متاسفانه خانه طراحی برتونه (Bertone) در ایتالیا به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهیهای خود تعطیل شده است. تاریخ «برتونه»، تعدادی از بهترین طراحیهای دنیای اتومبیل را در خود جای داده است؛ مدل هایی مانند میورا و کانتاچ از لامبورگینی. بیایید نگاهی داشته باشیم به ۱۰ نمونه از بهترین طراحیهای این کمپانی.
لانچیا استراتوس زیرو کانسپت
یکی از بهترین طراحیهای خانه طراحی برتونه. این طرح اولیه که در سال ۱۹۷۰ توسط مارچلو گاندینی ارائه شد، سنگ بنای طراحی لانچیا استراتوس اسپرت شد که سال بعد معرفی گردید. نمای این خودرو به شکلی است که انگار برای طراحی آن، از یک ورقه فولادی الهام گرفته شده است.
استون مارتین DB4 برتونه «جت»
شخص جورجتو جیوجیارو این مدل را طراحی کرده است. استون مارتین برتونه «جت» یکی از ستارههای نمایشگاه اتومبیل ژنو ۱۹۶۱ بوده است. بدنه این مدل بر روی آخرین شاسی DB4 GT قرار گرفته است و برخلاف DB4 های دیگر، بدنهی آن به جای آلومینیوم، از فولاد ساخته شده است.
نمونه اولیه لامبورگینی LP500
لامبورگینی LP500 اولین نمونه از طراحی مدل کانتاچ بود. بعد از نمایش عالی در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۱۹۷۱، تبدیل به یکی از خودروهای نمادین با طراحی عجیب تا آن زمان شد و تا مدتها نظر علاقهمندان دنیای خودرو را به خود جلب کرد و بر روی دیوار بسیاری از اتاقها جای گرفت.
برتونه Z.E.R.
برتونه Z.E.R. مدل ۱۹۹۴ یک خودروی بدون آلودگی زیستمحیطی بود و توانست رکورد مسیر طیشده در یک ساعت را به اندازه ۱۹۹/۸۲ کیلومتر را به نام خود ثبت کند. همچنین با عبور از مرز سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت (۳۰۳/۹۷۷ کیلومتر بر ساعت) یک رکورد جهانی برای خودروهای الکتریکی ثبت کرد.
آلفا رومئو مونترال ۱۹۷۳
سال ۱۹۷۰، سالی رؤیایی برای صنعت خودرو بوده است. یکی از دلایل این موضوع، تولید نمونه اولیه آلفا رومئو مونترال بود که سه سال بعد در مونترال به نمایش گذاشته شد. در این مدل، موتور ۲/۶ لیتری V8 به دور موتور ۷۰۰۰ میرسید که همان موتوری بود که در مدل تیپو ۳۳ استرادال استفاده شده بود. در طراحی این خودرو نیز جزئیاتی فوقالعاد وارد شده بود؛ از جمله دریچههای ستون عقب خودرو و مجرای NACA بر روی کاپوت.
ایزو گریفیو کوپه ۱۹۶۶
قدرت اتومبیلهای امریکایی با ظرافت طراحی اروپایی در ایزو گریفیوی برتونه ترکیب شده بودند. طراحی زیبا و خطوط ایتالیایی بدن با یک موتور جمع و جور شورولت V8 همراه شدند تا این خودرو علاوه بر جنبه هنرمندانه، دارای قدرت و صلابت نیز باشد.
لانچیا استراتوس HF
طراحی لانچیا استراتوس، در واقع طرحی بود که از آینده میآمد؛ ولی در عینحال، اصالت دهه ۷۰ میلادی را در خود داشت. پیشرانه این مدل، موتور دینو V6 فراری بود و برای مسابقه طراحی شده بود؛ از شیشه جلو، بیشترین میدان دید را داشت و برای درها، محل قرارگیری کلاهایمنی درنظر گرفته شده بود. این خودرو با پیروزی در مسابقات، افسانهی خود را تکمیل میکرد.
فراری ۲۵۰ GT SWB مدل ۱۹۵۹
نوچیو برتونه، نمیخواست فراریای را براند که کسی دیگر آن را طراحی کرده باشد. بنابراین در خانهی طراحی خودش، یک طراحی جدید برای بدنه فراری ارائه کرد. نتیجه این کار، یک خودروی بینظیر بود که تا کنون نیز زیبایی خود را دارد. طراحی پیشگام این مدل، نقطهی شروعی برای خودروهای مسابقه فِراری در سالهای بعدی بود. این طراحی، اساس مدلهایی مانند DB4 جت بود که در ابتدا معرفی شد.
