میشلن نتایج رقابت طراحی سال ۲۰۱۴ خود را اعلام کرده است. بر این اساس، سه طرح اول از کریس لوچویک از لهستان، چاونگ دونگ، ژن کیو و هائوون دنگ از چین و تاکبوم هوگ از کرهجنوبی هستند که در ادامه مرور میشوند.
مقام نخست: کانسپت بات (BOT) از کریس لوچویک (لهستان/ فنلاند)
بات یک راهحل کامل برای اتومیبلهای مسافری خودکار در مناطق کمجمعیت، مانند فنلاند است. این خودرو برای سیستم خدمات شهری درنظر گرفته شده و بنابراین، «بات» به صورت یک خودروی ارزان، ایمن و یک تاکسی خودکار طراحی شده است و برای استفاده روزانه مسافران درونشهری بسیار مناسب است.
همچنین، امکان استفاده از آن برای همه افراد جامعه فراهم است. بات میتواند به در هر خانهای برود و بچهها، سالمندان و اشخاص معلول را نیز را بهراحتی منتقل کند.
مسیرهای مشترک، امکان ارتباط با اشخاص جدید را فراهم خواهد کرد؛ چیزی که احساس تعلق به اجتماع را در بین افراد تقویت میکند.
درخواستهای موردنظر، بهراحتی میتوانند از طریق موبایل ارسال شوند و از این طریق، «بات» میتواند به سراغ مسافران خود برود. باتها میتوانند به هر نقطهای از شهر رفته و مانند یک تاکسی، مستقیماً به سمت مقصد حرکت کنند.
هر یک از این تاکسیها میتوانند، کار چهار خودروی شخصی و یا بیشتر از آن را انجام دهند. از اینرو، با استفاده از «بات»، ترافیک کاهش یافته و نتایجی مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کاهش نیاز به پارکینگ را در پی خواهد داشت.
طراحی بات، بر اساس ارزشهایی است که بیشتر مواقع در دنیای اتومبیل فراموش گشته است؛ ارزشهایی مانند محیط دوستانه، تواضع، صداقت و سادگی و نگاه خوشبینانه. در بات، خودخواهی جایی ندارد. بات، رابطهی عمیقی با کاربر خود برقرار میکند؛ رابطهای که بیشتر شبیه ارتباط با موجودات زنده است تا یک شیء بیجان. بات مستقیماً جلوی در خانه شما توقف میکند و هنگامی که به طرف آن میروید، در را برایتان باز میکند. در همینحال، وقتی وارد آن شدید، صندلی موردنظر نیز برایتان باز میشود. بدنه خودرو بسیار جالب طراحی شده است و چشمهای جلوی آن، از بات، یک شخصیت ساخته است؛ چرا که میتواند کارهایی مانند چشمک زدن و خوشحال بودن نیز از خود نشان دهد. یکی از کارهای جالب بات، درخشش به رنگ آبی در شیشههای آن است که در تاریکی شب نمایی فوقالعاده به آن میبخشد.
تکنولوژیهای خلاقانه و هوشمندانهای در این خودرو بهکار رفته است. قابلیت رانندگی خودکار، باتریهای ایر-لیتیومی با طول عمر شارژ زیاد، هوش مصنوعی، صندلیهای با قابلیت خمشدن به صورت ارگانیک، شیشههای پخشکننده نور (به لطف تکنولوژی صفحه نمایش شفاف) و تایرهای مخصوص تمام سال و حساس به دمای محیط، از تکنولوژیهای استفاده شده در «بات» هستند.
درباره طراح
کریس لوچویک، ۲۴ ساله، متولد لهستان، فارغالتحصیل انستیتوی طراحی لاتی (Lahti) در فنلاند با درجه تخصصی در طراحی صنعتی در سال ۲۰۱۳.
مقام دوم: کانسپت AKA24 توسط چاونگ دونگ، ژن کیو و هائوون دنگ (چین)
AKA24 برای یک سرنشین، یعنی راننده، طراحی شده و قرار تا بهعنوان یک خودروی جمع و جور و انعطافپذیر، نیازهای روزانه زندگی عادی در شهرهای بزرگ چین را تأمین کند.
