آلفا رومئوطراحی

داستان طراحی آلفا رومئو 4c

تاریخ آلفا رومئو به یک قرن پیش برمی‌گردد؛ زمانی که این برند ایتالیایی با تولید خودروهای اسپرت خوش‌ساخت، شهرت و آوازه‌ای برای خود ایجاد می‌کرد. با این‌وجود، تولید این دسته از خودروهای اسپرت موفقیت چندانی در عملکرد و رضایتمندی راننده نداشت.

Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C

امّا شرایط با ظهور 4C تغییر کرد؛ این خودرو اولین خودری اسپرت برند ایتالیایی با موتور میانی بعد از آلفا رومئو ۳۳ استرادال بود. این خودرو، در واقع، یکی از زیباترین آلفا رومئوهایی بود که ساخته شده بود.

همه‌چیز با طرح اولیه شروع شد

طراحی خودروی اسپرت با موتور میانی در سال ۲۰۱۰ آغاز شد. در این هنگام تیم طراحی آلفا رومئو به سرپرستی مارکو تنکون، طرح اولیه  سطوح بیرون این وسیله نقلیه را آغاز کردند. سرپرست ارشد طراحی خارجی خودرو، الساندرو ماکولینی، در صحبت‌هایش به الهام گیری از آلفا رومئو ۳۳ استرادال، طراحی‌شده توسط فرانکو اسکاجلیونه در سال ۱۹۶۷ اعتراف کرده است. ماکولینی، طراحی ۳۳ استرادال را هنوز هم نوآورانه می‌داند.

alfa-romeo-4c_conceptual-drawing

طراحی اولیه، منحصراً با استفاده از خاک و گل انجام شد و پس از آن بود که تیم طراحی نقاط مورد نظر خود را در طراحی دینامیکی و عناصر بدنه خودرو وارد می‌کرد.

حرکت به سوی ارائه نمونه اولیه

لورنزو راماچیاتی، رئیس طراحی گروه فیات می‌گوید:

 طراحی بیرونی تقریباً تمام تم طراحی یک خودروی کانسپت را شامل می‌شود.

alfa-romeo-4c_sketches

با این که طرح نمونه اولیه کاملاً شبیه به نمونه تولیدی به نظر می‌رسد، ولی طراحی بیرونی برای خودروهای تولیدی نهایی، بازنگری کامل شده است. راماچیاتی اشاره می‌کند:

وجب به وجب سطوح بیرونی این خودرو در نمونه اولیه تغییر کرده است؛ امّا در همین حال، اگر دو خودرو را در کنار همدیگر ببینید، به سختی می‌توانید این تفاوت‌ها را از هم تشخیص دهید. مواردی مانند خطوط درها در محل دریچه‌های هوا، جلوپنجره برای خنک‌شدن بهتر و دریچه عقب برای افزایش نیروی پایین‌برنده تغییر کرده‌اند.

نگاهی به داخل کابین

‍پس از معرف کانسپت این خودر نمایشگاه اتومبیل ژنو ۲۰۱۱، تمرکز تیم طراحی به سمت توسعه طراحی داخلی به رهبری «رامون جینا» پیش رفت.

در اینجا، بزرگترین تغییرات ظاهری صورت گرفت. از تم طراحی در جهت راننده و جداکننده‌های مسافر و راننده و المان‌های شبیه به موتورسیکلت در مدل تولیدی کاسته شد.

alfa-romeo-4c_interior

ماکولینی طراحی اولیه داخل کابین را چنین توصیف می‌کند:

یک کاریکاتور کانسپت؛ در طراحی داخل کابین برای تولید، کاملاً تجدیدنظر شد تا هم در راحتی و هم هزینه‌ها، واقعی‌تر برخورد شود.

اول کارآیی، بعد ظاهر

ماکولینی تأکید می‌کند که:

در طراحی و ساختار مدل 4C، هدف اصلی، زیبایی ظاهری نبوده است و تماماً به عملکرد برمیگردد.

از خطوط بدنه در دریچه‌های عقب گرفته تا تمام المان‌هایی که در بدنه‌ی خودرو به کار گرفته شده‌اند، همگی دلیل خاص خود را داشته‌اند.

نتیجه‌ی این کار، یک خودرو با طراحی بدنه متناسب و هنرمندانه است که مطابق با فلسفه آلفا رومئو است. آلفا رومئو 4C جنبه‌های طراحی یک خودرو با موتور میانی را بازتعریف کرده است.

