ما پیش از تجربه رانندگی با شاسی بلندهای لوکس دی اس فرانسه را داشتهایم اما مدلهای دی اس ۳ و دی اس ۷ کراس بک قضاوتهای مختلفی را برانگیختهاند. البته نسخههای الکتریکی شده آنها وارد بازار شده و نسبت به مدلهای بنزینی و دیزلی منطقیتر جلوه میکنند.
ما در اینجا پشت فرمان نسخه هیبریدی دی اس ۷ نشستهایم که با پسوند E-Tense شناخته میشود. البته درحالیکه مدل دی اس ۳ کراس بک E-Tense مدلی کاملاً الکتریکی است، برادر بزرگتر از قوای محرکه پلاگین هیبریدی سود میبرد. این قدبلند فرانسوی از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی با قدرت ۱۹۷ اسب بخاری و واحد الکتریکی ۱۰۸ اسبی سود میبرد. قدرت ترکیبی این مجموعه برابر با ۲۹۶ اسب بخار بوده و با سیستم چهار چرخ محرک همکاری میکند.
از میان قوای محرکه قابل انتخاب برای این خودرو، مجموعه پلاگین هیبریدی بهترین هماهنگی را با دی اس ۷ کراس بک داشته است. این مجموعه بهطور سورپرایز کنندهای مشتاق به استفاده از پیشرانه الکتریکی بوده و این در حالی است که خودرو وزن ۱۹۰۰ کیلومتری داشته و شعاع حرکتی تمام الکتریکی آن به ۶۴ کیلومتر میرسد.
حتی زمانی که پیشرانه بنزینی این خودرو وارد مدار میشود گشتاور ۳۳۷ نیوتون متری پیشرانه الکتریکی به مدد پیشرانه آمده و عملکرد نرمی را موجب میشوند. شایان ذکر است گشتاور پیشرانه الکتریکی ۳۷ نیوتون متر بیشتر از پیشرانه بنزینی بوده و بهطور آنی در دسترس است.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دی اس ۷ کراس بک E-Tense در ۵.۹ ثانیه ثبت میشود که به اندازهی هاچبک های داغ سریع است. این عملکرد نشان دهندهی توانایی واحد الکتریکی در بهبود پرفورمنس خودرو و همچنین مصرف سوخت است؛ و اگرچه گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک دی اس سریعترین تعویضها را ندارد اما دندهها را به نرمی تعویض میکند.
دی اس مدعی است مصرف سوخت این خودرو زیر ۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است اما همانند تمامی خودروهای پلاگین هیبریدی، میزان شارژ خودرو تأثیر مستقیمی روی مصرف سوخت آن خواهد داشت.
با وجود شارژ خانگی ۷.۲ کیلوواتی، باتری لیتیوم-یونی ۱۳.۲ کیلووات ساعتی این خودرو در یک ساعت و ۴۵ دقیقه شارژ میشود که با توجه به شعاع حرکتی در دسترس کاملاً سریع است.
وزن باتری نصب شده در ارتفاع کم شاسی هم به بهبود سواری خودرو نسبت به نمونههای عادی دی اس ۷ کراس بک کمک میکند.
این مدل بهصورت استاندارد از سیستم اکتیو اسکن سود میبرد که از دوربین برای پایش مسیر پیش رو و تنظیم سیستم تعلیق استفاده میکند. این تکنولوژی بینقص نیست اما خب عملکرد بهتری را ایجاد میکند؛ و اگرچه دی اس ۷ کراس بک پایدارترین سواری را در سطوح گوناگون ندارد اما عملکرد سیستم تعلیق در جادهها خوب بوده و کابین هم باعث ایزوله نسبی سرنشینان از بیرون میشود.
فضای کابین و بار شاسیبلند لوکس فرانسویها نیز بسیار خوب بوده و فضای بار ۵۵۵ لیتری پاسخگوی تمامی نیازهاست. همچنین داخل کابین نیز فضای خوبی وجود دارد.
البته یکی از فاکتورهایی که بهطور قابلتوجهی جذابیتهای دی اس ۷ کراس بک E-Tense را تحت تأثیر قرار میدهد قیمت ۵۶۰۷۵ پوندی مدل فول اولترا پرستیژ میباشد. در مقام مقایسه باید گفت آئودی Q5 50 TFSI e که قدرت مشابهی داشته بهای بین ۴۹۷۳۵ و ۶۴۵۸۵ پوندی دارد.
اگر خریدار ناوگانی و سازمانی باشید آلایندگی دیاکسید کربن ۳۵ گرمی در هر کیلومتر به کاهش هزینهها کمک خواهد کرد اما هضم قیمت این خودرو واقعاً سخت است.
اگرچه جنس متریال بکار رفته در کابین خوب است اما به نظر نمیرسد کیفیت کلی کابین در حد و اندازه قیمت خودرو باشد.