AKA24 به دو صورت میتواند هدایت شود. در حالت رانندگی خودکار (undriven) بدنه آن، ۹۰ درجه بر روی محور طولی، چرخیده و در یک حالت قائم قرار میگیرد. در این وضعیت، خودروی بر روی سیستم ریلی مغناطیسی مخصوص، به مسیر خود ادامه میدهد.
در حالت رانندگی دستی (driven)، خودرو یه وضعیت افقی پیدا کرده و بر روی چهار چرخ خود، حرکت خواهد کرد.
درباره طراحان
ژن کیو، ۲۳ ساله، متولد چین، سال سوم طراحی صنعتی در دانشکده طراحی دانشگاه جیانگنان.
هائوون دنگ، ۲۴ ساله، متولد چین و فارغالتحصیل دانشکده طراحی دانشگاه جیانگنان. وی یکی از طراحان خودروسازی CSVW در شانگهای چین است.
چاونگ دونگ، ۲۴ ساله، متولد چین و فارغالتحصیل دانشکده مهندسی خودرو در دانشگاه صنعتی ووهان. وی اکنون در CSVW به عنوان طراح سهبعدی دیجیتال، مشغول به کار است.
مقام سوم: کانسپت گلنکا (GelenK) از تاکبوم هوگ (کرهجنوبی)
گلنکا، در واقع، تلاشی است برای طراحی یک کامیون که همبتواند در مسیرهای طولانی کارآیی داشته باشند و هم در مسافرتهای درونشهری مفید باشد. این وسیله نقلیه، دارای قابلیت حرکت بدون بخش تریلر بارکش است و در همین حال، تبدیل به یک اتومبیل خودکار خواهد شد. در نتیجه، این خودرو به راحتی میتواند در محلهای پرازدحام و باریک شهر، بپیچد و به ترافیک کمتر، کمک کند.
درباره طراح
تاکبوم هوگ، ارشد طراحی صنعتی در دانشگاه هانیانگ کرهجنوبی است و در زمینه طراحی حملونقل مطالعه میکند.
توفیقی.فقط دنیا.تمام شرکتهای خودروسازی
۴ بهمن ۱۳۹۲من به کانسپت و پروتو تایپ و این جور چیزا نگاه نمیکنم.منتظر میشم بره رو خط تولید بعد نگاش کنم.اصلا تو این دوره زمونه ماشینها رو خیلی فضایی کردن.حالم بهم میخوره.مثلا لامبورگینی veneno چه قیافه چرتی داره.شبیه اسباب بازییه نه ماشین.یا پاگانی هااویرا با اون طراحی داخلی فضایی و مزخف.یا انواع کانسپتهای ژاپنی.
ماشین باید مثل رولزرویس باشه.مثل لکسوس LS600 H لکسوس هم شورشو داره یواش یواش درمیاره.مثل LFLC .ماشین مثل مرسدس S65
بی ام و سری 7 آئودی A8 هیوندا سنتینیال کیا کوریس کادیلاک xts اینا واقعا قیافه یه ماشین درست و حسابی رو دارن.متین و باوقار نه جلف و زننده.
کانسپتها هم اکثرشون جلف و زننده شدن و حال به هم زن.انگار رو مریخ داریم زندگی میکنیم.
SALAR
۴ بهمن ۱۳۹۲واقعا طراحی الان آشغال . همه چیز از بین بردن . اصالت از بین بردن . کلاسیک بودن از بین بردن . معلوم نیست چه به سر آینده خودرو میاد . یه مشت طراح آشغال …..لعنت بر چین ……..
arash1354
۵ بهمن ۱۳۹۲لامبورگینی قیافه چرتی داره ؟!!!!!!!
بابا دمت گرم !!!
امین
۴ بهمن ۱۳۹۲منم حالم بهم میخوره از این کانسپت های فضایی. قربون همون ماشین های 10 20 سال پیش.
pentagon usa
۴ بهمن ۱۳۹۲اگه از ماشین های 10 20 سال پیش خوشت میاد پس احتمالا از پراید و پژو405 هم باید خوشت بیاد چون اونا هم مال 20 سال پیش هستن
امین
۴ بهمن ۱۳۹۲وقتی از ماشین های 10 20 سال فقط اینارو یادت میاد پس بهتره جوابت رو هم ندم چون بیشتر شاهکار های خودروسازی ماله همون دوره ماشیناست.
fm
۴ بهمن ۱۳۹۲یعنى اکه بین بنز 1990 و هیونداى 2014 شما بنز 1990 رو انتخاب میکنى؟
امین
۴ بهمن ۱۳۹۲Fm جان من منظورم کانسپت های فضایی هست نه ماشین های واقعی.
