میخواهیم در مورد خودروهای زشت صحبت کنیم و البته در اینجا، مدلهای تاریخگذشتهای مانند پونتیاک آزتک نیست. موضوع اصلی، دو رویکرد ناسازگار در طراحی خودروست. نسبتها در طراحی اتومبیل نقش مهمی دارند، امّا جزئیات نیز به همین اندازه از نقش حیاتی برخوردارند. در دنیای کنونی، به نظر میرسد که مجموعه جزئیات پر زرق و برق در خودروهای مدرن، روز به روز در حال افزایشاند. این در حالی است که جزئیات غیرعادی و ناخوشایند نسبت به فرم ناموزون در طراحی خودرو، به مراتب قابلتحملتر هستند. در ادامه به برخی از خودروهایی میپردازیم که یا در زمینه تناسب طراحی بدنه یا در برخی جزئیات، با مشکل روبرو هستند.
بامو X4/ٓX6 و مرسدسبنز GLE کوپه / GLC کوپه
هر کسی که ایده «ترکیب یک شاسیبلند با یک کوپه چهار درب» را مطرح کرده، احتمالاً نسبت به فرم و قیافه محصول نهایی کاملاً بیاعتنا بوده است. البته باید اذعان کرد که این مدلها در برخی کشورهای خاص، از فروش خوبی برخوردارند، امّا در عین حال، خودروهایی نیستند که دو برند آلمانی بخواهند به داشتن آنها افتخار کنند.
لینکلن کانتیننتال
این خودرو میتوانست یک خودروی بسیار زیبا باشد. تنها کافی است که نگاهی به کانسپت این محصول در سال ۲۰۱۵ داشته باشید؛ نسبتهای فوقالعاده و نیمرخی که میتوانست همه را برای یک سدان سطح بالا از لینکلن هیجانزده کند. امّا تمام این هیجان زمانی فروکش کرد که اعلام شد که خودروی تولیدی از ساختار دیفرانسیل جلوی CD4 فورد استفاده خواهد کرد. بر این اساس، یکسوم جلوی کانتیننتال، نمای چندان جالبی پیدا نکرده است. چرخها عقبتر از آن چیزی هستند که انتظار میرود و یک پیشآمدگی ناموزون در جلو ایجاد شده است. شاید اگر فورد میتوانست «ولوو» را حفظ کند، امکان استفاده از پلتفرم SPA را پیدا میکرد؛ پلتفرمی که تقریباً در زیر پوسته تمام محصولات این برند وجود دارد و نسبتهایی خارقالعاده را ایجاد کرده است. برای درک بهتر این موضوع، تنها کافی نگاهی به فرم ولوو S90 داشته باشید. با این وجود، رونمایی از کانسپت شاسیبلند اخیر لینکلن، یعنی آویاتور، نشان میدهد که این کمپانی همچنان توجه خاص خود را به نسبت ابعاد در طراحی خودرو دارد؛ امّا آیا نسخه تولیدی نیز چنین شرایطی خواهد داشت؟
رولز رویس کولینان
کمتر کسی این شانس را دارد که کولینان را از نزدیک ببیند، امّا آنچه از تصاویر و توصیفها برمیآید این است که این خودرو، یک «موجود عظیمالجثه» با ضعف در تناسب ابعاد بدنه است. اگر بخواهیم با دقت بیشتری صحبت کنیم، تنها محصول مدرن رولز رویس که دارای نیمرخی دوستداشتنی است، نسخه استاندارد «گوست» است. حتی آخرین مدل فانتوم که قیافه گیراتری نسبت به قبل پیدا کرده، باز هم نمیتواند به عنوان یک خودروی زیبا درنظر گرفته شود. مهمترین نکتهای که از تصاویر گوست میتوان برداشت کرد این است که طراحان رولز رویس بهخوبی توانستهاند نمای نچسب چراغهای جلو را پنهان کنند. امّا به مدل کولینان که بازگردیم، به نظر میرسد که طراحان علاقه زیادی به جنبههای مختلف رنجروور داشتهاند و در عین حال، به یک خودروی متظاهر و با ابعاد بزرگتر رسیدهاند. حتی شیشه بزرگ به کار رفته در ستون سوم، کارآیی چندانی در این زمینه نداشته است. امّا سؤال اینجاست که آیا یک شاسیبلند رولز رویس برای ارائه به بازار، لزوماً باید «زیبا» باشد؟
تویوتا پریوس
موضوع نسبتهای آخرین نسخه محصول سبز تویوتا نیست، بلکه جزئیات طراحی آن است. شاید خیلی از علاقهمندان نظر مثبتی نسبت به این مدل نداشته باشند، امّا تویوتا پریوس یک وسیله نقلیه مناسب برای افراد خاصی است که به دنبال یک رانندگیِ مقرونبهصرفه و پاک در محیط شهری هستند. در هر صورت، اگر قصد خرید یک پریوس را دارید، حتماً به سراغ یک نسخه کارکرده از نسل قبل آن بروید؛ چرا که جزئیات به کار رفته در طراحی نسل جدید، از نمای شلوغ در جلو گرفته تا طرح عجیب و کهنه چراغهای عقب، واقعاً چنگی به دل نمیزنند. اینکه تویوتا با ارائه این طراحیُ قصد بیان چه موضوعی را داشته، واقعاً جای سؤال است.
