به نظر میرسد طرفداران دنیای خودرو در سالهای اخیر با یکچیز موافق هستند: طراحیهای بامو افول کرده است. ما نمیتوانیم آخرین باری را که یک خودروساز به خاطر طراحی محصولات خود تحت شدیدترین انتقادات قرار گرفت به یاد آوریم؛ و خوشبختانه باید اذعان کرد یکی از متمرکزترین انتقادات به ابعاد و شکل جلوپنجره محصولات بامو شکل گرفته است.
اما از آنجایی که طی روزهای اخیر نسل جدید مرسدس بنز C کلاس معرفی شده سؤالات زیادی هم درباره این خودروساز آلمانی به وجود آمده است. آیا طراحی مشابه محصولات مرسدس بنز خوب است یا بد؟ به نظر ما این طراحی نقاط منفی خودش را دارد.
اشتباه نکنید! ما میدانیم که یک برند باید هویت خاص خودش را داشته باشد. وقتی این کار به خوبی صورت گیرد میتوان ارتباط افراد با خودروها را درک کرد.
مرسدس بنز استاد این روش است. برای مثال طراحی محصولات چند نسل قبل مرسدس را در نظر بگیرید. ستونهای این برند یعنی C، E و S کلاس طراحیای داشتند که فوراً مرسدس بودن خود را نشان میداند اما حتی افراد عادی نیز میتوانستند تنها با برخی عناصر کلیدی این خودروها را از یکدیگر تشخیص دهند.
C کلاس کد W203 خودرویی با ابعاد کوچکتر بود و استایل آن تلاش نداشت ابعاد فیزیکی کوچکتر این خودرو را جبران کند. این خودرو نقش یک بچه بنز را بازی میکرد و تلاشی هم نداشت چیز دیگری باشد. E کلاس کد W211 فرم ظریفتری داشت. صندوقعقب گیراتر طراحی شده و کاپوت طولانیتر بود و فرم کلی خودرو نیز مربعیتر شکل گرفته بود. در بالاترین نقطه نیز S کلاس کد W220 قرار داشت که شکل نرم و روانی به خود گرفته و کاملاً شکیل و سطح بالا بود. با تمامی این تفاسیر، به محض دیدن هر خودرو در جاده میتوانستید نوع آن را تشخیص دهید.
اما محصولات امروزی مرسدس تفاوت و تمایز کمی نسبت به یکدیگر دارند. C کلاس شباهتهای زیادی به دیگر اعضای خانواده یعنی A کلاس، E کلاس و حتی S کلاس دارد. اگرچه طراحان مرسدس بنز به وجود تمایزهای زیادی بین این خودروها اشاره خواهند کرد اما مشکل همین است: آنها باید به تفاوتها اشاره کنند.
اجازه دهید شفافتر بگوییم: موضوع فقط به ابعاد خودروها مربوط نمیشود چون دیدن یک خودرو از نزدیک تجربه بسیار متفاوتی است؛ و بله ما نیز همانند اکثر افراد فعلاً نسل جدید C کلاس را از نزدیک ندیدهایم اما در دنیایی که قضاوتهای اولیه از طریق تصاویر صورت میگیرد تولید محصولاتی با ظاهر متمایز و زیبا اهمیت فراوانی دارد.
شاید هم زاویه دید ما اشتباه است. شاید افرادی که نمیتوانند S کلاس بخرند از شباهت C کلاس به این سدان پرچمدار خرسند هستند؛ اما قطعاً با ورود موج الکتریکی سازی و استفاده از پلتفرمها و قوای محرکه مشترک، اهمیت طراحی خودروها افزایش خواهد یافت.
