در یکی دیگر از قسمتهای دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به سراغ گروه هاچبکهای سابکامپکت رفتهایم که در چهارمین دوئل آن هیوندای i20 به مصاف میتسوبیشی میراژ رفت که در این دوئل مجموعاً در هردو نظرسنجی تعداد ۱۷۹۱ رأی به ثبت رسیده است که i20 با تصاحب ۱۲۸۶ عدد از آنها یا کسب ۷۲ درصد از کل آراء، پیروز رقابت شده و به مرحلهٔ بعدی راه یافت. این در حالی است که میراژ با کسب فقط ۵۰۵ رأی از رقابتها کنار گذاشته میشود. حال امروز اما در دوئل پنجم گروه هاچبکهای سابکامپکت دو هاچبک لوکس یا پریمیوم یعنی مینی کوپر و دیاس ۳ با یکدیگر به رقابت میپردازند.
آئودی A1 | آلفا میتو | فورد فییستا | امجی ۳ |
آئودی A1 | ؟ | ||
پژو ۲۰۸ | سوزوکی بالنو | رنو کلیو | هوندا فیت |
پژو ۲۰۸ | ؟ | ||
تویوتا یاریس | فیات آرگو | فولکسواگن پولو | سئات ایبیزا |
؟ | ؟ | ||
نیسان میکرا | اشکودا فابیا | مزدا ۲ | اوپل کورسا |
؟ | مزدا ۲ | ||
مینی کوپر | دیاس ۳ | کیا ریو | شورلت سونیک |
؟ | ؟ | ||
سوزوکی سوئیفت | سیتروئن C3 | هیوندای i20 | میتسوبیشی میراژ |
؟ | هیوندای i20 |
دیاس ۳
DS یکی از مشهورترین محصولات سیتروئن است که بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ تولید میشد. DS یکی از پیشروترین خودروهای زمان خود بود و حتی بهعنوان یکی از پنج خودروی قرن بیستم هم انتخاب شد؛ اما چندین دهه بعد، یعنی در اواخر دههٔ اول قرن بیست و یکم، سیتروئن تصمیم به احیاء نام DS گرفت. البته این بار از نام دیاس برای یک خودرو استفاده نشد بلکه سیتروئن این نام را برای خانوادهای از محصولات لوکس مورداستفاده قرار داد. نخستین خودرو از سری دیاس همین هاچبک سابکامپکت لوکس DS3 بود که رسماً در ژانویهٔ ۲۰۱۰ معرفی شد. سپس به دنبال DS3، اعضای بعدی خانوادهٔ جدید سری دیاس با نامهای DS4 و DS5 هم معرفی شدند؛ اما سیتروئن در سال ۲۰۱۴ دیاس را به یک برند لوکس مستقل تبدیل کرد. نخستین محصولات دیاس پس از استقلالش از سیتروئن مدلهای DS 5LS و DS 6 بودند؛ بنابراین DS3 هم در سال ۲۰۱۶ مورد فیسلیفت قرار گرفته و با نام مستقل دیاس ۳ به بازار عرضه شد. در این فیسلیفت جلوپنجرهٔ دیاس ۳ تغییر کرده و لوگوی سیتروئن جای خود را به لوگوی دیاس داد. این هاچبک لوکس فرانسوی بر روی پلتفرم مشترکی با پژو ۲۰۸ و سیتروئن C3 ساخته شده و طراحی آن بهطور کامل از کانسپت DS Inside الهام گرفته که در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ رونمایی شده بود. دیاس ۳ فقط بهصورت سهدر در دو نسخهٔ معمولی و کابریولت تولید میگردد و نسخهٔ پنجدر ندارد. این خودرو چند وقتی است که در کشورمان هم با قیمتی نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان عرضه میگردد. دیاس ۳ با چندین پیشرانهٔ بنزینی و دیزلی مختلف به فروش میرسد که در رقابت ما با موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوی خود شرکت کرده است. این موتور ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
مینی کوپر
