هر خودرویی که به بازار عرضه میشود، فارغ از عنوان کمپانی سازنده، محصول تلاش پیگیر مهندسان و طراحان در طول دوره طراحی بوده و مراحل زیادی را پشتسر گذرانده است؛ چیزی که برای هر نسل از خودروی موستانگ، کاملاً صدق میکند. در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به آرشیو فورد و عکسهایی که از مدلهای مختلف، طراحیها و نمونههای اولیه یا پروتوتایپ موستانگ، در طول سالها تهیه شده است؛ تصاویری که تمام پنج نسل موستانگ را، از S-197 گرفته تا موستانگ ۲۰۱۵ که در سال بعد خواهد آمد، شامل میشوند.
در پشت هر تصویر، داستانی نهفته است. به عنوان مثال، هنگامی که جنرالموتورز در سال ۱۹۶۳ مدل کوروت C2 را با پنجره دو تکه عرضه کرد، کمپانی فورد نیز همین ایده را در موستانگ کوپه مدل سال بعد به کار برد؛ ولی این نمونه اولیه، هیچگاه به تولید انبوه در کمپانی فورد نرسید.شاید به دلیل بحران نفت در سال ۱۹۷۳ و روند کوچکشدن صنعت اتومبیل در آن سالها بود، ولی نسل دوم موستانگ که بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸ حضور داشت، در طراحی خود، نشانههایی از خودروی سابکامپکت پینتو داشت و تبدیل به یکی از دوستداشتنیترین مدلهای موستانگ تاکنون شد.
در خلال برنامه نسل دوم موستانگ، فورد تصمیم گرفت تا پلت فرم بزرگتر مدلهای سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ را حفظ کند و در عینحال، با یک طراحی کاملاً جدید، عرضه کند. بنابراین، نمونه اولیه ساخته شد.
در سال ۱۹۷۹، فورد، نسل سوم از موستانگ را بر اساس پلتفرم لانگر فاکس ارائه کرد و تولید این خودرو تا سال ۱۹۹۳ ادامه داشت. در این بین، خلاقیتهای مهندسین خودروساز دیترویت ادامه داشت و ایدههای مختلفی مانند استفاده از سه در و کانسپتهای دیگر در سال ۱۹۷۶ در مورد موستانگ نسل سوم اجرا شد.
معرفی نسل چهارم از خودروهای موستانگ بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ با پایان خودروهای دیفرانسیل عقب در سری موستانگ همراه بود. تمام مدلهای فورد به دیفرانسیل جلو تبدیل شدند و طراحی بدنه نیز مطابق با آن، تغییر داده شد.
نسل پنجم از موستانگ که بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، ادامه داشته است، در طراحی خود، نشانههایی کامل از گذشته خود و مدل S-197 اواخر دهه ۶۰ میلادی دارد و در واقع بهترین مدل موستانگ تا به حال بوده است. البته برای اثبات این گفته، باید تا سال آینده و موستانگ ۲۰۱۵ صبر کرد. طرح نهایی فورد، از بین تعداد زیادی از طرحهای اولیه کامپیوتری انتخاب میشود که هر کدام سبک و سیاق طراحی مخصوص به خود را دارند.
زیگما
۲ دی ۱۳۹۲دوستان میدونستید در سال 1966 فورد تونست 607 هزاااار موستانگ بفروشه؟یعنی دوبرابر فروش سالانه کرولا!
فرامرز
۲ دی ۱۳۹۲شوخی اما خب این در برابر پراید که تنها تو یه کشور تو سال ۲۰۰۶ بیش از یک میلیون فروش کرد چیزی نیست!!!
km
۲ دی ۱۳۹۲هیچ ماشینی به اندازه ی این نتونسته اصالتشو به این خوبی حفظ کنه، واقعا آخر ماشینه
فرامرز
۲ دی ۱۳۹۲بازم شوخی اما پراید تونسته!!! هرچند پراید هم اصالتاْ فورد فستیوا هست. البته این هم خیلی تغییر داشته اما از نسل چهارم دوباره به اصلش برگشته!
فرامرز
۲ دی ۱۳۹۲منظورم نسل پنجم بود. نسل چهارم که کلاْ متفاوت بود!
محسن.د
۲ دی ۱۳۹۲البته به غیر از مدل 2015 که نمای جلوش بویی از اصالت موستانگ نبرده!!!
ali97
۳ دی ۱۳۹۲چلنجر خیلی بیشتر اصالتشو حفظ کرده
محسن.د
۳ دی ۱۳۹۲دقیقا! ماسل کار فقط چلنجر!
جواد
۲ دی ۱۳۹۲ماستانگ هنوز طرحهایش به پویایی کامارو نیستند
توفیقی
۲ دی ۱۳۹۲ماستانگ با پکیج شلبی حال میده
زیگما
۲ دی ۱۳۹۲دوست دارم صورت طراح های موستانگ 2015 ماچ باران کنم.سرتا پاشونو باید ماچ کرد :D
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۲ دی ۱۳۹۲ماستانگ نسل 4 ناموفق ترین ماستانگ تاریخ بوده…
احسان(احسان سابق)
۲ دی ۱۳۹۲کلا موستانگ از نمادهای امریکا و تعصب و جذابیت در زمینه ماشین و ماشین بازی هست و برند فورد رو قابل احترام میکنه
فرزان
۳ دی ۱۳۹۲موستانگ شلبی برای حرفه ای هاست …
میلاد
۳ دی ۱۳۹۲آقا من کاری ندارم.بد یاخوب یکیشو بدن به من قول میدم دیگه سوار پراید نشم
احمد.ف
۳ دی ۱۳۹۲نسل چهارم دیفرانسیل جلو بوده! اَه
واقعا چی پیش خودشون فکر می کردن؟ دهه ۸۰ قهقرای طراحی بود!
مهدی62
۳ دی ۱۳۹۲اثالت ماشین های امریکایی حرف نداره هرچی جلو میرن باز یه طرح شاهکار قدیمی میزنن
خاوری مزراتی
۱۶ اسفند ۱۳۹۲موستانگ 2015 عالیه… دم طراحش گرم