«ظاهر» یک خودرو اصل و بنیان آن است و حیات و ممات برندهای مشهور و بنامی همانند بنز، پورشه، بامو و لامبورگینی و… بر رعایت دقیق و موبهموی این اصل نهفته است. از همین رو، تمامی آنها برای ظاهر محصولات خود اهمیت ویژهای قائلاند.
طرح ظاهری و بدنه یک خودرو، مرحلهای از فرایند ساخت آن است که ذهن تمامی متصدیان یک کارخانه را به خود مشغول میدارد. طرح بدنه، مقولهای است که بر کارکرد کل یک مجموعه تأثیر مینهد و نمیتوان بهسادگی از آن گذشت؛ اگر خودرویی از آخرین دست آوردهای بشری استفاده نماید ولی دارای طرح مناسبی نباشد قادر نیست که از بازار فروش درخوری بهرهمند گردد. شاید یکی از معروفترین مثالها در این زمینه، محصول کراساوور پونتیاک به نام آزتک باشد که از آن بهعنوان یکی از زشتترین اتومبیلهای قرن نیز یاد میشود، این خودرو علیرغم ویژگیهای فنی نسبتاً خوب، به دلیل عدم برخورداری از طرحی مناسب و درخور، با شکست سهمگینی در بازار مواجه شد. شاید بتوان یکی از عوامل ورشکستگی جنرالموتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی و به تبع آن محو برند باسابقه پونتیاک را ناشی از طرح نامناسب این خودرو دانست. بقول شاعر: قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود! بدنه خودرو هر چه باشد و به هر شکل و هیئتی که باشد یک نوع پوشش است که بر اندام شاسی دوخته میشود و این پیراهن بسیار قابل انعطاف است. در مرحله عمل، طراحان از نخستین کسانی هستند که با تکوین و خلق یک بدنه، موجبات فروش خوب و یا بد یک خودرو را فراهم میآورند. آنها قادرند که بر روی شاسی یک اتومبیل اتاقی را طراحی کنند که محصول را بسیار پیشرفته و یا خوب نشان داده و کارخانه سازنده را از ورطه سقوط و ورشکستگی برهاند و یا برعکس، ممکن است طرحی را برون دهند که اسباب افت یک محصول در بازار را فراهم نماید. این امر نشانگر آن است که کار طراح تا چه میزان از حساسیت برخوردار بوده و چقدر در پیشرفت و یا پسرفت یک مجموعه تأثیرگذار است، البته در این باب نباید دو مسئله را فراموش نمود، یکی خطمشی کارخانه و دیگری هم سلیقه مدیریت. درعینحال، یک طراح علاوه بر داشتن قابلیتهای طراحی باید از انسانشناسی، روانشناسی و جامعهشناسی هم چیزهای بداند، چراکه آگاهی و وقوف بر این مسائل، باعث زنده ماندن و پایداری یک شرکت در مقابل خیل عظیم رقیبان میگردد.شاید تعجب کنید اگر بدانید که امروزه کار طراحی یک خودرو را بیش از همه بخش بازاریابی یک شرکت است که انجام میدهد نه دپارتمان طراحی! در صنعت خودروسازی مقوله بازاریابی از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا دراینبین، صحبت از شمارگان میلیونی تولید است و از همه مهمتر آنکه، عرضه یک محصول جدید به بازار، از لحظه تصمیمگیری تا تولید حدود سه تا پنج سال زمان میبرد و در این مدت سرمایهگذاری سنگینی (در حدود صدها میلیون دلار) در خصوص تجهیزات، ماشینآلات، نیروی متخصص و سازماندهی فروش و خدمات پس از فروش، صورت میپذیرد و اگر چنانچه محصول جدید در بازار موفق نگردد، شرکت سازنده ضرر و زیان هنگفتی را متحمل خواهد شد. از همین رو، تصمیمگیری در مورد طرح و ویژگیهای یک محصول بسیار با احتیاط انجام میگیرد و در واقع این بخش بازاریابی است که دقیقاً مشخص میکند چه نوع اتومبیلی و با چه ویژگیهایی و با چه شکل و شمایلی تولید و به بازار عرضه شود. مثلاً ممکن است که بخش بازاریابی دریابد که بیشتر مردم در این ایام، طرحهای گرد و عضلانی را میپسندند و یا برعکس، خطوط تیز و یا لبهدار را ترجیح میدهند؛ از این رو، پس از جمعبندی نهایی دادههای مربوطه، به طراحان شرکت دستور طرح چنان خودرویی را میدهد. در حقیقت مهمترین کار بخش بازاریابی تشخیص وضعیت بازار از نظر تخمین حداکثر ظرفیت فروش، تعیین محدوده قیمت، شناخت پیدا کردن نسبت به سلیقه عمومی عامه مردم و….. میباشد.
حتماً لازم نیست که طرح یک خودروی خاص، تمامی نوآوریهای زمانه را در خود جمع نماید، چه بسی طرحهای بسیار سادهای که میتوانند به فروش خوبی نیز دست یابند، طرح بدنه فولکسواگن گلف نسل اول در این باب مثال خوبی است، این طرح که توسط طراح سرشناس ایتالیایی به نام «جورجتو جیوجیارو» تکوین و در سال ۱۹۷۴ میلادی رونمایی شد، جدا از آنکه بر اساس نیازهای روزمره خانوادههای کوچک شهری ساخته شد، سادگی را نیز فراموش نکرد و همین سادگی هم باعث جلب توجه مشتری گردید.
از موارد دیگر هم میتوان به طرح بدنه رنجروور نسل اول اشاره داشت که توسط «دیوید بیچ» و در سال ۱۹۷۰ میلادی معرفی شد و در عین سادگی بسیار جذاب و دلرباست. البته در این میان، طرحهای بسیار زیبا و درعینحال پیچیدهای نیز وجود دارند، همچون لامبورگینیها و یا فراریها و نیز پاگانی ها و…. که شکل و قیافه خاص مختص به خود را دارا هستند. از سوی دیگر، طرح بدنه نمایانگر اصالت یک کارخانه صاحب سبک و پیشرو نیز میباشد، در این باب پورشه مثال خوبی است. بیشتر مدلهای پورشه از طرحی مشابه با یکدیگر برخوردار بوده و یا از یک شکل کلی بهره میبرند و این قضیه هم در میان مدلهای به اصطلاح شاسیکوتاه این کمپانی نمود بارزتری دارد. و دراینبین، تنها امکانات، قابلیتها و تغییرات جزئی است که آنان از یکدیگر متمایز میسازد. این مسئله در مورد خودروهایی همانند فراری و لامبورگینی و رولزرویس و…. نیز مصداق دارد، مثلاً مدل اوراکان لامبورگینی از شباهت بیمانندی با مدل اونتادور برخوردار است و… مسئله دیگری که در مقوله طراحی خودرو نقش بسزایی دارد، نوع پیشرانه، شاسی و سیستم انتقال قدرت به کار رفته در یک خودروست. طبیعی است که نمیتوان موتور یک خودروی اسپرتی را در درون یک خودروی کلاس مینی جای داد و از ایمنی محصول هم مطمئن شد، این کار با آنکه امکانپذیر است و در اقصی نقاط دنیا و بهکرات توسط متخصصان مراکز تیونینگ و یا حتی اشخاص عادی صورت میپذیرد، اما در جای خود عواقبی همچون غیر قابل پیشبینی بودن و یا عدم امنیت و یا اعتماد را دربر دارد. مسائل استاتیکی و یا دینامیکی یک خودروی کوچک با یک اتومبیل کلاس اسپرت تفاوت بسیاری دارد و روشهای محاسباتی آنها نیز متفاوت است. یک موتور هشت سیلندر و یا دوازده سیلندر پرحجم، بهخودیخود این امر را به طراح یادآور میشود که بر روی چه اتاقی نصب شود. در وهله اول، وزن بالاتر این دسته از پیشرانهها نسبت به انواع عادی آن، طراح را ملزم میکند که بدنهای طراحی کند که مرکز ثقل آن به زمین نزدیکتر باشد. یعنی فاصله کف اتومبیل تا زمین کم باشد. و از سویی دیگر، به دلیل قدرت و دور زیاد این گونه از موتورها، لازم است که گیربکسی مناسب و درخور برای آن گزینش شود و همچنین سیستم ترمزی قویتر و به همراه با انواع و اقسام بوسترها و ملحقات الکتریکی به آن اضافه گردد. مثلاً دیسکهای ترمز ابرخودرویی همانند بوگاتی ویرون از مواد فوق پیشرفتهای همچون