ماکولینی می‌گوید:

اگر به فلسفه کاری خودتان احترام بگذارید، در نهایت به نتیجه خواهید رسید. آلفا نیازی به طراحی‌های اضافی ندارد. این خودرو ساده، قدرتمند و منحصر به فرد است.

کاهش وزن

یکی از مأموریت‌های اصلی در طراحی آلفا رومئو 4C رسیدن به وزن ۸۵۰ کیلوگرم بود که در نهایت، خودرویی که در خط تولید قرار گرفت، وزنی به اندازه ۸۹۵ کیلوگرم داشت. به این منظور یک موتور جمع و جور ۱۷۰۰ سی‌سی استفاده شد. همچنین مصالح سبکی مانند فیبرکربن، آلومینیوم، شیشه‌های نازک‌تر و فولاد SMC به کار گرفته شد. استفاده از ورقه‌های فولاد SMC باعث می‌شود تا وزن کلی نسبت به فولادهای معمولی، ۲۰ درصد کاهش یابد.

ماکولینی می‌گوید:

وزن کم، یکی از مهمترین اولویت‌های ما بود. عملکرد بالا، در نهایت یکی از دلایل منطقی برای این کار است. کاهش وزن یکی از نیاز‌های اساسی این مدل بود.

چراغ‌های خودرو نیز یکی از دیگر شواهد این موضوع هستند. به این منظور، تمام قسمت‌های سنگین چراغ‌ها حذف شدند و به جای آنها، فیبر کربن به کار رفت.

طراحی برای فروش در امریکا

با این که کاهش وزن یکی از فاکتورهای طراحی چراغ‌های آلفا رومئو بود، دریافت مجوز برای فروش در کشوری مانند امریکا نیز برای طراحی می‌بایست مدنظر قرار گیرد؛ چرا که قانون‌گذاران امریکایی محدودیت عدم‌پوشش برای چراغ‌های LED و کمینه و بیشینه فاصله میان چراغ‌ها را تصویب کرده بودند. بنابراین فاصله میان چراغ‌های جلو و چراغ‌ها و سپر عقب، دوباره طراحی شدند تا این ملاحظات این قوانین، رعایت شده باشد.

طراحی یکی از مشخصه‌های اصلی محصولات یک برند در یک زمینه به‌خصوص است. با توجه به اهمیت طراحی در 4C، آلفا رومئو موتور این خودرو را چندان توسعه نداده است. در همین حال، نتیجه کار، خودرویی زیبا و بی‌نظیر شده است که در تصاویر آن را می‌بینید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ha di

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    از داخلش خوشم نیومد !!!

    1. Hitler

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (499 ديدگاه)

      اینو تو تخت گاز تست کردن.با یه موتور چارچرخ که به جت اسکی تبدیل می شد
      اصن این مجریای تخت گاز خیلی رو آلفا تعصب دارن نمی دونم دلیلش چیه.
      ریچاردهموند هی میگف چون آلفاس باید احترامشو نگه داشت/خیلی کم از کابین پلاستیکیش انتقاد کردگفت مهم محیط زیسته.احتمالا قراره میان بریتانیا و ایتالیا خبرایی بیفته.ولی قسمت جالبی بود جرمی جت اسکی رو می روند با آهنگ جیمز باند

      1. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری

        ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (615 ديدگاه)

        بسمه تعالی

        هیتلر میتونم بپرسم تخت گاز تو شبکه ی BBCتو کدوم روز و ساعت چند پخش میشه؟

        1. Hitler

          ۱۵ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (499 ديدگاه)

          سینا 4شنبه ها 21.15.البته من دانلود کردم.
          سایت دانلود ها با زیرنویس میزاره

    2. محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      میگم تعطیلات چه زود تموم شد … کی حال سرکار رفتن از شنبه رو داره

    3. رضا

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موافقم فرمون مسخره ای داره

  2. امین

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ماشین خوشکل و باحالیه
    بین محصولات آلفا اولین ماشینیه که چشمم رو گرفته
    زیباست

  3. احسان(احسان سابق)

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    الفا رومئو شاید مشکل اصلیش بازاریابی باشه.یجورایی این شرکت ادم رو یاد شرکت لینکلن میندازه.ماشین های خوبی داره و بعضیاش واقعا تودلبرو هست اما دقیقا معلوم نیست باید توی کدوم بخش و کلاس این ماشین ها رو پسندید و کدوم ماشین ها رقباش هستن.فکر کنم الفا رومئو دقیقا نمیدونه باید کجا رقابت کنه.شاید واسه همینه که فروش بیش از 200000 تایی 10-15 سال پیش این شرکت به 100000 تا توی این چند سال اخیر رسیده و هر سال سهم بیشتری از بازار رو از دست میده

