سیتروئن

بازگشت سیتروئن SM به مناسبت 10 سالگی برند DS

سیتروئن به مناسبت ۱۰ سالگی تأسیس دی‌اس، کانسپتی بنام SM تریبیوت را معرفی کرده که با الهام کامل از SM دههٔ ۷۰ طراحی شده است.

SM، یکی از نمادین‌ترین خودروهای تاریخ سیتروئن رسماً بازگشته است. البته این خودرو یک کانسپت با الهام از SM دههٔ ۷۰ است که به مناسبت ده‌سالگی تأسیس دی‌اس به‌عنوان برندی مجزا ساخته شده و بنابراین روی دماغهٔ آن لوگوی DS خودنمایی می‌کند. این کوپهٔ مشکی و طلایی که SM تریبیوت نام دارد، نشان می‌دهد اگر SM اصلی بجای خاتمهٔ تولید در سال ۱۹۷۵، همچنان تولید می‌شد و طی نیم قرن گذشته به تکامل خود ادامه می‌داد، امروز می‌توانست چه شکلی باشد.

مثل SM قدیمی، در این کانسپت هم شاهد کاپوتی کشیده هستیم و در جلو هم بجای صفحهٔ شیشه‌ای که بین چراغ‌ها قرار داشت، یک صفحه‌نمایش سه‌بعدی با چراغ‌های LED تعبیه شده است. همچنین درحالی‌که SM قدیمی به چراغ‌های جلوی خلاقانه‌ای مجهز بود که با فرمان می‌چرخیدند، برای این کانسپت نوارهای باریک LED در نظر گرفته شده است. SM تریبیوت در قیاس با خودروی قدیمی ۲۸ میلی‌متر کشیده‌تر و ۱۴۰ میلی‌متر عریض‌تر است. این کانسپت همچنین به رینگ‌های بزرگ ۲۲ اینچی با طراحی آیرودینامیک مجهز شده که بخشی از آن‌ها در عقب پوشیده شده و خودروی دههٔ ۷۰ را به یاد می‌آورد اما بجای آینه‌های جانبی از دوربین استفاده شده است.

الهام از SM قدیمی در داخل خودرو هم ادامه پیدا کرده است یعنی جایی که طراحان دی‌اس از صندلی‌های شیاردار یکپارچه استفاده و داشبوردی را طراحی کرده‌اند که بازتابی مدرن از مدل قدیمی است. بااین‌حال، صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمان مستطیلی با نمایشگری در وسط طبیعتاً در خودروی دههٔ ۷۰ وجود نداشتند.

دی‌اس حرفی در مورد مشخصات فنی این کانسپت نزده است ولی به‌احتمال‌زیاد، SM تریبیوت خودرویی الکتریکی است. این در حالی است که SM دههٔ ۷۰ از پیشرانهٔ V6 مازراتی استفاده می‌کرد زیرا از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵ سیتروئن مالک مازراتی بود. جالب اینکه امروز هم سیتروئن و مازراتی زیر چتر استلانتیس قرار دارند و شرکت فرانسوی می‌تواند از پیشرانهٔ V6 نتونوی ایتالیایی‌ها استفاده کند ولی با توجه به استراتژی دی‌اس، قوای محرکهٔ الکتریکی برای کانسپت SM محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

متأسفانه احتمال تولید SM تریبیوت به این شکل صفر است اما ممکن است برخی ایده‌هایی که در آن دیده می‌شود، به محصولات آیندهٔ دی‌اس راه پیدا کند. این در حالی است که برند لوکس سیتروئن قصد دارد طی ۱۰ سال آینده دو خودروی الکتریکی جدید بر پایهٔ پلت‌فرم STLA Medium تولید کند. یکی از این خودروها، نسخهٔ تولیدی کانسپت Aero Sport Lounge خواهد بود که احتمالاً DS8 کراس‌بک نام خواهد داشت و دیگری هم احتمالاً یک فست‌بک پرچم‌دار به‌عنوان جایگزین DS9 خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Ali.d

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    طراحی فرانسوی مساوی است با خاص بودن به هر قیمتی،حتی به معنی اینکه گند بزنی به طراحی یه چیزی که میتونست قشنگ باشه اگر خاص نبود …
    یا صفر یا صد
    فرانسوی =
    بعضی چیزاش وحشت ناک بد
    بعضی چیزاش شگفت انگیز عالی
    منفی در مثبت = منفی😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫

    موافقم 31
    مخالفم 57
    1. علی جردن

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1901 ديدگاه)

      فرانسوی یعنی طراحی در حد پاگانی موتور در حد پیکان جوانان استهلاک در حد بی‌ام‌و

      موافقم 55
      مخالفم 11
      1. nikan

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (104 ديدگاه)

        خیلی حق بود

      2. اشکان

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (44 ديدگاه)

        واقعا حق گفتی

  2. Behi

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (167 ديدگاه)

    فرانسه خدای کانسپت!!

