به بهانه بازنشستگی اِدوارد تی ولبرن مدیر طراحی برجسته جنرالموتورز ادوارد تی ولبرن طراح، مدیر، معمار، مهندس و خالق شماری از بهترین خودروهای ۴۰ سال اخیر شرکت جنرالموتورز آمریکا پس از گذران یک دوره طولانی و درخشان، سرانجام روز گذشته در بیانیهای رسمی اعلام نمود از سمت خود بهعنوان مدیر طراحی گروه خودروسازی جنرالموتورز کنار خواهد رفت. وی اعلام کرده روز یکم جولای ۲۰۱۶ رسماً از کار بازنشسته خواهد شد و جای خود را به همکار دیرینش مایکل سیمکو خواهد داد. به این بهانه سایتهای مختلف خبری درباره این چهره برجسته صنعت خودرو نوشتههایی منتشر نمودهاند که ما در سایت پدال بخشهایی از این متون را تقدیم شما خوانندگان عزیز مینماییم.
اِد ولبرن ۶۵ ساله که در ۱۴ دسامبر ۱۹۵۰ در شهر فیلادلفیای ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد به حق یکی از مهمترین طراحان زنده خودرو در جهان مدرنی است که هرروز بیش از دیروز بر اهمیت طراحی تأکید و توجه میشود. او کارش را در سال ۱۹۷۱ برای جنرالموتورز آغاز نمود و تا هماکنون زندانی حبس ابد ابرخودروساز آمریکایی با انبوهی از زیرشاخهها و برندهای ریز و درشت است. ردپای ولبرن را میتوان بهراحتی در شمار زیادی از محصولات برجسته جنرالموتورز در قرن بیست و یکم به خوبی دید. محصولاتی دوستداشتنی، جذاب و پرفروشی همچون نسل هفتم شورولت کوروت که سوپراسپرتی است وحشی جنرالموتورز، کوپه روباز و فوقالعاده زیبای کادیلاک سیهل، یا نسل جدید کوپه زیبای بیوک آویستا و یا نسل پنج شورولت کامارو خودروی محبوب جوانان امروزی. اِد ولبرن در سال ۱۹۷۱ بهعنوان یک تحصیلکرده جوان دانشگاه هاروارد وارد مجموعه جنرالموتورز شد و یکی پس از دیگری پلههای ترقی را طی نمود. او در سال ۱۹۷۳ به گروه طراحی خارجی شرکت بیوک ملحق شد و در سال ۱۹۷۵ به دپارتمان طراحی الدزموبیل رفت تا در بخش طراحی خارجی با این برند همکاری نماید. او تا سال ۱۹۹۶ با این گروه طی طریق نمود و در سال ۱۹۹۸ به مدیریت طراحی برند ساترن منصوب شد. ولبرن پس از آن با طراحی شورولت SSR و شورولت بل ایر کانسپت ۲۰۰۲ به مرتبه طراح ارشد گروه جیام نائل شد، پس از آن بهعنوان مدیر طراحی جیام در آمریکای شمالی منصوب شد و سرانجام در سال ۲۰۰۵ بهعنوان مدیر طراحی گروه جنرالموتورز منصوب گشت و این سمت را به مدت ۱۰ سال حفظ نمود. ولبرن ۴ دهه از عمرش را در دپارتمان طراحی گروه معظم جیام صرف نموده و همواره نقشی کلیدی در خطمشیهای طراحی این شرکت بزرگ داشت. ماری بارا مدیرعامل گروه جنرالموتورز در وصف دوره کاری ولبرن و ارزش طرحهای او گفته است:
طراحیهای جنرالموتورز به کمک مدیریت هوشمندانه اد ولبرن به حق در میان برترین طراحیهای صنعت خودرو و از احترام بالای همگانی برخوردار بوده است. او در میان طراحان ما، پرورشدهنده فرهنگ مشتریمداری و خلاقیت بود و موجب توسعه برندهای جیام در سرتاسر جهان شد
یکی از مهمترین کارهای اِد ولبرن ایجاد ده مرکز طراحی در ایالاتمتحده امریکا و ۷ کشور مختلف بود. او در طول دوره کاری خود با تربیت و هدایت بیش از ۲۵۰۰ کارآموز و کارمند درزمینهٔ طراحی خودرو در این ۱۰ دپارتمان که در کشورهای چین، استرالیا، آمریکا، برزیل، کره جنوبی، هندوستان و آلمان ایجاد شدند، کمک بسیاری به افزایش اعتبار برند جنرالموتورز کرد و در پرورش استعدادهای کسانی چون رالف ژیل که هماکنون در گروه فیات کرایسلر به طراحی مشغول است و از نوابغ این حوزه است، نقش عمدهای ایفا نمود.
ادوارد ولبرن در سالهایی که در سمت مدیر طراحی مجموعه معظم جنرالموتورز به فعالیت مشغول بود شماری از بهترین خودروهای تاریخ صنعت خودرو را با کمک خطوطی مورب و درکی عمیق از مسئله طراحی تصویر کرد او را باید به حق هیولاساز نامید. شمار خودروهایی که او طراحی نموده بسیار زیاد است اما در عظمت او همین بس که او نخستین آفریقایی آمریکایی زنده دنیاست که توانسته بهعنوان مدیر طراحی یک برند معتبر خودروسازی فعالیت نماید و از مهمترین ساختههای او میتوان به پونتیاک سولستیس، الدزموبیل آئروتک، شورولت SSR، شورولت کوروت استینگری نسل هفتم اشاره نمود. او در یکی از نخستین کارهایش با طراحی مدل افسانهای الدزموبیل آئروتک توانست موفقیت بسیار بالایی را کسب کند. این مدل که در سال ۱۹۸۷ ساخته شد در زمان خود یک اعجوبه واقعی بود و به مدد طراحی فوقالعاده و آئرودینامیک خود توانایی رسیدن به سرعت ۲۹۰ مایل در ساعت را داشت که رکوردی حیرتانگیز بود.
او در حالی جنرالموتورز را ترک میکند که این شرکت در یکی از بهترین دورههای تاریخی خود به سر میبرد. جیام اعلام نموده مدیریت طراحی گروه جنرالموتورز پس از ولبرن به مایکل سیمکو میرسد که ۳۳ سال از عمرش را در دپارتمان طراحی گروه جیام گذرانده است. سیمکو که کارش را از اول می یک ماه پیش از بازنشستگی ولبرن شروع میکند در جریان طراحی و تولید مدلهای برجستهای همچون بیوک لاکراسه، شورولت کامارو و کادیلاک CTS نقش ویژهای داشته و از طراحان برجسته گروه جیام است.
ولبرن اعلام نموده پس از بازنشستگی در تکنیکال سنتر جدید وارِن در ایالت میشیگان همچنان به همکاری با جنرالموتورز ادامه میدهد.
اگر منظورتون از ماشین اولی همون پیکاپ هست اون هامر h gt هستش. اقا حسین شاوردی من خیلی کوچیکتم . من راجب ایشون هیچی نمیدونستم اما شما منو با این عجوبه باور نکردنی اشنا کردی . کاش زودتر ایشونو میدیدم.اگه این مطلبو نمیدیدم نصف امرم الکی به باد رفته بود.
یکى ایشون و یکى شرکت فیشر این دوتا جنرال موتورز رو کاملا ساپورت کردن. اگر ماشیناى دهه 10-20 تا 1996 که من دیدم. بقیش رو اطلاع ندارم. در نظر بیگیرین تمام طراحى ها مال شرکت فیشر هست و اتفاقا روى رکاب هم زده body by fisher آرمش هم یه کالسکه هست.
کارهای بزرگی انجام داده و تجربیات زیادی انجام داده و اینطور نیست که تجربیاتش یه جایی خاک بخوره، بازهم در گوشه ای از جنرال موتورز، راهنمای بسیاری از نوآموزان خواهد بود.
moein
۲۳ فروردین ۱۳۹۵صنعت خودرو یعنی این به معنی واقعای کلمه
sm
۲۳ فروردین ۱۳۹۵اون ماشین اولی چیه لطفا جواب بدید ?
صادق
۲۳ فروردین ۱۳۹۵درود sm جان
این خودرو مدل Hummer H3T هستش که برپایه مدل Hummer H3 ساخته شد که در واقع H3 نمونه ی SUV و H3T نمونه ی تراکش بود که حرف “T” هم گویای همین موضوع هستش
ارادت
sm
۲۳ فروردین ۱۳۹۵ممنون
asa
۲۳ فروردین ۱۳۹۵اگر منظورتون از ماشین اولی همون پیکاپ هست اون هامر h gt هستش. اقا حسین شاوردی من خیلی کوچیکتم . من راجب ایشون هیچی نمیدونستم اما شما منو با این عجوبه باور نکردنی اشنا کردی . کاش زودتر ایشونو میدیدم.اگه این مطلبو نمیدیدم نصف امرم الکی به باد رفته بود.
Nima
۲۳ فروردین ۱۳۹۵یکى ایشون و یکى شرکت فیشر این دوتا جنرال موتورز رو کاملا ساپورت کردن.
اگر ماشیناى دهه 10-20 تا 1996 که من دیدم. بقیش رو اطلاع ندارم. در نظر بیگیرین تمام طراحى ها مال شرکت فیشر هست و اتفاقا روى رکاب هم زده body by fisher
آرمش هم یه کالسکه هست.
Ashkan
۲۴ فروردین ۱۳۹۵تو 21 سالگی تو جنرال موتورز کار میکرد
Nima
۲۳ فروردین ۱۳۹۵در زمینه طراحى داخلى
اینو یادم رفت بگم
احمد باقری
۲۴ فروردین ۱۳۹۵کارهای بزرگی انجام داده و تجربیات زیادی انجام داده و اینطور نیست که تجربیاتش یه جایی خاک بخوره، بازهم در گوشه ای از جنرال موتورز، راهنمای بسیاری از نوآموزان خواهد بود.
Archi KHAN
۲۵ فروردین ۱۳۹۵همانند تو ای بزرگ مرد مشرقی ، ای احمِد
که تو سایت پدال نظریات گُهرباری ایراد میکنی و نمیزاری تجربیات و دانش ات خاک بخوره !
بهنام طیبی
۲۴ فروردین ۱۳۹۵عکس سومی چه خودرو غولی
ali a.j.g
۲۴ فروردین ۱۳۹۵آقای شاوردی دستت درد نکنه عذر میخوام این حرف رو میزنم لطفا متن رو اصلاح کنید چون بجای شورولت اس اس آر کرایسلر اس اس آر بکار برده شده