SALAR
۴ بهمن ۱۳۹۲اختیا دارین سگشون شرف داره به خودروهای فضاییی امروزی…
Zonda R
۵ بهمن ۱۳۹۲F.A
همه ماشینای ما برای 10 20 سال پیشن دیگه تو ایران.
ببین حال کن!
PEUGEOT
۴ بهمن ۱۳۹۲همشون خوب بودن اما من از بات بیشتر خوشم اومد چون با طراحی که داره رغبت افراد جامعه رو برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی بیشتر می کنه. که این امر هم باعث کاهش ترافیک شهری ، به هدر نرفتن زمان و وقت افراد ، کاهش آلودگی هوا و به هدر نرفتن سرمایه های کشور مثل بنزین میشه.
P E U G E O T
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۴ بهمن ۱۳۹۲یک جوان ایرانی یک طرح داده که از BOT هم جالب تره ومن حدس میزنم ممکنه این طرح هم به نوعی الگو گرفته از اون باشه.(احتمالا خودتون هم خبرش شو دیدین).
به این صورت که یک وسیله نقلیه عمومی شبیه اتوبوس وجود داره که همیشه در شهر درحال حرکت هست اما صندلی های متحرک داره و زمانی که یک مسافر منتظر باشه، یک صندلی از اتوبوس خارج میشه، مسافر را سوار میکنه و دوباره وارد اتوبوس در حال حرکت میشه و موقع پیاده شدن هم به همین شکل!!!
درسته الان خیلی عجیب و فضایی به نظر میاد اما من مطمئنم در آینده کشورهای پیشرفته این طرح رو اجرا میکنند.
SALAR
۴ بهمن ۱۳۹۲آره محسن مگر اینکه شما یه امیدی به ما بدی ……. . ..
Zonda R
۵ بهمن ۱۳۹۲F.A
امید؟!؟
همین الانم خلاقیت و هنر داشته باشی کمپانی های خارجی رو هوا میزننت
محمد
۴ بهمن ۱۳۹۲اینا به دست بشر ساخته شدن؟؟؟
Kurosh
۴ بهمن ۱۳۹۲یه جورین…
فک کنم تا یه 30 40 سال دیگه با این نوع مدلهای بصطلاح مفهومی کنار بیام…
محمد
۴ بهمن ۱۳۹۲الان اکثر خودرو ها دارن به سمت سوخت های پاک و هیبریدی شدن میرن… وخودروهای جدید هم شک و شمایل جدیدی پیدا میکنن.. که ممکنه زیاد هم جالب نباشن و به قول خیلی از شما فضایی باشن… ولی اینده خودرو ها همینه و باتوجه به پیشرفت تکنولوژی تو همه زمینه ها تغیرات زیادی رو خواهند دید شاید اگه ما 40 50 سال پیش بودیم همین ماشین های امروزی رو جلومون میذاشتن همینو میگفتیم
Ehsan
۴ بهمن ۱۳۹۲این کانسپت گلنکا فکر جالبی پشتشه ، ولی حس کامیون رو از بین میبره
Saied
۴ بهمن ۱۳۹۲زنده باد مردای خلاق!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۵ بهمن ۱۳۹۲درود.
به نظر من طرح اون کره ایه از همه بهتره.
((( ایران و المان )))
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۲عاغا خیلی عالی بود ولی من نمیدونم اگه ما همچین طرحی داشته باشیم کی جوابمونو میده؟؟؟! واقعا اگه کسی میدونه بگه….اولی از همش بهتر بود مقام اول لایقش بود
کیانوش
۲۳ اسفند ۱۳۹۵من با نظر محمد کاملا موافقم.همیشه طر ح ها و حرف های نو و جوید و نواورانه منتقدان زیادی داشتن ولی در عین حال موفق بودن و به پیشرفت علم و تکنولوژی و رفاه جامعه کمک زیادی کردن.ما هم در عصر خودمون باید به قدری انعطاف پذیر باشیم که این واقعیت و که خودروهای آینده لزوما نباید شبیه چیزی باشن که ما تا بحال دیدیم رو قبول کنیم.