سیتروئن به مناسبت ۱۰ سالگی تأسیس دیاس، کانسپتی بنام SM تریبیوت را معرفی کرده که با الهام کامل از SM دههٔ ۷۰ طراحی شده است.
SM، یکی از نمادینترین خودروهای تاریخ سیتروئن رسماً بازگشته است. البته این خودرو یک کانسپت با الهام از SM دههٔ ۷۰ است که به مناسبت دهسالگی تأسیس دیاس بهعنوان برندی مجزا ساخته شده و بنابراین روی دماغهٔ آن لوگوی DS خودنمایی میکند. این کوپهٔ مشکی و طلایی که SM تریبیوت نام دارد، نشان میدهد اگر SM اصلی بجای خاتمهٔ تولید در سال ۱۹۷۵، همچنان تولید میشد و طی نیم قرن گذشته به تکامل خود ادامه میداد، امروز میتوانست چه شکلی باشد.
مثل SM قدیمی، در این کانسپت هم شاهد کاپوتی کشیده هستیم و در جلو هم بجای صفحهٔ شیشهای که بین چراغها قرار داشت، یک صفحهنمایش سهبعدی با چراغهای LED تعبیه شده است. همچنین درحالیکه SM قدیمی به چراغهای جلوی خلاقانهای مجهز بود که با فرمان میچرخیدند، برای این کانسپت نوارهای باریک LED در نظر گرفته شده است. SM تریبیوت در قیاس با خودروی قدیمی ۲۸ میلیمتر کشیدهتر و ۱۴۰ میلیمتر عریضتر است. این کانسپت همچنین به رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی با طراحی آیرودینامیک مجهز شده که بخشی از آنها در عقب پوشیده شده و خودروی دههٔ ۷۰ را به یاد میآورد اما بجای آینههای جانبی از دوربین استفاده شده است.
الهام از SM قدیمی در داخل خودرو هم ادامه پیدا کرده است یعنی جایی که طراحان دیاس از صندلیهای شیاردار یکپارچه استفاده و داشبوردی را طراحی کردهاند که بازتابی مدرن از مدل قدیمی است. بااینحال، صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمان مستطیلی با نمایشگری در وسط طبیعتاً در خودروی دههٔ ۷۰ وجود نداشتند.
دیاس حرفی در مورد مشخصات فنی این کانسپت نزده است ولی بهاحتمالزیاد، SM تریبیوت خودرویی الکتریکی است. این در حالی است که SM دههٔ ۷۰ از پیشرانهٔ V6 مازراتی استفاده میکرد زیرا از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵ سیتروئن مالک مازراتی بود. جالب اینکه امروز هم سیتروئن و مازراتی زیر چتر استلانتیس قرار دارند و شرکت فرانسوی میتواند از پیشرانهٔ V6 نتونوی ایتالیاییها استفاده کند ولی با توجه به استراتژی دیاس، قوای محرکهٔ الکتریکی برای کانسپت SM محتملتر به نظر میرسد.
متأسفانه احتمال تولید SM تریبیوت به این شکل صفر است اما ممکن است برخی ایدههایی که در آن دیده میشود، به محصولات آیندهٔ دیاس راه پیدا کند. این در حالی است که برند لوکس سیتروئن قصد دارد طی ۱۰ سال آینده دو خودروی الکتریکی جدید بر پایهٔ پلتفرم STLA Medium تولید کند. یکی از این خودروها، نسخهٔ تولیدی کانسپت Aero Sport Lounge خواهد بود که احتمالاً DS8 کراسبک نام خواهد داشت و دیگری هم احتمالاً یک فستبک پرچمدار بهعنوان جایگزین DS9 خواهد بود.
Ali.d
۲۳ شهریور ۱۴۰۳طراحی فرانسوی مساوی است با خاص بودن به هر قیمتی،حتی به معنی اینکه گند بزنی به طراحی یه چیزی که میتونست قشنگ باشه اگر خاص نبود …
یا صفر یا صد
فرانسوی =
بعضی چیزاش وحشت ناک بد
بعضی چیزاش شگفت انگیز عالی
منفی در مثبت = منفی😵💫😵💫😵💫😵💫😵💫
علی جردن
۲۳ شهریور ۱۴۰۳فرانسوی یعنی طراحی در حد پاگانی موتور در حد پیکان جوانان استهلاک در حد بیامو
nikan
۲۴ شهریور ۱۴۰۳خیلی حق بود
اشکان
۲۴ شهریور ۱۴۰۳واقعا حق گفتی
Behi
۲۳ شهریور ۱۴۰۳فرانسه خدای کانسپت!!
