سام کاویانی: برند «DS» از زیرشاخههای شرکت سیتروئن فرانسه به شمار میآید که هماینک به تولید خودروهای لوکس اشتغال دارد. از ساختههای این برند تاکنون دو مدل DS5 و DS6 به بازار ایران راه یافتهاند اما اخیراً سدان DS 5LS نیز به این دو ملحق شده است.
سدان DS 5LS که در این متن بدان میپردازیم، برای نخستین بار، در ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی در بازار چین رونمایی شد. این خودرو با سه پیشرانه متفاوت در این بازار فروخته میشود: ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی،۱.۶ لیتری توربو (THP160) و ۲ لیتری توربو (THP200). این سه پیشرانه به ترتیب از توانی معادل ۱۴۰، ۱۶۵ و ۲۰۰ اسب بخار برخوردارند. در کشور ما نیز فعلاً تنها نسخه THP160 آن به خریداران عرضه میشود.
سایت «AUTOCAR» بریتانیا نسخه THP160 این خودرو را در همان اوان ورود مورد بررسی خود قرار داد که در اینجا برگردان متنش را تقدیمتان میکنم.
ظاهراً این خودرو نسخهای سدان از سیتروئن DS5 است و همچون برادر هاچبک خود، توسط شرکت CAPSA (دانگ فنگ – PSA) و در کارخانهای واقع در شهر شن زن چین ساخته میشود. هدف از عرضه آن ارائه خودرویی با ماهیت لوکستر در راستای مقابله با همتایان ژرمنیاش بوده است.
خطوط شیک و مدرنی را در بدنه خود جای داده است که با حجم فراوانی از کروم برجسته میشوند، خطوطی که شامل باریکه نواری بر روی سقف نیز میگردد؛ اما کماکان این خودرو به میزان زیادی بهظاهر سنتی خود وفادار مانده است. هرچند که به طرز شگفتی تنها لوگو DS بر روی بدنه LS قابل مشاهده است و نه نشان سیتروئن.
تغییرات داخل کابین شامل مواردی چون یک سامانه اطلاعات – سرگرمی است که بهواسطه یک صفحه نمایش لمسی ارتقاء یافته است. کنسول مرکزی آن فاقد جذابیت خودروی اصلی بوده و باآنکه فرمان و داشبورد آن مستقیماً از مدل استاندارد DS5 اخذ شدهاند ولی سامانه هدآپ دیسپلی اینگونه نیست.
توضیح: در این متن هر جا که صحبت از خودروی اصلی است منظور همان مدل DS5 است؛ خودرویی هاچبک که چندی پیش به بازار کشورمان راه یافت.
معمولاً بدنه خودروهای پریمیوم در چین ” کشیده” میشود. در این کشور، نسخههایی از آئودی A4 و بامو سری ۳ وجود دارند که فاصله بین دو محور آنها کشیدهتر از حد استاندارد خود است و حتی خودروی کوچکی همچون اشکودا یتی نیز با طول بلندتری عرضه میشود. با این حال، سیتروئن دراینباره تدبیری از خود به خرج نداده است. یکی از اصلیترین انتقاداتی که به نسخه اصلی (هاچبک DS5) وارد میشد مربوط به کمبود فضا در ناحیه عقب آن بود. باآنکه DS 5LS از آن خودرو بلندتر است اما درواقع، اندازه فاصله بین دو محور آن به میزان ۱۲ میلیمتر کوتاهتر است. فضای زانو هم در بخش عقب، بهزحمت کافی و مناسب بوده و علیرغم حذف سقف پانورامای DS5، همان حجم از فضا در این بخش وجود دارد.
پیشرانههای دیزلی در چین با اقبال خوبی مواجه نیستند و پیشرانههای هیبریدی هم برای کسب فروشی بیشتر، تقلا میکنند. از همین رو پیشرانههای این خودرو از نوع بنزینی بوده و در دو نسخه ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۶ لیتری توربو (توسعه یافته توسط بامو و PSA) عرضه میشوند. با رانندگی که با این خودرو در پیرامون شهر شانگهای انجام دادیم، توان ۱۶۱ اسب بخاری نسخه توربو، بیشازاندازه کافی به نظر میرسید و در زمان نیاز هم شتابی فوری را برای راننده مهیا میساخت.
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو از حالت اسپرت (MODE SPORT) بهره میبرد و امکانی دیگر مثل حالت دستی (MANUAL MODE) نیز در آن قابل گزینش است؛ اما شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان وجود ندارند. فرمان این خودرو حسی از سبکی را القاء میکند اما بازخورد آن مثبت است. گو اینکه، فنربندی آن برای حرکت در جادههای چین نرم و تعدیل شده و به نحو خوبی نیز سطوح سخت جادهای در خود جذب و مستهلک میکند. همچنین، حرکت در سر پیچها نیز بهبود یافته و به نظر، نسخه کشیده DS5 خودروی تکاملیافتهتری نسبت به نسخه اصلی خود میباشد.
گرچه تکنولوژی ارتقاء یافته در کابین DS5 بهخوبی کار میکند اما موردی را که در هنگام آزمونمان با آن مواجه شدیم مربوط به سامانه ناوبری آن بود که از کار بازماند و برای راهاندازی مجددش نیاز به استارت چندباره خودرو بود.
درنهایت میتوان گفت که سدان LS خصلت و ژن خود را از هاچبک DS5 اخذ نموده است. باآنکه خودروی بدی نیست ولی واقعاً نمیتوان آن را یک DS5 خطاب نمود. بدین معنا که این خودرو حقیقتاً یک نسخه سدان از نمونه هاچبک DS5 نیست بلکه یک خودروی کاملاً متفاوت است.
درواقع، این خودرو در چین در جایگاهی پایینتری نسبت به نسخه هاچبک میایستد و به نحو درخوری نیز قادر به جذب مشتریان هدف خواهد بود. بیشک این رویهای برای عمده خودروسازان خواهد بود که محصولات جهانی خود را برای جذب مصرفکنندگان چینی بسازند.
مشخصات فنی DS 5LS (نسخه THP 160)
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۶۵ اسب بخار
گشتاور: ۲۴۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۸.۸ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
مصرف ترکیبی سوخت: ۷.۷ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک (SPORTS/SNOW MODE)
خروجی گاز CO2: 183 g/km
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۷۰۲/۱۸۴۰/۱۵۱۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۱۵ میلیمتر
وزن خالص: ۱۴۷۵ کیلوگرم
گنجایش محل بار: ۴۶۶ لیتر
حجم باک بنزین: ۶۰ لیتر ۲۵۵/۵
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۵۵/۵۰ R 17
ایمنی
6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کنترل پایداری (ESP)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کمکی شروع حرکت در سربالاییها (HAC)
سیستم پایش و هشدار نقاط کور (BLIS)
سیستم کنترل فشار باد لاستیکهای خودرو (TPMS)
ترمزدستی الکترونیک اتوماتیک (EPB)
سنسورهای پارک جلو و عقب
چرخ زاپاس کمحجم
سامانه هشدار پیرامونی
و…
تجهیزات رفاهی (سفارش ایران)
سانروف برقی
شیشههای عقب دودی
دوربین دید عقب
سیستم ورود و استارت بدون سوئیچ (KEYLESS START)
کروز کنترل مجهز به محدودکننده سرعت
صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و قابلیت تنظیم الکتریکی
روکش صندلی از چرم اعلای ناپا با طرح بند ساعت
داشبورد، پنل دربها و تکیهگاه دست با روکش چرمی
سیستم تهویه هوای دوگانه اتوماتیک مجهز به مجراهای عقب
سیستم کنترل کیفیت هوا
فرمان هیدرولیک با قدرت متغیر
ساپورت ناحیه کمر صندلیها با تنظیم برقی و امکان ماساژ در صندلیهای جلو
آینههای جانبی تاشوی برقی مجهز به گرمکن و چراغ راهنمای LED
دکوراسیون داخلی با روکش چوبی
فرش کفپوش جلو
قاب کرومی محافظ پادری جلو
غربیلک فرمان چرمی با دکمههای کنترل
بازکن دریچه باک الکترونیک
فرمان چندکاره
صفحه نمایش لمسی رنگی به سایز ۷ اینچ با قابلیتهای پخش رادیو، سی دی، بلوتوث و هندزفری + DVD،MP3،AUX و USB
چراغهای جلو از نوع زنون دوکاره با امکان جهتیابی
چراغهای روشنایی در روز LED
چراغهای اتوماتیک جلو مجهز به سامانه نور بدرقه راننده در نقاط تاریک
مه شکنهای جلو با گردش اتوماتیک
آینه وسط الکتروکرومیک با تنظیم درخشندگی خودکار
لولههای اگزوز دوگانه طرح کروم
رینگ آلیاژی طرح الماس ۱۷ اینچی
و…
در ایران: ۱۹۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان (مدل ۲۰۱۷ – نسخه THP160)
در چین: ۱۸۴,۹۰۰ الی ۱۹۹,۹۰۰ یوآن (نسخه THP 160)
منابع:
AUTOCAR.CO.UK
CHINAAUTOWEB
و…
فرشاد سجادیان
۲۹ دی ۱۳۹۵خطای نگارشی: ((پیشرانه)) 6 سرعته اتوماتیک
ASTON MARTIN
۳۰ دی ۱۳۹۵قیمتش بطرزی احمقانه زیاده تو ایران و ارزش خرید نداره با این قیمت
کی سانتافه و ازرا رو ول میکنه اینو بخره (با این قیمت)
Mohamad
۳۰ دی ۱۳۹۵اونوقت کی کمری و آکورد دست دوم را ول میکنه سانتافه و آزرا بخره؟! (با همین قیمت)
Sina
۳۰ دی ۱۳۹۵???
aston ,martin
۳ تیر ۱۳۹۶من ول میکنم
چون لزومی برای تعصب به خرج دادن نداره
صنعت خودرو جای تعصب روی برند نیست
فرشاد سجادیان
۲۹ دی ۱۳۹۵ماشین زیبا، شیک و با کیفیته اما از نظر من سبک طراحیش جوریه که تو نیمه عقب نیاز به عرض بیشتر داره.
سامان اذری
۲۹ دی ۱۳۹۵فکنم دی اس اگه یه شاسی بلند فول سایز 8 نفره هم بزنه باز هم از موتور 1.6 لیتری براش استفاده میکنه
نمای عقبش هم زیاد تعریفی نداره من با 200 تومن یه لکسوی is 250 کم کارکرد یا کمری هایبرید میخرم
البته این نظر شخصی منه
:-1
جواد
۲۹ دی ۱۳۹۵کلا ds چون بر مبنا بازار اروپا تهیه شده چند تا مشکل داره اول نداشتن پیشرانه حجیم و قدرتمند 6 و 8 سیلندر دوم ارائه ماشینهای سایز کوچک در حالی که اگه میخواد تو امریکا یا اسیا جا بیافته زودتر باید خودروهای بزرگتر تولید کنه سوم و از همه مهمتز چهره و طراحی این خودرو اصلا لوکس بودن القا نمیکنه تقریبا چهره خاصی نداره از سیتروئن بعید بود فقط برای مقایسه برند همسن اون یعنی جنسیس ببنید طراحی فوق العاده به همراه عرضه خودرو قدرتمند 6 و 8 سیلندر و عرضه اولین خودروها در سایز بزرگ دقیقا برعکس برند ds
ارسلان
۲۹ دی ۱۳۹۵با سلام خدمت دوست عزیز
با احترام اول اینکه جنسیس توی این سگمنت نیست که شما با این خودرو مقایسش میکنین و اینکه شاید از نظر طراحی نظرم تاحدودی موافف شماست و میتونست بهتر باشه ولی توی این قیمت حتی اگه جنسیس وارد ایران.میشد رقیب این ماشین محسوب نمیشد و میتونم بگم که بر خلاف ظاهر داخل کابین لوکس بودن و کیفیت فریاد میزنه و فکر میکنم نسبت به رقیب هاش توی کشور خیلی با کیفیت تر هست ، منظورم کیا اپتیما و سونتا ال اف هست.ولی در اخر این باز به سلیقه افراد بر میگرده و.اینمه چه انتظاری از ماشین مورد نظر دارن
Parker
۳۰ دی ۱۳۹۵اتفاقا کیفیت محصولات جنسیس بهتر از DS هست.
محصولات هیوندای هم ، هم سطح سیتروئن هستند.
ماشین های کره ای درسته، از نظر کیفیت بعد از ژاپنی ها هستند، چون از این نظر همه ی دنیا بعد از ژاپنی ها هستند.
اما ماشین های فرانسوی برتری از نظر کیفیت در دنیا ندارند.
کیفیت ماشین های فرانسوی بسیار پایین تر از ژاپنی ها ، پایین تر از آلمانی ها، بسیار بالاتر از چینی ها و هم سطح کره ای ها و امریکایی هاست.
<<<<<
۲۹ دی ۱۳۹۵ظاهرشون ماشینهای DS اصلا به مدلهای لوکس شبیه نیست
جی تی ار
۲۹ دی ۱۳۹۵اصلاً تو دل برو نیست…
فرزاد لاکچری
۲۹ دی ۱۳۹۵خداوکیلی 193 میلیون واسه این ماشین زیاده یعنی من همچین پولی داشتم قطعا به گزینه های دیگه ای فکر میکردم
faramarz
۲۹ دی ۱۳۹۵رنگ بادمجونیشو خیلی دوست دارم
مهدی
۲۹ دی ۱۳۹۵وقتی نویسنده (یا حتی مترجم) آقای کاویانی باشند مطلب در مورد هرچه باشد خواندنش لذت بخش است
سام
۲۹ دی ۱۳۹۵لطف داری دوست عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه و عنایت شما واقع شد.
nima
۲۹ دی ۱۳۹۵دی اس از اون ماشیناست که با عکس خیلی تفاوت داره.همسایه ما یه دی اس۵ مشکی داره.واقعا از نزدیک خیلی لوکس به نظر میرسه.و از عکس بزرگتره فقط نمیدونم چرا بیچاره بدعکسه!!!!
reza-a
۳۰ دی ۱۳۹۵من از این ماشین خوشم میاد
ali
۳۰ دی ۱۳۹۵همه مدل های لکسوس دسته دوم رو به برند ds ترجیح میدم… پیشنهادم به همه هم همینه و بس….
سروش شیرازی
۳۰ دی ۱۳۹۵به نظر من دی اس به سرگذشت پژو 407و c5 دچار میشه ،ماشین کیفیتش خوبه اما حس لوکس بودن رو نمیده،اکثر افراد(به اعتقاد من) با ابن پول ترجیحشون ماشینیه که یه کلاس بدنه بالا تر از این باشه ،به نظر من که شرکت وارد کننده تو بحث قیمتی ضعیف عمل کرده،کسی نمیاد 200 ملیون بده واسه ماشینی که برندش ناشناخته هست و پشتوانه اش هم لوکس ساز نبوده (هر چند به ماشینای خوب از شرکتش یاد میشه) اما به نظرم انتخاب اول کسی نیس یعنی فکر نمیکنم اگر کسی به یه نفر بگه میخوام 200 تومن پول ماشین بدم پیشنهادت چیه?طرف بگه دی اس ,اگر کسی هس که واقعا پیشنهاد میده دیس بده،اصلا شما بگین
تلیسمان +
دی اس –
فیصل
۳۰ دی ۱۳۹۵داخل کابین بسیار باکیفیت تر از سوناتا و اپتیما و تلیسمانه
سروش شیرازی
۱ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیزم ایا مجموعه خدماتی ،قیمت قطعات،قیمت اپشن و خیلی چیزای دیگشو هم میتونی با سوناتا و اپتیما مقایسه کنی?تعداد نمایندگی هاش چنتاس?این برند شناخته شدس?!!کسی میشناستش?رنو و هیوندای و کیا چطور?نمیگم ماشین بدیه هاا ابدا چون معتقدم ماشینای فرانسوی لاششونم با ارزشه ،اما حساب الان منطقه ،با منطق من جور در نمیاد ماشین 200 تومنی با پشتوانه ی ضعیف
ارسلان
۱ بهمن ۱۳۹۵شاید ایران اینطوری شما برداشت کرده باشین چون توی ایران تازهوارد هست اما خیلی با سابقه تر از کره ای های توی ایران هست، من واقعا منطق کیفیت رو نمیفهمم از نظر شما ، شاید اگه شما از نزدیک ماشین رو ببینین وسوارش بشین متوجه تفاوت کیفیت بین این و کره ای ها بشین.
احمد باقری
۳۰ دی ۱۳۹۵ماشین خوبیه، ولی اینطور که معلومه، تدبیر اساسی براش اندیشیده نشده.
فیروز
۸ مرداد ۱۳۹۶الان مدل 2016 و 2017 هر دو هم آپشن هستند و 2016 با پیش پرداخت 97 ت و اقساط دو ساله بدون بهره جمعا 90 تومان به قیمت 187 تومان فروخته میشه که اگه با بهره 20 درصد در نظر بگیری قیمت این ماشین میشه 150 ت پس به نظرم واقعا می ارزه ضمنا 2017 حدود 10 ت پیش پرداخت اضافه و همان 90 تومان اقساط البته در 18 ماه بدون بهره عرضه میشه
تست هم کردم فوق العاده در دور زدن و ترمز بسیار قوی بدون هیچ احساس نا امنی
کریم
۸ مهر ۱۳۹۶سلام
راهنمایی جدی نیاز دارم
با 170 تا 180 ت چه ماشین دست دومی بخرم
مهدی حسنخان
۶ بهمن ۱۳۹۶حضرت عباسی ماشین ارزنده ای هستش قیمت این ماشین به عقیده من در مقایسه با محصولات سدان کره ای شیرین و راحت تا ۲۵۰ کشش داره منتها الان به دلیل ناشناختگی ممکنه یکسال زمان ببره برای این قیمت .تجهیزات و کیفیت سواریش هم کمی از کره ای ها بیشتره با توجه به قیمت ۲۶۰ میلیونی اپتیما و ۲۳۰میلیونی سوناتا دلیلی نداره روی قیمت ۲۲۰ بمونه.
ايرج
۲۶ مهر ۱۴۰۲باسلام . من حدود 6 سال است که این مدل (5LS) را دارم واقعا خودروی نرم ، پرقدرت و کم مصرفیه و رانندگی با آن حس بسیار خوبی داره چون داخل کابین واقعا دارای امکانات بسیار خوب و با کیفیته. به لحاظ فنی مثل تمام ماشینهای خارجی نمایندگی های فعال در ایران داره که البته تا بحال هیج خرابی یا آزار و اذیتی نداشته و تا آنجا که من میدانم بدلیل مشابه بودن موتورش با پژو 208 هیچ مشکلی برای تهیه لوازم فنی وجود نداره و اگر بخواهم در یک جمله این خودرو را توصیف کنم باید بگویم : زیبا، قدرتمند و جادار، با کلاس ، کم مصرف و بی آزاره و با هیج خودرویی عوضش نمی کنم.