جنرال موتورزطراحیمشاهیر خودرویی

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

به بهانه بازنشستگی اِدوارد تی ولبرن مدیر طراحی برجسته جنرال‌موتورز
ادوارد تی ولبرن طراح، مدیر، معمار، مهندس و خالق شماری از بهترین خودروهای ۴۰ سال اخیر شرکت جنرال‌موتورز آمریکا پس از گذران یک دوره طولانی و درخشان، سرانجام روز گذشته در بیانیه‌ای رسمی اعلام نمود از سمت خود به‌عنوان مدیر طراحی گروه خودروسازی جنرال‌موتورز کنار خواهد رفت. وی اعلام کرده روز یکم جولای ۲۰۱۶ رسماً از کار بازنشسته خواهد شد و جای خود را به همکار دیرینش مایکل سیمکو خواهد داد. به این بهانه سایت‌های مختلف خبری درباره این چهره برجسته صنعت خودرو نوشته‌هایی منتشر نموده‌اند که ما در سایت پدال بخش‌هایی از این متون را تقدیم شما خوانندگان عزیز می‌نماییم.

GM design chief Ed Welburn
GM design chief Ed Welburn
اِد ولبرن ۶۵ ساله که در ۱۴ دسامبر ۱۹۵۰ در شهر فیلادلفیای ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد به حق یکی از مهم‌ترین طراحان زنده خودرو در جهان مدرنی است که هرروز بیش از دیروز بر اهمیت طراحی تأکید و توجه می‌شود. او کارش را در سال ۱۹۷۱ برای جنرال‌موتورز آغاز نمود و تا هم‌اکنون زندانی حبس ابد ابرخودروساز آمریکایی با انبوهی از زیرشاخه‌ها و برندهای ریز و درشت است.
Edward T. Welburn
Edward T. Welburn
ردپای ولبرن را می‌توان به‌راحتی در شمار زیادی از محصولات برجسته جنرال‌موتورز در قرن بیست و یکم به خوبی دید. محصولاتی دوست‌داشتنی، جذاب و پرفروشی همچون نسل هفتم شورولت کوروت که سوپراسپرتی است وحشی جنرال‌موتورز، کوپه روباز و فوق‌العاده زیبای کادیلاک سیه‌ل، یا نسل جدید کوپه زیبای بیوک آویستا و یا نسل پنج شورولت کامارو خودروی محبوب جوانان امروزی.
Edward T. Welburn
Edward T. Welburn
اِد ولبرن در سال ۱۹۷۱ به‌عنوان یک تحصیل‌کرده جوان دانشگاه هاروارد وارد مجموعه جنرال‌موتورز شد و یکی پس از دیگری پله‌های ترقی را طی نمود. او در سال ۱۹۷۳ به گروه طراحی خارجی شرکت بیوک ملحق شد و در سال ۱۹۷۵ به دپارتمان طراحی الدزموبیل رفت تا در بخش طراحی خارجی با این برند همکاری نماید. او تا سال ۱۹۹۶ با این گروه طی طریق نمود و در سال ۱۹۹۸ به مدیریت طراحی برند ساترن منصوب شد. ولبرن پس از آن با طراحی شورولت SSR و شورولت بل ایر کانسپت ۲۰۰۲ به مرتبه طراح ارشد گروه جی‌ام نائل شد، پس از آن به‌عنوان مدیر طراحی جی‌ام در آمریکای شمالی منصوب شد و سرانجام در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان مدیر طراحی گروه جنرال‌موتورز منصوب گشت و این سمت را به مدت ۱۰ سال حفظ نمود.
Edward T. Welburn
Edward T. Welburn
ولبرن ۴ دهه از عمرش را در دپارتمان طراحی گروه معظم جی‌ام صرف نموده و همواره نقشی کلیدی در خط‌مشی‌های طراحی این شرکت بزرگ داشت. ماری بارا مدیرعامل گروه جنرال‌موتورز در وصف دوره کاری ولبرن و ارزش طرح‌های او گفته است:

طراحی‌های جنرال‌موتورز به کمک مدیریت هوشمندانه اد ولبرن به حق در میان برترین طراحی‌های صنعت خودرو و از احترام بالای همگانی برخوردار بوده است. او در میان طراحان ما، پرورش‌دهنده فرهنگ مشتری‌مداری و خلاقیت بود و موجب توسعه برندهای جی‌ام در سرتاسر جهان شد

یکی از مهم‌ترین کارهای اِد ولبرن ایجاد ده مرکز طراحی در ایالات‌متحده امریکا و ۷ کشور مختلف بود. او در طول دوره کاری خود با تربیت و هدایت بیش از ۲۵۰۰ کارآموز و کارمند درزمینهٔ طراحی خودرو در این ۱۰ دپارتمان که در کشورهای چین، استرالیا، آمریکا، برزیل، کره جنوبی، هندوستان و آلمان ایجاد شدند، کمک بسیاری به افزایش اعتبار برند جنرال‌موتورز کرد و در پرورش استعدادهای کسانی چون رالف ژیل که هم‌اکنون در گروه فیات کرایسلر به طراحی مشغول است و از نوابغ این حوزه است، نقش عمده‌ای ایفا نمود.

