تویوتاداچیا

آیا داچیا داستر ارزان‌قیمت در آفرود حریف تویوتا لندکروزر پرادو می‌شود؟

داچیا داستر که یک‌سوم تویوتا لندکروزر پرادو قیمت دارد، در چالش‌های آفرود در برابر این شاسی‌بلند افسانه‌ای ژاپنی چه عملکردی خواهد داشت؟

یکی از دلایل اصلی فروش بالای داچیا داستر، قیمت ارزان آن است که باعث شده به یکی از ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای بازار اروپا تبدیل شود اما فریب این قیمت پایین را نخورید زیرا داستر یکی از توانمندترین خودروهای کلاس خود در آفرود محسوب می‌شود؛ بنابراین، آیا شاسی‌بلند داچیا در برابر یک آفرودر بسیار گران‌تر و بزرگ‌تر مثل تویوتا لندکروزر پرادو شانسی دارد؟ کارواو قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد.

برای این نبرد غیرمتعارف، کارواو نسخهٔ چهارچرخ محرک داستر را انتخاب کرده که قیمت مناسب ۲۳,۵۵۰ پوندی دارد درحالی‌که از سوی دیگر، لندکروزر پرادو با قیمت ۷۴,۹۹۵ پوند در بریتانیا، بیش از سه برابر گران‌تر از کراس‌اوور رومانیایی است. با وجود این اختلاف قیمت زیاد، داچیا هنوز هم برتری‌هایی نسبت به شاسی‌بلند تویوتا دارد. این کراس‌اوور اروپایی با وزن تنها ۱۳۹۰ کیلوگرم، بسیار از پرادوی ۲۳۳۵ کیلوگرمی سبک‌تر است و فاصلهٔ کمی بیشتری هم از زمین دارد (۲۱۷ میلی‌متر در برابر ۲۰۵ میلی‌متر). علاوه بر این، داستر به لطف اندازهٔ کوچک‌تر، شعاع چرخش کمتری هم دارد.

بااین‌حال، مطمئناً در بخش قدرت داستر نمی‌تواند در برابر پرادو حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا موتور ۱.۲ لیتری هیبریدی خفیف داچیا با تنها ۱۳۰ اسب بخار قدرت، بسیار از موتور ۲.۸ لیتری توربودیزل ۲۰۵ اسب بخاری تویوتا ضعیف‌تر است. لندکروزر همچنین به مجموعهٔ کاملی از تکنتولوژی‌ها و تجهیزات آفرود مثل قفل دیفرانسیل وسط و عقب، دنده‌های ضریب سنگین و حالات متعدد آفرود مجهز است که باعث می‌شود در خارج از آسفالت خودروی بسیار توانمندی باشد.

بنابراین، این دو خودرو در دنیای واقعی در قیاس با یکدیگر چه عملکردی خواهند داشت؟ کارواو خودروها را طی آزمایشاتی طاقت‌فرسا شامل مسابقهٔ درگ روی تپهٔ گلی، مسابقهٔ پایین رفتن از شیب، چالش پیمودن یک مسیر سخت آفرودی و… به چالش کشیده و علیرغم برتری‌های تویوتا، داچیا هم توانست عملکرد قابل‌توجهی داشته باشد و چند برد کسب کند. هرچند سیستم تعلیق داستر نمی‌توانست در مسیرهای ناهموار خودرو را صاف نگه دارد ولی وزن سبک و ابعاد جمع‌وجور به مانور دهی این کراس‌اوور ارزان‌قیمت کمک شایانی کرد.

در پایان، هرچند داچیا عملکردی ستودنی داشت ولی نهایتاً تویوتا برنده شد. بااین‌حال، لندکروزر پرادو خودروی بسیار گران‌قیمتی است و داستر برای کسانی که می‌خواهد بدون خالی کردن حساب بانکی خود از آسفالت خارج شوند گزینهٔ بسیار مناسبی محسوب می‌شود. البته تویوتا هم در حال آماده‌سازی نسل جدید FJ کروزر است که توانایی‌های آفرود بالا را با قیمتی در دسترس‌تر ارائه خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Sina_carshow

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (443 ديدگاه)

