دیاِس ۴ کراسبک یک کراساوور سابکامپکت (یا به گفته بعضی کراس هاچبک = چیزی بین هاچبک و کراساوور) لوکس فرانسوی است که سال ۲۰۱۰ میلادی متولد شد و تا سال ۲۰۱۵ با نام سیتروئن DS4 شناخته میشد، اما از این سال به بعد (مدل ۲۰۱۶) در تأسیسات مالهاوس (Mulhouse) فرانسه تحت برند مستقل دیاِس روی خط تولید رفت.
این فرانسوی خاص چندی پیش توسط شرکت آرین موتور تابان، نماینده رسمی برند دیاِس در ایران، وارد بازار کشور شد و هماکنون مدل ۲۰۱۷ آن با قیمت پایه ۱۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و شرایط نقدی و مشارکتی به فروش میرسد. در این نوشتار قصد داریم به بیان ویژگیهای مختلف فنی، ظاهری و تجهیزاتی نمونه عرضهشده در کشورمان بپردازیم. با ما همراه باشید.
این کراساوور لوکس در بحث ابعاد، ۴۲۸۴ میلیمتر طول، ۱۵۳۲ میلیمتر عرض و ۱۴۹۷ الی ۱۵۳۵ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محورش ۲۶۱۲ میلیمتر است. زیر بدنه رینگهای ۱۷ اینچی موسوم به کانبِرا (Canberra) و لاستیکهای ۵۵/۲۱۵ ساخت میشِلین خودنمایی میکنند. چراغهای جلو از نوع زنون DS LED Vision هستند و با چراغ روشنایی در روز LED و مه شکنهای خودکارِ قابل چرخش (هماهنگ با فرمان) تکمیل میگردند. بالای شیشه عقب یک اسپویلر مشکیرنگ قرار گرفته که با رنگ آینههای جانبی و رینگها همخوانی دارد. میله باربند سقف، روشن شدن خودکار چراغهای جلو، تنظیم و گرمکن الکتریکی آینههای جانبی، شیشههای دودی، برفپاککن خودکار و حسگر باران شیشه جلو هم سایر ویژگیهای بیرونی را تشکیل میدهند.
اگر از عقب به خودرو نگاه کنید در قسمت پایینی سپر یک نوار کرومی میبینید که دو سر آن تا خورده و خروجیهای سامانه اگزوز را تشکیل دادهاند که البته واقعی نیستند! لوله اگزوز اصلی خودرو بهصورت تکی زیر بدنه و در سمت چپ واقع شده و نوار کرومی داخل سپر فقط و فقط جنبه تزئینی دارد! جالب اینجاست که از عهده این وظیفه هم برنیامده و نمای عقب را بهکلی خراب کرده است! واقعاً مشخص نیست که این سَندروم اگزوز کاذب از کجا آمده و چرا باید در خودرویی که خودش و سازندهاش لقب “لوکس” را به دوش میکشند شاهد چنین پدیدهای باشیم!
بگذریم. داخل اتاق همانند دیگر همخانوادهها بوی خوش چرم سِمی آنِلین (Semi Aniline) به مشام میرسد (البته بجز 5LS که از چرم ناپا استفاده میکند). طرح بند ساعت نشیمن و تکیهگاه صندلیها کاملاً مشابه دیگر مدلهای دیاِس است و راحتی فوقالعادهای دارد. با نگاهی به بخشهای مختلف صفحهنمایش ۷ اینچی با پشتیبانی از رادیو، CD و بلوتوث، دکمههای مربوط به گرمکن، ماساژور و تنظیم گودی کمر صندلیهای جلو، غربیلک فرمان چرمی، زیر آرنجی ردیف عقب، خروجی AUX، USB و برق ۱۲ ولت و کنترلهای سامانه تهویه خودکار دوگانه را میبینید. صندلی راننده بهصورت برقی در ۸ جهت تنظیم میشود و صندلیهای عقب از نوع تا شونده هستند. صندوق عقب نیز ۳۸۵ لیتر حجم دارد که با تا شدن پشتی صندلیها به ۱۰۲۱ لیتر افزایش مییابد.
تجهیزات ایمنی و رفاهی دیاِس ۴ کراسبَک به قرار زیر است: فرمان هیدرولیک با قدرت متغیر، سامانه کنترل کیفیت هوا، آینه وسط الکتروکرومیک با تنظیم خودکارِ درخشندگی، نورپردازی محیط اتاق، چرخ زاپاس کمحجم، حسگر پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سامانههای کنترلی ABS، ESP، EBV و ASR، کمکی شروع حرکت در سربالایی، کروز کنترل مجهز به محدودکننده سرعت، شش عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای جلو و عقب)، سامانه هشدار حرکت بین خطوط، سامانه هشدار نقطه کور و ترمزدستی برقی خودکار.
جدای از همه اینها، شاید مهمترین بحثِ روی میز مشخصات فنی این لوکس فرانسوی باشد. دیاِس ۴ زیر پوست خود از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو (حجم دقیق ۱۵۹۸ سیسی) ۱۶ سوپاپ با حداکثر قدرت ۱۶۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر استفاده میکند. این ارقام تماماً از طریق جعبهدنده شش سرعته خودکار (AT6) به چرخهای جلو میروند و قادر هستند خودرو را تا سقف سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت پیش ببرند. از تجهیزات این مجموعه میتوان به فناوری زمانبندی متغیر سوپاپها و سامانه استارت/استاپ خودکار اشاره کرد که در سیکل شهری موجب کاهش میزان مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده ازجمله کربن دیاکسید خواهد شد.
عرضه قانونی این محصول خاص فرانسوی در ایران غیر از مسائل دیگر یک مزیت بزرگ دارد و آن افزایش تنوع در بازه قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان و امکان دسترسی مردم به محصول روز یکی از برندهای مطرح بازار بینالملل است که نشان از تغییر مثبت شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور دارد. امید است این روند روبهجلو هرگز از حرکت متوقف نگردد و روزی فرا برسد که انواع خودروهای بهروز دنیا، البته با قیمتی معقول و منطقی، در کشورمان حضور یابند.
همانطور که در ابتدا اشاره شد دیاِس ۴ کراسبَک هماکنون با بهای پایه ۱۸۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان در سبد فروش آرین موتور تابان قرار دارد و با شرایط متنوع نقدی (قیمت قطعی) و اقساطی (قیمت غیرقطعی و موعد تحویل ۹۰ الی ۱۸۰ روز کاری) قابل ابتیاع است. [دانلود ویدئو]
کجاش لوکسه در ضمن هر ماشینی رفت تو خاکی از پشتش خاک زد بیرون کراس اور نمیشه که یه کراس اور میچسبونن پشتش یه 100 تومن بیشتر تیغ میزن یه برچسب استپ وی میزنن بیست تومن میکشن روش
این ماشین الان مثلا رقیب توسان و اسپورتیج به حساب میاد . به غیر از تک و توک آپشن بیشتر چیز خاصی نسبت به اونها نداره . قیمتش برای برندی که خیلی شناخته شده نیست و با اندازه کافی نمایندگی و پشتیبانی در ایران نداره ، بالاست .شاید اگه ۱۷۵ اینا بود کلا میشد روش نظر داد ، صرف اروپایی بودن اصلا بالث نمیشه ملت بهش گرایش پیدا کنن . من با ازنکه طرفدار اروپایی ها هستننسبت به کره ای ها ولی با این قیمت توسان انتخاب بهتریه چون پشتیبانی خیلی بالاتری ارائه میده تو شهرهای مختلف ایران .
