هزینه تعمیرات خودرو

اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه انواع خودرو در سال 1403

در این مقاله اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه برخی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار در سال ۱۴۰۳ را تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد.

مجموعه کلاچ خودروهای مجهز به گیربکس دستی نقش مهمی در انتقال قدرت از پیشرانه به گیربکس بازی می‌کند. همچنین کلاچ خودرو تعویض نرم و دقیق دنده‌ها را میسر می‌سازد و بنابراین اهمیت زیادی در کارکرد وسایل نقلیه بر عهده دارد. در این نوشتار می‌خواهیم نکاتی در رابطه با زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ و همچنین اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه خودروهای پرفروش بازار در سال ۱۴۰۳ را ارائه نماییم پس همراه ما باشید.

هزینه تعویض دیسک و صفحه در سال ۱۴۰۳

در جدول زیر اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه انواع خودرو در سال ۱۴۰۳ بر اساس نرخ‌های رسمی اعلامی توسط اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران درج شده است.

نام خودرو اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه
پراید ۹,۹۰۰,۰۰۰
پراید دوگانه ۹,۹۰۰,۰۰۰
پراید یورو ۴ ۱۰,۹۰۰,۰۰۰
تیبا بنزینی ۱۰,۹۰۰,۰۰۰
تیبا دوگانه‌سوز ۱۰,۹۰۰,۰۰۰
ساینا دنده‌ای ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
کوییک دنده‌ای ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
تندر ۹۰ ۲۰,۵۰۰,۰۰۰
ساندرو دنده‌ای ۱۶,۹۰۰,۰۰۰
مگان دنده‌ای ۲۳,۸۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ و ۳ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۱۱,۹۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۱۱,۹۰۰,۰۰۰
پژو پارس ساده ۱۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس دوگانه‌سوز ۱۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس ELX ۱۳,۹۰۰,۰۰۰
سمند ۱۳,۰۰۰,۰۰۰
سمند دوگانه ۱۳,۰۰۰,۰۰۰
سمند EF7 ۱۵,۶۰۰,۰۰۰
رانا ۱۲,۵۰۰,۰۰۰
دنا ۱۶,۵۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده‌ای توربو ۱۶,۵۰۰,۰۰۰
تندر وانت ۲۰,۵۰۰,۰۰۰
وانت آریسان ۹,۹۰۰,۰۰۰
پیکان وانت ۸,۱۰۰,۰۰۰

قیمت دیسک و صفحه خودرو در ۱۴۰۳

در ادامه به قیمت مجموعه کلاچ برخی خودروهای پرفروش در سال ۱۴۰۳ اشاره می‌کنیم. شایان ذکر است قیمت‌های ذکر شده به‌صورت حدودی و بر اساس جست‌وجو بین فروشگاه‌های گوناگون اعلام شده‌اند.

نام خودرو قیمت دیسک و صفحه
پراید ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان
تیبا ۲.۵ تا ۴ میلیون تومان
ساینا ۳ تا ۴.۵ میلیون تومان
کوییک ۳ تا ۴.۵ میلیون تومان
تندر ۹۰ ۵ تا ۸ میلیون تومان
ساندرو ۵ تا ۸ میلیون تومان
مگان دنده‌ای ۵ تا ۱۱ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ ۳ تا ۷ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۳ تا ۷ میلیون تومان
پژو پارس ۳ تا ۷ میلیون تومان
سمند ۳ تا ۷ میلیون تومان
رانا ۳ تا ۷ میلیون تومان
دنا ۳ تا ۷ میلیون تومان
آریسان ۲ تا ۴ میلیون تومان

زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ خودرو جزو لوازم مصرفی آن محسوب می‌شود و بنابراین پس از مدتی می‌بایست آن را تعویض کرد. درصورتی‌که نشانه‌های زیر را مشاهده کنید زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ وسیله نقلیه فرا رسیده است:

  • سفتی پدال کلاچ

از جمله نشانه‌های واضح تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ خودرو می‌توان به سفت شدن پدال کلاچ اشاره کرد.

  • حرکت فنری و خشک پدال کلاچ

درصورتی‌که دیسک و صفحه به پایان عمر خود نزدیک شده باشد پدال حالتی فنری و پرتابی پیدا خواهد کرد و نرم نخواهد بود.