هوندا سیویک تایپ R
باید اذعان نمود که رانندگی با هوندا سیویک تایپ R لذتبخش است و شاید بهترین «هاچبک داغ» از این نظر در بازار خودروی امریکای شمالی باشد. امّا در عین حال، برخی رانندگان شاید بخواهند در هنگام قرار گرفتن در پشت فرمان این خودرو، صورت خود را از دیگران بپوشانند؛ چرا که طراحی آن اصلاً در حدّ و اندازههای یک هاچبک ۳۵ هزار دلاری نیست. در واقع، به نظر میرسد که این خودرو برای کسانی طراحی شده که هنوز موفق به کسب گواهینامه رانندگی نشدهاند. البته مشکل اصلی در اینجا، بال بزرگ قرار گرفته در عقب نیست. باید نوارهای قرمز را ببینید که در بدنه و چرخها حک شدهاند و همینطور لولههای اگزوز ۳ تایی. ضمن اینکه استفاده از جلوپنجرههای بزرگ در جلو و عقب خودرو، نمیتواند توجیه چندانی داشته باشد. تنها شانس هوندا در این مدل، کیفیت رانندگیِ بالا در آن است.
لامبورگینی اوروس
مطمئناً نسبتهای به کار رفته در طرحی شاسیبلند جدید لامبورگینی جالب نیستند، امّا مشکل اصلی در این مدل، جزئیات آن هستند. اینکه اوروس میبایست در هر صورت ویژگیهای یک «لامبورگینی» را داشته باشد، کاملاً قابلدرک است. بهعلاوه، استفاده از پلتفرم شاسیبلند گروه فولکسواگن برای اولین مدل شاسیبلند کمپانی لامبورگینی در طول عمری نزدیک به ۲۵ سال، کار چندان آسانی نبوده است. امّا اینکه چرا آنها نتوانستهاند یک طراحی کامل و بدوننقص برای آن ایجاد کنند، جای پرسش دارد. «نمای جلو» یک طرح شلوغ دارد و الگوی گلگیرها به نظر میرسد که بیشتر جنبه تمرینی و آزمایشی برای طراحان داشته است. همچنین در داخل کابین، پیچیدگیهای به کار رفته در طراحی شیفتر و تنظیمات حالتهای رانندگی، غیرضروری و ناامیدکننده است.
منبع: automobilemag
lamborghini
۱۵ تیر ۱۳۹۷.
“ناخوشایند” بودن طراحی این ناناز ها فقط نظر شخصی نویسنده ی این مقاله بوده !
آخه کجای طراحی لینکلن کانتیننتال چیزی از زیبایی کم داره؟ ماشین به این خوشگلی. آرزومه ماشینی به زیبایی کانتیننتال داشته باشم
این نسل پریوس که عکسش رو اینجا گذاشته اتفاقا با توجه به محدودیت هایی که در طراحی این ماشین وجود داشت بسیار زیبا از آب درآمده
ناخوشایند خوندن طراحی کولینان، X4 ، سیویک و مخصوصا گلادیاتور سنت آگاتا چیزی بیشتر از یک جوک مسخره نیست
محمد
۱۵ تیر ۱۳۹۷یکی از نشانههای بارز خوشایند یا ناخوشایند بودن طراحی هر خودرو، آمار فروشه
و برعکس اینقدر استقبال و سود داشته که شرکتهایی مثل بنز و بام رو ترغیب به ساخت شاسیبلند کوپه
یا رولزرویس و لامبورگینی رو ترغیب به ساخت شاسیبلند کنه
و اتفاقا به عنوان یه طراح ساده و بدون ادعاو همینطور یه مخاطب عام که شاید ۱بار هم سوار هیچکدوم نشه، میتونم بگم که به نظر خیلی از این خودروهای لیست(تقریبا بجز پریوس) مشکل خاصی ندارن و اقلا زشت نیستن
جواد
۱۶ تیر ۱۳۹۷از اصالت و برتری های فنی، که بگذریم، قیافه کولینان مثه بلدوزره! خدایی قبول کنیم که قیافه زشت و خنده داری داره! مثه بنتلی بنتایگا!!!
پیکان جوانان گوجه ای
۱۵ تیر ۱۳۹۷مسخره ترین مقاله و اظهارنظری بود که تا حالا دیدم……… اینجا اون مثل ایراد بنی اسرائیلی کاربرد داره
ADAK
۱۵ تیر ۱۳۹۷یه کاربری هم بود بنام : گوساله سامری
تو همین مقوله ها بوده حتما …
- A M I R -
۱۵ تیر ۱۳۹۷ناخوشایند سلیقه نویسنده این مقالست ؛ البته مقاله که چه عرض کنم …
Ali Keyhani
۱۵ تیر ۱۳۹۷میشد هایپرکار آپولو اینتنزا هم توی این جدول میبود،بخصوص طراحی جلوی این هایپرکار که به نظرم ضعیف کار کردن و میتونست خیلی زیباتر باشه.
علی
۱۵ تیر ۱۳۹۷من تا حدودی با نظراین مقاله موافقم که بعضی طراحی ها نامتناسب هستن ولی کلمه زشت کمی گزافه گوییه . نکته جالب اینجاست که محصولات بنز و بی ام وه و هوندا تو این موارد بالا خیلی هم پر فروش هستن و این نشان از صلیغه ایی بودن خریدارانه . ولی طراحی رولزرولزه یکمی بیغ میزنه .منو یاد چارلی چاپلین خدا بیامرز میندازه.
با تچکر
ساسان
۱۵ تیر ۱۳۹۷این مقاله بیشتر جنبه ی طنز داشت تا بار اطلاعاتی مفید.
ازمدیریت پدال خواهشمندیم درانتخاب مقالات دقت بیشتری کنن.
تشکر
Sajjad
۱۵ تیر ۱۳۹۷بامو و مرسدسبنز و رولز رویس خیلی بد فرمن
مخصوصا نمای عقب مرسدس و نمای جلو کولینان
این ماشینا توی حالت سدان بسیار زیبا هستن
اما توی این حالت خیلی ناموزون هستن
Efk
۱۵ تیر ۱۳۹۷Gle coupe از نزدیک واقعا زیباست باید از نزدیک دید اینارو
مانی
۱۶ تیر ۱۳۹۷من یسری گفته بودم شاسی بلند کوپه بد ترکیب و بی مورده
و اینکه پریوس واقعا زشته کاربرها دیس لایک بارونم کردن
وقتی یسری از طرفدارهای تویوتا میگن پریوس خیلی خوشگله
چی میشه گفت؟
حمید
۱۵ تیر ۱۳۹۷به نظر من که یکجورایی خاص هستند مه زشت
AHKHZ
۱۵ تیر ۱۳۹۷همشون بسیار بسیار زیبا هستند اتفاقا
Ali
۱۵ تیر ۱۳۹۷دقیقا راجب اوروس موافقم ینی قبل از فکر میکردم فقط منم که فکر میکنم جلوی ماشین نسبت به نمونه کانسپتش یکم شلوغ شده ولی خب وقتی یک نفر خوشش نیاد مهم نیست چون اکثریت مهم ترند والبته هنوزهمه دوسش دارن و خودمم دوسش دارم اما در نمای جلو و کمی هم پشت به سادگی نمونه کانسپتش اگه شباهت بیشتری داشت بهتر بود…
مهدی
۱۵ تیر ۱۳۹۷x6 اونقدر طراحی جذابی داره که حتی بادیدن نسل قبل چند لحظه نگاهم روش قفل میشه.حالا چه برسه به این نسل واونم X6m.واما رولزرویس کولیان که مثل جواهرمیمونه.یه قصرمتحرک
مهدی
۱۵ تیر ۱۳۹۷توی یه مقایسه موتور ترند که فیلمش توآپارات هستx6m بدجوری مرسدسgle63 رودرمسابقه درگ ومسابقه دور پیست شکست داد.مسابقه دورپیست بااختلاف نزدیک۵ثانیه x6m زودتر رسید که واقعا خیره کننده است.البته درگ های زیادی ازاین دوهست که همیشهx6پیروزه
shirko
۱۵ تیر ۱۳۹۷به نظر من ایکس ۶ ، کولینان و لامبو اوروس قشنگترین ماشینهایی هستن که وجود دارن .