    موافقم 40
    مخالفم 9
    1. amirkhanzadeh

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (419 ديدگاه)

      ای کاش همین طوری تولید وارد خیابان ها جاده ها می شد
      واقعا جذاب شده و هنر طراحی و پیشرفت و اصالت توش دیده میشه

      موافقم 40
      مخالفم 6
  3. آرش

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    حتی نتونسته به شاهکار پدربزرگ جدش نزدیک بشه وقتی نبوغ یک نابغه طراحی همچین شاهکاری خلق میکنه هزارتا طراح تحصیلکرده متوسط هم نمیتونن اون رو باز آفرینی کنن حتی به کمک نرم افزار

    موافقم 37
    مخالفم 4
  4. MehdiTurbo

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2270 ديدگاه)

    فرانسه همیشه کانسپت های خوبی معرفی کرده ولی تو اکثر مواقع شهامت تولیدش نداشته که اگه تولید میشدند میترکوندند
    این خودرو اگه دقیقا عین همین تولید بشه میترکونه با توجه به فضای طراحی الانم طراحیش معقول خیلی فضایی نیست
    عجیب فرانسه همیشه میخواست وارد بازار امریکا بشه موفق نشده و همین کانسپت ها کلید موفقیتش ولی در تعجبم تولید نمیکنه

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. علیرضا

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (235 ديدگاه)

      فرانسوی ها در بازار امریکا موفق بودن اما بخاطر مشکلاتی خارج شدن مثل سیتروئن که در سال ۱۹۸۰ بخاطر ممنوعیت تولید خودرو های باسیستم هیدروپناماتیک از امریکا خارج شد پژو هم بخاطر نبود تنوع خودرو های سدان در سبد محصولاتش از امریکا در سال ۱۹۹۱ خارج شد چندین بار خواستن به بازار امریکا برگردن حتا ۱ دستگاه پژو ۵۰۸ و ۳۰۰۸ برای تست به امریکا فرستادن اما این استالانتیس جلو این داستان گرفت

      موافقم 15
      مخالفم 3
  5. jalopy

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (164 ديدگاه)

    یدونه کادوپیچ کنید می‌برم🤒
    ولی بنظرم نقد به غربیلک فرمون هستش وقتی سیتروئن انقدر فرمون های جذابی در گذشته داشته

    موافقم 12
    مخالفم 2
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    جالب و زیباست
    اما رینگش توجهمو جلب کرد چون مازراتی هم تو محصولات خودش این مدل رینگ رو میذاشت خیلی بهم شبیه ان

    موافقم 11
    1. حائری نیا

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      آفرین.

      در واقع در دهه هفتاد، این سیتروئن با مشارکت مازراتی برای اسپرت و لوکس بودن طراحی شد.

      موافقم 5
      مخالفم 2
  7. مازیار

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3191 ديدگاه)

    طراحیش در برابر مدل قدیمی حرفی برای گفتن نداره
    اون فوق‌العاده بود

    موافقم 19
    مخالفم 4
  8. Amirsh

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (135 ديدگاه)

    من خیلی از طراحی های دی اس خوشم میاد

    موافقم 12
    مخالفم 2
  9. JaMsHiD_R1988

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2383 ديدگاه)

    خیلی زیباست ولی هیچوقت به پای خود اس ام نمیرسه

    موافقم 17
    مخالفم 2
  10. Ali.B

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    شرکت های فرانسوی و آلمانی متخصص ساخت
    خودروهای مفهومی هستن که که بعضی هاتون واقعا رو مخن و بعضیا فوق‌العاده

    (سلام به همه دوستان من تازه وارد جمع شما عزیزان شدن)

    موافقم 6
    مخالفم 4
  11. mmd@

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (186 ديدگاه)

    فقط فرانسه☣️☣️☣️😈😈😈❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥

    موافقم 4
    مخالفم 2
  12. علی Shelby

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    میگن سیتروئن دی اس https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/Citroen-SM-1.jpg
    همون چپیه جزو راحت ترین ماشین دنیاست

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2383 ديدگاه)

      اس ام جدید باید خیلی تلاش کنه تا نام اس ام دهه هفتاد رو خدشه دار نکنه
      باید هیدرو پنوماتیک رو برگردونه یا یه چیز ابداعی و چیز جدیدی برای سیستم تعلیق ارائه کنه که بگیم در حد اس ام اون زمانه که انگار سوار کشتی شدی
      ولی بنظرم اون چرخش چراغ با فرمان هم باید تو این کانسپت می‌بود

  13. آرمین

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اصالت + مدرن
    خیلی زیباست .
    حالا این کانسپه ، امیدوارم اتومبیلی خیلی نزدیک به این طرح کانسپت رو خط تولید بره .

    موافقم 2
    مخالفم 2
  14. دیمن

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    طراحی چشم نواز وبا اصالت، مانند گلی در میان بوته زار

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا