آموزش تصویری تعویض لنت ترمز عقب سیتروئن زانتیا
ابزار مورد نیاز:
آچار به کس شمارههای ۱۹ و ۸
پیچگوشتی دو سوی بلند
آچار یک سر رینگ شماره ۸
دستکش
ماسک فیلتر دار
در قدم اول ابتدا باید خودرو را روی جک برده و چرخها را باز کنیم برای این کار به آچار به کس ۱۹ نیاز داریم. (تصویر ذیل)
در قسمت مرکزی کلیپر ترمز یک عدد پیچ ۸ میلیمتری مشاهده میشود این پیچ در قسمت پشتی به یک مهره ۸ میلیمتری نیز متصل است. برای باز کردن این پیچ باید مهره پشتی را با آچار مهار کنیم چراکه در غیر این صورت مهره با پیچ خواهد چرخید و پیچ باز نخواهد شد. (تصویر ۲)
با کمی شل کردن پیچ، صفحه فلزی که روی قسمت دسترسی به لنتها را پوشانده از جای خود بهآسانی جدا میشود. (تصویر ۳) پس از باز کردن پیچ آن را به آرامی بیرون میکشیم. (تصویر ۴) با در آوردن پیچ، مشاهده خواهید کرد که در پشت پیچ یک فنر وجود دارد. فنر را نیز به آرامی از جای خود خارج میکنیم. (تصویر ۵) اگر به شکل این فنر دقت کنید متوجه خواهید شد که روی آن دو فرورفتگی وجود دارد که پیچ ۸ میلیمتری دقیقاً در محل آنها قرار میگیرد. (تصویر ۶) برای اینکه لنتها را از جای خود در بیاورید باید آنها را از حالت تحت فشار خارج کنید. برای این کار میتوانید پیچگوشتی دو سو را بین آنها قرار داده و با ایجاد حالت اهرمی سعی کنید که لنتها را از هم دور کنید. (تصویر ۷) پس از این کار لنتها بهراحتی از جای خود خارج میشوند. (تصویر ۸) میزان لنت کهنه را با لنت نو مقایسه کنید.(تصویر ۹) قسمت داخلی کالیپر را با استفاده از کمپرسور باد تمیز کنید. برای این کار حتماً از ماسک و گوشی محافظ استفاده کنید. چراکه گرد لنت زیادی به هوا خواهد برخاست و این ذرات بهشدت برای سلامتی انسان مضر هستند. همچنین دیسکها ترمز را نیز از لحاظ ضخامت و وجود خط و خش بازدید کنید. در صورتی که دیسک ترمز لبهدار شده باشد باید دیسک را تعویض کرد.برای جا زدن لنت جدید باید پیستونهای ترمز را به داخل فشار دهید. این کار را نیز میتوانید با استفاده از پیچگوشتی انجام دهید. ابتدا پیستون یک سمت را کاملاً به داخل فشار دهید (تصویر ۱۰) سپس لنت نو را در جای خود قرار دهید. (تصویر ۱۱) دقت کنید که داخل بستهبندی لنتها تعدادی صفحه فلزی کوچک قرار دارد (تصویر ۱۲) که در پشت لنتها قرار میگیرند. جهت این صفحات باید طوری باشد که قسمت بزرگ آنها رو به پایین باشد. (تصویر ۱۳) سپس با فشردن پیستون سمت دیگر لنت بعدی را جا بزنید (تصویر ۱۴) حال نوبت قرار دادن فنر لنتهاست. این فنر را حتماً همانگونه که در جای خود بود قرار دهید. یعنی قسمت فرو رفته آن طوری باشد که پیچ روی آن قرار گیرد. پیش از بستن پیچ مقدار کمی روغن گریس نسوز به بدنه پیچ بمالید. سپس پیچ را ببندید. (تصویر ۱۵) پیش از محکم کردن پیچ صفحه فلزی روی کالیپر را نیز در جای خود قرار دهید. (تصویر ۱۶) تبریک! شما لنت خودروی خود را تعویض کردید.