  4. مهدی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    حالا غیراین بحث کلا ماشینهای آلفا رومئو به قیمتاشون نمی ارزند منظورم در کل بود

  5. فرزاد

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    این آلفا رومئو شاخه نه اونایی که تو ایران هست

  6. Mohammad XX

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    مهمترین مزیتش همین وزن کم و مرکز ثقل پایینشه که باعث شده خیلی تند و تیز باشه و ترمزگیری خوبی هم داشته باشه. با 240 اسب بخار 0 تا 100 رو تو 4/5 ثانیه پر می کنه!

  7. hosseindark

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ببین چه تشکیلاتی واسه طراحیشون دارن…
    چقدر دقیق کار میکنن..
    اونوقت طراحان سایپا شب میخوابن صبح سایپا 111.132.141 به خصوص زیبای ایرانی(تیبا) رو بیرون میدن!!!
    خو شما که ماشین 500 هزار تومنی رو 50 میلیون میکنین تو…ما ده آخه بی انصافا یه ذره قشنگ تر طراحیش کنید…

    1. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (615 ديدگاه)

      بسمه تعالی

      ای بااااااباااااا!!!داداش ما از این حرفا زیاد شنیدیم تو پدال خیلی درموردش بحث میشه،دیگه خسته شدیم!!!!!

      در یک کلام ایران عرضه ی تولید ماشین رو نداره فقط به فکر پوله هرچقدر هم بیاین تو پدال بگین سایپا داره اشتباه می کنه،اصلا توجه نمی کنند،چون اونا نمی تونند تو یه شب با حرف یه جوون از نون بیفتند.

      والا،به خدا حقیقتو میگم،مگه غیر از اینه؟؟بگین ما هم بدونیم!

      1. رضا

        ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (1698 ديدگاه)

        آقا سینا شما درست میگی و هممون هم اینو میدونیم
        ولی این نظرات دوستان واسه خندست و به نوعی طعنه زدن یا مسخره کردن دو کمپانی بزرگ و پیشرفته داخلیه!
        لااقل کمی دلمون خنک میشه…ولی قبول دارم بعضی وقتها زیادی میشه و میره رو اعصاب…
        شرکت های داخلی فقط لایق یک کلامند= دزد

  8. خاوری مزراتی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    نمیشه گفت نمی ارزن … خاصن این اینجور برندا… البته بنظرم آلفارومئو ماشین زیباییه و ارزش خریدنو داره
    طراحیش که یلی خوبه

  9. رضا

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    محصولات آلفا رو خیلی دوست دارم یجورایی منحصربفردن
    این مدل هم با توجه به وزن پایینش محشره فقط چراغهای جلوش برام همیشه سوال بود که الن فهمیدم که مشکل کجا بوده
    مهمترین رقیبشم باکستره که کیفیت بهتری داره ولی تعدادش خیلی بیشتره
    حالا نظر شماست کدوم رو انتخاب کنید!!!!؟؟؟

    1. خاوری مزراتی

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1102 ديدگاه)

      البته خداییش باکستر سرتره…

  10. hero

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    پدال سلام
    چرا بیشتر عکسا از پشت و بغل ماشینه؟!!!!!!!!!

  11. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بسمه تعالی

    طراحیش که عالیه پشتش خیلی به GTO 599شباهت داره!

    داخل کابینش هم مثل بقیه ی سوپر اسپرت ها خیلی خوشگله.

    آلفا برند خاصیه ولی تنها مشکلش نداشتن رقابته اگه رقابت بکنه قول میدم میتونه رقیب خوبی برا برند های هم وطنش باشه.

    (متحدین ایتالیا)

  12. Saied

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    ۱۳ همتون با این جور ماشینا بدر بشه ایشاالله

  13. Un4given

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    من نه اینکه از آلفا بدم بیاد، اما حقیقت خوشم هم نمیاد. بنظرم یچیزی تو مایه های جگ یا پایینتر از اون قرار میگیره. با ماشینش هم حال نکردم تقریبا شبیه تسلاست .
    فقط کیلومترش قشنگه ولی با بقیش حال نکردم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا