در این مقاله لیست قیمت و هزینه تعویض روغن گیربکس برخی از خودروهای پرفروش کشور در سال ۱۴۰۲ را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم.
اکثر رانندگان میدانند که باید روغن پیشرانه را بهصورت منظم بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنند یا تا حد معین به پیشرانه اضافه نمایند اما اکثر آنها بررسی روغن گیربکس را فراموش میکنند. درست همانند پیشرانه، گیربکس دستی یا اتوماتیک نیز برای روان کاری به روغن خاص خود متکی است و خالی شدن گیربکس از روغن میتواند بسیار خطرناک باشد و هزینههای زیادی را به مالک تحمیل کند. در ادامه میخواهیم شما را از قیمت و هزینه تعویض روغن گیربکس در سال ۱۴۰۲ آگاه کنیم.
هزینه تعویض روغن گیربکس خودرو
اکثر خودروهای داخلی از گیربکس دستی استفاده میکنند و معمولاً میزان روغن گیربکس موردنیاز آنها بین ۲ تا ۲.۵ لیتر است. در جدول زیر قیمت برخی روغنها بر حسب ۱ لیتر ذکر شده و بنابراین اگر به دنبال خرید روغن گیربکس برای خودرویی همچون پراید یا پژو باشید باید رقم یاد شده را در ۲ یا ۲.۵ ضرب کنید. اکثر خودروهای گیربکس اتوماتیک خانواده پژو نیز از گیربکس AL4 استفاده میکنند و برای این نوع گیربکس باید حدود ۶ لیتر روغن تأمین شود.
نام روغن گیربکس | قیمت حدودی (تومان) |
روغن گیربکس دنده (واسکازین) 75W90 کاسپین | ۳۵۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس پراید شرکتی GEARBOX OIL SAE | ۴۵۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس بهران سمند 75W80 GL4 (حجم ۲.۵ لیتر) | ۳۰۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس اتوماتیک بهران MV ا Behran MV | ۲۹۵,۰۰۰ |
روغن گیربکس اتوماتیک موبیسا MOBISA ATF SP – | ۲۰۰,۰۰۰ |
روغن واسکازین دنده ای بهران 85w90 ApiGl_4 | ۸۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس آیسین AISIN AFW تمام سنتتیک | ۱,۵۵۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس دستی ایرانول EP حجم ۱ لیتر | ۲۰۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس خودرو لیکومولی مدل SAE حجم ۱ لیتری 85W-90 | ۱۶۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس آیسین AFW پلاس +AISIN AFW | ۲,۵۵۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس اتوماتیک ادینول ATF XN7 1L | ۶۰۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس الف 75W-80، مدل Tranself NFX | ۵۵۰,۰۰۰ |
روغن گیربکس خودرو آترود مدل 75w80 Sento حجم ۲.۵ لیتر | ۴۰۰,۰۰۰ |
لازم به ذکر است هزینه و اجرت تعویض روغن گیربکس دستی در برخی تعمیرگاهها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته باید گفت هزینه تعویض روغن گیربکس خودروهای اتوماتیک اندکی بیشتر است و مالکان باید هزینهای در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان را برای آن بپردازند.
همچنین بخوانید:
- اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه خودرو در سال ۱۴۰۲
- هزینه و اجرت تعمیرات انواع ماشین وانت در سال ۱۴۰۲
- هزینه و اجرت تعمیرات دنا، رانا، سمند، پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ در سال ۱۴۰۲
- هزینه و اجرت تعمیرات پراید، تیبا، ساینا و کوییک در سال ۱۴۰۲
- هزینه و اجرت تعمیرات انواع خودروهای رنو در سال ۱۴۰۲
انواع روغن گیربکس
خودروها در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید میشوند و برای هریک باید از روغن گیربکس مخصوص خود استفاده کرد. معمولاً روغن گیربکسها به دو دسته مخصوص گیربکسهای دستی و اتوماتیک تقسیم میشود و در ادامه به بررسی هرکدام از آنها میپردازیم.