  • کاهش توان و قدرت پیشرانه

یکی دیگر از نشانه‌های تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ خودرو کاهش قدرت و توان پیشرانه است. در این زمان حس تحت‌فشار بودن پیشرانه وجود خواهد داشت و خودرو به اندازه‌ای که انتظار می‌رود شتاب نمی‌گیرد.

  • لرزش قابل‌توجه در شروع حرکت

با تمام شدن دیسک و صفحه شاهد لرزش قابل‌توجه خودرو در شروع به حرکت خواهید بود و هرچقدر در تعویض این قطعه تعلل کنید لرزش‌ها نیز شدیدتر خواهد شد.

  • خاموش نشدن خودرو در دنده دو

از جمله نشانه‌های تمام شدن دیسک این است که اگر خودرو را در دنده دو قرار داده و پدال کلاچ را رها کنید خودرو خاموش نخواهد شد.

  • جا نرفتن مناسب دنده‌ها

از جمله علل جا نرفتن دنده‌های ماشین را می‌توان تمام شدن صفحه کلاچ دانست. در این حالت دنده‌ها نرمی اولیه خود را از دست داده‌اند و به‌زحمت می‌توان دنده را تعویض کرد.

عوامل استهلاک و خرابی صفحه کلاچ خودرو

از جمله مهم‌ترین عواملی که باعث خرابی صفحه کلاچ خودرو می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • رانندگی پرفشار و ناهنجار

وارد کردن فشار غیرعادی به خودرو باعث کاهش عمر تمامی قطعات از جمله مجموعه دیسک و صفحه خواهد شد. بهتر است در مسیرهای سربالایی با شیب زیاد از دنده مناسب استفاده کرده و دور موتور را خیلی بالا نبرید.

  • قرار داشتن دائمی پا روی پدال کلاچ

برخی رانندگان به اشتباه پای خود را حتی به‌صورت جزئی روی پدال کلاچ قرار می‌دهند که این امر باعث درگیر بودن دائمی مجموعه کلاچ خواهد شد و از عمر آن خواهد کاست.

  • حمل بار و سرنشین زیاد

با افزایش بار و سرنشین در خودرو، قوای محرکه تحت‌فشار مضاعف قرار می‌گیرند و این امر استهلاک بیشتر قطعات از جمله دیسک و صفحه را در پی خواهد داشت.

  • تعویض نامناسب دنده‌ها

گاها مشاهده می‌شود برخی رانندگان بدون استفاده از کلاچ یا بدون درگیر کردن کامل آن نسبت به تعویض دنده اقدام می‌کنند که این امر تأثیر منفی روی گیربکس و مجموعه کلاچ خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    405 چرا نبود

    موافقم 16
    مخالفم 8
    1. رضا دهقان

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ۴۰۵وپارس قیمتش یکسانه

      موافقم 17
      مخالفم 7
  2. عبدالرزاق دلشادی

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    این قیمتا مال چند سال قبله؟

    موافقم 34
    مخالفم 17
  3. H2

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    تیبا و ساینا که فقط فیس‌شون فرق داره،
    فنی یکی هستن
    چرا دیسک و صفحه‌شون انقدر اختلاف داره

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. محمود

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (99 ديدگاه)

      سایز فلایویل و دیسک وصفحه کوییک و ساینا بزرگتره و با تیبا فرق میکنه

      موافقم 14
      مخالفم 3
  4. علی نظری

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    کسی می دونه

    آیا برای کاهش هزینه

    می شود فقط صفحه کلاچ عوض کرد ؟؟

    مشکلی پیش نمی آید ؟؟

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. jevil

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگر دیسک خودرو وضعیت مناسبی داشته باشه نه تنها مشکلی پیش نمیاد بلکه یه امر رایجه. حتی بعضی جاها همون صفحه کلاچ رو فقط گرافیت روش عوض میکنن و دوباره مثل روز اولش میشه نصبش میکنن.اتفاقا اگه جنس مناسبی روش بذارن خیلی کار خوبی هم هست.هزینه الکی هم ادم نمیکنه.منتها گفتم اولش یه سری شرایطی باید داشته باشه از جمله داغون نبودن دیسکت.

