در این مقاله اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه برخی از پرفروشترین خودروهای بازار در سال ۱۴۰۳ را تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد.
مجموعه کلاچ خودروهای مجهز به گیربکس دستی نقش مهمی در انتقال قدرت از پیشرانه به گیربکس بازی میکند. همچنین کلاچ خودرو تعویض نرم و دقیق دندهها را میسر میسازد و بنابراین اهمیت زیادی در کارکرد وسایل نقلیه بر عهده دارد. در این نوشتار میخواهیم نکاتی در رابطه با زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ و همچنین اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه خودروهای پرفروش بازار در سال ۱۴۰۳ را ارائه نماییم پس همراه ما باشید.
هزینه تعویض دیسک و صفحه در سال ۱۴۰۳
در جدول زیر اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه انواع خودرو در سال ۱۴۰۳ بر اساس نرخهای رسمی اعلامی توسط اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران درج شده است.
نام خودرو | اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه |
پراید | ۹,۹۰۰,۰۰۰ |
پراید دوگانه | ۹,۹۰۰,۰۰۰ |
پراید یورو ۴ | ۱۰,۹۰۰,۰۰۰ |
تیبا بنزینی | ۱۰,۹۰۰,۰۰۰ |
تیبا دوگانهسوز | ۱۰,۹۰۰,۰۰۰ |
ساینا دندهای | ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دندهای | ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ |
تندر ۹۰ | ۲۰,۵۰۰,۰۰۰ |
ساندرو دندهای | ۱۶,۹۰۰,۰۰۰ |
مگان دندهای | ۲۳,۸۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ و ۳ | ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای | ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس ساده | ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس دوگانهسوز | ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس ELX | ۱۳,۹۰۰,۰۰۰ |
سمند | ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند دوگانه | ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند EF7 | ۱۵,۶۰۰,۰۰۰ |
رانا | ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا | ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس دندهای توربو | ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ |
تندر وانت | ۲۰,۵۰۰,۰۰۰ |
وانت آریسان | ۹,۹۰۰,۰۰۰ |
پیکان وانت | ۸,۱۰۰,۰۰۰ |
قیمت دیسک و صفحه خودرو در ۱۴۰۳
در ادامه به قیمت مجموعه کلاچ برخی خودروهای پرفروش در سال ۱۴۰۳ اشاره میکنیم. شایان ذکر است قیمتهای ذکر شده بهصورت حدودی و بر اساس جستوجو بین فروشگاههای گوناگون اعلام شدهاند.
نام خودرو | قیمت دیسک و صفحه |
پراید | ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان |
تیبا | ۲.۵ تا ۴ میلیون تومان |
ساینا | ۳ تا ۴.۵ میلیون تومان |
کوییک | ۳ تا ۴.۵ میلیون تومان |
تندر ۹۰ | ۵ تا ۸ میلیون تومان |
ساندرو | ۵ تا ۸ میلیون تومان |
مگان دندهای | ۵ تا ۱۱ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ | ۳ تا ۷ میلیون تومان |
پژو ۲۰۷ دندهای | ۳ تا ۷ میلیون تومان |
پژو پارس | ۳ تا ۷ میلیون تومان |
سمند | ۳ تا ۷ میلیون تومان |
رانا | ۳ تا ۷ میلیون تومان |
دنا | ۳ تا ۷ میلیون تومان |
آریسان | ۲ تا ۴ میلیون تومان |
زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ
دیسک و صفحه کلاچ خودرو جزو لوازم مصرفی آن محسوب میشود و بنابراین پس از مدتی میبایست آن را تعویض کرد. درصورتیکه نشانههای زیر را مشاهده کنید زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ وسیله نقلیه فرا رسیده است:
- سفتی پدال کلاچ
از جمله نشانههای واضح تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ خودرو میتوان به سفت شدن پدال کلاچ اشاره کرد.
- حرکت فنری و خشک پدال کلاچ
درصورتیکه دیسک و صفحه به پایان عمر خود نزدیک شده باشد پدال حالتی فنری و پرتابی پیدا خواهد کرد و نرم نخواهد بود.