Omid
۱۵ تیر ۱۳۹۷چییی!؟ اوروس زشته ؟ ماشینای اینجا رو ندیدی حتما…
#ali.m#
۱۶ تیر ۱۳۹۷به نظر من در مورد پریوس ،x4 و لامبو اوروس کاملا درست گفته مخصوصا اوروس که قبلا هم در موردش گفتم که بسیار بی تناسب و زشته .
اما یه نکته ی جالب اینکه حتی یک خودرو از ماشین های به قول دوستان شلوغ لکسس توی لیست نمیبینیم.
در حالی که تو این سایت همیشه به لکسس لقب بی تناسب و شلوغ داده میشه .
و از اوروس تعریف میشه دقیقا برعکس این مطلب.
این مساله خیلی حرف توش داره .
به نظرم به جز این 3 ماشینی که گفتم در مورد بقیه ماشین های لیست زیاده روی شده.
حسین دهمرد
۱۶ تیر ۱۳۹۷اولین باری که x6 دیدم تازه اومده بود ایران هنوز یادمه ضربان قلبم چقدر از دیدنش بالا رفته بود لنتی هنوزم جزو گزینه های روی میزه
mohammad FM480
۱۶ تیر ۱۳۹۷gle واقعا زیباست از طراحی هایی که عاشقشم اصن فک نمیکردم تو لیست ببینمش ،همینطور با اکثر گزینه ها مخالفم بجز کولینان ،این یکی رو واقعا حق داشته اخه این چه طراحیه…
آرش
۱۶ تیر ۱۳۹۷ایکس شش واقعا زشته. اقبال عموم هم ربطی به زیبا یا زشت بودن نداره. الان دخترهای تهران برای خودشون گونه می ذارن و لب قلوه ای و لنز های سبز و زرد. اما در نهایت زشت هستند یا این شلوارهای فاق کوتاه که پسرای تپل مپل ما می پوشن و خودشونو شبیه دانلدداک می کنن.x6 دقیقا مثل یک عنکبوت بدقیافه است. اتفاقا مقاله جسورانه ای بود. الان هوندا آکورد هم چیز بی قواره ای شده . مثل یه سوسک گنده. به نظرم زیباترین خودروها را ولوو و مزدا تولید می کنند و البته آلفارومئو.
حسین
۱۶ تیر ۱۳۹۷نظر همه شما محترم هستش . ولی من بعنوان یک طراح خودرو در ایتالیا که بیشتر اینا رو از نزدیک دیدم به نویسنده حق میدم.. واقعا درست هستش کهبعضی از اینها واقعا نا امید کننده هستند از نظر طراحی و کارایی ..
شاهین
۱۶ تیر ۱۳۹۷تازگیا ی کلیپ از بنز gle یا glc دیدم که دور میدون میخواد حرکت بزنه با سرعت 50 60 تا بیخود و بی جهت چپ میکنه!!! یعنی به هیچ مانعی برخورد نمیکنه خیلی عادی میخوره زمین و میره روی سقف!!!!!
بقیه اگه دیدن راجبش ی نظر بدن منم روشن بشم از دلیل چپ کردنش
ppp
۲۵ تیر ۱۳۹۷هوندا سیویک