توجه کنید در صورتی که به ابزار کافی دسترسی ندارید و یا از صحت انجام کار توسط خود مطمئن نیستید حتماً این عمل را به سرویسکار خودرو بسپارید.
shahab
۲۴ آذر ۱۳۹۴باتشکر از آقای ریاحی و پدال
نوید جهرمی
۲۴ آذر ۱۳۹۴خیلی ممنون. توضیح واضح ب همراه باعکس.
ی مدت شاگرد مکانیکی هم بودم. سخت ترین و مزخرف ترین ماشینایی ک برای تعمیر هس ماشین فرانسویه. خیلی اعصاب خوردکنه. نه من که هر چی مکانیک تاحالا پرسیدم همین نظر رو دارن.
نرمال ترین ماشین ها رو هم برای تعمیر اول ژاپنی و بعد امریکایی میدونن.
سامان اذری
۲۵ آذر ۱۳۹۴نوید داش از اینکه ماشینهای فرانسوی اشعاله هیچ شکی درش نیس
ولی این زانتیا خیلی اشغاله
پر استهلاک پر مصرف ایمنی در حد پراید
هرکی داره خدا به دادش برسه
علیرضا
۲۵ آذر ۱۳۹۴خواب دیدی خیر باشه من که 10 سال داشتمش فوق العاده بود
محمد
۲۵ آذر ۱۳۹۴زانتیا عالی بود واقعاً عالی بود سری اولش رو ۳ سال داشتم هنوزم بتونم دوباره سیتروئن می خرم
ali ayat
۲۴ آذر ۱۳۹۴خیلی خوب و کافی بود خب یه نکته برای تعویض لنت جلوی absدار زانتیا و خیلی از ماشین هایی که از این سیستم دارند خب برای تعویض لنت جلو باید پیستون پشت لنت که دارای چهار شیار نود درجه نسبت به هم هست را توسط یه میله بچرخانیم تا پمپ به این روش جمع شود تا بتوانیم لنت نو را جایگزین کنیم خب اگربه یکی از این شیار ها نگاهی دقیق کنیم تفاوت آن را احساس میکنیم به طوری که آن شیار دارای مقطع مکعب مستطیل است و باقی مقطع مخروطی دارند و اگر یه محور مختصات فرضی را در ذهنتان رسم کنید این شیار باید نقطه منفی ایکس قرار گیرد و سپس لنت نو جایگزین شود (این نکته را 60 درصد از تعمیرکاران خودرو نمیدانند)
مسعود
۲۴ آذر ۱۳۹۴آموزش تو هر بخشی خوبه ولی به شرطی که در امور خطرناک مثل ایمنی توسط افراد ناشی به کار گرفته نشه به غیر از خطرش هزینه هم داره که به سر خود من اومده مکانیک ناشی تازه خودم نه باعث کور شدن یکی از لوله های ترمز وسوختن سنسور ABS شد که اگه لوله ترمز به جای کورشدن سوراخ میشد که خطر هم داشت .
در مجموع توصیه من حقیر و بپذیرید و کار و به کاردان بسپارید.
mds
۲۴ آذر ۱۳۹۴یبار با زانتیا رفیقم با یه جنسیس سدان 2014 میخواستیم کلکل کنیم یه لقممون کرد
نوید جهرمی
۲۴ آذر ۱۳۹۴باید با سوناتا کلکل میکردی . اونوقت ی لقمه اش میکردین.
گذشته از این کیفیت رانندگی زانتیا توی جاده های پرپیچ و خم معلوم میشه. خودم پیچایی که با سمند نمیتونم بیشتر از 90 تا برم توش رو با زانیا با 120 تا میرم با خیال راحت.
mds
۲۴ آذر ۱۳۹۴زانتیاهای کارکرده قدیمی کیفیت سواری عالی دارن ولی این جدیدا آشغالن موتورشون چینیه همینطور کیفیت ساخت کابینشون مثل قبلیا نیست، به هر حال چه کارکرده چه صفر زانتیا استانداردای امروزی نداره، مثلا خودم به چش دیدم نقصی که تو ایربگ این ماشین هست در صورت تصادف شدید باعث مرگ راننده میشه
نوید جهرمی
۲۴ آذر ۱۳۹۴جدیداشون رو سوارنشدم نمیدونم.
کیفیت رانندگیش خوبه. بهتر میشد اگر موتور قدرتمندی روش بود.