در واقع بیشتر رقیب نیسان جوک تویوتا chr محسوب میشه با همه اینها به نظرم جدا لوکسه نمیخوام تاکید کنم ارزش خرید داره اما واسه کسی که میخواد خاص باشه این ماشین واقعا نگاها رو دنبال خودش میکشونه طرح اوانگاردیه جالبی داره
با15ت بیشتر میشه یه کولئوس جدید گرفت با30ت بیشتر میشه یه اوتلندر7نفره گرفت!!! اصلا ارزش قیمتشو نداره بجز دی اس5 ال اس،هیچکدوم از ماشینای دی اس ارزش خرید ندارن
معتقدم کسی که میخواد 190 تومن برای این اروپایی کوتاه بده (توجه کنید طول خودرو عدد مناسبی در مقایسه با رقباش نیست!) یا همین حدود برای توسان و یا 230 تومن برای سانتافه بده که هیچ فرقی با توسان نداره (فقط قدرت ماشین بیشتر شده اما در عوض وزن ماشین به همون نسبت بالاتر رفته) صبر کنید سال دیگه فولکس تیگوان که موتور 190 اسبی 2 لیتری داره را خریداری کنید. بسته به نوع آپشن قیمتش از 230 تا 270 تومن متغیره.
توسان با سانتافه فرق نداره الان همینجا میشه یه لیست از اپشن های سانتافه درست کرد که هیچکدوم تو توسان نیست علاوه بر 7 نفره بود و این موتور 800 سی سی حجمش اضافه شده که خیلی کمک میکنه اگه موتور برات مهمه برو 160 تومن بده ام جی جی اس 218 اسب بخار صفر تا صد 8 ثانیه هیچ کدوم از این ماشین ها هم به گرد پاش هم نمیرسن تو شتاب گیری تا فولکس تیگوان به معنای واقعی کلمه بد قیافه گذر موقتش اومده بود واقعا مسخره بود و سانتافه و روفو ایکس تریل ارزش خرید بیشتری دارن نسبت به اون یا حتی یه ان ایکس باسیک
با سلام و احترام با سلام چرا برند DS شرکت PSA فرانسه که کاملن یک برند چینى بوده و همه چیز أن در کشور جمهورى خلق چین ثبت و تولید مى شود را یک برند اروپائى مى دانیم ؟! مثل رنو کولئوس که صرفن براى بازار بزرگ چین طراحى و تولید شده ولى در ایران به خاطر نفوذه شرکت نگین خودرو خاورمیانه که از شرکت هاى زیرمجموعه ایرتویا ( نماینده رسمى تویوتا ژاپن ) میباشد را ؛ یک خودروى اروپائى مى دانیم ؟! در صورتیکه حتى نسل قبل این خودرو نیز در شرکت سامسونگ موتورز کره جنوبى طراحى و تولید شده بود .
فورد
۵ خرداد ۱۳۹۶کجاش لوکسه در ضمن هر ماشینی رفت تو خاکی از پشتش خاک زد بیرون کراس اور نمیشه که یه کراس اور میچسبونن پشتش یه 100 تومن بیشتر تیغ میزن یه برچسب استپ وی میزنن بیست تومن میکشن روش
ag
۵ خرداد ۱۳۹۶این ماشین الان مثلا رقیب توسان و اسپورتیج به حساب میاد . به غیر از تک و توک آپشن بیشتر چیز خاصی نسبت به اونها نداره . قیمتش برای برندی که خیلی شناخته شده نیست و با اندازه کافی نمایندگی و پشتیبانی در ایران نداره ، بالاست .شاید اگه ۱۷۵ اینا بود کلا میشد روش نظر داد ، صرف اروپایی بودن اصلا بالث نمیشه ملت بهش گرایش پیدا کنن .
من با ازنکه طرفدار اروپایی ها هستننسبت به کره ای ها ولی با این قیمت توسان انتخاب بهتریه چون پشتیبانی خیلی بالاتری ارائه میده تو شهرهای مختلف ایران .
ارمان
۶ خرداد ۱۳۹۶در واقع بیشتر رقیب نیسان جوک تویوتا chr محسوب میشه با همه اینها به نظرم جدا لوکسه نمیخوام تاکید کنم ارزش خرید داره اما واسه کسی که میخواد خاص باشه این ماشین واقعا نگاها رو دنبال خودش میکشونه طرح اوانگاردیه جالبی داره
Amir
۵ خرداد ۱۳۹۶من تو کراس اوور ها تو ایران اول کلیوس رو میپسندم تا این
این چیه اخه ??
مک میسل
۵ خرداد ۱۳۹۶با15ت بیشتر میشه یه کولئوس جدید گرفت
با30ت بیشتر میشه یه اوتلندر7نفره گرفت!!!
اصلا ارزش قیمتشو نداره
بجز دی اس5 ال اس،هیچکدوم از ماشینای دی اس ارزش خرید ندارن
رامتین
۵ خرداد ۱۳۹۶معتقدم کسی که میخواد 190 تومن برای این اروپایی کوتاه بده (توجه کنید طول خودرو عدد مناسبی در مقایسه با رقباش نیست!) یا همین حدود برای توسان و یا 230 تومن برای سانتافه بده که هیچ فرقی با توسان نداره (فقط قدرت ماشین بیشتر شده اما در عوض وزن ماشین به همون نسبت بالاتر رفته) صبر کنید سال دیگه فولکس تیگوان که موتور 190 اسبی 2 لیتری داره را خریداری کنید. بسته به نوع آپشن قیمتش از 230 تا 270 تومن متغیره.
ramtin
۱۰ خرداد ۱۳۹۶توسان با سانتافه فرق نداره الان همینجا میشه یه لیست از اپشن های سانتافه درست کرد که هیچکدوم تو توسان نیست علاوه بر 7 نفره بود و این موتور 800 سی سی حجمش اضافه شده که خیلی کمک میکنه اگه موتور برات مهمه برو 160 تومن بده ام جی جی اس 218 اسب بخار صفر تا صد 8 ثانیه هیچ کدوم از این ماشین ها هم به گرد پاش هم نمیرسن تو شتاب گیری تا فولکس تیگوان به معنای واقعی کلمه بد قیافه گذر موقتش اومده بود واقعا مسخره بود و سانتافه و روفو ایکس تریل ارزش خرید بیشتری دارن نسبت به اون یا حتی یه ان ایکس باسیک
كوروش
۵ خرداد ۱۳۹۶با سلام و احترام
با سلام
چرا برند DS شرکت PSA فرانسه که کاملن یک برند چینى بوده
و همه چیز أن در کشور جمهورى خلق چین ثبت و تولید مى شود را
یک برند اروپائى مى دانیم ؟!
مثل رنو کولئوس که صرفن براى بازار بزرگ چین طراحى و تولید
شده ولى در ایران به خاطر نفوذه شرکت نگین خودرو خاورمیانه که از
شرکت هاى زیرمجموعه ایرتویا ( نماینده رسمى تویوتا ژاپن ) میباشد
را ؛ یک خودروى اروپائى مى دانیم ؟!
در صورتیکه حتى نسل قبل این خودرو نیز در شرکت سامسونگ موتورز
کره جنوبى طراحى و تولید شده بود .
Mostafa
۶ خرداد ۱۳۹۶ایا میدانستید شیشه های عقب این ماشین پایین نمیاد
چون شیشه از نیمه پایینی فریم در بزرگ تر هست
منبع :car buyer
amir
۶ خرداد ۱۳۹۶دی اس خاصه یا بهتره بگم خیلی خاصه!طبیعتا آدمهای خیلی خاص طرفدارش هستند.به خصوص در ایران طرفدار چندانی پیدا نمی کنه.
amir
۶ خرداد ۱۳۹۶این اگه از کره وارد میشد250 م باید پرداخت میکردی!