      موافقم 23
      مخالفم 1
    2. مرادی

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مشکلی نیس ب شرطی اگه دیسک مشکلی نداشته باشه

      موافقم 7
      مخالفم 3
    3. samank71

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز آره چرا نمیشه نیازی نیست حتماً از لوازم یدکی بری صفحه کلاچ کامل بخری اگه مکانیکت کار بلد و دلسوز باشه بهت پیشنهاد میده ک زمانی که دیسکت سالم باشه میتونی ببری لنت کوبی خودشون هم دیسکو و صفحه نو دارن هم واس ماشین خودتو میکوبن ک تو این شرایط اقتصادی و قطعات تقلبی شرکتی ببری واست بکوبن خیلی هم بصرفه تره هم کیفیتش عالیه من خودم همیشه این کارو میکنم خیلی هم راضیم بازم اگر سوالی داشتی تا جایی که بدونم انجام وظیفه میکنم.

      موافقم 12
  5. سیدیحیا هاشمی

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان اجرت تعویض دیسک وصفحه پراید1/200هست، کجا با 450تعویض میکنن ما بریم همونجا

    موافقم 21
    مخالفم 6
  6. وحید بیگی فر

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داداش این قیمت‌ها مال حداقل 3 سال پیش هست. شما اگه با این قیمت تعویض کار سراغ دارید بگید ما لوازم بگیریم بریم پیشش.

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. راننده تاکسی

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو میکانیکی

      موافقم 9
      مخالفم 4
  7. سجاد

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    تعویض دیسک‌وصفحه‌با همون‌قیمت‌‌در‌‌تعمیرگاه‌
    خودم‌انجام‌میدم

    موافقم 24
    مخالفم 4
    1. علی سلیمی

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ادرستون کجاست و اینکه برای ام وی ام ۳۱۵ طرح قدیم هم تعویض میکنید .
      ***

      موافقم 2
      مخالفم 2
  8. بوره

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون مبالغ تومان هست نه ریال

    موافقم 6
    مخالفم 10
  9. احمد

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا دروغ میگید این با این قیمت ها بری بهت فوش میدن

    موافقم 3
    مخالفم 6
  10. محمد حسن فرخنده زاد

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عرض ادب. این قیمت هایی که نوشتید کلا اشتباه هست. لطفاً یه استعلام مجدد بگیرید. مردم رو به اشتباه میندازید

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. ادی

    ۲۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،واللّه من دیشب دیسک و صفحه عوض کردم پیش آشنا هم بود خیر سرم،یعنی 27 دیماه 1402،فقط اجرتش 2،700،000 تومان شد.قسم خوردم که بدانید دروغ نمیگم،این وضعیت بازار غیرقابل تحمل هست.من کارمند سرماه در بهترین حالت میگیرم 12 میلیون(با 15 سال سابقه)6 تومن کرایه خانه میدم،6 میمانه که این ماه کلا رفت برای دیسک و صفحه چون خود دیسک و صفحه والئو 3200 شد.دیگه چه غصه ای دارم؟فردا که بهار آید….ایران ایران ایران خون و مرگ و عصیان ….. هفته دیگه شروع میشه دیو چو بیرون رود (گتمیش کرد ) فرشته گلمیش کرد!

    موافقم 33
    مخالفم 3
    1. امیر

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      قبلش از چند تا مکانیک قیمت می‌گرفتی تا کلاه سرت نره. در ضمن همیشه آشنا سر آدم رو کلاه میذاره

  12. MR.OFFROADER

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت دیسک و صفحه شاهین در بازار تهران 2.400.000 و اجرت تعویض به همراه تراشکاری فلایویل 2.700.000
    در تهران
    23 بهمن 1402

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. ابتین

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه قیمتهایی خندش میگیره ادم من اسفند سال 1401 دیسک و صفحه با تبدیل به پرایدی و تسمه تایم و منبع اگزوز (قیمتش ششصد بود )عوض کردم ماشین تیبا شد 6500 هزار تومن پیش اشنا

  14. سعید

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین ایرانی یعنی از زندگی سیر شدن و روزی صد بار بخودت ودیگران فحش میدی پول تویوتا باید بدی پراید سوار بشی

  15. علی کمیلی

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام برای روا سال قیمت بنویسید .هرچندکه الان قیمت بنویسید فردا بامید حق علیه باطل قیمت عوض میشه.یعنی در اصل صاحب نداره .دل بخواهی وسلیقه ایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا