هر چیزی را شاید بتوان تنها در بستری که به آن تعلّق دارد، تجربه کرد؛ مثلاً با خودروی عضلانی V-8 در خیابان اصلی «وودوارد» در دیترویت قدم گذاشت و یا با یک فراری زیبا و کلاسیک به مسابقات «میله میلیا» رفت. امَا کریس کمال لابروی (Chris LaBrooy)، در طراحیهایش به گونهای دیگر به دنیای اتومبیل نگریسته است.
البته «لابروی» مفهوم اصلی یک اتومبیل را درک و ستایش میکند، ولی در همین حال از کشیدگی و پیچاندن ابعاد خودروها در محیطی کاملاً دیجیتالی و سهبعدی که خودش خلق کرده، لذت میبرد. ترکیبات غیرممکن در طراحیهای «لابروی» بسیار عجیب و دلفریب هستند. برای تمام پیکسلهای موجود در آنها از مدلسازی دقیق سهبعدی استفاده شده و از تصاویر اتومبیلهای واقعی صرفاً به عنوان مرجع کمک گرفته شده است. در نتیجه، ظاهری «فوقالعاده واقعی» پیدا کردهاند. «لابروی» در این زمینه میگوید:
هیچچیز در اینجا به صورت عامدانه برای فریب مخاطب طراحی نشده، امَا این محصول عملکرد کار با دست و ساعتها تلاش برای رسیدن به چنین نتیجهای است.
«لابروی» که یک طراحی گرافیک ۳۶ ساله است، از سال ۲۰۱۲ با آثار «آیروبیک اتومبیلها» و «قصه کشسانی اتومبیلها» پا به عرصه هنر اتومبیل گذاشت. این آثار حاوی خودروهای کلاسیک و تراکهایی بودند که کشیده شده، موجهای عجیب پیدا کرده و یا داخل خودشان جمع شده بودند. «لابروی»، کسی که در حال حاضر یک طراح آزاد گرافیک است، اضافه میکند:
وقتی صحنه مناسب آماده شد، تنها کاری که باید انجام شود، دستکاری در مدل اتومبیل و تبدیل آن به یک چیز غیرعادی است؛ چیزی که تا قبل از این هرگز دیده نشده است.
یکی از آخرین کارهای لابروی، «توکیو» نام دارد که اساساً حاوی عشق و علاقه وی به خودروهای کلاسیک ژاپنی است. «لابروی» که در اسکاتلند متولد شده، اولین بار با خودروهای ژاپنی در بازیهای ویدیویی نظیر «گرن توریزمو» آشنا شده است. در این اثر، با وسواسی عجیب به جزئیات منظره شهری ژاپنی پرداخته شده و حتی یک مدل از برج مشهور «ناکاگین کپسول» نیز در آن گنجانده شده است. یک نیسان اسکایلاین GT-R از وسط بریده شده و شخصیتهای کارتونی «پیکاچو» و «سونیک جوجهتیغی» در «داخل» یک تویوتا کرولا AE86 قرار گرفتهاند. عجیبتر که هر چیزی در منطق غیرعادی حاکم بر این طراحی، موجّه و متناسب به نظر میرسد. در همین حال، میتوان علاقه کودکانه «لابروی» را برای این خودروهای کلاسیک که اولین بار جلوههای زیبای آنها را در بازیهای ویدیویی کشف کرده، مشاهده کرد.
علاقه به پورشه کیمن، خودروی شخصی لابروی، الهامبخش آخرین پروژه این طراح شده است؛ کاری که یک شیرجه ابتدای به دنیای قانونشکن پورشهها و مجموعهداران «کالیفرنیای شمالی» است. وی در این زمینه میگوید:
کسانی مثل «مگنوس واکر» واقعاً نشاندهنده دوران شکوفایی فرهنگ اتومبیل هستند؛ جایی که قدیمیها حال و هوایی جدید دارند.
«لابروی» در این طرح، یک سری پورشه کاررا RS را در یک استخر قرار داده، به گونهای که انگار در حال اجرای یک شنای هماهنگ هستند. روش لابروی، سبک جدیدی برای تجربه دنیای دوستداشتنی اتومبیلهاست و ما را با تغییر فرم شناختهشده آنها در محیطی آشنا به چالش میطلبد. «خودروهای لابروی» بیشتر شبیه به گلولههای برفی دیجیتالی هستند که در محیطی مجازی، میتوانند به هر شکلی درآیند.
منبع: automobilemag
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۴ آذر ۱۳۹۵:-o
چقدر جالب بود دمتون درد نکنه …..
علي رضا
۴ آذر ۱۳۹۵خیلی خوب بود…من خودم در حال تحصیل در رشته گرافیک هستم و همیشه این سوال تو ذهنم بود که چجوری هنر و گرافیک رو در دنیای خودرو بیارم…کار ایشون نمونه ی خوبی بود..
شاهین
۴ آذر ۱۳۹۵مسعود جان خیلی عالی بود دستت درد نکنه
یکی از تصاویر رو به عنوان تصویر پروفایل تلگرامم انتخاب کردم بس که زیبا بود.
faramarz
۴ آذر ۱۳۹۵باریکلا,عالی بود
امپراتور لامبورگینی
۴ آذر ۱۳۹۵چقد این 911 ها نازن ❤❤❤
ایرانی
۵ آذر ۱۳۹۵Dr. Peter Mertens شرکت ولوو را ترک و به آئودی رفت…
پدال….. ایشون دقیقا چیکاره بودن؟
http://www.swedespeed.com/news/Volvo_News/peter-mertens-leaves-volvo-audi/
ایرانی
۵ آذر ۱۳۹۵تو مقالات قبلی شما ایشون را مدیر بخش تحقیق و توسعه معرفی کردین… ظاهرا
احمد باقری
۷ آذر ۱۳۹۵جالب بود.