تویوتاداچیا

آیا داچیا داستر ارزان‌قیمت در آفرود حریف تویوتا لندکروزر پرادو می‌شود؟

داچیا داستر که یک‌سوم تویوتا لندکروزر پرادو قیمت دارد، در چالش‌های آفرود در برابر این شاسی‌بلند افسانه‌ای ژاپنی چه عملکردی خواهد داشت؟

یکی از دلایل اصلی فروش بالای داچیا داستر، قیمت ارزان آن است که باعث شده به یکی از ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای بازار اروپا تبدیل شود اما فریب این قیمت پایین را نخورید زیرا داستر یکی از توانمندترین خودروهای کلاس خود در آفرود محسوب می‌شود؛ بنابراین، آیا شاسی‌بلند داچیا در برابر یک آفرودر بسیار گران‌تر و بزرگ‌تر مثل تویوتا لندکروزر پرادو شانسی دارد؟ کارواو قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد.

برای این نبرد غیرمتعارف، کارواو نسخهٔ چهارچرخ محرک داستر را انتخاب کرده که قیمت مناسب ۲۳,۵۵۰ پوندی دارد درحالی‌که از سوی دیگر، لندکروزر پرادو با قیمت ۷۴,۹۹۵ پوند در بریتانیا، بیش از سه برابر گران‌تر از کراس‌اوور رومانیایی است. با وجود این اختلاف قیمت زیاد، داچیا هنوز هم برتری‌هایی نسبت به شاسی‌بلند تویوتا دارد. این کراس‌اوور اروپایی با وزن تنها ۱۳۹۰ کیلوگرم، بسیار از پرادوی ۲۳۳۵ کیلوگرمی سبک‌تر است و فاصلهٔ کمی بیشتری هم از زمین دارد (۲۱۷ میلی‌متر در برابر ۲۰۵ میلی‌متر). علاوه بر این، داستر به لطف اندازهٔ کوچک‌تر، شعاع چرخش کمتری هم دارد.

بااین‌حال، مطمئناً در بخش قدرت داستر نمی‌تواند در برابر پرادو حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا موتور ۱.۲ لیتری هیبریدی خفیف داچیا با تنها ۱۳۰ اسب بخار قدرت، بسیار از موتور ۲.۸ لیتری توربودیزل ۲۰۵ اسب بخاری تویوتا ضعیف‌تر است. لندکروزر همچنین به مجموعهٔ کاملی از تکنتولوژی‌ها و تجهیزات آفرود مثل قفل دیفرانسیل وسط و عقب، دنده‌های ضریب سنگین و حالات متعدد آفرود مجهز است که باعث می‌شود در خارج از آسفالت خودروی بسیار توانمندی باشد.

بنابراین، این دو خودرو در دنیای واقعی در قیاس با یکدیگر چه عملکردی خواهند داشت؟ کارواو خودروها را طی آزمایشاتی طاقت‌فرسا شامل مسابقهٔ درگ روی تپهٔ گلی، مسابقهٔ پایین رفتن از شیب، چالش پیمودن یک مسیر سخت آفرودی و… به چالش کشیده و علیرغم برتری‌های تویوتا، داچیا هم توانست عملکرد قابل‌توجهی داشته باشد و چند برد کسب کند. هرچند سیستم تعلیق داستر نمی‌توانست در مسیرهای ناهموار خودرو را صاف نگه دارد ولی وزن سبک و ابعاد جمع‌وجور به مانور دهی این کراس‌اوور ارزان‌قیمت کمک شایانی کرد.

در پایان، هرچند داچیا عملکردی ستودنی داشت ولی نهایتاً تویوتا برنده شد. بااین‌حال، لندکروزر پرادو خودروی بسیار گران‌قیمتی است و داستر برای کسانی که می‌خواهد بدون خالی کردن حساب بانکی خود از آسفالت خارج شوند گزینهٔ بسیار مناسبی محسوب می‌شود. البته تویوتا هم در حال آماده‌سازی نسل جدید FJ کروزر است که توانایی‌های آفرود بالا را با قیمتی در دسترس‌تر ارائه خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Sina_carshow

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    به نظرم داستر خودروی جالبی نبود برا مقایسه باید پرادو رو به عنوان بزرگترین فلاپ تویوتا پرادو در تاریخ و بدترین پرادو تاریخ باید با چانگان دیپال g318 مقایسه میشد که با قیمت 25 هزار دلاری زاویه حمله 2 درجه بیشتر از پرادو و زاویه فرار مشابه بهت میده و 424 اسب بخار و 576 تا گشتاور به همراه دو نوع قفل دیف بهت میده و جالبه فاصله از زمینش هم 27 سانته مقابل 21 سانت

    موافقم 3
    مخالفم 11
  2. Ahmad

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (224 ديدگاه)

    پشم تویوتا هم حساب نمیشه چه برسه به اینکه باهاش رقابت کنه

    موافقم 10
    مخالفم 10
  3. Avan

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (454 ديدگاه)

    داستر جدید واقعا ستودنی است با وجود قیمت پایین کیفیت و توانمندی خوبی دارد و جدیدا قیافه خوبی هم زده

    موافقم 13
    مخالفم 2
  4. datsun

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4007 ديدگاه)

    تویوتا که حرف نداره واقعا ولی داچیا هم عملکردش در جایگاه خودش خوبه اونم علتش اینه که از نیسان یه سری چیزها قرض گرفته

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. nima.jdm

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1000 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 5
      مخالفم 6
  5. nima.jdm

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    داچیا نسبت به قیمتش خوب عمل میکنه

    موافقم 6
    مخالفم 2
  6. حسین

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (230 ديدگاه)

    داستر تو آفرود سنگین کم میاره و شاید هم آسیب ببینه ، طبیعیه ، ولی نسبت به قیمت داستر عالیه
    برای ایران مخصوصا
    هعی از زندگی

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. BMW is GOD

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    با ۷۵ هزار پوند یه دیفندر نسل قبلی بگیری، هزینه تعمیر و سرویس کلی کنی و بیفتی به جون هرچی ترادو پرادوئه. حالا زور بزنه برسهههه

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. پلینزی

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (876 ديدگاه)

      داداش ترادو رو از کدام سایت و دیدگاه کش رفتی ؟ نکنه اینستاگرام شاید فیس بوک صامورایی پر رو بازی در آوردم ؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا