در این مقاله لیست کامل هزینه و اجرت تعمیرات خودرو ساینا در سال ۱۴۰۳ را خدمت شما عزیزان تقدیم خواهیم کرد.
خودروی ساینا برای عملکرد بهینه به تعمیرات و سرویسهای دورهای نیاز دارد. از مهمترین تعمیرات این خودرو میتوان به تعویض تسمه تایم، سپر جلو و عقب، و تعمیر گیربکس اشاره کرد. بررسی هزینههای این خدمات، مانند اجرت تعویض دیسک و صفحه یا هزینه تعویض بلبرینگ چرخ جلو، به شما کمک میکند تا برای نگهداری و تعمیرات خودرو بهتر برنامهریزی کنید.
در این راهنما نرخ دقیق تعمیر و تعویض قطعات و خدمات ساینا در سال ۱۴۰۳ از جمله هزینه تعویض واشر سرسیلندر، سرویس اولیه و تعویض روغن در نمایندگی را بررسی کردهایم. با آگاهی از این هزینهها و انتخاب تعمیرات بهموقع، میتوانید از خرابیهای ناگهانی جلوگیری کرده و در هزینههای تعمیرات صرفهجویی کنید.
هزینه و اجرت تعمیرات ساینا – ۱۴۰۳
در جدول زیر که بر اساس نرخ نامه رسمی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال ۱۴۰۳ منتشر شده است لیست هزینه و اجرت و تعمیرات ساینا مشاهده میشود. دقت داشته باشید که قیمت ها به ریال بوده و فقط شامل اجرت و دستمزد است.
ردیف | شرح خدمات | ساینا دندهای | ساینا اتوماتیک |
۱ | تعمیر کامل موتور | ۵۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۲ | تعمیر نیم موتور (سر سیلندر و کارتل) | ۳۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۳ | پیاده و سوار کردن موتور جهت شاسی کشی | ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۴ | تعمیر کامل سر سیلندر | ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۵ | تعویض اورینگ منیفولد هوا | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ |
۶ | تعویض واشر منیفولد دود | ۷,۸۰۰,۰۰۰ | ۷,۸۰۰,۰۰۰ |
۷ | تعویض واشر گلویی اگزوز | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۸ | تعویض واشر کارتل و توری اویل پمپ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ |
۹ | باز و بسته کردن کارتل و تعویض اویل پمپ | ۱۹,۷۰۰,۰۰۰ | ۱۹,۷۰۰,۰۰۰ |
۱۰ | تعویض واشر کارتل و توری | ۸,۴۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۱۱ | تعویض فشنگی روغن | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۱۲ | تعویض شلنگ های بخار روغن | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
۱۳ | تعویض واشر درب سوپاپ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۱۴ | تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم | ۸,۴۰۰,۰۰۰ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ |
۱۵ | تعویض تسمه تایمینگ | ۷,۵۰۰,۰۰۰ | ۷,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۶ | تعویض تسمه دینام | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
۱۷ | تعویض تسمه کولر | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
۱۸ | باز و بستن تسمه دینام و هیدرولیک | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۱۹ | تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۲۰ | تعویض کاتالیست | ۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۱ | باز و بست متعلقات جهت تعویض شمع | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۲۲ | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | ۴,۸۰۰,۰۰۰ | ۴,۸۰۰,۰۰۰ |
۲۳ | تعویض ترموستات | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۲۴ | تعویض رادیاتور آب | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۲۵ | تعویض منبع انبساط | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۲۶ | هواگیری و ریختن ضدیخ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ |
۲۷ | تعویض شیلنگ بالای رادیاتور | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۲۸ | تعویض شیلنگ پایین رادیاتور | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۲۹ | تعویض شیلنگ بخاری کوتاه | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۳۰ | تعویض شیلنگ بخاری بلند | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۱ | تعویض لوله های فرعی زیر اگزوز | ۰ | ۰ |
۳۲ | تعویض فشنگی آب | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۳۳ | باز و بست رام زیر موتور جلو و عقب | ۵,۱۰۰,۰۰۰ | ۵,۱۰۰,۰۰۰ |