سرامیک، کربن و تیتانیوم ساخته شده است؛ این دیسکها قادرند تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد گرما را تحمل نمایند درحالیکه ترمز خودروهای سوپر اسپرت معمولی در دمای ۷۰۰ درجه از کار میافتند! و ترمز خودروهای سواری معمولی هم در دماهای بسیار پایینتر، از حیز انتفاع خارج میشوند. درعینحال، سیستم فنربندی و تعلیق نیز باید جوابگوی خودرو در حالات گوناگون سواری باشد و درنهایت کلمه، لازم است که اتاقی کشیده، کم ارتفاع و پهن برای چنین پیشرانههای پرحجمی طراحی گردد. این امر را بهوضوح میتوان در طراحی خودروهایی همانند پورشه پانامرا، لامبورگینی اونتادور، انواع مازراتی ها و…… مشاهده نمود. این را هم از یاد نبریم که امروزه با توجه به استفاده وسیعی که از سامانههای توربوشارژ و سوپرشارژ صورت میپذیرد نیاز به پیشرانههای بزرگ تا حد زیادی کاهش یافته است ولی همان خودروهای مجهز به پیشرانههای ۴ سیلندر توربوشارژ یا سوپرشارژ هم به ترمزهای قویتر و تجهیزات ایمنی بالاتری نیاز دارند تا ریسک استفاده از آنها کاهش یابد. یکی از نکات شایان توجه دیگر، قابلیت ساخت بدنه و یا همان اتاق خودروست. بدنههای با طراحی پیچیده مجبورند که از دستگاههای پیچیده و یا روشهای پیچیده ساخت استفاده کنند، فرض کنید جهت ساخت و شکلدهی یک درب از چند نوع پرس متفاوت استفاده میشود، دربهایی وجود دارند که از یک مرحله پرس رد میشوند اما درعینحال دربی نیز وجود دارد که از چندین مرحله پرس رد شده و شکل نهایی را به خود میگیرد، ملاحظه میکنید که همین امر چقدر در قیمت تمام شده یک قطعه تأثیرگذار است، شاید از همین روست که خودروهایی با طرحهای پیچیده و به اصطلاح فضایی همچون لامبورگینی و یا بوگاتی و….. از بهایی چنین بالایی برخوردارند، زیرا هرکدام از خمیدگیها و حفرههایی که در جایجای بدنه این گونه از خودروها وجود دارد نیاز به دستگاهها و ماشینآلات جداگانهای جهت برش، قالب، پرس و….. دارد که تهیه هرکدام از آنها میلیونها دلار هزینه را بر دوش شرکت سازنده باقی مینهد. شاید اکنون متوجه شوید که چرا اغلب خودروهای ارزانقیمت و کوچک طرحهایی بسیار ساده و یا معمولی دارند. بهطوریکه ارزان بودن و یا گران بودن یک خودرو در بیشتر موارد از طرح ظاهری آن هویداست و اینکه چرا گاهی اوقات از زیر دست طراحان بسیار مشهور دنیا هم طراحهایی نهچندان جذاب و گاهی زشت! نیز خارج میشود. مسئله دیگری که بسیار مهم است قابلیت دفع ضربه در یک طرح است. بدنه یک خودرو باید به گونهای طراحی شود که انرژی حاصل از تصادفات را در خود جذب و حل نماید و از بازتاب و انعکاس آن در اتاقک سرنشینان جلوگیری کند. به همین خاطر، بیشتر خودروهای امروزی از نقاط شکست در بدنه و بهخصوص در ناحیه جلوی خود برخوردارند و کاپوت و گلگیرهای آنها در هنگام برخورد بهصورت کنترلشده خرد و لهشده و ضربات ناشی از برخورد را در خود هضم مینمایند، البته این کار بسیار دقیق و ظریفی بوده و نیاز به هزاران ساعت محاسبه و تحقیق دارد و از هر سازندهای هم ساخته نیست، چه بسیار خودروهایی که در یک تصادف هم کاپوت آنها له میشود و هم اتاقک سرنشینانشان! موضوع دیگر، مقولات مربوط به ضریب آئرودینامیک بدنه و یا پسا در یک خودروست که در طراحی آن تأثیر بسزایی دارد. ضریب آئرودینامیک کم بدنه، هم در میزان سرعت یک خودرو و هم در مصرف سوخت آن تأثیر شایان توجهی دارد و مضاف بر آن، این مقوله به میزان صدای باد در داخل یک کابین هم ارتباط وثیقی دارد. و اکثر خودروهایی که از ضریب آئرودینامیک پایینتری بهره میبرند، آوای ناشی از باد هم در داخل اتاق آنها کمتر به گوش میآید. از همین روست که غالب خودروهای امروزی از کاپوتهای شیبدار و صندوقهای برآمده و یا گوهای بهرهمندند تا بدان وسیله از میزان مقاومت باد در مقابل حرکت سیال خودرو بکاهند و ضریب آئرودینامیک بهتری را برای آن به ارمغان آورند. ملاحظه میکنید که طرح بدنه یک خودرو چقدر به عوامل متعدد و گوناگون بستگی دارد و تا چه اندازه نیز باید تمامی فاکتورها و آیتمهای انتخاب شده از هماهنگی و هارمونی با یکدیگر برخوردار باشند؛ انتخاب متناسب اجزاء با یکدیگر نهتنها موجب زیبایی یک طرح میشود بلکه استحکام آن را نیز به همراه دارد. در مجموع میتوان گفت که مسائل مربوط به طراحی یک خودرو مفصل و پیچیده است و آنچه که در بالا ذکر شد تنها اشارهای مختصر و کوتاهی بدان بوده است. و امید است که در آینده به طور مفصلتر و تخصصیتر به این مقوله بپردازیم.
Lord Cezar
۸ آبان ۱۳۹۴واقعا طراحی های لامبورگینی و بنز یه شاهکار هستن تو هر دوره ای . مخصوصا اونتادور و سی ال اس که نمونه های بارز این شاهکار ها هستن . تو این دوره زمونه تو فروش خودرو بیش از خیلی چیزا طراحی ماشین حرف اول رو میزنه و شرکت هایی که این مساله رو به خوبی متوجه شدن و اعمال کردن دارن موفق میشن . بر خلاف داخل ایران ……
سامان اذری
۸ آبان ۱۳۹۴اگه پونتیاک ازتک زشت باشه
پس تیبا چیه ؟؟؟
sina
۸ آبان ۱۳۹۴اگه تیبا زشته پس ال90 چیه ؟
M.R.K
۸ آبان ۱۳۹۴بنظرم از اکتیون ۲۰۰۸ زشت تر نیست ، حداقل ته ته ته چهرش یه مهربونی هست !!!!
Ashkan
۹ آبان ۱۳۹۴از ماشین چینیه چیه شبیه ماتیز زشت تر نیست اسمش فکر کنم “لوبو ” بود
ولی ÷ونتیاکه منو قشنگ یاده ” والتر وایت” تو بریکینگ بد انداخت چه دورانی بود
saeed
۱۲ آبان ۱۳۹۴سانگ یانگ اکتیون زشت ترین ماشینیه که تا با حال دیدم
واقعا زشته توصیه میکنم کسانی که ندیدن برن عکسشو ببینن واقعععععععععععععععععا زششششششششششته
آکورد یا مزداشش؟
۸ آبان ۱۳۹۴من رایمو میدم به کوچولوی دوست داشتنی بله درسته آلفا رومیو ۴c
mehdi
۸ آبان ۱۳۹۴قابل توجه طرفداران کره ایی ها
ali ayat
۹ آبان ۱۳۹۴حالا یهو چه ربطی به کره داشت جنجال به پا میکنی ؟!
king 918
۸ آبان ۱۳۹۴طراحی فراری و لامبو عالیه ولی خدایی پورشه مخصوصا مدل های 2015 و به ویژه سلطان 918 فراتر از تصوره …………………………….