cq5dam-web-1280-1280-2-1
ادوارد ولبرن در سال‌هایی که در سمت مدیر طراحی مجموعه معظم جنرال‌موتورز به فعالیت مشغول بود شماری از بهترین خودروهای تاریخ صنعت خودرو را با کمک خطوطی مورب و درکی عمیق از مسئله طراحی تصویر کرد او را باید به حق هیولاساز نامید. شمار خودروهایی که او طراحی نموده بسیار زیاد است اما در عظمت او همین بس که او نخستین آفریقایی آمریکایی زنده دنیاست که توانسته به‌عنوان مدیر طراحی یک برند معتبر خودروسازی فعالیت نماید و از مهم‌ترین ساخته‌های او می‌توان به پونتیاک سولستیس، الدزموبیل آئروتک، شورولت SSR، شورولت کوروت استینگ‌ری نسل هفتم اشاره نمود.
او در یکی از نخستین کارهایش با طراحی مدل افسانه‌ای الدزموبیل آئروتک توانست موفقیت بسیار بالایی را کسب کند. این مدل که در سال ۱۹۸۷ ساخته شد در زمان خود یک اعجوبه واقعی بود و به مدد طراحی فوق‌العاده و آئرودینامیک خود توانایی رسیدن به سرعت ۲۹۰ مایل در ساعت را داشت که رکوردی حیرت‌انگیز بود.

او در حالی جنرال‌موتورز را ترک می‌کند که این شرکت در یکی از بهترین دوره‌های تاریخی خود به سر می‌برد. جی‌ام اعلام نموده مدیریت طراحی گروه جنرال‌موتورز پس از ولبرن به مایکل سیمکو می‌رسد که ۳۳ سال از عمرش را در دپارتمان طراحی گروه جی‌ام گذرانده است. سیمکو که کارش را از اول می یک ماه پیش از بازنشستگی ولبرن شروع می‌کند در جریان طراحی و تولید مدل‌های برجسته‌ای همچون بیوک لاکراسه، شورولت کامارو و کادیلاک CTS نقش ویژه‌ای داشته و از طراحان برجسته گروه جی‌ام است. ولبرن اعلام نموده پس از بازنشستگی در تکنیکال سنتر جدید وارِن در ایالت میشیگان همچنان به همکاری با جنرال‌موتورز ادامه می‌دهد. منابع:
motor1
roadandtrack
theverge

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. moein

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    صنعت خودرو یعنی این به معنی واقعای کلمه

  2. sm

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    اون ماشین اولی چیه لطفا جواب بدید ?

    1. صادق

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (2123 ديدگاه)

      درود sm جان

      این خودرو مدل Hummer H3T هستش که برپایه مدل Hummer H3 ساخته شد که در واقع H3 نمونه ی SUV و H3T نمونه ی تراکش بود که حرف “T” هم گویای همین موضوع هستش

      ارادت

      1. sm

        ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (71 ديدگاه)

        ممنون

  3. asa

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    اگر منظورتون از ماشین اولی همون پیکاپ هست اون هامر h gt هستش. اقا حسین شاوردی من خیلی کوچیکتم . من راجب ایشون هیچی نمیدونستم اما شما منو با این عجوبه باور نکردنی اشنا کردی . کاش زودتر ایشونو میدیدم.اگه این مطلبو نمیدیدم نصف امرم الکی به باد رفته بود.

  4. Nima

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    یکى ایشون و یکى شرکت فیشر این دوتا جنرال موتورز رو کاملا ساپورت کردن.
    اگر ماشیناى دهه 10-20 تا 1996 که من دیدم. بقیش رو اطلاع ندارم. در نظر بیگیرین تمام طراحى ها مال شرکت فیشر هست و اتفاقا روى رکاب هم زده body by fisher
    آرمش هم یه کالسکه هست.

    1. Ashkan

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (376 ديدگاه)

      تو 21 سالگی تو جنرال موتورز کار میکرد

  5. Nima

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    در زمینه طراحى داخلى
    اینو یادم رفت بگم

  6. احمد باقری

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کارهای بزرگی انجام داده و تجربیات زیادی انجام داده و اینطور نیست که تجربیاتش یه جایی خاک بخوره، بازهم در گوشه ای از جنرال موتورز، راهنمای بسیاری از نوآموزان خواهد بود.

    1. Archi KHAN

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (2198 ديدگاه)

      همانند تو ای بزرگ مرد مشرقی ، ای احمِد
      که تو سایت پدال نظریات گُهرباری ایراد میکنی و نمیزاری تجربیات و دانش ات خاک بخوره !

  7. بهنام طیبی

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    عکس سومی چه خودرو غولی

  8. ali a.j.g

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (722 ديدگاه)

    آقای شاوردی دستت درد نکنه عذر میخوام این حرف رو میزنم لطفا متن رو اصلاح کنید چون بجای شورولت اس اس آر کرایسلر اس اس آر بکار برده شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا