در ادامهٔ روند برگزاری دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز به قسمت ششم و زیرگروه هاچبکهای کامپکت لوکس رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه مرسدس بنز A کلاس و اینفینیتی Q30 با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی آن مجموعاً تعداد ۱۵۴۱ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل A کلاس توانست با دریافت ۱۱۵۵ رأی و کسب ۷۵ درصد از کل آراء مقتدرانه پیروز گردد درحالیکه Q30 تنها ۳۸۶ رأی دریافت کرده است. حال امروز در سومین دوئل گروه هاچبکهای کامپکت لوکس شاهد رقابت میان لکسس CT و دیاس ۴ خواهیم بود.
آئودی A3 | آلفارومئو جولیا | مرسدس بنز A کلاس | اینفینیتی Q30 |
آئودی A3 | مرسدس بنز A کلاس | ||
بامو سری ۱ | ولوو V40 | لکسس CT | دیاس ۴ |
؟ | ؟ |
لکسس CT
شش ماه پس از رونمایی از کانسپت LF-Ch در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹، لکسس نسخهٔ تولیدی آنرا با نام CT در نمایشگاه ژنو همان سال معرفی کرد. این خودرو یک هاچبک هیبریدی لوکس در سگمنت C است که اولین هاچبک واقعی این برند لوکس ژاپنی محسوب شده و کوچکترین محصول حال حاضر لکسس نیز بشمار میرود. همچنین CT صرفاً بهصورت هیبریدی ساخته شده و نسخهٔ معمولی آن تولید نمیشود. این ماشین بر روی پلتفرم MC تویوتا ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند تویوتا اونسیس، تویوتا آیوریس، تویوتا رافور، تویوتا پریوس و لکسس NX مشترک است. این هاچبک لوکس اولین محصول لکسس بود که در آن جلوپنجرهٔ دوکیشکل این شرکت بکار رفت. جلوپنجرهای که هماکنون به نماد لکسس تبدیل شده و نسبت به قبل تکامل پیدا کرده است. CT همچنان در یک نسل در حال تولید است اما سازندهٔ ژاپنی یکبار در سال ۲۰۱۳ برای مدل ۲۰۱۴ آنرا مورد فیسلیفت قرار داد درحالیکه بهتازگی این خودرو برای دومین بار دستخوش فیسلیفت شده تا ظاهر مدرنتری پیدا کند. این هاچبک هیبریدی ژاپنی تنها در یک مدل بنام CT200h تولید میشود که از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند. این موتور بهتنهایی ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانهٔ بنزینی، یک موتور الکتریکی هم قرار گرفته که مجموع خروجی قوای محرکهٔ CT200h را به ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۷ نیوتن متر گشتاور میرساند. این نیرو توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. لکسس CT تا پایان ماه نوامبر در اروپا حدود ۷۷۰۰ دستگاه فروش داشته است.
دیاس ۴
سیتروئن برای اولین بار با معرفی مدل DS3 در سال ۲۰۰۹، زیربرند DS را تأسیس نمود. سپس یک سال بعد، این شرکت فرانسوی دومین عضو زیربرند DS را با نام DS4 معرفی کرد. این خودرو یک هاچبک کامپکت است که بر اساس پلتفرم PF2 گروه پژو-سیتروئن مشترک با سیتروئن C4 و پژو ۳۰۸ ساخته شده است و تا سال ۲۰۱۵ توسط سیتروئن و با نام سیتروئن DS4 به بازار عرضه شد؛ اما پس از استقلال برند دیاس از سیتروئن و تبدیل شدن به برندی مستقل و مجزا، این ماشین با نام دیاس ۴ به بازار آمد. همزمان با این تغییر نام، این هاچبک لوکس فرانسوی فیسلیفتی را هم تجربه کرد که طی آن دماغهٔ خودرو تغییر کرده و لوگوی سیتروئن از آن حذف شد. در سال ۲۰۱۶ نیز دیاس نسخهٔ جدیدی از این خودرو را با نام کراسبک معرفی کرد که یک کراس هاچبک بوده و با تجهیز به ریلهای روی سقف و پوششهای پلاستیکی بدنه، ظاهر آن به کراساوورها نزدیک شده است. دیاس ۴ اما هماکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد که شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی میشود؛ اما در بین مدلهای این هاچبک فرانسوی نسخهٔ هیبریدی وجود ندارد و به همین دلیل ناچاراً نزدیکترین موتور از لحاظ قدرت به رقیب ژاپنی را برای آن انتخاب کردهایم. این موتور که پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ دیاس ۴ محسوب میشود، یک واحد ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور صرفاً با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود. دیاس ۴ تا پایان ماه نوامبر در اروپا نزدیک به ۱۱ هزار دستگاه فروش داشته است.
لکسس CT200h | دیاس ۴ | |
پیشرانه | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | طبیعی+هیبریدی | توربوشارژ |
قدرت | ۱۳۵ اسب بخار | ۱۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۷ نیوتن متر | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۳ ثانیه | ۱۰.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۱ لیتر (ترکیبی) | ۴.۹ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۴۵ لیتر | ۶۰ لیتر |
تولید آلایندگی | ۹۴ گرم/کیلومتر | ۱۱۵ گرم/کیلومتر |
وزن | ۱۴۵۰ کیلوگرم | ۱۲۹۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۵ متر | ۴.۲۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۰ متر | ۲.۶۱ متر |
حجم صندوق بار | ۳۷۵ لیتر | ۳۶۰ لیتر |
قیمت پایه | ۲۳,۴۹۵ پوند | ۲۲,۸۸۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید
[polldaddy poll=9915010]
F۲۲RAPTOR
۲۱ دی ۱۳۹۶معلومه که لکسوز
سیستم هیبریدی در کنار موتور تنفس طبیعی
موجب استحلاک پایین مجموعه میشه
علی
۲۱ دی ۱۳۹۶طراحی خارجی DS و طراحی داخلی lexus برگ برنده دو خودروست و با توجه به اینکه دوست ندارم با رای دادنم حقی از طرافداران عزیز ضایع بشه رای خودم حواله باد میکنم .
با نچکر
Mehdi TuRbO
۲۱ دی ۱۳۹۶دقیقن هیچ وقت نتونستم با طراحی بیرونی ct ارتباط برقرار کنم طراحی بیرونی دی اس خوب ولی داخلش اصن در حد لوکس نیست
کوروش
۲۱ دی ۱۳۹۶منم به ct رای دادم
داداش ببخشید ولی خیلی دلیلت تخیلی بود ?
حامد
۲۱ دی ۱۳۹۶هیچ دلیلی نمیبینم که با قیمتی حدودا برابر لکسس ژاپنی رو انتخاب نکنم و دی اس فرانسوی رو انتخاب کنم
رای من ct
تیاگو
۲۱ دی ۱۳۹۶موتور بنزینی لکسس خیلی کم قدرت درآورده
Kian70
۲۱ دی ۱۳۹۶خب لکسوس دیگه
میلاد
۲۱ دی ۱۳۹۶تقریبا همه ی ماشینا هیبریدی گران نیستند ولی با این قیمت هم لکسوس داشته باشی وهم ماشین هیبریدی ،معرکه است ولی دی اس هم بدنیست انتخابم لکسوس
Madjid
۲۱ دی ۱۳۹۶.
بین این ۲ اختلاف معناداری وجود نداره با این حال من به لکسوس رای میدم به دلیل مصرف کمتر و آلایندگی کمترش.
هرچند DS هم رقیب شایسته و قابل احترامی هست
Mohamad
۲۱ دی ۱۳۹۶منکه هیچ علاقه ای به کلاس هاچ بک ندارم. ابهت و ریخت و قیافه نداره این کلاس. برا خانوما مناسبتره
(البته با کمال احترام به تمامی سلایق)
حمیدرضا
۲۱ دی ۱۳۹۶رای من دی اس هم خوشگل تره هم حس اوانگارد فرانسوی رو داره سی تی متاسفانه هیچ وقت موفق نبوده و تولیدش قرار متوقف بشه هر چقدر میخاد به قول دوستان مطمئن باشه و کم خرج که خیلیم اینجوری نیست
احسان
۲۱ دی ۱۳۹۶سری که درد نمیکنه را دستمال نمی بندند…!
رای من با قطعیت لکسوس.
Mercede kaviani
۲۱ دی ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر بی کران از مطلب بسیارعالی دوئل بین لکسوس وسیترون
انتخاب من لکسوس برتری در نمام زمینه ها و مهمترین بخش کلاس اجتماعی لکسوس
وکیفت ساخت بی نطیر سیستم هایبرید وقیمت بسیار مناسب
باتشکر دوستدار شما مرسده کاویاانی
lawyer hamid
۲۱ دی ۱۳۹۶حیف این لکسوس نیست با این شکل و شمایل و عقبه ای که داره قدرتش رو انقدرررر عمدا آورده پایین!!!
قبول دارم مصرف سوخت رو در مقابل خیلییی آورده پایین، ولی یکم چاشنی اسب بخارش رو بیشتر میکرد بنظرم خریدارا هم راضی تر میشدن
ولی درکل این موضوع بازم نمیتونه انتخابم رو عوض کنه و با اطمینان خاطر لکسوس رو انتخاب میکنم، چون مطمئنم که خود لکسوس به این موضوع هم فکر کرده و تصمیم گرفته نتیجه ی ممطلوب سالها مهندسی رو اینجوری پیاده کنه…
Mohamad
۲۱ دی ۱۳۹۶و باز هم شکست فرانسوی ها،ناکامان عرصه ی لوکس سازی…
امير
۲۳ دی ۱۳۹۶آخه من نمیدونم بعضیا پرایدم ندارن بعد میان میگن دی اس فلان دی اس فلان آخه لامصب راندمان موتورو نگاه کن ۷۰۰ پوندم ک ارزون تره بعدم اگه ct خوب بود تولیدش تو امریکا متوقف نمیشد