پیشینهٔ مینی به سال ۱۹۵۹ بازمیگردد یعنی زمانی که شرکت BMC یا بریتیش موتور اولین نسخهٔ این هاچبک کوچک را معرفی کرد. بدین ترتیب مینی طی سالهای بعد توسط چندین شرکت به تولید رسید و با نامها و انواع بسیار گوناگونی در سراسر جهان عرضه شد. مینی یکی از نمادهای بریتانیا محسوب میشود و نکتهٔ جالب اینکه این خودرو هم مانند سیتروئن DS یکی از پنج خودروی قرن بیستم است. تولید مینی در چهار سری تا سال ۲۰۰۰ ادامه داشت درحالیکه ظاهر کلی آن دستنخورده باقیمانده و همچنان کاملاً به نسخههای اولیهٔ خود شبیه بود. سپس در سال ۲۰۰۰ بامو برند مینی را خریداری کرده و تصمیم به ساخت نسل کاملاً جدید آن گرفت. بدین ترتیب در همین سال مینی جدید معرفی شد که طراحی آن بهصورت رترو شکل گرفته و اسلاف خود را یادآوری میکرد. مینی کوپر نخستین محصول مینی در دوران مالکیت بامو بود و بعدها سبد محصولات این برند با معرفی مدلهایی چون کلابمن و کانتریمن گسترش یافت. در نوامبر سال ۲۰۰۶ نیز نسل دوم مینی کوپر معرفی شد و دقیقاً هفت سال بعد یعنی در نوامبر ۲۰۱۳ نسل سوم یا کنونی آن معرفی گردید. نسلهای اول و دوم مینی کوپر صرفاً بهصورت هاچبک سهدر و کابریولت تولید میشدند اما در این نسل نسخهٔ هاچبک پنجدر هم به خانوادهٔ این خودرو اضافه شد که البته در این رقابت جهت هماهنگی با رقیب فرانسوی همان نسخهٔ سهدر را انتخاب کردهایم. نسل سوم مینی کوپر روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی جدید بامو بنام UKL 1 ساخته شده که با خودروهایی چون بامو سری ۲ اکتیو تورر و نسل دوم X1 مشترک است. این هاچبک لوکس آلمانی/بریتانیایی با پنج پیشرانهٔ بنزینی و دیزل مختلف عرضه میگردد که با موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوی خود پای به این رقابت گذاشته است.
مینی کوپر | دیاس ۳ | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۳۵ اسب بخار | ۱۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۰ نیوتن متر | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۲ ثانیه | ۸.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت | ۲۰۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۵ لیتر (ترکیبی) | ۴.۵ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۴۰ لیتر | ۵۰ لیتر |
وزن | ۱۱۶۰ کیلوگرم | ۱۰۹۰ کیلوگرم |
طول | ۳.۸۲ متر | ۳.۹۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۹ متر | ۲.۴۵ متر |
حجم صندوق بار | ۲۱۰ لیتر | ۲۸۵ لیتر |
قیمت پایه | ۱۸,۷۴۵ پوند | ۱۸,۷۹۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9847116]
BehNam
۱۶ مهر ۱۳۹۶مینی واسم جذاب تره???
محمد
۱۶ مهر ۱۳۹۶دی اس ۳ رو میپسندم چون:
هم موتورش بالاترین بازده رو با این حجم در بین کمپانیها داره
در حدی که مینی با موتور ۱.۵ لیتری توربو فقط ۵ اسب قدرت بیشتری ازش داره و گشتاورش هم هنوز کمتر از موتور ۱.۲ لیتری دی اس هست
طراحی خاصی هم داره
طبق گفته طراحانشون هم ایده و کانسپت فرم طراحی خاص دی اس ۳ واسه نشون دادن شخصیت پیشرو مد پاریس و فرانسه بوده و از مد پاریس الهام گرفتن
ضمنا قیمتش هم در ایران بالاست متاسفانه
(ali(chevy nova
۱۶ مهر ۱۳۹۶هر چند این کلاس رو دوست ندارم اما از مىنى نمىشه گذشت
مىنى انتخاب من هستش
PaRHaM
۱۶ مهر ۱۳۹۶در واقع این که ی نفر بیشتر پول بده و بره سراغ دی اس با اون برند??? واقعیت خنده داره
مینی عشقه?
حتی اگه تو همه چی هم ضعیف تر بود ک نیس!
باز هم ارزش برند چندین برابری مینی میگه مینی!❤?
به شخصه اصلا و ابدا از دی اس خوشم نمیاد?
منطق خرید دی اس رو کسی میدونه ب منم بگه???
CNA
۱۶ مهر ۱۳۹۶داداش یه طوری به ds میخندی انگار
ام وی ام ۳۱۰ میخری
دست کمی از مینی نداشت
(ali(chevy nova
۱۶ مهر ۱۳۹۶دوستان انگلىسى باز
شرکت bmc الان برا ترکىه هستش؟
یه مدت یه سرى کامىون ساخت ترکىه مى دیدم که ارم bmc داشتن
حتى شرکت لىلاند هم که انگلىسى بود الان با اسم(( اشوک لىلاند)) ساخت ترکىه تولىد مىشه
واقعا به ترکىه فروختنشون؟؟
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۱۶ مهر ۱۳۹۶نه علی جان، bmc ترکیه با انگلیس فرق داره ،این شرکت با مشارکت bmc انگلیس تاسیس شده
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۶ مهر ۱۳۹۶پیرو حرف های بنتلی عزیز،در واقع شرکت bmc ترکیه در سال 1964 با مشارکت bmc بریتانیا تاسیس شد.
و تا سال های بعد((68)) که bmc با بریتیش لایلند ادغام شد، تحت نظارت و لایسنس انگلیس فعالیت میکرد.
در سال 1989 نیز این شرکت شاخه ی ترکیه توسط هلدینگ ترکیه ای Çukurova خریداری شد.
و در سال 2013 توسط یک شرکت مالی و بانکی وابسطه به دولت ترکیه((اگه اشتباه نکنم)) به نام tmsf تصاحب شد.
و در واقع ربطی به bmc انگلستان نداره.
Bmc انگلستان سال 68 و بعد تر در شرکت های دیگه ادغام شد و قضیه ی مارگارت تاچر خصوصی سازی و….که تقریبا همه میدونن.
…………………..
و اما Ashok Leyland که اصلا ترکیه ای نیست.این شرکت در سال 1948 در چنای هند تاسیس شد.
این شرکت در ابتدا به تولید و مونتاژ خودروهای آستین میپرداخت.
خودروی آستین a40 اولین خودرویی بود که شروع به مونتاژ و تولید برای بازار هند کردن.
شخصی به اسم Raghunandan Saran که در تصادف هوایی کشته شد،قبلش تلاش های زیاد و مذاکرات کرده بود که با همکاری لایلند انگلستان شروع به تولید و مونتاژ وسایل نقلیه این کمپانی بکنه.
سال ها بعد و با اومدن سهامداران و سرمایه گذاران و با تلاش دولت محلی، لایلند موتورز هم به عنوان یک شریک سرمایه گذاری و تکنولوژی به میدان آمد. همچنین در سال 54 اسم شرکت از Ashok Motors به Ashok Leyland تغییر نام داد.
و از اون سال تحت کارفرمایی و رهبری انگلیسی لایلند که به هند اومده بودن،و البته با همکاری مدیریت و هیئت رئیسیه هندی ها شروع به ساخت وسایل نقلیه تجاری کردن که تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودرو در هند شدن.
این همکاری بعدها در سال 1975 به پایان رسید،اما بریتیش لایلند که در آن سال ها در نتیجه ادغام با دیگر خودروسازان انگلیسی،بزرگترین سازنده خودرو در انگلستان به شمار میرفت،موافقت کرد که در انتقال تکنولوژی و کمک در این ضمینه تا سال 1980 پایبند بمونه.
بعد از اون هم شرکت هندی راه خودشو رفت سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری و……
(ali(chevy nova
۱۶ مهر ۱۳۹۶تشکر از 2 دوست انگلىسى باز خودم
مطالب خوبى گفتىد
جلالى
۱۶ مهر ۱۳۹۶دى اس چهره ى زیبا تر داره و حس لوکسى بىشتر رو القاء مىکنه
ali panamera
۱۶ مهر ۱۳۹۶با دیدن اسم مینی کوپر یاد دی بی کوپر تو فرار از زندان افتادم
hossein
۱۶ مهر ۱۳۹۶من بیشتر یاد ایتالین جاب افتادم
SCUDERIA ITALIA
۱۶ مهر ۱۳۹۶.
من یاد مینی سبز رنگ مستر بین میفتم. من عاشق این تیپ ماشین ها بودم . با همون هیکل کوچیکش دو ردیف صندلی داشت که برام خیلی جالب یود.