اما از نظر ایمنی آشغالی بیش نیست و بهش میگم تابوت متحرک.اگر با 120 تصادف کردی و زنده موندی بدون معجزه شده.
ارش
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵معلومه جنسیس میزنه چون 3800 سی سی ه .ولی زانتیا خیلی از گنده ها رو زده .از جمله مگان .elx .و حتی ماکسیما اتومات وزده ولی از ماکسیما دنده میخوره .
احمد باقری
۲۴ آذر ۱۳۹۴خیلی خوب بود.
hossei
۲۴ آذر ۱۳۹۴عالییییی…..
بازم اموزش بزارین.ولی این دفعه برای پژو و پراید رو بزارین .فکر کنم بیشتر به درد بخوره.
pouya
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام وقتی که پا رو رو پدال ترمز می زارم و ورمی دارم تو سرعت خیلی کم یه صدای تیک تیک از چرخ میاد . ممکنه از فنر پشت لنت ها باشه؟جمع و باز بودن فنر در ایجاد صدا تاثیر داره؟
عادل
۸ خرداد ۱۳۹۵ممکنه یکی از گوی های جلویی که روی سر جک هاست خراب شده یا هوا گرفته یا ممکنه گوی وسطی رگلاتور فشار خراب شده مال من گوی وسطی خراب بود هی تق تق تق تق …
مثل صدای دسته راهنما صدا می داد.
بله زانتیا یک ستاره ایمنی رو از دست داد تو اروپا چون ماشین مطرحی بود در زمان های مختلف تستهای تصادف روش انجام دادن حالا بنظرتون چندتا از ماشین های ایرانی در این تستها همون امتیاز زانتیا رو کسب می کنند؟
هیچ کدام!
فرهاد
۱۵ تیر ۱۳۹۵حالم از هر چی سیتروئن بهم میخوره ! واقعا پر استهلاکه ! پردردسرترین خودروی ایران ! تا خرابه که تو تعمیرگاهی و تا سالمه هم پلیس تو جاده هر صد متر یه بار میزنتت کنار ببینه بار قاچاق نداری !
ابراهیم
۱۹ مرداد ۱۳۹۵سلام
سیتروئن سلطان جاده هاست
این با مطالعه میگم،خواهشا اونا که سیتروئن سوار نشدن نظر بیخود ندن،همه میدونن که چهارمین کارخونه بزرگ دنیا به چه کیفیتی محصولش رو بیرون میده،اما ماشینی که تو ایران وارد میشه سفارشی شرکتهای ایرانی هست،نه اون ماشین اروپایی تاپ،پس لطفا ی طرفه قضاوت نکنید ،شخصا هم زانتیا داشتم،الانم که سی فایو نیو دارم،عالیه
سواریش با صدتا ماشین امریکایی و آسیایی نمیدم
واقعا تو جاده محشر،مناسب برا خانواده ها چون جاداره،کم مصرف برا اونا که اقتصادی فکر میکنند
و جذاب برا اونا که میخوان خاص باشندولی تیز نیست و این خصلت ماشینهای سدان،شتاب اولیه نداره و اونایی که جنون سرعت دارن و عاشق حرکات نمایشی هستند باید ی ماشین کوپ سوار بشن مثل
موستانگ،دوج،جی تی۸۶،کروت،جنسیس و……
آریو
۵ اسفند ۱۳۹۵آقا مهرداد نگران تمام شدن صفحات مجازی نباش در دنیای مجازی میشه بی نهایت صفحه ایجاد کرد تعداد زانتیاهای ایران هم 100هزار دستگاه هست .اگر با این فلسفه پیش بریم فقط باید در باره پراید مطلب بنویسیم چون هنوزم تولید میشه و ضمنا تا ابد هم تولید خواهد شد و الان دحال حاضر 7میلیون دستگاه پراید در ایران هست.
سعید
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰سلام
آقا خیلی ممنون ، من تعویض کذدم با راهنمایی شما و خیلی راحت بود
مهرداد
۱۷ فروردین ۱۴۰۳ممنون از راهنماییتون.
من با همین توضیحی که دادین لنت عقب زانتیا رو به راحتی تعویض کردم.
خدا خیرتون بده