی چندی پیش در پاریس رونمایی شد و قرار است پیشنمایشی از خودروهای برقی آینده این برند فرانسوی باشد. این خودرو احتمال دارد با قیمت زیر ۲۵ هزار دلار تولید شود.
اُلی با استفاده از متریال جدید و رادیکالی طراحی شده تا وزن پایین و شعاع حرکتی بالایی داشته باشد. همچنین در فرایند طراحی و تولید آن دوستی با محیطزیست و قیمت پایین نیز مدنظر قرار داشتهاند. به احتمال زیاد طراحی این خودرو را با هیچ محصول دیگری اشتباه نخواهید گرفت. شیشه جلوی سرراست و زوایای تیز باعث میشوند اُلی طرح متفاوتی نسبت به چهارچرخههای دیگر داشته باشد.
این شیشه جلوی تخت و سرراست به کاهش هزینههای تولید کمک میکند. همچنین ورودیهای هوای هوشمندانهای روی کاپوت در نظر گرفته شده تا با عبور هوا به بهبود آیرودینامیک خودرو نیز کمک کنند. به این موارد باید چراغهای LED با طرح C شکل و سپر جلوی خشن با قلابهای نارنجیرنگ را نیز اضافه کنیم. وقتی از کناره به سیتروئن اُلی نگاه کنید طراحی آیندهنگرانه آن بیشتر خودنمایی خواهد کرد. کاپوت و سقف صاف و تخت یکبار دیگر کاهش هزینهها را به ما یادآوری میکنند. همچنین ارتفاع بیشتر از سطح زمین و پوششهای پلاستیکی مشکی اطراف بدنه باعث میشوند اُلی ظاهری خشن داشته باشد. در نمای جانبی همچنین دربهای مشکی و رینگهای آلیاژی بزرگ دیده میشوند. وقتی به بخش پشتی خودرو برسید چراغهای تیز و زاویهدار و فضای بار روبازی را خواهید دید که کمی شبیه وانت پیکاپ هاست. احتمالاً نسخه تولیدی اُلی از فضای بار مسقف استفاده خواهد کرد.
کانسپت موردبحث از باتری ۴۰ کیلووات ساعتی استفاده میکند، باتریای که برای یک خودروی برقی مدرن نسبتاً کوچک خواهد بود؛ اما علیرغم ابعاد کوچک و ظرفیت کم، فرانسویها ادعا میکنند کانسپتی با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتری ساختهاند. سیتروئن به دنبال دستیابی به چنین شعاع حرکتی با کاهش حداکثری وزن است. اُلی فقط ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و حداکثر سرعتش نیز به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت محدود میشود. برای دستیابی به وزن پایین از متریال جدید برای کاپوت و سقف استفاده میشود. در واقع کارت بورد لانهزنبوری تقویت شده با رزین همراه میشود تا ساختاری ضدآب تهیه شود. این ترکیب نه تنها سبکتر از فولاد است بلکه از استحکام بالایی نیز برخوردار خواهد بود. به این موارد باید ورودیهای هوای هوشمندانه را نیز اضافه کرد که باعث بهبود آیرودینامیک میشود. نهایتاً باتری سبکتر نیز میتواند در رسیدن به شعاع حرکتی مناسب نقش داشته باشد.
تلاش مهندسان سیتروئن برای کاهش وزن اُلی در کابین نیز نمایان است جایی که خبری از تکنولوژیهای غیرضروری نخواهد بود. در این بخش سیستم اطلاعات سرگرمی وجود ندارد و تنها جایگاهی برای نگه داشتن گوشی هوشمند و نصب بلندگوهای بلوتوثی دیده میشود. صندلیها نیز از متریال جدیدی استفاده میکند و ۸۰ درصد قطعات کمتری در آنها نسبت به صندلیهای عادی بکار رفته است. همچنین خبری از کفپوش نیست و تنها لایهای از فوم به کف خودرو کشیده شده است. این مورد نه تنها باعث کاهش وزن شده بلکه به کاهش قیمت نهایی نیز کمک میکند. اما قیمت سیتروئن اُلی جدید چقدر خواهد بود؟ صحبت کردن درباره قیمت این خودرو زود است چراکه فعلاً در مرحله مفهومی قرار دارد و احتمالاً نسخه تولیدی آن تا پایان دهه جاری میلادی راهی بازار نخواهد شد. با این وجود احتمال دارد یک محصول برقی مشابه اُلی با قیمت پایه حدود ۲۴ هزار دلار تولید شود.
رضا
۱۳ فروردین ۱۴۰۲واقعا آدم حسرت میخوره این چیزارو میبینه. مسئولان صنعت خوروسازی کشور باید برای این همه عقب موندگی صنعت خودرو محاکمه بشن.
MehdiTurbo
۱۳ فروردین ۱۴۰۲فقط صنعت خودرو ؟؟؟
اوضاع تو خیلی چیزا بدتر فقط شما نمیبینی چون مثل خودرو سایت نداره و اطلاعاتی نشر نمیشه
یه مسافرت بری تازه میفهمی خودرو خوبشه
خودرو هم یکی از چندین مورد
اگه فقط خودرو بود میشد چشم پوشی کرد باز
Wanted
۱۳ فروردین ۱۴۰۲بچه هامر
Behi
۱۳ فروردین ۱۴۰۲دقیقاً میخواستم همینو بگم، خیلی شبیه هامر های نظامی ارتش آمریکاست.
گلاب
۱۳ فروردین ۱۴۰۲آیرودینامیک ؟
❤BMW❤
۱۳ فروردین ۱۴۰۲به نظر من خوشگله
Bmwgg6
۱۳ فروردین ۱۴۰۲با این مشخصات گفتم ده هزار تا قیمت میخوره ولی اخه 24000 هزار دلار؟؟؟
تو این رنج حتی کمتر میشه میراژ و سوبارو لگاسی و مینی خرید
واقعا سوبارو حرف نداره
بنظرم باید 15000 هزار به پایین قیمت بخوره
و شعاع حرکتی هم اگه راست باشه (خیلی ماشین های برقی شعاع حرکتیشون طبق اعلام کمپانی نبود)
با این قیمت اصلا کی میخره؟
طراح خودنرو
۱۳ فروردین ۱۴۰۲آخه مگه مردم اروپا بیکارن برن اینو بخرن ۲۵۰۰۰ دلار ۱۱۰ تا باهاش برن ، میرن جیلی می خرن ۱۶۰۰۰ تا گیلی می خرن ۱۷۰۰۰ تا چانگان ۱۸۰۰۰ تا
نگید که این خوبه می دونم ولی کاربردی نیست
همین کارا رو میکنن که نفوذ چین از دروازه های بلگراد گذشته و الان داره وین و فتح می کنه
حالا می دونید مشکل چیه ، مشکل کارهای نمایشیه که برای خوشایند مجلات فرانسوی می کنن ، این قشر طلبکار خبرنگار و روز نامه نگار همیشه ضرر شون رسیده ، دیگه هیچ کی خودش نیست ، همه می خوان ببینن عکس رو مجله شون چطور در میاد . روبرت استوارسکی سردبیر شوروم
مهدی
۱۳ فروردین ۱۴۰۲کاش همین رو تولید کنند از سایبر تراک تسلا که بدتر نیست ظاهرش و مشخصاتش…..
Avan
۱۳ فروردین ۱۴۰۲شبیه ماشین برقی های بچه هاست
Hamilton1970
۱۳ فروردین ۱۴۰۲کلا لوگوهای جدیدی که شبیه لوگوهای رترو و قدیمیان خیلی قشنگ و چشمنوازن
مثل سیتروئن و ولوو و نیسان و….
Mercede kaviani
۱۳ فروردین ۱۴۰۲باتری احتمالا باید سدیم یون باشد پون ارزنترین باتری اتوموبیل وشارش باتری سریعتر نسبت به باتری لیتیومی دارد و قیمت ن هر کیلوات ساعت فقط 17 دلار است
MehdiTurbo
۱۳ فروردین ۱۴۰۲سیتروین همیشه دوست داشتم قبلا
طراحیای باحالی داشت نسبت به خودروهای هم دوره خودش کیفیتشم خوب بود حتی همان پژو هم ما سال ۷۴ یه دونه داشتیم یادمه اینقدر جنس داشبوردش مرغوب بود با دست فشار میدادی حالت ارتجاعی و چرم طور داشت تازه مال اون سال بود با پژوهای بعدش و الان زمین تا اسمان فرق داشت
الان دیگه نمیدونم پژوهای جدید سیتروئن های جدید چه شکلی شدند خیلی وقت مقاله ازشان ندیدم ولی یادکه یه مدل پژو کروک بود خیلی دوسش داشتم تو سایت پژو میرفتی میتونستی رنگ چرم همه چی شخصی سازی کنی
نسبت به کروکای اون موقع خیلی ارزان تر بود ولی طراحی جذابی ام داشت rcz بود مدلش اگه اشتباه نکنم مال خیلی سال پیشه حدود بیست سی هزارتا بود قیمتش
MehdiTurbo
۱۳ فروردین ۱۴۰۲بچه ها نمیدونم پیام قبلیم اومد براتون یا نه برای من نمایش نمیده خیلی وقت ها بعدش میام اصلا نیومده پیامم نشر نشده
ولی اگه اومده مربوط به پیام قبلیمه
سرچ کردم درست گفته بودم rcz بود اسمش مدل ۲۰۲۲ اش عجب چیزی شده خودم تا حالا ندیده بودم طراحی داخلیشم محشره
اون رنگ زده با سقف نقره ای دلبر خیلی اگه قیمتش مثل اون موقع باشه همان سی هزارتا اینا واقعا عالیه
لینکش براتون میزارم اگه نشر بشه دیدگاهم
https://www.google.com/amp/s/www.largus.fr/amp/actualite-automobile/peugeot-rcz-2-vous-en-avez-reve-des-designers-polonais-lont-fait-10332405.html