یه اپیزود داشت به اسم Back to School Mr. Bean. در آخرین قسمت این اپیزود تانک از روی مینی دوست داشتنی رد شد و لهش کرد. غصهای که موقع دیدن این صحنه در چهره ی مستربین موج میزد و تاثیری که این چهره روی مخاطب میذاشت برای اثبات هنر بازیگری Rowan Atkinaon کافیه. این سکانس بی نظیر بود.
وقتی اولین بار این صحنه رو دیدم 10 سالم بود. به خاطر علاقه ای که به مستر بین و ماشینش داشتم اشک تو چشام جمع شده بود !… یادش بخیر بچگی هامون چه دل نازک و صافی داشتیم.
رامکال
۱۶ مهر ۱۳۹۶اون قسمتشو یادم است.
رامکال
۱۶ مهر ۱۳۹۶آلیس کوپر =Alice Cooper رو میشناسی؟
من یاد اون میوفتم.
ارش
۱۶ مهر ۱۳۹۶به مینی رای دادم هرچند دی اس هم زیبایی خودش رو داره ولی مینی یه چیز دیگست .فیلم رکورد شکنی کونیخ زگ رو دیدم زیاد معتبر نیست .این رکورد شکنی رو باید تحت نظر چند کارشناس معتبراز نشریات مختلف انجام بشه به نظرم صرفا یه فیلم تبلیغاتی پر سرو صدا و بدون اعتبار بود.
:::فرشاد:::
۱۶ مهر ۱۳۹۶مستر کونیگزگ قبلا صداقتش رو ثابت کرده، ساده نیست که بیاد دروغ به این بزرگی بگه و اعتبارش رو زیر سوال ببره.
SCUDERIA ITALIA
۱۶ مهر ۱۳۹۶.
حتی اگر از چهره ی دوست داشتنی مینی ، اصالت ، کیفیت و قابلیت اعتماد بی نظیر مینی فاکتور بگیریم ، اسم مینی کافیه که بهش رای بدم. نیازی به جدول و مشخصات فنی نداره.
حمیدرضا
۱۶ مهر ۱۳۹۶برا اولین بار به خاطر چهره بهتر به دی اس رای دادم از نظر فنی مینی برتره ولی دی اس خیلی حس لوکس بودن رو منتقل میکنه
:::فرشاد:::
۱۶ مهر ۱۳۹۶هر دو انتخاب خوب و جذابی هستن، اما مینی یکی از پایهگذاران این کلاسه، پرستیژش بیشتره، محبوبتره، نمیشه بهش رای نداد.
جواد
۱۶ مهر ۱۳۹۶همینکه دی اس با موتور کم حجم تر قدرتی تقریباً برابر با مینی داره نشون دهنده تکنولوژی برتر مهندسی موتورش نسبت به مینی هست (تازه گشتاورش بیشتره)
مهال
۱۶ مهر ۱۳۹۶من مینی رو ترجیح میدم ! استی نظرسنجی کوو؟؟؟؟؟/
mohammad_FM 480
۱۶ مهر ۱۳۹۶درسته که برند مینی واقعا معروف تر و شخصیت بیشتری داره اما با طراحیش مخصوصا طراحی داخلی و اون دایره روی پنل وسط..
بخاطر همین به دی اس رای دادم البته مشخصات مینی هم بهتره ولی زیاد به چشم نمیاد…
فقط فرانسه فقط بوگاتی
۱۶ مهر ۱۳۹۶اوه مینی داره میبره عالیه
رامکال
۱۶ مهر ۱۳۹۶رای من مینی.
خذابترین خودروساز انگلیسی برای من.
چهره با نمک و جذاب + داشبورد بی نقص.
kamran cooper
۱۶ مهر ۱۳۹۶مینی از هر نظر ماشین شهری مناسبیه.
حتی نسبت به ماشینای این کلاس توی پیشت هم عملکردش مناسبه
مهدی
۱۶ مهر ۱۳۹۶والا هر کدوم جذابیت خاص خودشو داره هرچند من ظاهر مینی رو بیشتر میپسندم اما با توجه به سابقه ماشینای فرانسوی مخصوصا سیتروئن تو کیفیت سواری و سیستم تعلیق فکر میکنم دی اس کاربردیتره