سیتروئن 2CV یا پدر همان ژیان مشهور ما جزو نمادینترین خودروهای تاریخ است. این خودروی فرانسوی به خاطر ویژگیهای خاص خود در سراسر دنیا کاملاً شناخته شد و هنوز هم با دیدن آن یاد خاطرات خوش گذشته میافتیم. میخواهیم نگاهی دوباره به این خودرو داشته باشیم پس با ما همراه باشید.
با بحرانی که در بحث انرژی و سوخت رخ داد سیتروئن فرصت مناسبی پیدا کرد تا بتواند محصول کممصرف و ارزانقیمت خود را برای اولین بار راهی کشور بریتانیا کند. 2CV در طول ۳۰ سال به ندرت تغییر کرد اما علیرغم ظاهر غیرعادی خود که ارتفاع بیشتری نسبت به عرض خود داشت بازهم توانست فاصله بین محوری مناسبی را ارائه کند. در واقع فاصله بین محوری سیتروئن 2CV تقریباً مشابه فورد اسکورت امروزی است!
علیرغم پیشرانه کوچک ۲ سیلندر و شکلی عجیب، این خودروی ۶۰۱ کیلوگرمی حداکثر سرعت مشابهی با مینی ۸۵۰ داشت. آن زمان جادهها حالوروز خوشی نداشتند بنابراین آنچه اهمیت بیشتری پیدا میکرد شتاب گیری در سرعتهای پایین بود هرچند منحنی گشتاور این خودرو تقریباً تخت بود. گیربکس ۴ سرعته سیتروئن هم طراحی عجیبی داشت اما از نظر عملکرد نمره قبولی میگرفت. مصرف سوخت 2CV در زمان خود بسیار عالی بود. فرمان این خودرو نسبتاً سنگین بود و دقت کافی نداشت اما یکی از دلایل پایداری احساسبرانگیز در مقایسه با استانداردهای زمان خود محسوب میشد و در کل سیتروئن 2CV چسبندگی بالایی به زمین داشت. بازه حرکتی زیاد سیستم تعلیق نیز باعث میشد سواری خودرو نسبتاً نرم باشد و سرنشینان خیلی اذیت نشوند هرچند با اندکی افزایش سرعت در پیچها ریسک چپ شدن وجود داشت و راننده میبایست از این نظر احتیاط به خرج میداد.
میدان دید جلوی ضعیف، طراحی داشبورد قدیمی و ساده و صندلیهای سرراست جزو موارد ضعف بخش داخلی بودند اما فضای کابین و بار نسبت به زمان خود خوب بود. اگر بخواهیم نقاط قوت سیتروئن 2CV را نام ببریم باید به مواردی همچون قیمت پایین، مصرف سوخت خوب، سواری نرم و ترمزهای مطمئن اشاره کرد. سروصدای زیاد، میدان دید ضعیف و صندلیهای نه چندان راحت هم جزو نقاط ضعف این خودروی فرانسوی بودند. سیتروئن 2CV در آن زمان با قیمت حدود ۱۲۰۰ دلار عرضه شد و پیشرانه ۲ سیلندر ۶۰۲ سیسی آن ۲۸ اسب بخار قدرت و ۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. ژیان ما در عرض ۳۲.۷ ثانیه میتوانست سرعت خود را از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند و مسافت ۴۰۰ متر را در ۲۳.۶ ثانیه و با سرعت ۸۸ کیلومتر در ساعت طی کند. حداکثر سرعت ۱۱۱ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ۶.۱ لیتری در هر صد کیلومتر جزو دیگر ویژگیهای این خودرو بودهاند.
سیتروئن 2CV تا سال ۱۹۹۰ در خط تولید بود و چندین نسخه سفارشی از آن عرضه شد که یکی از محبوبترین آنها مدل دو رنگ چارلستون بود. امروز حدود ۳ هزار دستگاه از این خودرو در جادههای بریتانیا تردد میکنند و برای بازسازی میتوان نمونههای قدیمی آن را انتخاب کرد. هماکنون بهترین نسخههای این خودرو که وضعیت بدنه مناسب و کارکرد کمی دارند با قیمت فراتر از ۱۲ هزار دلار در بازار دستبهدست میشوند.
aMiRsHaYaN
۲۱ دی ۱۴۰۱دندش فقط خدا بود
تعلیقش هم چون ژامبونی بود خیلی خوب دست انداز رو رد می کرد و نهایت تلاش رو برای فلت نگهداشتن ماشین می کرد و این احتمالا فرانسوی ترین ماشین دنیاس 😅
نوید
۲۱ دی ۱۴۰۱ژیان ایران ولی انقدر نرم بود که فکر نکنم کسی بتونه چپش کنه
فنرهای نرم و بلند و حداکثر سرعت پایینش علت چپ نشو بودنشه
درکل ماشین کم آزاری بود خصوصا صداش که یه قیژ قیژ خاصی داشت
Amir mahdi @-1387
۲۱ دی ۱۴۰۱پدر سیتروئن زانتیا موشک زمینی و
C4 که کمک های هیدرولیک داره
و البته ژیان در جنگ جهانی هم استفاده میشده
RENAULT5
۲۱ دی ۱۴۰۱من جای اقای احمد زاده بودم تیبام رو میفروختم ژیان برمیداشتم
شاهین
۲۱ دی ۱۴۰۱خب شما جای من نیستی، در واقع نمیتونی جای من باشی :)
aMiRsHaYaN
۲۱ دی ۱۴۰۱آقا شاهین از تیبا راضی هستی؟
من یه تیپ ۲ مدل ۸۴ دارم میخوام بدونم بفروشم بذارم روش یه تیبا ۲ صفر بگیرم یا نه
شاهین
۲۱ دی ۱۴۰۱من قبلا اس دی وی ۸ مدل ۹۰ داشتم اذیتم کرد.
تیبا تا الان مشکلی نداشته برام راضیم. به جز مصرفیا تو دو سال و خورده ای فقط یه بار زغال دینام تموم کرده و یه بارم انبار اگزوز رو عوض کردم.
aMiRsHaYaN
۲۲ دی ۱۴۰۱ممنون از راهنماییتون
Humer
۲۲ دی ۱۴۰۱emotional damage
👍
reza-a
۲۱ دی ۱۴۰۱ژیان (2cv یا دایان) ماشین نوآوری بود و کلا سیتروئن به نوآوری علاقه داره
دیروز باید یه مسافت تقریبا طولانی رو تو جاده میروندم برف هم میومد و آلودگی های لاستیک ماشینهای دیگه هم به شیشه برخورد میکرد و خیلی سریع دید شیشه از بین میرفت و ماشین داخلی که من میروندم نه شیشه شورش کار میکرد (بخاطر یخزدگی) و نه بود و نبود برفباکنش فرقی داشت چون مثل یک مداد شیشه رو پاک میکرد و هر دودقیقه باید میزدم بغل شیشه رو تمیز کنم و ذکر خیر مدیران وقت خودروسازی کشور کنم! همزمان حواسم بود شیشه پاک کن ماشینهای دیگه چطوره که یه سیتروئن C5 از کنارم رد شد و شکل قرارگیری محور برف پاکناش که برعکس بود و تقریبا همهی شیشه رو در برمیگرفت به نظرم یکی از بهترین حالت ها بود اونموقع فکر کردم گاهی طرافدار بعضی برندها بودن هرکسی میتونه به دلایل جزئیاتی باشه معمولا بقیه متوجهش نمیشن.
amir
۲۱ دی ۱۴۰۱تعلیق بی نظیرش عالی بود و موتورش که خورجینی بود اونم با دوسیلندر!
amirboss
۲۱ دی ۱۴۰۱سیتروئن معروفه به خدای تعلیق و البته پیچیدگی مهندسی. ولی ژیان استثنا بود!سیستم تعلیقش یه جورایی دیافراگمی بود و بویی از پیچیدگی مهندسی نبرده بود. موتور دوسیلندرش با روغن موتور خودش خنک میشد و برای گرمادهی بخاری از اگزوز کمک گرفته بودن.هنوزم که هنوزم گیج دنده عوض کردناش هستم. سیستم ترمزش هم خیلی ساده و کاربردی بود.
مهدی
۲۲ دی ۱۴۰۱ژیان تنها ماشینی است که وقتی گاز میدی اسم خودشو فریاد میزنه!
ژیییاااان ژییااان .😄
Avan
۲۲ دی ۱۴۰۱یه بار شوخی شوخی سعی کردیم چند نفری یه طرف ژیان را بلند کنیم ولی هر چی بالا می بردیم فقط فنرش کش می اومد لامصب انگار پنیر پیتزا بود.
شجاع
۲۲ دی ۱۴۰۱سلام من مدل ۵۸ داشتم حدود ۶۰ هزار کیلومتر با اون رانندگی کردم وسیله خوبی بود در حد خودش حتی برای پخش کالای سبک هم خوب بود قیمت ارزان داشت دیر خراب می شد فرمانش هم خوب بود یک کاری برای فرمان می کردی نرم میشد انهم زیاد کردن فاصله اطاق از شاسی با یک ورق ۲ سانتی بصورت تسمه روی شاسی سوار می شد قسمت جلو باید پیچ اطاق را باز کرده جک زده اطاق بالا رفته و ورق را که جای پیچ شاسی هم سوراخ شده بود وسط قرار داده و پیچ را می بستی با این روش اطاق لالاتر امده و وزن روی فرمان کم شده و فرمان راحت تر می شد سوخت هم در صد کیلومتر ۵ لیتر بود و در جاده های تخت تا ۱۳۰ کیلومتر می رفت فقط سربالا باید مدارا می کردی ولی کم نمی آورد در ضمن در برف هم خوب راه می رفت چون دیفرانسیل جلو بود و چرخهایش بزرگ
مرتضی
۲۳ دی ۱۴۰۱من ۱۱ سال ژایان سوار بودم. یه مدل ۵۷ که سال ۸۷ اسقاطش کردم.
راس میگن ژیان هم خودتا میبره هم آبروتا.
رانندگی ژیان در حد خلبانی هست.
باید مدام گوشت به صدا های موتور جلوبندی و …. باشه.
باید بتونی بدون کلاچ دنده عوض کنی . بدون ترمز وایسی بدون و ….
چون هر چند ماه یک بار دوشاخ کلاچ میشکستی..
یه بار فرمون برید.
یک بار ترمز برید.
البته اینا تقصیر سیتروین نبود. به دلیل لوازم یدکی بسیار بیکیفیت داخلی بود. .
خلاصه بگم . شدم یه مکانیک حرفه ای . و جایی از ماشین نبود که تعمیر نکرده باشم.
اصفهان اون سالا مهد ژیان بود . موتورشا اونجا بردم تراشکاری. میل لنگ عحیب و چند تکه . شاتون های یک تکه و بدون پیچ . بخاری عجیب قریب . کولر عجیب تر . تعلیق خیلی عجیب تر . از مشخصات اون بود. ولی خوب به جاش باهاش خیلی جاهای خوبم رفتم.
اگه نوش باشه و لوازم اصلی هم باشه .
ماشین خوبیه
Nariman
۲۳ دی ۱۴۰۱واقعا ژیان ژیان بود ولی باجناق اسم این ماشینم خراب کرد ..ک گفتن ژیان ماشین نمیشه باجناقم فامیل ولی ژیان ماشین شد باجناق…..ن
Mercede kaviani
۳۰ دی ۱۴۰۱با سلام به ذوست عزیز شاهین احمدزاده
وبا تشکر از مطلب عالی شما ژیان نام اصلی دایان در اواسط دهه 60 میلادی با زوایی تیز تولید ئ در سال 1984 تولید ان متوقف شد
۲CV از سال 1946 تا سال 1990 تولیدشد
با تشکر واجترام مرسده دایانا کاویانی