احمد باقری
۸ آبان ۱۳۹۴بنز، لامبورگینی و بوگاتی، واقعا معرکه هستند.
farzad
۸ آبان ۱۳۹۴bmw 507 یه چیز دیگست
محمد
۸ آبان ۱۳۹۴هیچکدوم اصالت طراحیشون به پای ایران خودرووسایپاخودمون نمیرسه….والا
پراید وپزو وسمند و…لامصب اصالت طراحی دارن…
این پورشه هم که همش جلوماشیناش مثل هم هست والاادم قاطی میکنه کدوم مدل هست..یکم تغییرم بدنیست…خسته کننده هست
king 918
۸ آبان ۱۳۹۴دوست گلم پورشه جلوی ماشیناش شبیه هم نیست شما شباهتی بین پانامرا با 911 یا 918 یا باکستر میبینی ؟
یه اصالت طراحی بین مدل هاش دیده میشه چون طرفدار هاش اینو میخوان ….ببین اصالت یعنی هویت و واقعا پورشه هویت داره شما هر ماشینی که در گذشته و در اینده از این شرکت ببینی حتی اگر از شما خیلی دور باشه باز برای شما و برای طرفدارانش هویتش قابل تشخیصه …. و اگه از نزدیک ببینی شاهد زیبایی خیره کننده ی این ماشین میشی….ارادت……………….
HamidGh
۸ آبان ۱۳۹۴دوستمون به شوخی گفتن منظورش این بود که شرکتای داخلی هزار ساله یه چی میزنن که به مسخره گفتن اصالت یعنی این
king 918
۹ آبان ۱۳۹۴اره داداش گلم میدونم اون بخش رو شوخی گفتن جواب من برای این بود که این دوست گلمون فرمایش کرد که طراحی های پورشه خسته کننده و شبیه همن…فقط خواستم جواب این سوالشونو داده باشم ..ارادتمند………………
محمد
۹ آبان ۱۳۹۴عزیزان من ….من نظر شخصی خودمو در مورد پورشه گفتم
به نظرمن ماشین طراحیش اگه طوری باشه که حتما باید نزدیک ماشین دیدتافهمید این چه ماشینی هست وازچه برندی هست خیلی بهتره تااینکه از دوکیلومتری داد بزنه که این ماشینه مثلا پورشه هست داره میاد.یکم واضح ومشخص نباشه بهتره..اینطوری ذهن طرفو خیلی بیشتر درگیرمیکنه درمورد ماشین ونوع برندش
حالا من نظرم کلی بود چون یکم تغییرهردفعه خیلی خوبه.پورشه هم همه مدلاش مثل هم نیست کاملا ولی درنمای کل ازدور دادمیزنه پورشه هست داره میاد!!..ولی اگه باچهره یکم متغییر باشه ازدور ذهن طرف کاملادرگیر این موضوع میشه که اون ماشینه چیه؟؟برندش چیه؟؟
البته اصالت طراحیم مهمه نباید کنارگذاشته بشه ولی ن درحدی که 90درصد شکل وظاهرشبیه هم باشه
پیر خرابات
۱۱ آبان ۱۳۹۴چینیا هم جلو همشون شبیه به همه {صورتشون}!پس باید بگیم همشون یکی هستن !؟
نخیر عزیز، باهم فرق فوکولن ،
از نظر شما یکین اما خودشون میتونن همدیگه رو بین یه میلیارد چینی پیدا کنن ، از عجایب روزگاره..
نوید رویس
۸ آبان ۱۳۹۴توجه کردین فارق از نظر مالی هرکی هرچی سوار میشه به تیپ وشخصیتش میتونی پی ببری
مثل رنگ. تمیزی یا کثیفی. مدل خودرو. سایز یا کو چیکی و بزرگی خودرو .و……
از روی طراحی خیلی چیزا هویداست.
mehdi
۸ آبان ۱۳۹۴طبق گفته ی جنابعالی اون وقت باید شخصیت بیشتر ما شبیه هم باشه.چون اکثرا یه مدل ماشین(پراید)می رونیم.:-)
هشمت و باجناقش
۹ آبان ۱۳۹۴یعنی چی ؟! :|:
یعنی منی که سوار پیکان ۴۸ میشم و ماشینم چند جاش رنگ زدگی داره و روش از چندین ناحیه توسط پرندگان بی تربیت ترکمون زده شده و داخلش هم به دلیل گرفتاری و کمبود وقت پر از پوست تخمک و اشغال و یک مورد پشکل گوسفند {آخه یه بار میخاسم گوسپند قربونی کنیم مجبور شدم با ماشین خودم بیارم که پول وانت ندم } و پوست میوه و مقداری پشمک حاج عبدلله و چوق بستنی میهن و پوشک بچه { مال یکی از مسافرا بود } و اندکی پشم بز مقدس {واسه چشم نظر نخوردن } و مقداری خون و ناف بچه {یبار یه مسافر سوار کردم حامله بود و متاسفانه به خاطر ترافیک همونجا وضع حمل کرد بچش هم پسر بود چه پسری ماشاله.. و چند عدد تخم مرغ گندیده {یبار چنتا مرغ بار زدم واسه مرغداری گویا چنتا تخم گذاشته بودن اما متوجه نشده بودم تا اینکه از بوی گندیدنشون فهمیدم } و چند تکه کتلت شامی و یه تکه گرجه هست نشونه ی شخصیت منه !؟؟!
اونوقت این چیزا چه سنخیتی با شخصیت تمیز و روشن فکر و فهمیده ی من داره !؟
خیلی ازین سخنت ناراحت شدم :|:
خلیل
۲۸ فروردین ۱۴۰۲🤣🤣🤣🤣🤣
سعید
۸ آبان ۱۳۹۴سلام ، در کنار موضوع صحبت فوق ، چقدر کارخانه های خودروسازی داخلی خودرو مونتاژیشان را منطبق با سلیقه مردم ایران انتخاب می کنند . برای اینکه بدانیم چه سلیقه ای بیشتر با طبع مردم ایران سازگار است ، لازم نیست زیاد متحمل زحمت شویم و به منابع مختلف رجوع نماییم ، کافی است گذری به مناطق آزاد اقتصادی ایران داشته باشیم تا ببینیم خودروهای انتخابی خودروسازان داخلی چقدر با سلیقه مردم ایران سازگاری دارد . وقتی این عدم انطباق را مشاهده نمودید ، وقت آن است که از ناظرین صنعت خودرو بپرسید ” مگر شما مستخدمین مردم ایران نیستید ؟ پس چرا اینچنین عدم انطباق ؟ “
Archi KHAN
۸ آبان ۱۳۹۴پس خط مشی کارخانه و دیگری هم سلیقه مدیریت دو آیتم خیلی تاثیر گذار هستند !!!!!؟؟؟
ایشالله نابودی جفت آیتم های کشورمون …
Archi KHAN
۸ آبان ۱۳۹۴دوستی که شاخک هاش به اسم پورشه حساسِ
اینجا یه جورایی از پورشه و سبک خودروهاش تعریف شده ، بی مناسبت نیس کامنتی بزاری و…
که دوستان استفاده کنن !!!!؟!؟!؟!؟
دشنه ی به خون تشنه
۹ آبان ۱۳۹۴شما برای من خیلی عزیزین و ارادت و علاقه خیلی خاصی نسبت بهتون دارم اما اگه یبار دیگه به این جیگر گوشه ی بی زبون و زبون بسته ی مظلومه ساکت چیزی بگی چنان میزنم لهت میکنم که دیگه رنو رو از بوگاتی تمیز ندی :|:
پورشه یه تندیس هنری خاص هست که واسه سواری ساخته نشده ، فقط باید گذاشتش گوشه پذیرایی نگاش کرد.
یه جگر گوشه ، مثه یه نوه ی عزیز که واسه مادر بزرگش با دیگر نوه ها فرق داره ،، مثه یه عزیز دردونه بابایی ،،
اونوقت کسی بیاد اینجا مثه احمد اغو بخد بهش نهیب بده همه غیرتی میشن ،، مثه دختری که وقتی کسی بهش چیزی میگه تو خیابون صدتا هواخا پیدا میکنه ، پس مراقب باش چی میگی بهش .
من به شخصه آدم خسه و حساسیم .، اطرافمم پره از کاردو قمه و زنجیر ساچمه ای و اسپرنگی و دوپر و شیشپر و سه پر و شمشیر سامورایی کند و گرز و دمبه گویی و چوقپون و میل فرمون و میل گاردن و پلوس پیکان و سیبک اردی و غربیلک و دسته جک و میل موج گیر پیکان ، فنر عقب نیسان و ادبات جنگیه دیگه که اینجا جاش نیس بگم به دلیل روحیات حساس بچه ها .:|:
حالا تصمیم با خودته که بخای ازین ادبات استفاده کنم یا از زبون و انگشتم.
CarGeek
۸ آبان ۱۳۹۴بسیار عالی ، تشکر فراوان
محمد زمانلو
۸ آبان ۱۳۹۴چقدر این پروسه پیچیده و وقت گیره . اما عوضش وقتی که فروش همون محصول تو بازار بره بالا ، خستگی از تن همه ی پرسنل شرکت درمیاد . واقعا که خوبه . خوش به حال اونایی که خارج از این سرزمین زندگی می کنن ؛ چون وقتی خستگی از تن روسای خودروساز ما بیرون می ره که قیمت خودرو بالا می ره و طراحاشونم در خوابی عمیق فرو رفته اند!
Nissan...Japan
۸ آبان ۱۳۹۴دوستان من گاهی خودروهایی که علاقه دارم بهشون رو میکشم و تو اینستاگرامم میذارم خواستید یه نگاهی بندازید.amir_one007
سیاوش
۸ آبان ۱۳۹۴به نظر من مسئولین بنز ، بی ام و ، بوگاتی و فراری باید با قید دو فوریت از طراحان دو ابرشرکت ایران خودرو و سایپا استفاده بکنن!!! اگر واقعا مسئولین این شرکت ها به دنبال تحولی اساسی و بنیادین در طراحی خودرو هاشون هستن حتما به پیشنهاد من به صورت جدی فکر بکنن!!!
farshid_car@
۸ آبان ۱۳۹۴santafe new واقعا طراحی زیبایی داره و تونسته مشتری های زیادی جلب کنه
فارق از مشخصات موتوری
ali ayat
۹ آبان ۱۳۹۴ماشین های آیرو دینامیک زیادی وجود داره که سلطان اون ها فراریه طرفدار بنزم ولی نمیدونم چرا ارزون ترین مدل بنز نوشته آیرو دینامیک ترین ولی از نظر طراحی بدنه هییییچ شرکتی تو دنیا به پای لامبو نمیرسه الان آونتادور مال پنج سال پیشه برید با رقیب های اون سالش مقایسه کنید متوجه این معجزه میشید
پیر خرابات
۱۱ آبان ۱۳۹۴صنعت خودروسازی یا بهتر بگم صنعت مونتاژ ما فعلا تو قسمتای بنیادین و اولیه خودرو مثل امنیت مشکل داره، طراحی پیشکش.
واردات هم که فقط مربوط به آقازاده ها میشه ، مردم بیچاره هم محکوم به سوار شدن همین گاری ها هستند..
رسانه ها هم که جای آگاهی دادن به مردم دنبال منافع خودشون هستن.،
فقط سایت هایی مثل اینجا هستن که از مردم رو از پیشرفت های روز دنیا آگاه میکنن،،
حد اقل کاری هم که از ما بر میاد کلیک کردن روی تبلیغات سایته،.
ماشين باز
۱۶ دی ۱۳۹۴از آقای سام کاویانی بابت این مقاله ممنونم، خسته نباشی داداش. خیلی عالی بود
محمد مهدی
۲۰ اسفند ۱۳۹۴تورو به مقدساتتون قسم میدم وقتی از ماشین شرو در بارتون نیست نیاید حرف بیخود و مفت بزنین . بابا تو کامنتا دو تا بحث درست که نشون از علم اتوموبیلی باشه وجود نداره !!!
P.K.H
۱۹ خرداد ۱۳۹۸امکانات طراحی در کشور ضهیف هست وقیمت ها هم کهکشانی
من خواستم به آموزش طراحی خودرو در خرم آباد بروم ولی نبود
من می خواهم یک طراح شم ولی این روزگار نمی زاره که کسی از مقدماتی بالاتر برم
به امید روزی که ایران بهترین کشور جهان بشه
امید وارم فهمیده باشیدم
Saraw
۵ تیر ۱۳۹۸طراحی یه مقوله سلیقه ای و تعصبی هست مثلا مثلا من طرفدار بی ام و هستم ولی خب مثلا مرسدس بنز یه ماشین میده که طراحی خوبی داره ولی بعضیا به دلیل این تعصب ذهنشون اجازه نمیده که قبول کنن این ماشین طراحی خوبی داره این برندایی که گفتم مثال بود ok