- کاهش توان و قدرت پیشرانه
یکی دیگر از نشانههای تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ خودرو کاهش قدرت و توان پیشرانه است. در این زمان حس تحتفشار بودن پیشرانه وجود خواهد داشت و خودرو به اندازهای که انتظار میرود شتاب نمیگیرد.
- لرزش قابلتوجه در شروع حرکت
با تمام شدن دیسک و صفحه شاهد لرزش قابلتوجه خودرو در شروع به حرکت خواهید بود و هرچقدر در تعویض این قطعه تعلل کنید لرزشها نیز شدیدتر خواهد شد.
- خاموش نشدن خودرو در دنده دو
از جمله نشانههای تمام شدن دیسک این است که اگر خودرو را در دنده دو قرار داده و پدال کلاچ را رها کنید خودرو خاموش نخواهد شد.
- جا نرفتن مناسب دندهها
از جمله علل جا نرفتن دندههای ماشین را میتوان تمام شدن صفحه کلاچ دانست. در این حالت دندهها نرمی اولیه خود را از دست دادهاند و بهزحمت میتوان دنده را تعویض کرد.
عوامل استهلاک و خرابی صفحه کلاچ خودرو
از جمله مهمترین عواملی که باعث خرابی صفحه کلاچ خودرو میشوند میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- رانندگی پرفشار و ناهنجار
وارد کردن فشار غیرعادی به خودرو باعث کاهش عمر تمامی قطعات از جمله مجموعه دیسک و صفحه خواهد شد. بهتر است در مسیرهای سربالایی با شیب زیاد از دنده مناسب استفاده کرده و دور موتور را خیلی بالا نبرید.
- قرار داشتن دائمی پا روی پدال کلاچ
برخی رانندگان به اشتباه پای خود را حتی بهصورت جزئی روی پدال کلاچ قرار میدهند که این امر باعث درگیر بودن دائمی مجموعه کلاچ خواهد شد و از عمر آن خواهد کاست.
- حمل بار و سرنشین زیاد
با افزایش بار و سرنشین در خودرو، قوای محرکه تحتفشار مضاعف قرار میگیرند و این امر استهلاک بیشتر قطعات از جمله دیسک و صفحه را در پی خواهد داشت.
- تعویض نامناسب دندهها
گاها مشاهده میشود برخی رانندگان بدون استفاده از کلاچ یا بدون درگیر کردن کامل آن نسبت به تعویض دنده اقدام میکنند که این امر تأثیر منفی روی گیربکس و مجموعه کلاچ خواهد داشت.
Enzo Ferrari 2008
۳ آبان ۱۴۰۲405 چرا نبود
رضا دهقان
۴ آبان ۱۴۰۲۴۰۵وپارس قیمتش یکسانه
عبدالرزاق دلشادی
۳ آبان ۱۴۰۲این قیمتا مال چند سال قبله؟
H2
۳ آبان ۱۴۰۲تیبا و ساینا که فقط فیسشون فرق داره،
فنی یکی هستن
چرا دیسک و صفحهشون انقدر اختلاف داره
محمود
۳ آبان ۱۴۰۲سایز فلایویل و دیسک وصفحه کوییک و ساینا بزرگتره و با تیبا فرق میکنه
علی نظری
۳ آبان ۱۴۰۲کسی می دونه
آیا برای کاهش هزینه
می شود فقط صفحه کلاچ عوض کرد ؟؟
مشکلی پیش نمی آید ؟؟
jevil
۳ آبان ۱۴۰۲اگر دیسک خودرو وضعیت مناسبی داشته باشه نه تنها مشکلی پیش نمیاد بلکه یه امر رایجه. حتی بعضی جاها همون صفحه کلاچ رو فقط گرافیت روش عوض میکنن و دوباره مثل روز اولش میشه نصبش میکنن.اتفاقا اگه جنس مناسبی روش بذارن خیلی کار خوبی هم هست.هزینه الکی هم ادم نمیکنه.منتها گفتم اولش یه سری شرایطی باید داشته باشه از جمله داغون نبودن دیسکت.
