در این مقاله هزینه و اجرت تعویض یا تعمیر جلوبندی خودروهای پرفروش بازار ایران در سال ۱۴۰۳ را بر اساس نرخهای اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران اعلام میکنیم.
زمانی که بخش جلو و زیرین خودرو را نگاه کنید مجموعهای از دهها قطعه را خواهید دید که وظایف مختلفی از جمله هندلینگ خودرو، دفع ضربات وارده به کابین و حفظ توانایی خودرو در عبور از پیچها را بر عهده دارند. نکتهای وجود دارد این است که نباید سیستم تعلیق خودرو را با جلوبندی آن اشتباه بگیرید چراکه سیستم تعلیق علاوه بر مجموعه کمکفنرها و چرخهای جلو شامل همین قطعات در عقب نیز هست اما جلوبندی همانطور که از نامش پیداست فقط بخش جلو را شامل میشود.
قطعات لازم برای تعمیر جلوبندی خودرو
جلوبندی شامل بخشهای گوناگون از جمله سیبک، سیستم فرمان، کمکفنر، سگ دست، طبق یا سینی، رام و دستهموتور است که قبلاً درباره اکثر این قطعات صحبت کردهایم. درصورتیکه هریک از قطعات یاد شده خراب شوند باید در اسرع وقت نسبت به تعویض آنها اقدام شود چراکه جلوبندی نقش مهمی در کنترل و هدایت خودرو بر عهده دارد.
همچنین بخوانید: آچارکشی جلوبندی چیست؟
هزینه و اجرت تعویض یا تعمیر جلوبندی خودرو در سال ۱۴۰۳
هزینه و اجرت تعویض یا تعمیر جلوبندی انواع خودرو در سال ۱۴۰۳ بر اساس نرخهای اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران به شرح زیر است:
نام خودرو | تعویض دستهموتور بالا راست | تعویض پایه دستهموتور جلو یا چپ | تعویض لاستیکهای چاکدار موج گیر با بوش میل تعادل | تعویض سیبک فرمان هر طرف | تعویض قرقری فرمان هر طرف | تعویض میل موج گیر جلو هر طرف | باز و بست طبق هر دو طرف | تعویض کمکهای جلو هر عدد | تعویض رام زیر موتور |
پراید | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۰ | ۴,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۵۰۰,۰۰۰ |
پراید دوگانه | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۰ | ۴,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۵۰۰,۰۰۰ |
پراید یورو ۴ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۰ | ۴,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۵۰۰,۰۰۰ |
تیبا بنزینی | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۵۰۰,۰۰۰ |
تیبا دوگانهسوز | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۵۰۰,۰۰۰ |
ساینا دندهای | – | – | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۵,۶۰۰,۰۰۰ | ۴,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا اتوماتیک | – | – | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۵,۶۰۰,۰۰۰ | ۴,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دندهای | – | – | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۵,۶۰۰,۰۰۰ | ۴,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک اتوماتیک | ۵,۱۰۰,۰۰۰ | – | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۴,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰ |
تندر ۹۰ | ۳,۴۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۷,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۷,۶۰۰,۰۰۰ |
تندر ۹۰ اتوماتیک | ۳,۴۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۷,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۷,۶۰۰,۰۰۰ |
ساندرو دندهای | ۳,۴۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۷,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۷,۶۰۰,۰۰۰ |
ساندرو اتوماتیک | ۳,۴۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۷,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۷,۶۰۰,۰۰۰ |
مگان دندهای | ۴,۴۰۰,۰۰۰ | ۶,۲۰۰,۰۰۰ | ۲۸,۶۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۱۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۳۷,۴۰۰,۰۰۰ |
مگان اتوماتیک | ۴,۴۰۰,۰۰۰ | ۶,۲۰۰,۰۰۰ | ۲۸,۶۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۱۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۳۷,۴۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ و ۳ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۴,۶۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۴,۶۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۴ و ۶ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۴,۶۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۴,۶۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۴,۶۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس ساده | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس دوگانهسوز | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس ELX | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ |
سمند | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ |
سمند دوگانه | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ |
سمند EF7 | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ |
رانا | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۲,۴۰۰,۰۰۰ |
دنا | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس دندهای توربو | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۲,۴۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس اتوماتیک | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۲,۴۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس اتوماتیک توربو | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۲,۴۰۰,۰۰۰ |
تندر وانت | ۳,۴۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۷,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۷,۶۰۰,۰۰۰ |
وانت آریسان | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۸,۳۰۰,۰۰۰ |
پیکان وانت | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۶۰۰,۰۰۰ | ۷,۳۰۰,۰۰۰ |
تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک | نام خودرو |
۶,۶۰۰,۰۰۰ | پراید |
۶,۶۰۰,۰۰۰ | پراید دوگانه |
۶,۶۰۰,۰۰۰ | پراید یورو ۴ |
۸,۸۰۰,۰۰۰ | تیبا بنزینی |
۸,۸۰۰,۰۰۰ | تیبا دوگانهسوز |
۹,۵۰۰,۰۰۰ | ساینا دندهای |
۹,۵۰۰,۰۰۰ | ساینا اتوماتیک |
۹,۵۰۰,۰۰۰ | کوییک دندهای |
۸,۸۰۰,۰۰۰ | کوییک اتوماتیک |
۱۲,۱۰۰,۰۰۰ | تندر ۹۰ |
۱۲,۱۰۰,۰۰۰ | تندر ۹۰ اتوماتیک |
۱۲,۱۰۰,۰۰۰ | ساندرو دندهای |
۱۲,۱۰۰,۰۰۰ | ساندرو اتوماتیک |
۳۳,۰۰۰,۰۰۰ | مگان دندهای |
۳۳,۰۰۰,۰۰۰ | مگان اتوماتیک |
۸,۳۰۰,۰۰۰ | پژو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ و ۳ |
۸,۳۰۰,۰۰۰ | پژو ۲۰۶ تیپ ۵ |
۸,۳۰۰,۰۰۰ | پژو ۲۰۶ تیپ ۴ و ۶ |
۸,۳۰۰,۰۰۰ | پژو ۲۰۷ دندهای |
۸,۳۰۰,۰۰۰ | پژو ۲۰۷ اتوماتیک |
۹,۱۰۰,۰۰۰ | پژو پارس ساده |
۹,۱۰۰,۰۰۰ | پژو پارس دوگانهسوز |
۹,۱۰۰,۰۰۰ | پژو پارس ELX |
۹,۱۰۰,۰۰۰ | سمند |
۹,۱۰۰,۰۰۰ | سمند دوگانه |
۹,۱۰۰,۰۰۰ | سمند EF7 |
۸,۳۰۰,۰۰۰ | رانا |
۹,۱۰۰,۰۰۰ | دنا |
۹,۱۰۰,۰۰۰ | دنا پلاس دندهای توربو |
۹,۱۰۰,۰۰۰ | دنا پلاس اتوماتیک |
۱۱,۰۰۰,۰۰۰ | دنا پلاس اتوماتیک توربو |
۱۲,۱۰۰,۰۰۰ | تندر وانت |
۸,۸۰۰,۰۰۰ | وانت آریسان |
۸,۸۰۰,۰۰۰ | پیکان وانت |
در همین زمینه بخوانید:
- هزینه و اجرت تعمیرات پراید، تیبا، ساینا و کوییک
- هزینه و اجرت تعمیرات انواع محصولات رنو
- هزینه و اجرت تعمیرات ۲۰۶، ۲۰۷، پارس، سمند، رانا و دنا
- هزینه و اجرت تعمیرات انواع ماشین وانت
مراحل تعمیر جلوبندی خودرو
با توجه به اینکه جلوبندی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده بنابراین تعمیر آن فرایند پیچیدهای خواهد بود. به همین منظور میبایست از ابزارآلات مخصوص استفاده کرد. برای تعمیر جلوبندی خودروی خود باید مراحل زیر دنبال شود:
- تخمین میزان آسیب وارده
پیش از تعمیر جلوبندی خودرو میبایست با مراجعه به یک تعمیرکار خبره نسبت به تخمین آسیبهای وارده به آن اقدام کنید.
- جدا کردن بخشهای مختلف
پس از برآورد میزان آسیب وارده به قطعات جلوبندی، باید این قطعات جدا شوند و به همین منظور احتمال باز کردن بخشهایی همچون کاپوت، سپر، رادیاتور و… وجود خواهد داشت.
- تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده
در این مرحله هر قطعهای که خراب شده یا آسیب دیده باشد تعویض یا تعمیر خواهد شد. بدیهی است که در تهیه لوازمیدکی بخش جلوبندی باید از کیفیت قطعات مطمئن شد چراکه جلوبندی نقش مهمی در کنترل خودرو بر عهده دارد.
- سوار کردن قطعات روی خودرو و تست نهایی
پس از تعویض یا تعمیر قطعات نوبت به سوار کردن بخشهای باز شده روی خودرو میرسد. پس از این کار باید تستهای نهایی روی خودرو انجام گردد تا هرگونه نقص احتمالی در این مرحله پیدا و رفع شود.
رامین
۱۰ بهمن ۱۴۰۲۳۰۰هزار تومن دستمزد برای پراید یورو ۴ خوبه
Saji
۱۹ آبان ۱۴۰۳تو گوشی من ک نصف جدول چه افقی چه عمودی نمیاد
شما ک زحمت میکشید چرا جدول متحرک ک بشه چپ و راستش کرد نمیزارید
و جالبه ک هزینه کوییک از اکثر ماشینا حتی گرونتر از خودش بیشتره/
شاهین
۱۹ آبان ۱۴۰۳سلام اصلاح شد ممنونم
آرین
۱۹ آبان ۱۴۰۳یه سوال الان ماشینی مثل کیا ریو (مونتاژ) در کدوم رنج قرار میگیره؟
شاهین
۱۹ آبان ۱۴۰۳سلام تقریبا در محدوده خانواده تیبا و ساینا و کوییک و کمی بالاتر از اونها.
آرین
۲۰ آبان ۱۴۰۳ممنون از شما