داچیا داستر که یکسوم تویوتا لندکروزر پرادو قیمت دارد، در چالشهای آفرود در برابر این شاسیبلند افسانهای ژاپنی چه عملکردی خواهد داشت؟
یکی از دلایل اصلی فروش بالای داچیا داستر، قیمت ارزان آن است که باعث شده به یکی از ارزانترین شاسیبلندهای بازار اروپا تبدیل شود اما فریب این قیمت پایین را نخورید زیرا داستر یکی از توانمندترین خودروهای کلاس خود در آفرود محسوب میشود؛ بنابراین، آیا شاسیبلند داچیا در برابر یک آفرودر بسیار گرانتر و بزرگتر مثل تویوتا لندکروزر پرادو شانسی دارد؟ کارواو قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد.
برای این نبرد غیرمتعارف، کارواو نسخهٔ چهارچرخ محرک داستر را انتخاب کرده که قیمت مناسب ۲۳,۵۵۰ پوندی دارد درحالیکه از سوی دیگر، لندکروزر پرادو با قیمت ۷۴,۹۹۵ پوند در بریتانیا، بیش از سه برابر گرانتر از کراساوور رومانیایی است. با وجود این اختلاف قیمت زیاد، داچیا هنوز هم برتریهایی نسبت به شاسیبلند تویوتا دارد. این کراساوور اروپایی با وزن تنها ۱۳۹۰ کیلوگرم، بسیار از پرادوی ۲۳۳۵ کیلوگرمی سبکتر است و فاصلهٔ کمی بیشتری هم از زمین دارد (۲۱۷ میلیمتر در برابر ۲۰۵ میلیمتر). علاوه بر این، داستر به لطف اندازهٔ کوچکتر، شعاع چرخش کمتری هم دارد.
بااینحال، مطمئناً در بخش قدرت داستر نمیتواند در برابر پرادو حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا موتور ۱.۲ لیتری هیبریدی خفیف داچیا با تنها ۱۳۰ اسب بخار قدرت، بسیار از موتور ۲.۸ لیتری توربودیزل ۲۰۵ اسب بخاری تویوتا ضعیفتر است. لندکروزر همچنین به مجموعهٔ کاملی از تکنتولوژیها و تجهیزات آفرود مثل قفل دیفرانسیل وسط و عقب، دندههای ضریب سنگین و حالات متعدد آفرود مجهز است که باعث میشود در خارج از آسفالت خودروی بسیار توانمندی باشد.
بنابراین، این دو خودرو در دنیای واقعی در قیاس با یکدیگر چه عملکردی خواهند داشت؟ کارواو خودروها را طی آزمایشاتی طاقتفرسا شامل مسابقهٔ درگ روی تپهٔ گلی، مسابقهٔ پایین رفتن از شیب، چالش پیمودن یک مسیر سخت آفرودی و… به چالش کشیده و علیرغم برتریهای تویوتا، داچیا هم توانست عملکرد قابلتوجهی داشته باشد و چند برد کسب کند. هرچند سیستم تعلیق داستر نمیتوانست در مسیرهای ناهموار خودرو را صاف نگه دارد ولی وزن سبک و ابعاد جمعوجور به مانور دهی این کراساوور ارزانقیمت کمک شایانی کرد.
در پایان، هرچند داچیا عملکردی ستودنی داشت ولی نهایتاً تویوتا برنده شد. بااینحال، لندکروزر پرادو خودروی بسیار گرانقیمتی است و داستر برای کسانی که میخواهد بدون خالی کردن حساب بانکی خود از آسفالت خارج شوند گزینهٔ بسیار مناسبی محسوب میشود. البته تویوتا هم در حال آمادهسازی نسل جدید FJ کروزر است که تواناییهای آفرود بالا را با قیمتی در دسترستر ارائه خواهد کرد.
Sina_carshow
۲۷ اسفند ۱۴۰۳به نظرم داستر خودروی جالبی نبود برا مقایسه باید پرادو رو به عنوان بزرگترین فلاپ تویوتا پرادو در تاریخ و بدترین پرادو تاریخ باید با چانگان دیپال g318 مقایسه میشد که با قیمت 25 هزار دلاری زاویه حمله 2 درجه بیشتر از پرادو و زاویه فرار مشابه بهت میده و 424 اسب بخار و 576 تا گشتاور به همراه دو نوع قفل دیف بهت میده و جالبه فاصله از زمینش هم 27 سانته مقابل 21 سانت
Ahmad
۲۷ اسفند ۱۴۰۳پشم تویوتا هم حساب نمیشه چه برسه به اینکه باهاش رقابت کنه
Avan
۲۷ اسفند ۱۴۰۳داستر جدید واقعا ستودنی است با وجود قیمت پایین کیفیت و توانمندی خوبی دارد و جدیدا قیافه خوبی هم زده
datsun
۲۷ اسفند ۱۴۰۳تویوتا که حرف نداره واقعا ولی داچیا هم عملکردش در جایگاه خودش خوبه اونم علتش اینه که از نیسان یه سری چیزها قرض گرفته
nima.jdm
۲۷ اسفند ۱۴۰۳دقیقا
nima.jdm
۲۷ اسفند ۱۴۰۳داچیا نسبت به قیمتش خوب عمل میکنه
حسین
۲۷ اسفند ۱۴۰۳داستر تو آفرود سنگین کم میاره و شاید هم آسیب ببینه ، طبیعیه ، ولی نسبت به قیمت داستر عالیه
برای ایران مخصوصا
هعی از زندگی
BMW is GOD
۲۷ اسفند ۱۴۰۳با ۷۵ هزار پوند یه دیفندر نسل قبلی بگیری، هزینه تعمیر و سرویس کلی کنی و بیفتی به جون هرچی ترادو پرادوئه. حالا زور بزنه برسهههه
پلینزی
۲۷ اسفند ۱۴۰۳داداش ترادو رو از کدام سایت و دیدگاه کش رفتی ؟ نکنه اینستاگرام شاید فیس بوک صامورایی پر رو بازی در آوردم ؟؟؟؟؟؟؟