دیاس ۹ نامی است که اعتبار زیادی پشت آن پنهان شده است. سیتروئن DS اولیه که نام این برند لوکس از آن گرفته شده است، تکنولوژیهای انقلابی را با طراحی خیرهکنندهای ارائه کرد و راحتی سواری آن با هیچ خودروی دیگری در آن زمان قابلمقایسه نبود؛ بنابراین، آیا دیاس ۹ میتواند دوباره آن جادو را بازگرداند؟
با نگاهی اجمالی، برخی جزئیات دوستداشتنی مثل چراغهای عقب LED جواهر مانند در دیاس ۹ جلبتوجه میکند که میتواند خریداران را از بامو 530e دور کند اما درواقع کابین این سدان فرانسوی است که آنرا از دیگر سدانهای لوکس بازار متمایز میکند. در اینجا توجه به جزئیات فوقالعاده صورت گرفته است. بهعنوانمثال، یک ساعت آنالوگ در بالای داشبورد قرار گرفته که در ابتدا پنهان است و با روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی در جای خود قرار میگیرد. در اینجا همچنین کنسول مرکزی بلندی وجود دارد که حسی کوپه مانند را در جلوی خودرو ایجاد میکند. این طراحی زیبا با تودوزی سفارشی موسوم به اپرا جذابتر شده است. این تودوزی در خودروی آزمایشی ما از چرم ناپای قرمز تیره و آستر سقف آلکانترا تشکیل شده که آپشنی ۳ هزار پوندی است اما بسیار شیک به نظر میرسد.
اگر از بیرون به درهای عقب دیاس ۹ نگاه کنید، ممکن است فکر کنید در صندلیهای عقب فضای پایی بهاندازهٔ لیموزینها دارد اما در داخل متأسفانه انتظارات را برآورده نمیکند و فضای پا کم به نظر میرسد. در کابین این خودرو برخی جزئیات گرانقیمت به نظر میرسند اما دیگر قطعات از مدلهای ارزانقیمت پژو و سیتروئن گرفته شدهاند. وضوح پایین دوربین دید عقب، حس ناخوشایند پدالهای تعویض دندهٔ پلاستیکی و فقدان احساس استحکامی که در رقبای آلمانی وجود دارد همگی نشان میدهند که دیاس ۹ فقط لباس لوکس بر تن کرده است.
این مشکل روی جاده هم خود را نشان میدهد. در اینجا ما نسخهٔ پلاگینهیبریدی این خودرو را آزمایش کردهایم که به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. مثل اکثر خودروهای هیبریدی، این دو موتور همزمان به اوج قدرت خود نمیرسند و به همین دلیل، مجموع خروجی آنها ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور است که به چرخهای جلو منتقل میشود.
این قدرت برای خودرویی که به دلیل باطریهای ۱۱.۹ کیلووات ساعتی بیش از ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد، چندان زیاد نیست. باطریها نیز برد تمام الکتریکی تنها ۴۰ کیلومتری را فراهم میکنند. موتور الکتریکی در آغاز حرکت عملکرد خوب و بیصدایی دارد اما این احساس خیلی زود از بین میرود زیرا وقتی پیشرانهٔ بنزینی وارد عمل میشود، شرایط به هم میریزد. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک خودرو نیز ناگهانی و غیرمنتظره دندهها را تعویض میکند.
بااینحال، شاسی دیاس ۹ اوضاع بهتری دارد. فرمان از وزن خوبی برخوردار است و دماغهٔ خودرو پاسخگویی مناسبی از خود نشان میدهد. در سرعتهای بزرگراهی، سواری خودرو آرام و راحت است اما دستاندازهای بزرگی که سری ۵ را آشفته نمیکنند میتواند موجب تکان و لرزش بدنهٔ دیاس شود. یکی دیگر از قسمتهایی که خریداران این خودرو باید بهای متفاوت بودن انتخاب خود را بپردازند، استهلاک است زیرا پیشبینی میشود این تیپ بالا ردهٔ دیاس ۹ پس از چند سال استفاده تنها ۳۷.۸ درصد از ارزش اولیهٔ خود را حفظ کند درحالیکه برای مقایسه، بامو 530e پلاگینهیبریدی در همین مدت، حدود ۴۶ درصد از قیمت خود را حفظ میکند.
همهٔ اینها در حالی است که بامو ۷۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارد، رانندگی بهتری دارد، کاربردیتر است و از تکنولوژیهای پیشرفتهای در داخل بهره میبرد. این موارد توصیهٔ خرید دیاس ۹ را بسیار سخت میکنند. همچنین کسانی که حتماً یک سدان فرانسوی میخواهند، میتوانند سراغ پژو ۵۰۸ بروند که دقیقاً با همین قوای محرکهٔ هیبریدی دیاس ارائه میشود. این خودرو در بالاترین تیپ یعنی GT پریمیوم حتی از ویژگیهای پیشرفتهای مثل دوربین دید در شب و سیستم صوتی فوکال هم برخوردار است و ۸,۲۵۵ پوند قیمت کمتری از دیاس ۹ دارد.
جمعبندی
دیاس ۹ از برخی جهات گزینهٔ جذابی در جمع سدانهای لوکس محسوب میشود. این ماشین، صرفنظر از قوای محرکهٔ هیبریدی نهچندان جالب، از تواناییهای دینامیکی خوبی برخوردار است و کابین آن به قدری منحصربهفرد طراحی شده است که میتواند خریداران رقبای آلمانی را وسوسه کند. بااینحال، قیمت گران، استهلاک بالا، فضای پای نهچندان کافی در عقب و قطعات ارزانقیمتی قرضی در داخل توصیهٔ خرید این سدان لوکس فرانسوی را تقریباً غیرممکن میکند.
مشخصات فنی دیاس ۹ ای-تنس
DS 9 E-Tense 225 | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I4 توربو هیبریدی |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۰ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۱۵۵ گرم در هر کیلومتر |
برد الکتریکی | ۴۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۴۹,۲۰۰ پوند |
اوسا
۲۶ دی ۱۴۰۰هیچ وقت فرانسوی ها در سگمنت بی ام و سری پنج یا بنز E موفق نبوده و نخواهند بود.
امثال سافران و تلیسمان و ۶۰۵ و ۵۰۸ ول معطل هستن
حالا اینم یه پژو هست که اسمش شده دی اس
مگه پالون خر عوض بشه خود خر عوض میشه؟
جناب ایکس
۲۶ دی ۱۴۰۰نخواهند بود رو نمیشه قضاوت و پیش بینی کرد. ولی واقعا ۱۰۰۰ سر و گردن پایین تر از آلمانی ها هستن.
NAVID۰۰۹۸
۲۶ دی ۱۴۰۰به هیچ عنوان این خودرو و برند ds رقیب هیچ آلمانیای نیست اما چه هیف ! ( حیف : حالا معلم املاء پیداش میشه ) !
من عاشق این خودرو در بخش طراحی و جزئیات ساختش شدم و ای کاش این همه که فرانسویان به دیزاین اهمیت میدادند ، به مشخصات فنی قابل رقابت هم فکر میکردند ، مثلاً از آلمانیها یا ژاپنیها یه موتور گیربکس خفن میگرفتند میگذاشتند !
اما گذر زمان ثابت کرده مثل رنو لتیتود و … که حتی کمک گرفتن از دیگران ، باعث نشده دیدگاه عموم مردم نسبت به خودروهای فرانسوی تغییر کنه و همیشه در حاشیه بازار خودروی جهانی هستند !
محمدرضا
۲۶ دی ۱۴۰۰معلم املا 🤣🤣🤣👍🏻
جناب ایکس
۲۶ دی ۱۴۰۰حالا بدبخت اینجا مائیم که صنعت خودرومون ۱۰ ها سال تو انحصار همینا بوده!
پدرام
۲۶ دی ۱۴۰۰اگر چه اتومبیلی زیباست اما هنوز برای رقابت با آلمانی ها جای کار دارد
کافر مقدس
۲۶ دی ۱۴۰۰دی اس میخواد راه جنسیس شدن رو پیش بگیره
ولی جنسیس اللخصوص جی 90 یک چیزه خاصه اللخصوص اون حجم از کیفیت و قدرت به همراه قیمت مناسب
کاری که الان جنسیس کرد تو سگمنت لوکس لکسوس دهه 90 انجام داد. همون لکسوس معروفی که رو انجین ش لیوان اب میذاشتن نمیلرزید و این حرفا
حالا این دی اس حتی جلو جنسیس جی 70 هم به چشم نخواهد آمد ولی نه اینکه این دی اس بد باشه
محسن
۲۶ دی ۱۴۰۰شما که میگی جنسیس، علتش تبلیغات هستش . چون هیچکدام را از نزدیک ندیدی . برای درک بهتر نگارنده این خودرو را ببین انگار داره راجع به پراید صحبت میکنه . تبلیغ به شما میگه کدوم بهتره نه واقعیت . محض اطلاع بگم کیفیت سواری زانتیا صفر از تمام این کره ای های داخلی سرتره . خودرو c5 را برو سوال کن از تمام خودروهای کره ای سواری بهتری داره . حداقل اینها را گفتم که بتونی از نزدیک ببینی . از روی تعصب نظر ندین .
علی
۱ بهمن ۱۴۰۰زانتیا :/
mvm 110 هم ازش جدیدتره
دنا هم ازش نرم تره
آخه زانتیا ؟ :/
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۶ دی ۱۴۰۰این حتی جلوی XF حرف خاصی نداره اون وقت برای سه تفنگدار آلمانی رقیب باشه
Pooriya.BMW_Germany
۲۶ دی ۱۴۰۰سیتروئن مهاری
قورقورک ۶۰۰ سی سی
بزرگترین افتخار فرانسه آشغال ساز
آرین
۲۶ دی ۱۴۰۰سیتروئن همیشه در همه جنبهها متفاوت بوده و معمولا چیزهای خوبی ازش دراومده.
برعکس بقیه به نظر من فرانسویها میدونند چطور ماشین خوب بسازند.
محمدرضا
۲۶ دی ۱۴۰۰برعکس بقیه به نظر من فرانسویها میدونند چطور ماشین خوب بسازند.
تین چه سمی بود آخر شبی 🤣🤣😅
آرین
۲۶ دی ۱۴۰۰مشخصه بالاتر از زانتیا و پژوهای ایرانی سوار نشدی.
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۶ دی ۱۴۰۰یک لحظه این فکر به ذهنم زد که این خودرو را با بازار خودمان مقایسه کنم و ببینم از یک خودرو چه میخواهم؟!
متوجه شدم که دی اس ۹ واقعا خودرویی بی نقص و عالی است همانطور که e class و سری ۵ عالی هستند .
در واقع این زیاده خواهی بشر هست که به ریز ترین مشکلات هم گیر میدهد یعنی شما فرض کن همین دی اس در ایران بود بدون حضور e class و سری پنج ، با قیمت ۱.۵ میلیارد ، قطعا قطعا از لحاظ فروش عالی میشد .
مقصود کلام ، خودرو ها عالی هستند اکثر شان ، زیاده خواهی بشر کافی نیست .
امید وارم منظورم را گرفته باشید .
پارسا
۲۷ دی ۱۴۰۰چه ربطی داره ، مثلا بپرسن صد تومن بده بهت ده تا بستنی بدیم یا یازده تا ، من میگم یازده تا این یعنی من زیاده خواه هستم ? بعدم تفاوت سری۵ و دی اس ۹ از یه بستنی خیلی بیشتره
datsun
۲۶ دی ۱۴۰۰طراحی و استایل بیرون و کابین همه چیز عالی به جز فنی ،
در کل ds فقط سیتروئن دی اس قدیم تو دوران خودش شاهکار بود.
مرتضی
۲۶ دی ۱۴۰۰دوستان تو عکس کنسول وسط دقت کنین میبینین دکمه های شیشه بالابر وسط هستن!!!! مث پژو 301 و تارا
فقط جلو اینطوریه … عقبو خراب نکردن مث 206 بشه
Moon
۲۶ دی ۱۴۰۰نکشیمون لاکچری فرانسوی !
یکی فرانسه یکی چین یکی ایران تا ۵۰۰۰ سال دیگه از عمرشون بگذره هیچ پخی نمیشن موتور ۱.۶ لیتری توربو دف جلو 🤮
احمدرضا
۲۶ دی ۱۴۰۰طراحی داخل و خارج فوق العاده زیبایی داره
به جزئیات توجه زیادی شده و در نهایت محصول زیبایی شده
اما خب موتورش خیلی کوچیک و بی جان هستش
شتاب کم حداکثر سرعت کم و برد الکتریکی خیلی کم در کنار دیفرانسیل جلو بودن واقن تو سگمنت لوکس واقعا خیلی بده
دی اس باید از اتحاد استلانتیس استفاده کنه تا موتور های فیات کرایسلر رو وارد محصولاتش کنه
به نظر من اگه موتور جولیا کوادری فولیو رو در کنار موتور الکتریکی قوی تر بزاره که واقعا محشر میشه
پیام
۲۶ دی ۱۴۰۰نهایت با برند جنسیس قابل رقابته که اونم باز جنسیس یه سر و گردن از این بالاتره
amiur
۲۷ دی ۱۴۰۰شاید شکیل و جذاب باشه، اما یقینا لوکس نیست…
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۷ دی ۱۴۰۰برای رقابت تو این کلاس یا بالاتر باید یه چیز خاص رو کنی.مثال میزنم کدیلاک ct6 ارائه پیشرفته ترین سیستم صوتی با 35 اسپیکر ارائه سیستم تعلیق مغناطیسی سوپر کروز آینه عقب با دوربین اینها همه اولین ها بود.لینکلن کنتیننتال هم صندلبهای 30 جهته فوق پیشرفته حذف دستگیرهای مکانیکی درهای خود کششی.دی اس باید سیستم تعلیق انحصاریش رو دوباره به کار میگرفت و چند نکته خاص هم اضافه میکرد.الان همین زانتیا جلو هر ماشینی قرار بگیره با تعلیق عجیبش میتونه پز بده.
کوبیده
۲۷ دی ۱۴۰۰از زمانی که مطلب معرفی این خودرو کار شد من از طرفدارانش سر سختش شدم از سایت پدال بابت زحمت ترجمه ممنونم و حالا فهمیدم اصلا ماشین خوبی نیست