پس از معرفی فراری ۸۱۲ سوپرفست، سرانجام مدل دوستداشتنی F12 برلینتا رسماً به پایان خود رسید. البته چندان جای نگرانی نیست؛ چرا که سوپرفست در واقع یک نسخه بازنگری شده از F12 است و با یک پیشرانه تنفس طبیعی V12 با قدرت ۷۸۹ اسببخار و سیستم فرمان چهار چرخه تکمیل میشود. امّا ورود رسمی ۸۱۲، یک موضوع قابلتوجه دیگر را نیز به دنبال دارد؛ اینکه این مدل پایانی است بر دورهای که فراری از طراحیهای بدنه پینینفارینا در محصولات خود استفاده میکرد.
خانه طراحی پینینفارینا که در تورین ایتالیا مستقر است و در سال ۱۹۳۰ تأسیس شده، اولین بار در سال ۱۹۵۱ به کار کوچبیلیدنگ برای فراری پرداخته و همکاریاش با این خودروساز را تا قرن بیستویکم ادامه داده است. فراری علاوه بر پینینفارینا از کوچبیلدرهای دیگر نیز در سالهای دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بهره میبرد، امّا از دهه ۱۹۷۰ پینینفارینا تبدیل به طراح اصلی محصولات جادهای فراری تبدیل شد؛ البته بهجز ۳۰۸ GT4 که توسط «برتونه» طراحی شده بود
هیچ اثری از پینینفارینا (در لافراری) نیست.
فراری کالیفرنیا، ۴۵۸ و FF، همگی از طراحیهای پینینفارینا بهره میبرند و بنابراین نشانهای Pininfarina را در خود دارند. امّا در مدلهای جایگزین، یعنی کالیفرنیا T، ۴۸۸ و GTC4 لوسو، خبری از این نشانها نیست. فراری در مراسم رونمایی از کالیفرنیا T از همکاری مرکز طراحی این کمپانی با پینینفارینا برای بدنه این مدل خبر داد، امّا این موضوع برای هیچکدام از مدلهای ۴۸۸ یا GTC4 لوسو صدق نمیکند.
F12 برلینتا تنها «فراری» موجود در بازار به شمار میرفت که از قلم طراحان خودروی حاضر در پینینفارینا بهره میبرد. در نتیجه با جایگزینی این مدل، دیگر هیچکدام از خودروهای فراری نشان Pininfarina را بر تن نخواهند داشت. مدل ۸۱۲ سوپرفست خودرویی که سراسر مراحل توسعه و طراحی خود را در داخل کمپانی فراری طی کرده است. البته مطمئناً تمام مدلهای حاضر در خط تولید کنونی فراری، از پینینفارینا تأثیر پذیرفتهاند؛ چرا که در واقع، تمام این خودروی نسخههایی ارتقا یافته از فرمهای اولیه خانه طراحی مستقر در تورین هستند. با این وجود، این لحظه آغاز مهم در تاریخ فراری است؛ دورهای که جرقههای اولیه آن با لافراری زده شده است. اگرچه در حال حاضر هیچ محصولی از فراری توسط پینینفارینا طراحی نمیشود، امّا این دو کمپانی ایتالیایی احتمالاً به همکاری خود در آینده ادامه خواهند داد. شنیدهها حاکی از آن است که مرکز طراحی فراری به کار با پینینفارینا بر روی پروژههای خاص ادامه میدهد. البته منظور از «پروژههای خاص» در اینجا چندان مشخص نیست، ولی میتوان نمونههای سفارشی مشتریان مانند نسخه SP12EC مبتنی بر ۴۵۸ متعلق به اریک کلپتون (Eric Clapton) را از این نوع دانست.
خودروساز هندی، ماهیندرا قبلاً در سال ۲۰۱۵ اقدام به خرید پینینفارینا کرد. در همین زمان، یکی از معاونان اجرایی ماهیندرا به خبرنگاران گفت که پس از این معامله، رابطه پینینفارینا با فراری همچنان به قوّت خود باقی خواهد ماند. از آن زمان تمرکز پینینفارینا بیشتر به طراحی داخلی خودرانها و نوآوری در زمینه پیشرانههای الکتریکی معطوف شده و در عین حال، به همکاری در پروژههای خاص تکنسخهای با فراری پرداخته است. این خانه طراحی ایتالیایی قرار است که بهزودی در موتور شوی ژنو ۲۰۱۷، یک خودروی کانسپت با نام قهرمان فرمول یک، امرسون فیتیپالدی به نمایش بگذارد.
با اینکه همکاری پینینفارینا و فراری رسماً پایان نیافته، امّا این یک لحظه غمگین در دنیای طراحی خودرو است. این دو کمپانی در کنار هم برخی از خارقالعادهترین و زیباترین مدلهای تاریخ اتومبیل را خلق کردهاند. مطمئناً فراری همچنان به شاهکارهای خود ادامه خواهد داد، امّا آینده پینینفارینا چیزی است که کنجاوی همگان را برمیانگیزد. بیایید امیدوار باشیم که این پایان راه بین دو کمپانی مشهور نباشد.
Amir3p7
۳۰ بهمن ۱۳۹۵به نظر من ۸۱۲ زشته ایکاش همکاریشون رو با پینین فارینا تمام نمیکردن
HuayraandLaferrari
۳۰ بهمن ۱۳۹۵دقیقا منم موافقم با نظرت، طراحیش واقعا زشته اونایی هم که قبول ندارن به نظرم نمی خوان قبول کنن و گرنه عکس f12 و این ماشین رو جلو حتی یه بچه هم بزاری میگه f12 قشنگتره
Ferrari
۳۰ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز نظر شما محترمه ولی نمیدونم چرا میخواین نظرتونو به دیگران تحمیل کنید.برای من 812 از F12 هم زیباتره
امیرحسین
۳۰ بهمن ۱۳۹۵به نظر من هم f12 و 458 هر دوتاشون از مدل جدیدشون قشنگ ترن
Ace
۳۰ بهمن ۱۳۹۵.
پینین فارینا => فراری
برتونه => لامبورگینی
این 2 شرکت طراحی انگار فقط برای این 2 خودروساز رقیب ساخته شده بودن.
اکثر خودروهای به یاد ماندنی فراری ، توسط پینین فارینا طراحی شدن.
و همین طور زبان طراحی امروز لامبورگینی محصول ایده های برتونه و شخص “مارسلو گاندینی” هست.
Alfa Romeo Carabo بهترین مثال از ایده های برتونه در طراحی خودرو هست.
البته متاسفانه برتونه در سال 2014 ، منحل شد.
از طراحی های معروف پینین فارینا که ما مردم ایران باهاش آشنایی داریم ، میشه 3 ماشین رو نام برد.
1- هافی لوبو 2-اوپل اومگا 3- پژو 405
mans
۳۰ بهمن ۱۳۹۵من جایه سران لامبورگینی بودم واسه همکاری با این شرکت درنگ نمیکردم واقعا که این شرک عالیه ولی از اون جایی که لامبو الان دست آیودیه این امکان به صفر میرسه
من به سخصه عاشقه F430 scuderia هستم
mans
۳۰ بهمن ۱۳۹۵من جایه سران لامبورگینی بودم واسه همکاری با این شرکت درنگ نمیکردم واقعا که این شرک عالیه ولی از اون جایی که لامبو الان دست آیودیه این امکان به صفر میرسه
من به شخصه عاشقه F430 scuderia هستم
Madjid
۳۰ بهمن ۱۳۹۵.
لامبورگینی خودش یک استودیوی طراحی فوق خفن داره. به اسم جیوجیارو ایتال دیزاین.
چند تا از ماشین هایی که این استودیو طراحی کرده :
مزراتی MC12
مرراتی مراک
آلفارومئو بررا
دوو ماتیز ( ماتیز خودمون?)
و …. .
وحید
۳۰ بهمن ۱۳۹۵مرکز طراحی خود فراری هم کارش عالیه
با وجود طراحی کم نظیر لافراری
audi sq7
۳۰ بهمن ۱۳۹۵پدال عزیز،میشه یک مقاله درمورد استودیوهای طراحی معروف یا سر طراحان شرکت های بزرگ بزارید
ممنون
javadm4
۱ اسفند ۱۳۹۵شدیدا موافقم
ایمان
۱ اسفند ۱۳۹۵فراری زشت اصلا وجود نداره.تمام مدلهای فراری شاهکار هنر و تکنولوژی هستند.به همین علت گرانقیمت ترین خودروهای آنتیک و کلکسیونی خودروهای فراری هستند
enzo
۱ اسفند ۱۳۹۵P 4/5 مدل شاهکاری بود انصافاً
به سفارش جیمز گلیکن هاوس با طراحی پینین فارینا و توسعه فراری