۳۴ | تعویض باک بنزین | توافقی | توافقی |
۳۵ | تعویض پمپ بنزین | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۳۶ | تعویض فیلتر بنزین | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ |
۳۷ | تعویض لوله آهنی رفت بنزین | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۳۸ | تعویض لوله آهنی برگشت بنزین | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۳۹ | تعویض منبع کنیستر | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۴۰ | تعمیر کامل گیربکس | ۲۳,۸۰۰,۰۰۰ | ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۴۱ | تعویض کیت کلاچ | ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۴۲ | تعویض سیم کلاچ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۴۳ | تعویض بوش های دو شاخه کلاچ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۴۴ | تعویض لیور دنده داخل اتاق | ۵,۱۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۴۵ | تعویض بوش لیور | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۴۶ | تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | ۰ | ۰ |
۴۷ | تعویض سنسور کیلومتر | ۰ | ۰ |
۴۸ | باز و بست گیربکس جهت تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | ۱۱,۴۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۴۹ | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | ۴,۱۰۰,۰۰۰ | ۵,۱۰۰,۰۰۰ |
۵۰ | باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | ۴,۱۰۰,۰۰۰ | ۴,۱۰۰,۰۰۰ |
۵۱ | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | ۵,۸۰۰,۰۰۰ | ۵,۸۰۰,۰۰۰ |
۵۲ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | ۵,۸۰۰,۰۰۰ | ۵,۸۰۰,۰۰۰ |
۵۳ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | ۵,۸۰۰,۰۰۰ | ۵,۸۰۰,۰۰۰ |
۵۴ | تعویض رام زیر موتور | ۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۵۵ | تعویض کمک های جلو هر عدد | ۴,۳۰۰,۰۰۰ | ۴,۳۰۰,۰۰۰ |
۵۶ | باز و بستن طبق هر دو طرف | ۵,۶۰۰,۰۰۰ | ۵,۶۰۰,۰۰۰ |
۵۷ | تعویض موج گیر جلو هر طرف | ۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ |
۵۸ | تعویض قرقری فرمان هر طرف | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ |
۵۹ | تعویض سیبک فرمان هر طرف | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۶۰ | تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر با بوش میل تعادل | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۶۱ | تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف | ۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۶۲ | تعویض کامل اکسل (ABS) | ۱۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۶۳ | میزان فرمان دستی | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
۶۴ | میزان فرمان با دستگاه | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۶۵ | تعویض کمک عقب هر طرف | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۶۶ | تعویض بلبرینگ چرخ عقب هر طرف | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۶۷ | تعویض محور بلبرینگ چرخ عقب هر طرف | ۵,۴۰۰,۰۰۰ | ۵,۴۰۰,۰۰۰ |
۶۸ | باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان | ۱۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۱۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۶۹ | تعویض پمپ هیدرولیک | ۵,۱۰۰,۰۰۰ | ۵,۱۰۰,۰۰۰ |
۷۰ | تعمیر پمپ هیدرولیک | ۵,۷۰۰,۰۰۰ | ۵,۷۰۰,۰۰۰ |
۷۱ | تعویض منبع هیدرولیک | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۷۲ | تعویض شلنگ فشار قوی هیدرولیک | ۷,۳۰۰,۰۰۰ | ۷,۳۰۰,۰۰۰ |
۷۳ | تعویض شلنگ فشار ضعیف هیدرولیک | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۷۴ | تعویض شلنگ هیدرولیک از منبع به جعبه فرمان | ۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۳۰۰,۰۰۰ |
۷۵ | تعویض گردگیر فرمان چپ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ |
۷۶ | تعویض گردگیر فرمان راست | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ |
۷۷ | تنظیم غربیلک فرمان | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۷۸ | تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک | ۹,۵۰۰,۰۰۰ | ۹,۵۰۰,۰۰۰ |
۷۹ | تعویض لوله های هیدرولیک | ۵,۷۰۰,۰۰۰ | ۷,۵۰۰,۰۰۰ |
۸۰ | تعویض چهارشاخه فرمان | ۸,۳۰۰,۰۰۰ | ۸,۳۰۰,۰۰۰ |
۸۱ | باز و بستن تلسکوپی فرمان | ۸,۳۰۰,۰۰۰ | ۸,۳۰۰,۰۰۰ |
۸۲ | تعویض بوستر و باز و بستن پدال | ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ |
۸۳ | تعویض موتور ABS و کالیبراسیون | ۵,۹۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ |
۸۴ | تعویض سنسور ABS چرخ جلو | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۸۵ | تعویض ترمینال ترمز | ۵,۱۰۰,۰۰۰ | ۵,۱۰۰,۰۰۰ |
۸۶ | تعویض پمپ ترمز | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۸۷ | تعویض کالیپر چرخ جلو | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ |
۸۸ | تعویض دیسک چرخ جلو هر طرف | ۴,۶۰۰,۰۰۰ | ۴,۶۰۰,۰۰۰ |
۸۹ | تعویض شلنگ ترمز جلو | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۹۰ | تعویض لنت جلو دو طرف | ۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۰۰,۰۰۰ |
۹۱ | بازدید لنت چهار چرخ و رگلاژ ترمز دستی | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۹۲ | تعویض سنسور ABS چرخ عقب هر طرف | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۹۳ | تعویض کاسه چرخ عقب هر طرف | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۹۴ | تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب هر طرف | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۹۵ | تعویض لوله ترمز عقب | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۹۶ | تعویض لنت عقب کاسه ای و تعویض بلبرینگ دو طرف | ۴,۵۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
۹۷ | تعویض سیم ترمز دستی بلند | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ |
۹۸ | تعویض تفنگی ترمز دستی | ۴,۸۰۰,۰۰۰ | ۴,۸۰۰,۰۰۰ |
مشخصات فنی ساینا
در جدول زیر مشخصات فنی مدلهای مختلف ساینا ذکر شده است:
ساینا SDA | ساینا S اتوماتیک | ساینا S دوگانهسوز | |
طول (میلیمتر) | ۴۲۰۹ | ||
عرض – بدون در نظر گرفتن آینهها (میلیمتر) | ۱۶۶۷ | ||
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۴۹۰ | ||
فاصله دو محور جلو و عقب (میلیمتر) | ۲۴۱۴ | ||
حجم صندوقعقب (لیتر) | ۳۷۰ | ||
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۰۵۰ | ۱۱۱۰ | ۱۱۴۰ |
نوع گیربکس | ۵ سرعته معمولی | CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته | ۵ سرعته معمولی |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی | ||
دریچه گاز | الکتریکی | الکتریکی | مکانیکی |
حجم موتور | ۱۵۰۳ | ||
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۸۶.۵ | ۸۶.۵ | ۸۲.۵ بنزین/۷۲ گاز |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۱۳۰ | ۱۳۰ | ۱۲۷ بنزین/۱۱۲ گاز |
سایز تایر | ۱۸۵/60R14 | ||
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۹۳ | ۷.۷۸ | ۷.۲۱ |
ظرفیت مخزن | ۴۱ | ۴۱ | ۴۱ بنزین/۶۲ گاز |
قیمت ساینا
در جدول زیر قیمت خودرو ساینا ذکر شده است:
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
ساینا S | ۸۵ گانه | ۳۳۵,۰۷۳,۰۰۰ | ۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا S | CNG | ۲۸۳,۱۲۸,۰۰۰ | ۴۵۳,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا اتوماتیک | ۱۴۰۲ | — | — |
ساینا GX | — | — | به زودی |
مزایا و معایب ساینا
از آنجایی که ساینا بر اساس خودروی تیبا شکل گرفته است بنابراین مزایای آن درباره ساینا نیز صدق خواهد کرد. هزینههای نگهداری و استهلاک پایین، پشتیبانی گسترده پس از فروش، مصرف سوخت نسبتاً پایین، طراحی بهتر نسبت به تیبا و فضای کابین و بار مناسب خانواده جزو نقاط قوت این خودرو هستند. در مقابل باید به مواردی همچون گرانتر بودن برخی قطعات نسبت به تیبا، کیفیت پایین قطعات بکار رفته و ایمنی پایین ساینا اشاره کنیم که جزو نقاط ضعف آن خواهند بود. نسخه اتوماتیک ساینا با امکانات و تجهیزات بیشتر نیز برای افرادی که خواهان خرید خودرویی اتوماتیک با قیمت پایینتر هستند تولید شده است و یک نقطه قوت برای آن محسوب میشود هرچند نباید از مدل اتوماتیک ساینا انتظار سواری چندانی را داشت چراکه بیشتر با هدف تردد راحتتر در خیابانهای شهری طراحی شده است.
مهران
۲۰ شهریور ۱۴۰۲کشش بشدت افتضاحی داره.یکی از بستگان داشت کلا تو مسافرت با این ماشین چالش داشت بخاطر کشش.اونم سه نفر توی ماشین…
M. S
۱۳ فروردین ۱۴۰۳آب بندی درست و نگهداری صحیح در مورد ساینا و هرماشینی یک شرط اساسی هست، من شخصا یه ساینا۹۷ دارم که چیزی هم اضافه بر فابریک و دستکاری نداره تو ماشینهای زیر یک میلیارد تنها سورن توربو و زانتیا خیلی سرحال تو شتاب و درگ من رو زدن، دنده ۲ نزدیک به ۱۰۰ تا رو پر میکنه و صفر تا صد ۱۱٫۵ ثانیه هست برا من قابل قبول هست اگر این ماشین صدای موتورش داخل اتاق کمتر بود و عرض اتاق هم ۱۰سانتیمتر پهن تر بود خدایی عالی بود
Avan
۱۹ مهر ۱۴۰۳شاید توقع یک موتور ۲۰۰۰ سی سی را از ساینا داشته وگرنه نسبت به حجم موتورش کشش خوبی دارد. در کل ماشین بدی نیست و به نظرم با توجه به جمیع جهات الان منصفانه ترین قیمت را دارد.
AMANTE
۲۰ شهریور ۱۴۰۲سایپا ساینا +
کیا ریو مونتاژ –
RIO
۲۰ شهریور ۱۴۰۲کیا ریو مونتاژ
رضا
۱۹ مهر ۱۴۰۳ریو رو با این آشغال مقایسه نکنید
Enzo Ferrari 2008
۲۱ شهریور ۱۴۰۲چیه این همون پرایده se
فقط بدنه عوض شده
mercedes
۲۱ شهریور ۱۴۰۲تعویض واشر گلویی اگزوز یکو نیم میلیون😐
شاهین
۲۱ شهریور ۱۴۰۲قیمت ها به ریال هست
H2
۲۱ شهریور ۱۴۰۲قیمتها به تومنه
اگه به ریال بود یعنی الان قیمت تعمیر موتورش سه میلیون و سیصد تومنه؟؟
شما خودت نمیدونی چه مقاله ای کار کردی یا داری شوخی میکنی برادر؟؟ 😂😂
مهران
۲۱ شهریور ۱۴۰۲داداش فکر کنم هزینه اجرت و دستمزد تعمیر کارو فقط زدن
شاهین
۲۱ شهریور ۱۴۰۲اینها فقط دستمزده. واسه تنظیم غربیلک فرمان هفتصد هزار تومن میگیرن؟
شما خیلی خوبی.
Navid A J
۲۲ شهریور ۱۴۰۲شاهین جان فکر کردم به تومنه، اپیلاسیون شدم
amir
۲۱ شهریور ۱۴۰۲سره گواهینامم سوار میشدم انقدر چرته ها حیف خیلی ها همین هم هم نمیتونن بگیرن
علی منصوری
۱۹ مهر ۱۴۰۳خدا کنه مردم کشورم بتونم هر چی ک دلشون میخواد سوار بشن، دوستان واقع بین بودن خیلی خوبه، همین ماشینی ک دارین اینقد هیت بهش میدین رویای خیلیاس ب امید درآوردن هزینه زندگیشون، بولله ک من چندبار دیدم خریدار دو تا رفیق یا داداش بودن ک نصف ب نصف روش کارکنن و خرجی زن و بچه بدن، .
اینجور مقاله ها خیلی خوبن ک بدونن قبل خرید چه قیمت تعمیراتی انتظارشون میکشه، ممنون شاهین جان
Gabriel
۱۹ مهر ۱۴۰۳ارزان ترین سدان باصطلاح تولید داخل مملکت دم دستی ترین تعمیراتش از ۱۵۰۰۰۰۰تومان هزینه داره به بالا و در نقطه مقابل کمترین حقوقی که تو ایران داریم و بهش میگیم حقوق اداره کار روزانه یعنی در ازای ۸ساعت کار مداوم کارگر بهش تنها و تنها ۳۶۶۰۰۰تومان دستمزد میده!!!برده داری و اسارت و استثمار اگه نیست این وضعیت پس چیه؟!؟!