مرادی
۴ آبان ۱۴۰۲مشکلی نیس ب شرطی اگه دیسک مشکلی نداشته باشه
samank71
۱۰ اسفند ۱۴۰۲سلام دوست عزیز آره چرا نمیشه نیازی نیست حتماً از لوازم یدکی بری صفحه کلاچ کامل بخری اگه مکانیکت کار بلد و دلسوز باشه بهت پیشنهاد میده ک زمانی که دیسکت سالم باشه میتونی ببری لنت کوبی خودشون هم دیسکو و صفحه نو دارن هم واس ماشین خودتو میکوبن ک تو این شرایط اقتصادی و قطعات تقلبی شرکتی ببری واست بکوبن خیلی هم بصرفه تره هم کیفیتش عالیه من خودم همیشه این کارو میکنم خیلی هم راضیم بازم اگر سوالی داشتی تا جایی که بدونم انجام وظیفه میکنم.
سیدیحیا هاشمی
۳ آبان ۱۴۰۲الان اجرت تعویض دیسک وصفحه پراید1/200هست، کجا با 450تعویض میکنن ما بریم همونجا
وحید بیگی فر
۴ آبان ۱۴۰۲داداش این قیمتها مال حداقل 3 سال پیش هست. شما اگه با این قیمت تعویض کار سراغ دارید بگید ما لوازم بگیریم بریم پیشش.
راننده تاکسی
۵ آبان ۱۴۰۲تو میکانیکی
سجاد
۴ آبان ۱۴۰۲سلام
تعویض دیسکوصفحهبا همونقیمتدرتعمیرگاه
خودمانجاممیدم
علی سلیمی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳ادرستون کجاست و اینکه برای ام وی ام ۳۱۵ طرح قدیم هم تعویض میکنید .
***
بوره
۴ آبان ۱۴۰۲اون مبالغ تومان هست نه ریال
احمد
۵ آبان ۱۴۰۲چرا دروغ میگید این با این قیمت ها بری بهت فوش میدن
محمد حسن فرخنده زاد
۵ آبان ۱۴۰۲عرض ادب. این قیمت هایی که نوشتید کلا اشتباه هست. لطفاً یه استعلام مجدد بگیرید. مردم رو به اشتباه میندازید
ادی
۲۸ دی ۱۴۰۲سلام،واللّه من دیشب دیسک و صفحه عوض کردم پیش آشنا هم بود خیر سرم،یعنی 27 دیماه 1402،فقط اجرتش 2،700،000 تومان شد.قسم خوردم که بدانید دروغ نمیگم،این وضعیت بازار غیرقابل تحمل هست.من کارمند سرماه در بهترین حالت میگیرم 12 میلیون(با 15 سال سابقه)6 تومن کرایه خانه میدم،6 میمانه که این ماه کلا رفت برای دیسک و صفحه چون خود دیسک و صفحه والئو 3200 شد.دیگه چه غصه ای دارم؟فردا که بهار آید….ایران ایران ایران خون و مرگ و عصیان ….. هفته دیگه شروع میشه دیو چو بیرون رود (گتمیش کرد ) فرشته گلمیش کرد!
امیر
۲۳ آذر ۱۴۰۳قبلش از چند تا مکانیک قیمت میگرفتی تا کلاه سرت نره. در ضمن همیشه آشنا سر آدم رو کلاه میذاره
MR.OFFROADER
۲۳ بهمن ۱۴۰۲قیمت دیسک و صفحه شاهین در بازار تهران 2.400.000 و اجرت تعویض به همراه تراشکاری فلایویل 2.700.000
در تهران
23 بهمن 1402
ابتین
۲۶ بهمن ۱۴۰۲چه قیمتهایی خندش میگیره ادم من اسفند سال 1401 دیسک و صفحه با تبدیل به پرایدی و تسمه تایم و منبع اگزوز (قیمتش ششصد بود )عوض کردم ماشین تیبا شد 6500 هزار تومن پیش اشنا
سعید
۳ آذر ۱۴۰۳ماشین ایرانی یعنی از زندگی سیر شدن و روزی صد بار بخودت ودیگران فحش میدی پول تویوتا باید بدی پراید سوار بشی
علی کمیلی
۳ آذر ۱۴۰۳سلام برای روا سال قیمت بنویسید .هرچندکه الان قیمت بنویسید فردا بامید حق علیه باطل قیمت عوض میشه.یعنی در اصل صاحب نداره .دل بخواهی وسلیقه ایه