مدل E-Tense از نظر سیستم اطلاعات سرگرمی و راحتی استفاده تفاوتی با مدلهای استاندارد ندارد. صفحهنمایش ۱۲ اینچی مرکزی و پشت آمپرهای ۱۲.۳ اینچی خوب بوده اما استفاده از منوها کمی زمانبر است.
اما از نظر تجهیزات در این تریم کاملاً راضی خواهید شد. از جمله تجهیزات استاندارد دی اس ۷ کراس بک E-Tense میتوان به دو صفحهنمایش، اپل کارپلی و اندروید اتو، ناوبری، سیستم تهویه مطبوع، چراغهای جلوی LED، صندلیهای گرم و سرد شونده و ماساژوردار، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، حسگرهای پارک، دوربین دندهعقب و… اشاره کرد.
البته حتی با وجود تمامی این تجهیزات و بهبودهای مهندسی رخ داده، این تریم از دی اس ۷ کراس بک هنوز هم گران به نظر میرسد.
این اولین محصول پلاگین هیبریدی دی است اما جدای از بحث قیمت میتواند بهترین نسخه در خانواده دی اس ۷ کراس بک باشد. این خودرو نرم بوده و سیستم تعلیق آن نیز بهتر از نسخه استاندارد عمل میکند. E-Tense خودرویی جادار نیز بوده اما کابین و تکنولوژی آن هنوز هم پشت سر رقبا قرار میگیرد و قیمت تقریباً ۶۰ هزار پوندی آن نیز بسیار زیاد به نظر میرسد.
مشخصات دی اس ۷ کراس بک E-Tense 4×۴ Ultra Prestige
- قیمت: 56075 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی به همراه واحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 296 اسب بخار/۵۲۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 240 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: زیر ۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
ツSAMURAIツ
۱۰ دی ۱۳۹۹طراحیش داخلی و خارجیش محشره ??
قدرت موتورش هم برای این کلاسِ خودرو ها عالیه
ツSAMURAIツ
۱۰ دی ۱۳۹۹دی اس تو ایران بد شانسی آورد اگه واردات بسته نمیشد فروش خیلی خوبی می داشت
NAVID۰۰۹۸
۱۰ دی ۱۳۹۹ولی من فکر میکنم اگر واردات آزاد هم بود ، باز هم استقبالی اَزَش نمیشد ، چون یه موتور برداشتن مثل چینیها رو هر کلاسی که توانستند انداختند !!!
۱/۶ باتوربو ، بیتوربو ?♂️
Hadi
۱۰ دی ۱۳۹۹از نظر مصرف واقعاً انتخاب بهتریه نسبت به مدل بنزینی
ولی قیمت بالایی داره…
با این قیمت گزینه های بهتری تو بازار هستش…
تو ماشین های پژو-سیتروئن فقط 508 pse واقعاً محشره این ماشین ?
ارشیاsvj
۱۰ دی ۱۳۹۹اقا من چند وقت پیش یه کامیون دیدم پشتش فک میکنین چه ماشینی بود؟؟
یه عالمه سورنتو ۲۰۲۱!!!
چجوری وارد کرده به نظرتون؟
ツSAMURAIツ
۱۰ دی ۱۳۹۹احتمالا داشته میرفته عراق
مزدا
۱۰ دی ۱۳۹۹سدان دی اس رو دوست دارم
Efk
۱۰ دی ۱۳۹۹این ماشین رو از نزدیک و زوایای مختلف دیدم فوق العاده بد استایل و به هیچ وجه به قیمتش نمیارزه
از نظر ظاهری انگار تو رنج توسان و اسپرتیج بود
SRT
۱۱ دی ۱۳۹۹پدال اگه اشتباه نکنم ی درگ بین اگرا ار و اس وی جی برگذار شده،فک کنم EP9هایپرکار چینیام توش باشه.مطلبشو بزار ببینیم چیه.
ali
۱۰ دی ۱۳۹۹با این پول میشه یه لکسوس rx مدل سال گرفت. هیچوقت حاظر نیستم فرانسوی بخرم.
Ãbţìň
۱۰ دی ۱۳۹۹منم کلا از فرانسوی جماعت حالم بد میشه، اون بلاهایی که پژو و سیتروئن سر صنعت خودروسازی ایران آورد رو هیچ وقت نمیتونم ببخشم،بجای همکاری با ژاپن یا کره همش آشغالای از رده خارج شده پژو رو وارد کردن، مشکل اونا هم نیست خود خودروسازامون هم پر از ایرادن،اما بهتر بود اصلا با اونا توافق نکنن.
این ماشین هم سوگلی فرانسه+چینه که میشد از روی موتورش هم فهمید.
Ho3in
۱۰ دی ۱۳۹۹لعنتی خیلی خیلی دوست داشتنیه
هم قیافه و هم طراحی داخلیش حرف نداره
اما مشکلش اینه که موتورش ضعیفه و کیفیتش (اونم یکم)
net
۱۰ دی ۱۳۹۹ds7 در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران سال ۹۶ موجود بود.تنها تولید کننده ماشین فرانسوی که یه کم داره لوکس کار میکنه ds هست
Peyman
۱۰ دی ۱۳۹۹من باهاش رانندگی نکردم ولی سوارش شدم تو نمایشگاه
فوق العاده بود
کیفیت چرمش حرف نداشت
تا حالا بهتر از اونو سوار نشدم
فرشاد
۱۰ دی ۱۳۹۹اون اوایل ک معرفی شده بود بنظرم زیباترین خودروی جهان بود ولی از دید من پس از مدتی طراحی بیرونیش معمولی و طراحی داخلیشم یه لول پایین تر از ائودی هست
توی یوتیوب هم دیدم که بین این و کیو 7 که جدال راه انداختن ک ائودی قورتش داد
با این فشار روی موتور بعید بنظر میرسه کم استهلاک باشه
نسبت ب رقیباش گزینه زیاد جالبی نیست
challenger
۱۰ دی ۱۳۹۹طراحی مردانه و مدرنی داره
فرهنگ
۱۰ دی ۱۳۹۹اگر از نزدیک ببینیدش عاشق میشید
مخصوصا وقتی که تو شب
توی اینه ببینیش
کافر مقدس
۱۰ دی ۱۳۹۹اصلا با این گلگیر و سپر یک تیکه مشکی رنگ که اللخصوص مزدا هم استفاده میکنه حال نمیکنم
یوسف
۱۰ دی ۱۳۹۹تلاش گروه پژو-سیتروئن برای ساخت یک خودروی لوکس شایسته تحسینه. این خودرو به خودی خود ماشین خوبیه ولی رقبا بسیار شایسته تر و توانمندتر هستند.
نمیخوام بدبین باشم ولی بعید میدونم برند دی اس عمر طولانی داشته باشه به ویژه پس از ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر ، سرمایه گزاری روی برندهایی مثل آلفا و مازراتی منطقی تر به نظر میاد.
دی اس سال 2009 به عنوان زیر برند پریمیوم سیتروئن به وجود آمد ولی از سال 2014 یک برند مستقل شد. اگر معیار رو همین سال 2014 بگیریم فروش دی اس در سال 2018 نسبت به 2014 بیش از پنجاه درصد کاهش پیدا کرده.
من دی اس رو به خاطر طراحی های آوانگارد و خاصش دوست دارم که ریشه در ژن های سیتروئنی این برند داره ولی برای بقا باید خیلی خیلی تلاش کنه و بهتر باشه.
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۱۰ دی ۱۳۹۹همونطور که قدیم گفتم دی اس تنها خودرو ساز فرانسوی هست که خوب ماشین میسازه
شاید قیمت این 56 هزار پوند باشه که میشه حدود 62 هزار دلار . ولی ولی ارزش داره.
داخلش هم اسپرته . در کل خوبه. ارزش خرید داره.
(Saeed(peugeot
۱۰ دی ۱۳۹۹فوق العاده هستش …… اتفاقا دی اس حسابی داره کار میکنه ….
الان دی اس ۹ رو رونمایی کرده
دی اس ۴ کراس بک جدید هم داره آخرین تست هاشو میگذرونه….چند وقت دیگه رونمایی میشه
مهرداد كمال
۱۰ دی ۱۳۹۹مشکل قیمت داره با این قیمت بعید میدونم دوام بیاره
آریا منش
۱۱ دی ۱۳۹۹نمی دانم چرا به من حس لوکس بودن نمیده ، برخلاف لکسوس که طراحانش علاوه بر اینکه نام درخوری ساختن واسه برند لوکس تویوتا ، از زبان طراحی خاص و مخصوص خودش بهره میبره و دارای شخصیت مستقل، اما متاسفانه پژو خیلی بد عمل میکنه در این خودرو
Amirreza
۲۷ دی ۱۳۹۹آقا خدایی این چیه ؟ ظاهرش خیلی بی اصالته شبیه چینیاس بیشتر تا پژو ، داخلش حس لوکس بودن میده ولی مدلای غیر هیبریدش ۹.۵ قانیسس شتابشون ، که خیلی افتضاحه برای این رنجی که قراره با لکسوسnx و بی ام و x4 و بنز glc رقابت کنه و اینم بگم که یه ناپختگی توی ظاهرش احساس میشه و تازه وقتی داشتم داخل یه سایت دیگه مشخصات دی اس ۷ رو میدیدم باورم نمیشد که این ماشین دیفرانسیل جلو باشه ، دیگه توسانم چهارچرخه بعضی از نسخه هاش واقعا جای تاسف داره که اینارو حتی با هیوندا مقایسه کرد ، چون حداقل هیوندا اصراری به لوکس بودن نداره و با قیمت گذاری منطققی فروش خوبی رو تجربه کرده یا تویوتا و هوندا ولی واقعا این ماشین فوقش بتونه بین توسان و سانتافه باشه