- روغن گیربکس دستی
این نوع روغنها میبایست دارای افزودنیهای باکیفیت برای مقاومت در برابر خوردگی و استهلاک قطعات گیربکس باشند. گرانروی این نوع روغنها بیشتر از روغن گیربکسهای اتوماتیک است و بدون هرگونه تعجبی باید از استفاده آنها در گیربکسهای اتوماتیک خودداری کرد. حتماً قبل از خرید روغن گیربکس دستی نسبت به مطالعه دفترچه راهنمای خودروی خود اقدام کرده و روغن مطابق با مشخصات ذکر شده را خریداری نمایید.
- روغن گیربکس اتوماتیک
روغن گیربکسهای اتوماتیک گرانروی بسیار کمتری نسبت به نمونههای دستی دارد. این نوع روغنها نیز باید در برابر خوردگی و دمای بالا مقاومت داشته باشند. همانطور که مطلع هستید اکثر خودروهای اتوماتیک داخلی از گیربکس AL4 استفاده میکنند. این گیربکس حدود ۶ لیتر روغن نیاز دارد و همانطور که درباره روغن گیربکسهای دستی نیز اشاره کردیم، برای خرید روغن گیربکس اتوماتیک باید طبق مشخصات موجود در دفترچه راهنمای خودرو عمل کنید.
بهترین زمان تعویض روغن گیربکس
احتمالاً از برخی افراد شنیدهاید که میگویند روغن گیربکس نیازی به تعویض ندارد اما این سخن اشتباه است و باید در زمان توصیه شده نسبت به تعویض آن اقدام کرد. روغن گیربکس در درازمدت به دلیل وجود ذرات ریز کیفیت خود را از دست میدهد و به همین دلیل باید به فکر تعویض آن بود. سازندگان خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک توصیه کردهاند که روغن گیربکس را میبایست در فواصل کارکرد منظم تعویض کرد. روغن گیربکسهای اتوماتیک میتواند در نهایت بخار شده و کیفیت خود را از دست بدهد. درصورتیکه خودرو در ترافیکهای شهری زیاد رانده شده یا بهطور مکرر محمولههای سنگین را یدک بکشد این فرایند سریعتر رخ خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را مطالعه فرمایید.
دلیل از دست رفتن کیفیت روغن گیربکس نیز گرمای تولیدی به خاطر اصطکاک قطعات گیربکس است. از آنجایی که روغن گیربکس مسئول عملکرد نرم قطعات داخلی گیربکس بوده بنابراین خرابی روغن میتواند باعث سختی تعویض دندهها شود. اکثر خودروسازان میگویند روغن گیربکسهای اتوماتیک را باید هر ۱۰۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعویض کرد؛ اما برخی مکانیکها معتقد هستند بهترین زمان تعویض روغن گیربکس کمتر از کارکرد یاد شده است. در حقیقت برخی افراد میگویند روغن گیربکسهای اتوماتیک را باید بین هر ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر تعویض کرد. اما اوضاع برای گیربکسهای دستی کمی متفاوت است و اکثر خودروسازان توصیه میکنند روغن گیربکسهای دستی را هر ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیقتری درباره بهترین زمان تعویض روغن گیربکس خودروی خود پیدا کنید بهتر است دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. البته اگر خودروی خود را تحتفشار قرار میدهید و یا بارهای سنگین با آن حمل میکنید بهتر است روغن گیربکس را زودتر تعویض کنید. از جمله شرایط تحتفشار یک خودرو میتوان به تردد روزمره در ترافیکهای سنگین، حمل بارهای زیاد، رانندگی اسپرت و… اشاره کرد.
NAVID۰۰۹۸
۴ آبان ۱۴۰۲آقا
یه سوال دارم که واقعاً من رو گیج کرده در مورد گِریدِ روغن موتورها !!!!
برای خودروی من گرید کاتالوگ و دفترچه گفته یا 0w20 یا 5w30 باید باشه !
در صورتی که مکانیکها و تعویض روغنیها هر کدام یه حرفی میزنند و دیگری را نادان میدانند !!!!
مثلاً یکی میگه فقط و فقط 0w20 بریز !!!
اما یکی دیگه میگه فقط و فقط 5w40 یا 10w40 !!!
یکی دیگه میگه فقط 5w30 بریز !!!
واقعاً گیج شدم و نمیدونم چی بهتره بریزم در حالی که سال اول 5w30 میریختم و الان دارم 5w40 میریزم !
جالبه که نمایندگی دوبی میگه 0w20 ، ولی در ایران ۹۹٪ مخالف این گرید برای تنفس طبیعی هستند و میگویند بر اساس رانندگی و شرایط آب و هوایی اصلاً این گرید را نریزید مگر هیبرید یا توربو باشه !!!
من که خودم به شخصه عاشق روغن 20w50 هستم ، اصلاً لامصب عسلِ عسل 😂 ، تو تسلا هم بریزیم نرم کار میکنه ، موتور هم خراب نمیشه اما چه حیف که شک و تردید دست و بالم را بسته و اگر نه از ژیان تا بوگاتی انتخاب روغنم فقط 20w50 میبود !
datsun
۴ آبان ۱۴۰۲هر چی کاتالوگ میگه همونو بریز اکثر اپاراتی ها واقعا دانش کارشون رو ندارن،
NAVID۰۰۹۸
۴ آبان ۱۴۰۲درسته کاربر داتسون 👌
حسین
۵ آبان ۱۴۰۲Navid۰۰۹۸ البته این مطلب درمورد روغن گیربکسه
ولی در خصوص روغن موتور هم برای اینکه کمتر گیج باشی بگم که هیچ وقت به حرف آپاراتی ها و… گوش ندید یعنی دهن بین یا ساده نباشید و هرچی گفتن قبول نکنید دفترچه راهنما هم معمولا اوکیه و راهکار مناسبیه ولی البته میشه بهتر از اینم عمل کرد با توجه به شرایط ولی باید تجربه و اطلاعات کافی داشته باشید.
چون اگه همینطور هرکه الابختکی بگه مثلاً من این روغنو دوست دارم با این حال میکنم این روغن رنگش قشنگه از این روغن استفاده می کنم و از این حرفا کلا حماقته چون آسیب زاست برای ماشین حتی تغییر برند روغن حتی با همان گرید درجه و استاندارد یکسان هم ممکنه برای ماشین مناسب نباشه.
فرهاد
۲۷ تیر ۱۴۰۳ببین من کاری به حرفت ندارم اگر میخوای هزینه موتور کامل بدی ۲۰ ۵۰ بریز چون این نوع فقط برای موتور های قدیمی مصرف میشه آپاراتی ها بهت درست گفتن ۰ ۲۰ یکم برای ایران خوب نیست برای بیشتر هیبرید ها خوبه اما من طبق تجربه کاری خودم میگم ما برای فصل گرما برای مثلا سانتافه که در حال عادی ۱۰ ۴۰ میخوره ۵ ۴۰ میریزیم
شما اسم ماشینتو اگر خواستی بگو طبق تجربه کمکت کنم
فرهاد
۲۷ تیر ۱۴۰۳در متن بالا اشتباه کردم ۵ ۳۰ در حالت عادی میریزیم
Enzo Ferrari 2008
۴ آبان ۱۴۰۲روغن ایرانول خوبه
کوروش
۵ آبان ۱۴۰۲سازنده داخل کاتالوگ خودرو به وضوح نوشته؛ «نیازی به تعویض نیست». اما ما ایرانی ها دانایان کلی هستیم که از سازنده هم بیشتر می دونیم!
IRAN
۲۶ آذر ۱۴۰۲عالی ممنون