amirkhanzadeh
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ای کاش همین طوری تولید وارد خیابان ها جاده ها می شد
واقعا جذاب شده و هنر طراحی و پیشرفت و اصالت توش دیده میشه
آرش
۲۳ شهریور ۱۴۰۳حتی نتونسته به شاهکار پدربزرگ جدش نزدیک بشه وقتی نبوغ یک نابغه طراحی همچین شاهکاری خلق میکنه هزارتا طراح تحصیلکرده متوسط هم نمیتونن اون رو باز آفرینی کنن حتی به کمک نرم افزار
MehdiTurbo
۲۳ شهریور ۱۴۰۳فرانسه همیشه کانسپت های خوبی معرفی کرده ولی تو اکثر مواقع شهامت تولیدش نداشته که اگه تولید میشدند میترکوندند
این خودرو اگه دقیقا عین همین تولید بشه میترکونه با توجه به فضای طراحی الانم طراحیش معقول خیلی فضایی نیست
عجیب فرانسه همیشه میخواست وارد بازار امریکا بشه موفق نشده و همین کانسپت ها کلید موفقیتش ولی در تعجبم تولید نمیکنه
علیرضا
۲۳ شهریور ۱۴۰۳فرانسوی ها در بازار امریکا موفق بودن اما بخاطر مشکلاتی خارج شدن مثل سیتروئن که در سال ۱۹۸۰ بخاطر ممنوعیت تولید خودرو های باسیستم هیدروپناماتیک از امریکا خارج شد پژو هم بخاطر نبود تنوع خودرو های سدان در سبد محصولاتش از امریکا در سال ۱۹۹۱ خارج شد چندین بار خواستن به بازار امریکا برگردن حتا ۱ دستگاه پژو ۵۰۸ و ۳۰۰۸ برای تست به امریکا فرستادن اما این استالانتیس جلو این داستان گرفت
jalopy
۲۳ شهریور ۱۴۰۳یدونه کادوپیچ کنید میبرم🤒
ولی بنظرم نقد به غربیلک فرمون هستش وقتی سیتروئن انقدر فرمون های جذابی در گذشته داشته
𝐀𝐥𝐢
۲۳ شهریور ۱۴۰۳جالب و زیباست
اما رینگش توجهمو جلب کرد چون مازراتی هم تو محصولات خودش این مدل رینگ رو میذاشت خیلی بهم شبیه ان
حائری نیا
۲۳ شهریور ۱۴۰۳آفرین.
در واقع در دهه هفتاد، این سیتروئن با مشارکت مازراتی برای اسپرت و لوکس بودن طراحی شد.
مازیار
۲۳ شهریور ۱۴۰۳طراحیش در برابر مدل قدیمی حرفی برای گفتن نداره
اون فوقالعاده بود
Amirsh
۲۳ شهریور ۱۴۰۳من خیلی از طراحی های دی اس خوشم میاد
JaMsHiD_R1988
۲۳ شهریور ۱۴۰۳خیلی زیباست ولی هیچوقت به پای خود اس ام نمیرسه
Ali.B
۲۳ شهریور ۱۴۰۳شرکت های فرانسوی و آلمانی متخصص ساخت
خودروهای مفهومی هستن که که بعضی هاتون واقعا رو مخن و بعضیا فوقالعاده
(سلام به همه دوستان من تازه وارد جمع شما عزیزان شدن)
mmd@
۲۳ شهریور ۱۴۰۳فقط فرانسه☣️☣️☣️😈😈😈❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥
علی Shelby
۲۳ شهریور ۱۴۰۳میگن سیتروئن دی اس https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/Citroen-SM-1.jpg
همون چپیه جزو راحت ترین ماشین دنیاست
JaMsHiD_R1988
۲۳ شهریور ۱۴۰۳اس ام جدید باید خیلی تلاش کنه تا نام اس ام دهه هفتاد رو خدشه دار نکنه
باید هیدرو پنوماتیک رو برگردونه یا یه چیز ابداعی و چیز جدیدی برای سیستم تعلیق ارائه کنه که بگیم در حد اس ام اون زمانه که انگار سوار کشتی شدی
ولی بنظرم اون چرخش چراغ با فرمان هم باید تو این کانسپت میبود
آرمین
۲۳ شهریور ۱۴۰۳اصالت + مدرن
خیلی زیباست .
حالا این کانسپه ، امیدوارم اتومبیلی خیلی نزدیک به این طرح کانسپت رو خط تولید بره .
دیمن
۲۳ شهریور ۱۴۰۳طراحی چشم نواز وبا اصالت، مانند گلی در میان بوته زار