فیات X1/9
X1/9 با دو صندلی که توسط برتونه طراحی شده بود، تبدیل به یکی از شگفتانگیزترین خودروهای زمان خود شد؛ طراحی گُوهای، سقف تارگا، سقفی که میتوانست جمع شود و در پشت صندلیها قرار گیرد، و بسیاری از عناصر طراحی دیگر. حضور این مدل در بازار، بسیار پایدار بود و از سال ۱۹۷۲، ۱۷ سال به طول انجامید. ابتدا به عنوان یک فیات و پس از رفتن فیات از امریکا، به عنوان یک برتونه با برند «برتونه» در بازار حضور داشت. جنبههایی از طراحی این مدل در لانچیا استراتوس استفاده شد.
آلفارومئو کارابو
آلفا رومئو کارابو مدل ۱۹۶۸ مانند استراتوس زیرو کانسپت برای معرفی خود، دو سال صبر کرد و با طراحی گوهمانند خود هم اصالت دهه ۷۰ میلادی را در خود داشت و هم به سمت دهه ۸۰ میلادی حرکت کرده بود. این مدل، که بر اساس آلفا تیپو ۳۳ استرادال ساخته شده بود، دارای درهای قیچیوار و جزئیاتی بینظیر و زیبا در طراحی خود بود.
VENENO
۸ بهمن ۱۳۹۳یکی از یکی خوشگلتر:-))
PlayStation
۹ بهمن ۱۳۹۳البته زمان خودشون خوب بودن ولی حالا دیگه نه.ایتالیایی ها همیشه دوست دارن متفاوت جلوه بدن بر عکس آلمان ها که تو کارشون اصول طراحی حرف اول رو میزنه.نه خلاقیت خام و ناپخته
PlayStation
۹ بهمن ۱۳۹۳مدل های فراری جاودانه تر از همه مدل های کلاسیک دیگه هستن.
حسین
۹ بهمن ۱۳۹۳دوستان به نظر شما خوبه تندر 90 رو بفروشم جک بخرم یا نه از نظر ایمنی کدوم بهتره جک رو دوست دارم ولی دلم میگه نخر
hasan
۱۰ بهمن ۱۳۹۳من خودم 206 دارم داداشم هم ال90 ،یه چن روز جک رفیقم دستم بود،فهمیدم ال90 و 206 اشغال هستن،
شک نکن منم بعد عید پولم جور شه حتما عوض میکنم
فقط در مورد تامین قطعات جک نگرانم میشم
سامورایی
۹ بهمن ۱۳۹۳ایتالیا هم ماله خودش کسی بوده :-)
4MATIC
۹ بهمن ۱۳۹۳لامبورگینی باحاله
Reza.045
۸ بهمن ۱۳۹۳درود
استون مارتین DB4 و فراری 250 GT SWB زیباترن و حتی الان هم زیباییشونو حفظ کردن
نوید
۸ بهمن ۱۳۹۳طراحی های بسیار تخیلی و در عین حال عملی
و بسیار زیبا و …
رهگذر
۸ بهمن ۱۳۹۳دوستان بعضا جو گیر میشن اینا کجاش یکی از یکی قشنگتره؟؟؟؟ یا بسیار تخیلی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!البته باید نسبت به سن و سالشون باید بهشون نگاه کرد نه با طراحی های امروزی تر یعنی مرده این مهر تایید زدناتون هستم!!
مرتضی
۸ بهمن ۱۳۹۳من مرتضی هستم فقط تو سایت صدا و سیما و خبرگزاریها از اسمای مختلف استفاده میکنم نمیدونم چرا اینجا اسم خودم نیست!! قضیه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خاوری
۸ بهمن ۱۳۹۳Bertone Alfa-Romeo Carabo خیلی زیباس البته باقی طرحهام عالین ولی این یکی خیلی خاصه
ماهان گاز
۸ بهمن ۱۳۹۳احسنت فقط باید گفت!بارک ا…به طراحاشون/یه جیقو یه دادو یه حورا بکشین برای طراحهای دنا سمندوتیبا…….هههههههههههههههههههههههخخخخخخخخخخخخخ!
آرماااام
۸ بهمن ۱۳۹۳آستون مارتین و فراری خیلی قشنگن
Behzad
۸ بهمن ۱۳۹۳موافقم. به جز فراری و استون بقیه با اینکه زیبا هستند اما خیلی شبیه هم هستن و یک الگوی یکسان دارن
Mostafa&S
۸ بهمن ۱۳۹۳درود بر برتونه و پنین فارینا و همه ی طراحان خوب دنیای خودرو
صادق
۸ بهمن ۱۳۹۳درود
وقتی کانتاچ رو طراحی کردن، واقعا منتقدین و افراد اهل ماشین رو به شدت تحت تاثیر قرار دادن، یه خودروی کاملا متفاوت و زیبا
فراری 250GT هم توی کلاس خودش به یه معیار تبدیل شد و خیلی از ماشینای اسپرت رو از روی سبک طراحی این ماشین طراحی کردن
در مورد این شرکت طراحی باید بگم که احتمال فروش رفتنش کمه، نه اینکه محال باشه ولی الان دیگه اکثر شرکتای بزرگ سالن طراحیِ مخصوص به خودشونو دارن و کم پیش میاد که کاراشونو به شرکتای طراحی بسپارن (که یکی از بزرگترین دلایل کاهش درامد این شرکتا همینه)
نمیدونم چی میشه، فقط امیدوارم یه معجزه بشه و این شرکت و همینطور بقیه، مث پینین فارینا و… هیچ وقت از دور نرن، چون اینا همیشه توی طراحی یه قدم از همه جلوترن
ارادت
bardia
۸ بهمن ۱۳۹۳حرف شما صادقه صادق جان
واقعا حیفه که کمپانی ها واسه کاهش هزینه و یکسری قوانین مثل قوانین برای الودگی صوتی و محیط زیست و اینجور چیزا دنیای ماشین باز هارو دارن تنگ و تنگ تر میکنن
سلطانی
۹ تیر ۱۴۰۳ده سال از کامنت شما گذشته و چند روز قبل شرکت برتونه به دلیل بدهی عقب افتاده ورشکست و تعطیل شد 🥲😔🖤
و اما یه مشت شرکت تازه به دوران رسیده چینی دارن با طراحی های مسخره پادشاهی میکنن .
نمیدونم چرا کامنت تو که دیدم حالم یه جوری شد، انگار دارم با گذشته صحبت میکنم و چقدر دل تنگ سال 93 هستم ، سالی که پرشیا 26 تومن بود و اما الان حدود یک میلیارده ، اون سال ها فکر میکردم اوضاع کشور و جامعه و مردم خیلی خرابه اما وضعیت الان رو که با ده سال قبل مقایسه میکنم با خودم میگم چرا اون موقع ها جای کار و تلاش و پیشرفت هی مینالیدیم که وضعیت خرابه و نمیشه پیشرفت کرد اما حالا که به گذشته نگاه میکنم فرصت های زیادی رو میبینم که در اون سال ها نمیدیدم و چقدر ساده از کنار فرصت هایی که می تونستن زندگیمو به اوج برسونن گذشتم ولی اونایی که اون فرصت ها رو غنیمت شمردن الان دارن خدایی میکنن و اما ترسناک تر از همه این هست که ده سال دیگه حسرت سال 1403 رو بخوریم و بگیم چه فرصت هایی رو از دست دادیم ، زمانی که پرشیای ده میلیاردی رو ببینیم….
به هر حال دیگه از ما گذشته و دیگه شور و شوق چیزی رو نداریم چون وقتی ذوق داشتیم پول نداشتیم و شاید تا ده سال دیگه من و خیلی های دیگه این دنیا رو ترک کرده باشیم اما پیام من به عزیزانی که کامنت منو میخونن یه چیز هست ، هم به فکر کار و پیشرفت باش هم از مسیر لذت ببر و سعی کن در لحظه زندگی کنی تا شبیه ما پر از حسرت نشی ، دنبال مقصد نباش چون هیچ مقصدی وجود نداره ، از هر وضعیتی که کشور و مردم و جامعه دارن نهایت لذت رو ببر و نگو دیگه وضعیت خرابه نمیشه فلان کارو کرد چون هر سال وضع بدتر از سال قبل میشه و هیچ چیز درست بشو نیست ، با جریان آب شنا کن…..
tadano
۸ بهمن ۱۳۹۳سایپا هم طراحی کرده تیبا رو فیس لفت کرده شده ساینا حالا ببینیم چند میفروشن.
TerraByte
۸ بهمن ۱۳۹۳بعضیاش خوبه ولی بعضیاش خیلی ناجوره!
مثلا برتونه خیلی باحاله و شبیه فضاپیما شده ولی در عوض لانچیا استراتوس زیرو کانسپت و یا لامبوگینی LP500 به نظر من اصلا جالب نیست
ولی در کل دو مدل فراری و استون مارتین از همشون بهتر و قشنگتره
امیرحسین
۸ بهمن ۱۳۹۳همشون زشت تر از زشتن . . .
مرتضی
۱۰ بهمن ۱۳۹۳از نظر این دوستان که نصف غمرشون یا پراید دیدن یا شکل جعبه کبریتی پیکان و شورلت و …… اینا خیلی قشنگه!! خیلی ها!!
نوید
۱۰ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز میشه بگی شما چی دیدی غیر از اینا؟
مرتضی
۱۰ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز نه اینکه وضع مالیم خوب باشه نه! اما بخاطر دوری از جو ایران برای مدتی خیلی از ماشینایی که واسه شما رویاست برای من خاطرست!!!!!!
reza
۸ بهمن ۱۳۹۳فراری 250 و الفا کارابو رو خیلی دوست دارم.حیف…
پیکان جوانان
۹ بهمن ۱۳۹۳DB4 شاهکار طراحی
احسان
۹ بهمن ۱۳۹۳فراری 250GTO الان هم قیمت 20 تا ویرون سوپر اسپرته!
علی آهنگر
۹ بهمن ۱۳۹۳پس وانت پراید کو ؟
Night Fury
۹ بهمن ۱۳۹۳اوف این فراریه خیلی خوشکله