نظر شما دراینباره چیست؟
Saeed
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ضمن عرض خسته نباشید به مسئولین محترم سایت و تشکر بابت زحماتی که میکشن میخواستم انتقادی از این سایت کنم.من تقریبن 6-7 ساله این سایتو پیگیری میکنم و در کنار مقالات خوبتون از کامنتهای بدردبخوره یسری ازدوستانم استفاده کردم. اما متاسقانه چند وقتی هست یسری کاربر ،قسمت کامنتهای سایتو محلی برای بچه بازی و ازون بدتر نگارش قصه و روایت و داستانهای تخیلی کردن. ازبابتی متوجهم ازدیاد کامنت در سایتها دلیلی بر پر بازدید کنندگی سایت است و اثرات مثبتی داره .اما فک کنم ازون سمت اعتبار سایت هم چیزمهمیه.چون واقعن حیفه یکی از تخصصی ترین و بهترین سایتهای خودرویی بشه صرفن محل بچه بازیه یسری.امیدوارم ادمین محترم یه بازنگری در کامنتها داشته باشه و علاوه بر عدم تایید کامنتها دارای محتوای بی ادبانه ، کامنهای یسری افراد که ظاهرن بدلیل داشتن تایم اضافی دلنوشته هاشونو اینجا میارن و سبب ازدیاد کامنت بی ربط میشن رو حذف کنه.چون حیفه در کنار اینکه آدم میشنوه این سایت از نظر فنی عالیه، اما شده محلی برای بچه بازیو و کل کل الکی . اگر دقت کنید اکثر کامنتها زیر هر پست مختص 7-8 نفر با ادبیات و اطلاعت و دیدگاه یکسان !!!!شده..بعنوان مثال یه راه ساده محدود کردن تعداد کلمات یه کامنت میتونه باشه که شخصی که میخواد کامنت بزاره مجبور شه مطالبشو مفید و خلاصه بدون داستان سرایی بنویسه.چون الان یسری میان زیر اولین کامنت برای دیده شدن کامنتشون مینویسن و کل کل میکنن و یهو مثلن 20 تا کامنت و پاسخ اول میشه کل کل پبنگ پنگی 2-3 نفر وگاهن کامنتهای مفید و فنی میفته زیر و اصلن دیده نمیشه.یا راه دیگه عدم تایید کامنت بی ربط به موضوع پست هست.انصافن بخوام مقایسه کنم سایتو باخودش باید اعتراف کنم در کنار رشد قدرت مطالب، بار فنی کامنتها نسبت به 3-4 سال قبل خیلی افت کرده و متاسفانه در حد پیجهای اینستاگرامی شده.ممنون و باز هم تشکر بابت زحمات پرسنل سایت.
پدر خودرو سازی جهان
۱۱ اسفند ۱۳۹۹فقط یه بلا سرش اومده:
به طور کامل ابهتش را از دست داده
NAVID۰۰۹۸
۱۱ اسفند ۱۳۹۹بنز از اتاق W222 کلاس S که معرفی شد تا به امروز W223 معرفی شده ، بقیه خودروهایش پیروی کردهاند از طراحی این اتاق و از متفاوت بودن جداشدهاند !
همین اتفاق برای BMWها هم افتاده !
یا برای آئودیها !
کلاً شرکتها در تمام زمینهها دارند شبیه هم میشوند و کمتر نشانی از متفاوت بودن دارند مگر در محصولات خاصشون !
MR.JD
۱۲ اسفند ۱۳۹۹این چیزی که شما تعریف کردید همان زبان طراحیه و به نظر من چیز بدی نیست
باید هر برندی به یک راهی هویت و اصالت خود را نشان دهد
مثلا بی ام و با جلو پنجره هایش لکسوس با ورودی هوای دوکی شکل اش و …
اما زمانی یک برند های پریمیومی مثل بی ام و یا مرسدس بنز از زبان طراحی اش در پایه ترین و ارزانترین مدل هایش هم استفاده می کند موضوع تغییر می کند مثلا :
https://cdni.autocarindia.com/Utils/ImageResizer.ashx?n=https%3A%2F%2Fcdni.autocarindia.com%2FExtraImages%2F20200205070725_Merc-AMG-A35-Auto-Expo-2020.jpg&h=795&w=1200&c=1
به جلو پنجره این 300SL توجه کنید مرسدس از همین طراحی در A class هم استفاده کرده
https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/04/1956_mercedes-benz_300sl_gullwing_coupe_155666140389cc14862cExterior-6.jpg?fit=940%2C627
300SL یک افسانه به تمام معنا هست و امروز قیمتی معادل 3.000.000$ دلار دارد استفاده کردن از جلو پنجره این افسانه در پایه ترین و ارزانترین مدل مرسدس بنز یعنی A class اصلا خوب نیست
و تازه به نظر من نباید برند های پریمیومی مثل مرسدس بنز یا بی ام و و … محصولاتی اقتصادی و ارزان قیمت تولید کنند
با این کار فقط به اعتبار آن برند لطمه میزنند
Amir
۱۱ اسفند ۱۳۹۹بالاخره یکی حرف دل مارو زد
بخش کامنتا شده اسباب بازی چند تا بچه
SRT
۱۱ اسفند ۱۳۹۹سلام پیشنهاد ب شما تنها خواندن مطلب ها و عبور از بخش نظرات میباشد.
NAVID۰۰۹۸
۱۱ اسفند ۱۳۹۹کاربر Saeed
جداً جالبه که برخیها چه سطح درکی دارند و نمیتوانند متوجه شوند پدال دایرهالمعارف خودروئی و مطالب خودروئی به حساب میاد .
اگر تخصصی میخواهید مطلب یاد بگیرید ، بروید دانشگاه یا تو گوگل سرچ کنید و مطالب به روز تخصصی زیاد میبینید !
جالبه برایم که اول منت میگذارند و سپس متشکر از پدال میشوند و در آخر خواهش میکنند !
وقتی میری کتابفروشی ، قرار نیست همهی کتابها را بخونی ، اونی را میخونی که علاقهمندش هستی !
اینجا کامنت هر شخصی اگر اهانتی نداشته باشه ، آزاد و نظر شخصی او هست که دوست داشتی میخوانی و دوست هم نداشتی نمیخوانی و گذر میکنی !
محمد
۱۱ اسفند ۱۳۹۹نکته جالب اینه که خیلی ها کامنتی رو در پاسخ گذاشتن که ربطی به کامنت آقای سعید نداره.
کاش پدال این کامنت هارو حذف کنه
احسان
۱۱ اسفند ۱۳۹۹خودم از سال 92-93 جزو مخاطب های سایتم و چند وقتی هست که دیگه بخش نظرات تبدیل به مهدکودک شده.
ADAK
۱۱ اسفند ۱۳۹۹saeed خان
مثلا الان اگه تعداد کلمات کامنت محدودیت داشت خود شما نمی تونستی همچین متنی بنویسی …
جالب نیست
Navid_bivaN
۱۲ اسفند ۱۳۹۹من که میام نظرات رو رد میکنم فقط اونایی که مطلب بدرد بخوری دارن رو میخونم. البته دوستان هم اینجا کل کل نکنن کجا کل کل کنن؟ یکم نظرات به نظرات اینستاگرامی تبدیل شده، ولی دلیل نمیشه وقت ادمین برای نظرات هدر بره. خودمون باید بتونیم این مورد رو به عنوان مخاطب مد نظر بگیریم.
mehdi_jackson
۱۱ اسفند ۱۳۹۹من فکر میکنم تنوع و به روز شدن طراحی ماشین ها یه انتهایی داره و ما به اون انتها نزدیک شدیم
semohamad
۱۱ اسفند ۱۳۹۹فیلیپ استارک میگه ما طراحی رو به اوج رسوندیم و الان باید یه صفحه سفید با تمام امکانات رو در اختیار نسل اینده بذاریم تا خودشون دنیای خودشدن رو دیزاین کنن شاید ما تو دوران تغییر نسلیم و بعد از این دوره ایده های جدید وارد میشن
امیرحسین
۱۱ اسفند ۱۳۹۹اره دیگه همه شرکتا دارن اغدام میشن و پلتفرم و مسائل فنیش داره یکی میشه
فقط ظاهرشون فرق میکنه
یکی بود که رئیس فکر کنم نیسان بود که فرار کرده بود(فکر کنم فرگوسن بود حالا نمیدونم کیه و چرا فرار کرده)گفته بود بخاطر کرونا خودروسازان بیشتر اغدام میشن
Sina
۱۱ اسفند ۱۳۹۹افول فقط چراغ های جلوی بنز ?!!!×
برای منه طرفدار بنز هیچ چیز به اندازه این چراغ های نسل جدید حالم بهم زن نیست هیچ بویی از زیبایی و ابهت نبرده از C کلاس بگیر تا amg gt
چراغ مثل چشم برای ماشینه
۶۰ ۷۰درصد زیبایی از جلو به چراغه
کاش یکم طراحی چراغ رو از ب ام و یاد میگرفت
پدر خودرو سازی جهان
۱۱ اسفند ۱۳۹۹الان فقط G کلاس و GT4 هنوز خیلی زیبا هستند
Farzad
۱۱ اسفند ۱۳۹۹دقیقا موافقم چراغ جلو دقیقا مثل چشم ماشین هست و باید زیبا باشه .
اما به نظرم چراغ های عقب بیشتر نابود شده در واقع هیچ بویی از اصالت بنز نبرده .
میثم
۱۱ اسفند ۱۳۹۹کاملا درسته و بحق
طراحی های جدید بنز اصلا خوب نیست
طراحی پشت SوC کلاس یه پسرفت به تمام معناست
هیچ تمایزی هم بجز ابعاد با هم ندارن
mahan
۱۱ اسفند ۱۳۹۹از w221 به بعد سری دوم cls )w218) و w211 به بعد مرسدس دچار افت ابهت شد.یعنی تصمیم گرفت از ابهتش کم کنه و خودشو نزدیکتر به رقیبش توی اسپورت کنه و از کلاسیک بودنش کاست و به اسپرت شدنش اضافه کرد که رفته رفته بیشتر شد تا ما از کابین یک کشتی لوکس یا یک هواپیما لوکس رسیدیم به اتاق گیمینگ روم!
یانکی
۱۱ اسفند ۱۳۹۹اینا دست و پای علکی میزنن.خودرو سازی آلمان تموم شدست.سرنوشت نوکیا در انتظارشونه.طرفدار بیمر میگه این طرح خوب نیست طراح بیمر رو ول کنی میره طرفدارش رو جر واجر میکنه.خدا رو شکر هیچ وقت طرفدار آلمانی نبودم.
پدر خودرو سازی جهان
۱۱ اسفند ۱۳۹۹آقای یانکی با این حرف ها چه سودی بهت میرسه؟
MOHAMMAD.n.r
۱۱ اسفند ۱۳۹۹بنز و ب ام و هنوزم پرفروش هستند و خواهند بود. شاید فروششون کمتر بشه ولی باز هم پادشاه لوکس ها خواهند بود.
بنز و لکسس و ب ام و خودشون رو ثابت کردند و امار فروش هم همینو میگه.
دیروز هم فرمودید تویوتا یعنی استهلاک!!
هر چی شما بگی درسته
NAVID۰۰۹۸
۱۱ اسفند ۱۳۹۹کاربر یانکی
جدی میگی یا شوخی میکنی !
از شما بعید بود !
آخه چه استدلالی دارید با این کامنت !
والا اگر خودروسازان آلمانی نباشند ، اصلاً زنده بودن حرومه !
والا آمریکاییها هم عالی و معرکه هستند !
آمریکا و آلمان قِدمت طولانی دارند و پرچمدار تمام خودروسازان جهان هستند !
من عاشق ژاپنیها هستم ولی بدون خودروسازان آمریکایی و آلمانی جهان به سیاهی زشتی کشیده میشه که روحی در جهان وجود نخواهد داشت .
ADAK
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ایوول
استاد نرمش قهرمانانه یا بهتره بگیم ؛ چرخش قهرمانانه :-)
بازن همین که خودت باطنن به این تنیجه رسیدی یا حتی تظاهر میکنی خیلی خوب ، خیلی
میتونه نوید بخش چیزهای بهتری باشه
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اسفند ۱۳۹۹کاربر ADAK
شما هدفمند میخواهی آب را گلالود کنی و ماهی بگیری !
این روشها قدیمی شده ، به روز شو !
مهزیار
۱۱ اسفند ۱۳۹۹مقاله ما رو منتشر نکردید که یه همچین مطالبی منتشر کنید. براتون تخصصی نقد کردم با دلیل که مو لا درزش نره بعد میایید نظر سنجی میذارید؟
SRT
۱۱ اسفند ۱۳۹۹طراحیای اخیر بنز در مقابل طراحی های جدید شوفاژطور بی ام و بسیار رویایی ب نظر میرسن
مهدی
۱۱ اسفند ۱۳۹۹اصلا از طراحی جدید بنز خوشم نمیاد ولی باز از بی ام و بهتره این کلاس اسش و کلاس سیش و مدل های جدیدی که همین طراحی رو دارن کاملا شبیه هم هستن داخلشون که هیچی دیگه هم زشته هم اینکه همشون شبیه همن الان به عکس تیتر نگاه کنید ببینید که 3 تا ماشین چقدر شبیه هم هستن و تنها چیزی که تغییر کرده چراغ ها ، جلو پنجره و سپر ها هستش که منظورم هر دو طرف ماشین هست
Farzad
۱۱ اسفند ۱۳۹۹آقای جی مِیز یکی از طراحان معروف دنیای خودرو در حدود سه چهار سال پیش درباره طراحی های بنز و کلا آلمانی ها فرمودند که :
فکر نمی کنم که آلمانی ها ، به استثنای پورشه، از این لحاظ وضعیت خوبی داشته باشند. ساخته های ب ام و و آئودی دارای هویتی نزدیک به محصولات آلمانی هستند، اما هنوز جا برای بهبودی وجود دارد ، نمی توانم بگویم مرسدس چکار می کند ، اما ساخته های آن هویتی آلمانی ندارند .
زیزیگولو
۱۱ اسفند ۱۳۹۹حالا بازم به بنز ولی بغضی از طراحیای بی ام و بدجوری عتیقه شده
آریا منش
۱۱ اسفند ۱۳۹۹البته لکسوس هم این مشکل را داشته و با بروز رسانی و فیس لیفت های اخیر توانسته تا حدی مشکلات را برطرف سازد اما اگر سبد محصولات اینده این شرکت رو نگاه کنید که برای سال اینده مد نظر است هیچگونه شباهت با دیگر مدل های هم سبک خود ندارد که خب نشان می دهد در عین حفظ هویت و سبک خود پیشرفت محسوسی کرده و همین باعث پیش گرفتن فروشش از بنز شده
pouyan
۱۱ اسفند ۱۳۹۹به نظر من بین سه غول لوکس ساز آلمان فقط آئودی طراحیای بهتری نسبت به 15 سال پیش خودش داره.
net
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ای کاش تولیدکنندگان مطرح ماشین دنیا بنده رو استخدام میکردند تا در طراحی داخلی و بیرونی کمکشون کنم
آریا منش
۱۱ اسفند ۱۳۹۹استعداد کشف نشده .گنجینه پنهان صنعت خودروسازی پس شما بودید .
ツSAMURAIツ
۱۱ اسفند ۱۳۹۹به نظر من بهترین C کلاس تاریخ C63 AMG BLACK SERIES بود که سال 2012 تولید شد
چه از نظر طراحی چه از نظر پرفورمنس بهترین بود
C کلاس جدید اصلا به خوبی اون نیست
محمد
۱۱ اسفند ۱۳۹۹بنز و بی ام و واقعا قمار کردن روی طراحی یا جواب میده یا شکست میخوره
Hl>i
۱۱ اسفند ۱۳۹۹محصولات مرسدس بنز همیشه ان جذابیت و وقار مختص به خودشون را داشته و دارن و تنها این گذر زمان است که این گفته را اثبات میکند، محصولات جدید این شرکت هم خارج از این قاعده نیستن و فقط باید مشمول گذر زمان شوند، تا بدانید چه جواهرهای هستند
باید گفت “یک مرسدس بنز همواره یک مرسدس بنز باقی می ماند”
در مورد C کلاس جدید هم باید گفت این خودرو ۴۰ ساله جذابتر و جوانتر از همیشه با ۱۰ ملیون و نیم فروش پشت سر پا به میدان گذاشته برای تکرار موفقیت ها، همراه با یک موتور الکتریکی ۲۰ اسبی برای تمام مدلها که هم باعث کاهش مصرف سوخت بشه هم باعث چالاکی خودرو در سرعت های پایین شود تا اینکه در سال ۲۰۲۴ نمونه برقیش عرضه شود
+|<i
Sina10
۱۱ اسفند ۱۳۹۹کجاست اون SLR و C63 Black Series یا E63 نسل قبل
یا حتی SLS
این اسطوره ها جاشون رو دادن به C کلاس چهار سیلندر و E و C و CLS کلاس زشت
فقط در این بین یکم A کلاس و CLA کلاس طراحی خوبی دارن
زبان طراحی جدید بنز و بامو فوق العاده بده
Mf1
۱۱ اسفند ۱۳۹۹بنظرم سایت پدال نسبت به بقیه سایت های داخلی آزادتره ولی نمیدونم بعضی از کامنتها تایید نمیشن هرچند حرف خاصی یا حرف بدی توی کامنتها نیست
T.C.B.K
۱۱ اسفند ۱۳۹۹واقعا کامنت ها….
??????
یه زمانی نوکیا و سونی حرف اولو میزدن
الان سامسونگ و هواوی و اپل و شیائومی…
الان بنز و بی ام و و… حرف اولو میزنن…. اما…. در آینده…..
هر برندی تکامل پیدا میکنه. بعضی مواقع تکاملشون زیبا میشه. بعضی مواقع زشت میشه.
حالا اینکه دوستان دعوا میکنن بنز و بی ام و ورشکست میشن یا نه…
اینو زمان تعیین میکنه…
خواهشنا الکی دعوا نکنید.
مرسدس فن
۱۲ اسفند ۱۳۹۹اگه بنز میخواست نابود بشه تو این همه سال میشد
#آمریکایی پرست
Benz309 1974
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ایکاش نسل بعدی متمایز تر بشن .
Aref.Genial
۱۱ اسفند ۱۳۹۹شاید انگلیسی ها نفوذ کردن تو بخش طراحیش!
Khosrow
۱۱ اسفند ۱۳۹۹به هر حال مرسدس یک مرسدسه / ارزوی هر کسی در دنیا ..
BMW
۱۱ اسفند ۱۳۹۹من کاملا با نویسنده مخالفم بنظرم طراحی های بنز خیلیم خوبه فقط چند تا نکته بد داره یکی تبلت سرعت سنج که خیلی قدیمیه و اصلا جالب نیست ای کاش مثل محصولات گروه فولکس واگن بود و نکته بعدی هم چراغهای عقب اس کلاس جدید و چراغ جلوی a کلاس هست.
ای و سی کلاس عالی شدن حتی از طراحیایه آئودیم هم بهترن!!!(نظر شخصی)
R
۱۱ اسفند ۱۳۹۹آره بنز واقعا تشخیص محصولاتش سخته انقدر شبیه هم شدن مثل تعداد مدل های بی شمار ۹۱۱ پورشه
رامتین
۱۱ اسفند ۱۳۹۹متاسفانه طراحی های بنز و بی ام و انگار به بن بست خورده.
Navid_bivaN
۱۲ اسفند ۱۳۹۹من مشکلی با طراحیشون ندارم. به دست آوردن مارکت براشون مهتر از بقیه موارده. اونم توی بازاری که هر سال رقیبات آپدیت میشن و مشتری ها رو به سمت خودشون میکشونن. مشکل من با عدم ماندگاری این طراحی هاست. شما یه ماشین امریکایی دهه 70، یه آلمانی دهه 80 و یه ژاپنی دهه 90 رو میبینی هنوز برات زیباست. ارزش کلکسیونی دارن. ارزش کلاسیک دارن. اما ماشین های امروزی در 20-30 سال دیگه همین دیدگاه بهشون پیدا میشه؟ اینا دارن تولید میشن که فروخته بشن و تمام. تکنولوژی بیشتر، آپشن بیشتر، شخصی سازی بیشتر، پروموشن و آفرهای فروش بهتر، دیگه با حس و حال مشتری کاری ندارند. فقط میخوان نشون بدن شما بدون برند ما یه چیزی کم داری، با برند ما اون کمبودت جبران میشه پس بیا از ما بخر.
حسین
۱۲ اسفند ۱۳۹۹طراحی و اصالت،فرانسوی و آمریکایی.
MAGNUM
۱۲ اسفند ۱۳۹۹بنزو بی ام و طراحیشون خوبه ولی میتونستن از این بهتر بشن.استفاده از خطوط شکسته طراحی مرسدس رو کمی خراب کرد ولی توی آئودی شاهکار کرد حالا این نظرمنه نظر بقیه دوستان محترم
Amirreza
۳ فروردین ۱۴۰۰راستش برخلاف اکثر شما من طراحیای جدید بنز رو دوست دارم ، نمیگم تاین بهترین طراحیای تاریخ بنزه ولی واقعا اینم قشنگه