رازی وجود ندارد که صنعت خودرو در طول تاریخ تحت تسلط مردان بوده است. صرفنظر از اینکه دلیل این کار جدی نگرفتن بانوان و یا عدم علاقهی کافی آنها بوده باشد، صنعت خودرو در چندین دهه در قبضهی مردان بوده است. هرچند بانوانی که در حال حاضر در صنعت خودرو حضور دارند میخواهند تا استعداد ذاتی بیشتر خود را بیشتر نشان دهند و در این میان کارخانههای زیادی تلاش دارند به آنها کمک کنند.
مارتینا استارک سر طراح کنونی بخش رنگ و تریم، تکنولوژی و کیفیت طراحی بامو بوده و مدعی است که صنعت خودرو در این رابطه فضای بهتری را فراهم میکند. او میگوید:
صنعت خودرو هنوز هم بسیار مردانه بوده اما این در حال تغییر است. زمانی که من کار خود را در بامو شروع کردم، هیچ خانمی در بخش طراحی خارجی وجود نداشت؛ اما حالا شاهد بهکارگیری افراد بیشتری هستیم. ما همچنین در دپارتمان طراحی بیش از قسمتهای دیگر بامو کارمند خانم داریم.
به نظر میرسد دپارتمان طراحی داخلی و خارجی جایی باشد که بانوان بیشتری به سمت آن تمایل داشته باشند. طبق گفتههای کلودیا براون، سر طراح بخش رنگ و تریم مرسدس بنز، الآن دورهای است که به نظر کارمندان خانم احساس راحتی کرده و میتوانند استعدادهای خود را نشان دهند:
خودرو روز به روز به محصولی مرتبط با سبک زندگی تبدیل میشود. جنبههای فنی در حال تغییر بوده و کارهای صنعت خودرو نیز در حال تغییر هستند. شما باید ارتباطات زیادی داشته باشد و برای پذیرش تغییرات آماده باشید. خانمها با این نیازها بسیار آشنا هستند.
اما بخش رنگ و تریم در بحث طراحی تنها جایی نیست که بانوان میدرخشند. میشل کریستنسن از معدود بانوانی است که سر طراحی اصلی یک خودرو را عهدهدار بوده و آن خودرو نیز آکورا NSX است. این خودرو یک مدل مهم برای هوندا بوده بنابراین سپردن طراحی نسل جدید این خودروی نمادین به یک خانم افتخاری بزرگ است.
ما نمیدانیم چرا بانوان به میزان کافی در این صنعت حضور ندارند اما این موضوع باید تغییر یابد و در حقیقت این تغییر برای بهتر شدن است. طبق گفتههای آگنیتا دالگرین که طراح خودروهای جمعوجور رنو است، صنعت خودرو در بخش تعلیم بانوان باید بهتر عمل کند:
آیا دختران در زمانی که بسیار جوان هستند به اندازهی پسران به خودروها علاقه نشان میدهند؟ نه اینگونه نیست. من مطمئن نیستم که دختران برای بازی نکردن با خودروها به دنیا آمده باشند اما ما از همان ابتدا پسران و دختران را بهطور متفاوتی تربیت میکنیم. چیزی که میدانیم این است که دختران معدودی تحصیلات خود در مدارس طراحی را به اتمام میرسانند.
خب اگرچه صنعت خودرو در این موضوع هنوز عالی نبوده و هنوز در سیطرهی مردان قرار دارد اما این موضوع در حال تغییر بوده و اوضاع در آینده برای بانوان بهتر از این هم خواهد بود.
منبع: autonews
Mercede kaviani
۱۰ دی ۱۳۹۵با درود به دوست عزیز شاهین احمد زاده
سپاس از مطلب بسیار عالی شما
به عنوان یک دختر علاقه مند به اتوموبیل خبر بسیار خوشحال کنده ای است
فکر کنم تنها دختر عضو پدل و تیونیتاک باشم
با سپاس دوباره دوستدار شما
مرسده کاویانی
Parker
۱۰ دی ۱۳۹۵نه تنها نیستی
خانمی به اسم مهسا بود که خیلی اطلاعات داشت
شاید در بین 150 کاربر فعال پدال، 10-15 نفر باشن که با اسم های مذکر کامنت میذارن در حالی که دخترن.
Archi KHAN
۱۰ دی ۱۳۹۵دوست عزیز خوب اطلاعاتی داری ها !
آمارِ 10-15 نفر را از کجا آوردی ؟!!!
:-)
Scuderia italia
۱۰ دی ۱۳۹۵خخخخ!
راستش در خلال این 4 سالی که با پدال در ارتباطم ، 4-5 نفر در کامنت هاشون خودشون رو لو دادن که من اسم نمیارم.
قاعدتا چند نفر دیگه هم هستن که زرنگ ترن.
مهرناز
۱۰ دی ۱۳۹۵نه تنها نیستید . من هم هستم .
KING 918
۱۱ دی ۱۳۹۵افرین خیلی خوبه ….
اتفاقا این اشتباهه که فکر کنیم فقط پسرا علاقمند به خودرو هستن ….
"Amir"
۱۰ دی ۱۳۹۵به نظر من همونقدر که حضور مردان توی صنعت فشن (مخصوصا بحث لباس خانم ها ) بی معنیه ، وجود زنان توی صنعت خودرو هم هست
نمیگم نباید سهمی از این قضیه داشته باشن ، بله در بخش دیزاین کابین و هارمونی رنگ ها و… میتونن خیلی حضور موثری داشته باشن
ولی هیچ وقت نمیخوام تصور کنم که مدیرعامل لامبورگینی یه خانم باشه
با احترام به تمامی اعضای پدال
فقط نظرمو گفتم ?
Mohammadreza
۱۰ دی ۱۳۹۵شما میدونی مدیر عامل اجرایی و ریاست شرکت GM بر عهدهی کی هست؟
"Amir"
۱۰ دی ۱۳۹۵خب من که نگفتم کی هست کی نیست ، گفتم تصورش برام جالب نیست در هر صورت
ولی باز ممنون
محمد حسین
۱۰ دی ۱۳۹۵اتفاقا حوزه مدیریت از اون جاهایی هست که خانم ها توانایی های خودشون رو خیلی خوب تونستن نشون بدن
مدیریت لامبو که چیزی نیست ! مورد داریم قدرت اول اقتصادی اروپا رو داره رهبری می کنه مثل بنز
farzad
۱۰ دی ۱۳۹۵حضور مردان توی صنعت فشن (مخصوصا بحث لباس خانم ها ) بی معنیه؟
کل دنیا دارن واسه ارمانی و ورساچه و لویی ویتون وامسال این سر و دست میشکنن اونوقت حضور مردان بی معنیه
علي دانشمند
۱۰ دی ۱۳۹۵بنظرم طراحی کابین خودرو رو به خانوم ها بسپارند تا بیشتر به زیبایی و جزیات توجه کنن
حسين
۱۰ دی ۱۳۹۵درود.
یه برنامه مستند رو یادم میاد که توش نشون داد که در کودکان و حتی در میمون ها، مذکرها به ماشین اسباب بازی علاقه دارن و مونث ها به عروسک!!
كوروش
۱۰ دی ۱۳۹۵بعضی وقت ها احساس می کنم می خواهند خانم ها رو بصورت اجباری در کاری دخیل کنند مثل داستان خلبانی که بر اساس امار می گفتند فقط ۱۵ درصد بانوان به خلبانی علاقه دارند ولی مدیر اجرای یک شرکت خارجی گفت باید این روند تغییر کنه ولی علاقه مندی افزایش پیدا کنه !!!!!!! حالا دلیل این کار واقعا معلوم نیست
Parker
۱۰ دی ۱۳۹۵زنـان و دختران میتونن به هر جا که اراده کنن برسن… خدا این استعداد رو در وجود همه ی انسان ها قرار داده ، چه زن چه مرد…
متاسفانه در جهان، بانوان هنوز به پتانسیل ها و قابلیت های خودشون نرسیدن.
امیدوارم افکاری که زن ها رو جنس دوم و موجودی ناقص و پایین تر از مردان میدونن ، از فکر مردم جهان سوم پاک بشن و مردم برگردن به حرف 1450 سال قـرآن… ملاک برتری فقط تقواست
من طرفدار حضور فعال زنان در جامعه هستم … این حرف با اینکه بگیم زنان باید هر شغلی که مردان دارند رو داشته باشند، خیلی فرق میکنه. من با ایده ی دوم موافق نیستم.
Daniel
۱۰ دی ۱۳۹۵کی گفته فعالیت ندارن؟؟؟؟
بانو چارلیز ترون داره در سری 8 سریع و خشن ایفای نقش میکنه در کنار وین دیزل.
اگه بانو اسکارلت جوهانسون هم در یک شرکت خودروسازی فعالیت کنه که باغ اون شرکت آباد میشه. دوس دارم تو شورولت فعالیت کنه و با کامارو ZL1 عکس بندازه.. .
:) :) :)
Darik
۱۰ دی ۱۳۹۵والا مدیر عامل لاکهید مارتین هم یه خانمه،الان خانمها خوب پیشرفت کردن خداروشکر!
یاسین
۱۰ دی ۱۳۹۵زن و مرد نداره هرکسی رو خدا بهش استعداد داده بتونه استفاده کنه دمش گرم اتفاقا تو صنعت خودرو و توبحث طراحی و اون زیبایی شناسی که خانوما دارن ممکنه اقایون نداشته باشن
reza-a
۱۱ دی ۱۳۹۵اینکه یک کاری رو کسی بهتر بتونه انجام بده دیگه ربطی به زن یا مرد بودن نداره ولی انگار استعداد خانم ها در خیلی از کار ها نادیده گرفته شده اما اینکه ببینیم تو کدوم قسمت خانم ها نقش کمتری دارن و بگیم باید نقششون بیشتر بشه درست نیست اگر کسی تو کاری میتونه خوب باشه دیگه اهمیت نداره زن یا مرد
احسان(احسان سابق)
۱۱ دی ۱۳۹۵مدتی توی بیمه و یک شرکت پخش محصولات آرایشی-بهداشتی کار کردم و از قضا چندین همکار آقا و خانوم داشتم که با وجودی که دخترها کم تجربه تر بودن اما خیلی بهتر و اصولی تر کار میکردن و بر خلاف چیزی که باور داریم منطقی تر تصمیم گیری میکردن به طوریکه اوایل کار واقعا شگفت زده شده بودم. در واقع خودم ادمی بودم که خیلی تفکر سنتی نسبت به نقش زن و مرد داشتم اما یه سری تجربه شخصی باعث شد بفهمم تفکرم اشتباه بوده
احمد باقری
۱۱ دی ۱۳۹۵امیدوارم که روش کارشون معقولانه و منصفانه باشه، نه اینکه از اون ور بیفتن، چون با موجی که راه افتاده، اکثرا سعی می کنن خانومها رو بگیرن، منظورم اینه که هدفشون این نیست که شرایط عادلانه تر باشه، از این طرفند استفاده می کنن، ولی در عمل، کار دیگه ای انجام میدن.
GOD BLESS AMERICA
۱۱ دی ۱۳۹۵شرکت معظم فراری فقط یه قانون محدود کننده برای مشتریان داره و اونم اینه که نمی تونید محصولات فراری رو صورتی (رنگ محبوب بانوان) سفارش بدید.
پس :
1. هرچی فراری صورتی وجود داره به صورت افتر مارکت رنگ شده.
2. اصلا برای حضور و عدم حضور بانوان در صنعت خودروسازی هیچ دلیل موجهی وجود نداره پس …. صنعت خودروسازی بدون حضور بانوان هم تا کنون هیچ مشکلی نداشت، ممنون میشیم دور این یکی رو خط بکشند.