    به نظرم داستر خودروی جالبی نبود برا مقایسه باید پرادو رو به عنوان بزرگترین فلاپ تویوتا پرادو در تاریخ و بدترین پرادو تاریخ باید با چانگان دیپال g318 مقایسه میشد که با قیمت 25 هزار دلاری زاویه حمله 2 درجه بیشتر از پرادو و زاویه فرار مشابه بهت میده و 424 اسب بخار و 576 تا گشتاور به همراه دو نوع قفل دیف بهت میده و جالبه فاصله از زمینش هم 27 سانته مقابل 21 سانت

    موافقم 8
    مخالفم 37
    1. OM.01

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (645 ديدگاه)

      اینکه چانگان دیپال G318 فول آپشن 45 هزار دلار قیمت داره کاری ندارم…
      اینکه فاصله از زمین 27 سانتی متر و زاویه ورود خروج به ترتیب 27 و 31 درجه داره کاری ندارم اینکه تعلیق بادی داره و 16 حالت رانندگی داره کاری ندارم اینکه چرخش تانکی داره کاری ندارم
      اینکه مقاومت پیچشی 45 هزار نیوتون متر هست رو کاری ندارم

      با هیچی کاری ندارم فقط با این کار دارم که این ماشین حتی تو دبی موجود نشده چه برسه به بریتانیا! چطوری مت واتسون بیاد مقایسش کنه 😂 این حرف از شما بعید بود…

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. Sina_carshow

        ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (443 ديدگاه)

        کامنت جهت فان بود
        متشکرم از لطفت ولی حقیقتش الان دبی موجود هس به تعداد خیلی کم قیمتش 125 هزار درهم در میاد که حدود 15 هزار درهم سود و هزینه های پلاک گذاری رو کم کنیم حدود 29 تا 30 هزار دلار قیمت فول آپشنش هس با قوی ترین موتور
        تازه وارده ولی قطعا حسابی میترکونه مثل جتور تی 2 خودم شخصن برا آفرود یه گزینه فوق العاده میدونمش

        موافقم 4
        مخالفم 6
        1. OM.01

          ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (645 ديدگاه)

          الان یه نگاه به مارکت دبی انداختم دیدم آره چانگان دیپال G318 موجود شده
          اخبار چینی هارو دنبال نمیکنم هر ماه یا هر دو ماه میرم یه اطلاعات کلی میگیرم میام بیرون. من بیشتر سایت های in the Garage Media و fuel curve و…مشغول هستم

          دیپال G318 تو چین از 175 هزار یوان تا 310 هزار یوان قیمت داره تو امارات نسخه های فول چین موجود نشده فعلا
          جالبه نمایندگی چانگان تو دبی کنار جنرال موتورز هست…نمایندگی آواتر هم تقریبا دویست متری شوروم منصوری اگه درست یادم باشه روبروی شوروم BMW

          پ.ن=راستی شما دبی نمایندگی مورگان موتورز رفتید؟محصولات مورگان رو دیدید؟ چطورین هستن بنظر شما؟ منظورم حسی هست که شخصا میگیرید از ماشین و نه پرفورمنس چیزای دیگه

          بنظرم یوتویب و انیستاگرام رو کمی کارتون رو گسترش بدید خودروهای خاص تر هم بررسی کنید. خودروهای کلاسیک. موزه هست دبی خودورهای کلاسیک دبی اونم جالبه یه محتوا درست کنید

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. Sina_carshow

          ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (443 ديدگاه)

          رفتم اتفاقا تست درایوش داشت تنظیم ارتفاع و قدرت موتورش هم شتاب گرفتن مشخص بود چه قدره

          راستش به مورگان سر نزدم ولی خوب شخصن به چشم یه اثر هنری بهشون نگا میکنم و احترام خاصی بهشون قائلم

          مشکل اینجاس خودرو جور کردن به همین راحتی نیس و هرکسی نمیده برا بررسی
          خودرو های کلاسیک هم همینه قضیش نمیزارن کسی پشتش بشینه اصل زیبایی یه کلاسیک کابینش هس

  2. Ahmad

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (244 ديدگاه)

    پشم تویوتا هم حساب نمیشه چه برسه به اینکه باهاش رقابت کنه

    موافقم 22
    مخالفم 31
    1. ALISAN 2008

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (25 ديدگاه)

      داداش 75 هزار دلار رو با 25 هزار دلار مقایسه میکنی ؟!
      قرار نبود که همپای پرادو بیاد ، بنظرم نسبت به قیمتش عالی بود و اگه بری توی گل میتونی درش بیاری برخلاف بعضی چینی ها توی ایران

    2. NAVID@@98

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1232 ديدگاه)

      نه اتفاقا اشتباه گفتی Ahmad اشتباه گفتی

      تویوتا ماشینای کم تکنولوژی و کویر میده به مردم ساده و حتی بعضیا از بیسوادی هم به به چه چه میکنن از بیسوادی درصورتیکه نمیدونند تویوتا هیچ پخی نی و چه کلاه گشادی سرشون میره چون مشکلات و ضعف های مشخصی از تویوتا میبینیم

      خراب شدن و یاتاقان زدن موتورای جدید تویوتا یاتاقان زدن و خراب شدنشون هم اونقدر تابلو بود که نتنها این خراب شدن ها رو هیچ نمیتونست مشکل رو مشخص کنه که علتش چی بوده بلکه تویوتا هیچ نمیدونست چطور ماستمالی کنه این قضیه رو

      پس حالا که دیدی تویوتا پشم اینم نی
      چون نسبی حساب اتفاقا تویوتا پشمشم حساب نمیشه

      چون داستر یه کراس اووره قرار بود با کراس اوور ها مقایسه بشه ولی الان داره با اس یو وی های شاسی مستقل مقایسه میشه حتی نرفتن با جیمنی که از لحاظ ابعاد نزدیکه مقایسه کنند رفتن با یه اس یو وی آفرودی مقایسه کردن که الان دیدیم به طرز خنده داری مساوی شدن
      این حقارت آمیزه از تویوتا و شکست بدی یه واسش نسبی که حساب کنیم همینه

      مستقیم هم که حساب کنیم نه اتفاقا پشمشونم نیست لندکروز پشمشون هم حساب نمیشه چون کف پایینه و اونقدر آفرودر های بالا بالاتر بهترش داریم که نگو

      انواع مدل های آفرودر های تخصصی از جمله فورد برانکو رپتور که آفرود خیلی بهتری داره دقیقا هم از لحاظ ساختار و کلاس و سگمنت و ابعاد و … هم دقیقا برای مقایسه مناسبه ولی اونقدر مثل یک حاشیه امن برتری داره آفرودر وحشی و گولاخیه خوراکش آفروده حتی همین حاشیه امن هم لازم نی بگیم بالاتر تخصیی به بالا ها هم که نگو فقط مثال برتریشون رو ممکنه بگیم ولی همون که گفتم کارو در میاره
      این یعنی هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱هستن

      پدال درستش کردم بزار کامنتو

      موافقم 2
      مخالفم 3
  3. Avan

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (458 ديدگاه)

    داستر جدید واقعا ستودنی است با وجود قیمت پایین کیفیت و توانمندی خوبی دارد و جدیدا قیافه خوبی هم زده

    موافقم 32
    مخالفم 2
  4. datsun

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4050 ديدگاه)

    تویوتا که حرف نداره واقعا ولی داچیا هم عملکردش در جایگاه خودش خوبه اونم علتش اینه که از نیسان یه سری چیزها قرض گرفته

    موافقم 38
    مخالفم 8
    1. nima.jdm

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1128 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 18
      مخالفم 9
  5. nima.jdm

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    داچیا نسبت به قیمتش خوب عمل میکنه

    موافقم 21
    مخالفم 2
  6. حسین

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (231 ديدگاه)

    داستر تو آفرود سنگین کم میاره و شاید هم آسیب ببینه ، طبیعیه ، ولی نسبت به قیمت داستر عالیه
    برای ایران مخصوصا
    هعی از زندگی

    موافقم 23
    مخالفم 3
  7. BMW is GOD

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    با ۷۵ هزار پوند یه دیفندر نسل قبلی بگیری، هزینه تعمیر و سرویس کلی کنی و بیفتی به جون هرچی ترادو پرادوئه. حالا زور بزنه برسهههه

    موافقم 9
    مخالفم 25
    1. پلینزی

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (915 ديدگاه)

      داداش ترادو رو از کدام سایت و دیدگاه کش رفتی ؟ نکنه اینستاگرام شاید فیس بوک صامورایی پر رو بازی در آوردم ؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 11
      مخالفم 1
  8. حسام الدین

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    آیتم آخر رسماً حق تویوتارو خورد به کوکا هم روش!
    کلا انگلیسی زبان ها با تویوتا مشکل دارن و دلیلش هم واضحه!

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا