پورشهطراحی

گفت‌وگویی مفصل با مدیر طراحی پورشه درباره پانامرا

میشائیل ماور از سال ۲۰۰۴ تابه‌حال رئیس بخش طراحی پورشه است و از آن زمان رشد زیادی را در تعداد مدل‌ها و فروش این برند به چشم دیده است. ما او را هنگام رونمایی دومین نسل پانامرا ۲۰۱۷ دیدیم و گفت‌وگویی نسبتاً مفصل با او درباره‌ی این خودرو داشتیم.

Porsche Chief Designer Michael Mauer
Porsche Chief Designer Michael Mauer
  • ما فکر می‌کنیم که بزرگ‌ترین تغییر خودرو به نمای سه‌چهارم عقبی مربوط می‌شود. این بخش شبیه ۹۱۱ است. ما با یک معمار در پاریس ملاقات داشتیم، او می‌گفت که در پاریس هر ساختمانی باید به برج ایفل جواب پس بدهد. شما نمی‌توانید این حقیقت را که وجود دارد نادیده بگیرید. بنابراین شگفت‌زده‌ایم که آیا مجبور بوده‌اید نیم‌نگاهی به ۹۱۱ داشته باشید یا همیشه به این کار علاقه دارید؟
  • شما نمی‌توانید این را نادیده بگیرید که ما ۹۱۱ را داریم. نه، منظورم این است… اگر شما درباره‌ی استراتژی طراحی ما، درباره‌ی زبان طراحی ما صحبت می‌کنید باید گفت که DNA در عناصر پایه‌ای آن است و این به ۹۱۱ بازمی‌گردد؛ بنابراین پورشه جلوپنجره ندارد بلکه ورودی هوا دارد زیرا پیشرانه‌ی ۹۱۱ در عقب قرار گرفته است. پانامرا و کاین جلوپنجره را در جلو دارند. هنوز ما جلوپنجره‌ی مرسوم را نداریم. ما این توپوگرافی را در اطراف گلگیرها و کاپوت نشان می‌دهیم. ما خط شانه‌ای قوی در عقب خودرو داریم. این‌ها بله عناصر معینی هستند که در نهایت به ۹۱۱ بازمی‌گردند اما آن چیزی که من همیشه تلاش داشته‌ام تا توضیح دهم این است که به زودی شما این نوع استراتژی طراحی را بسیار تحمیلی خطاب خواهید کرد و خلاقیت را خواهید کشت. خب، چیزی که تیم طراحی می‌داند و من می‌گویم این است که یک اصلاح کننده‌ی معین وجود دارد؛ اما آن‌ها از سویی آزادی کامل برای کشف هرگونه احتمالات را دارند؛ و بله مطمئناً این پورشه است. شناخته‌شده‌ترین پورشه در جهان مدل ۹۱۱ است بنابراین در همان مسیری که این معمار برج ایفل را توضیح داده حرکت می‌کند.

2017PorschePanamera4S007

  • بسیاری از مردم با دیدن این خودرو و نسل قدیمی انتقاداتی را وارد می‌کنند مخصوصاً به ستون C.
  • اول از همه سؤال “آیا ما با این مفهوم طراحی همراه می‌مانیم؟” وجود دارد که در این سگمنت یک کاراکتر بسیار قوی دارد اما هنوز هم تنها قالب تکراری را می‌گوییم: آیا باید این نوع طراحی و شبح را داشته باشیم؟ اما پس‌ازاین‌ها تصمیم گرفته شده به عنوان یک پورشه بسیار به مفاهیم و ایده‌ها وفادار است. ما به این ایده چسبیده‌ایم اما فضا برای بهبود و اصلاح وجود دارد. منظورم این است که هرگز بحثی درباره‌ی نسل اول پانامرا نبوده که بگویند شما مجبور هستید ۴ فرد بالغ را بیاورید و دو نفر در بخش عقبی فضای سر کافی داشته باشند. به منظور ترکیب کردن این مورد با نوعی از خط سقف کوپه مانند در خودرویی با نسبت‌های اسپورت باید مدیریت قوی داشته باشید و ما می‌دانیم که می‌توانیم این موضوع را بهتر کنیم. ما در سال‌های گذشته چیزهای بسیار زیادی آموخته‌ایم بنابراین به قطعیت می‌گویم که “ما می‌توانیم بهبود دهیم”؛ و بالاتر از همه ما تلاش کرده‌ایم تا این خودرو جذابیت خودروی اسپورت بیشتری داشته باشد.

2017PorschePanamera4S029

  • از همان ابتدا و هنگامی که نسل اول پانامرا عرضه شد ما ۱۰۰ درصد خوشحال نبودیم. بنابراین از همان روز اول عرضه ما شروع کردیم ببینیم چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم. بدون به خطر انداختن فضای سر، و هرچه، و بنابراین ما زمان کافی داشتیم و میلی‌مترهایی را که نیاز داشتیم پیدا کردیم.
  • من فکر می‌کنم در طی سال‌ها به منظور همراه ماندن با این نوع از طراحی مدیریت بسیار خوبی داشته اما همیشه تلاش داشته که طراحی‌ها مدرن باشند. ما هیچ‌وقت در این تله نمی‌افتیم که ظاهر پورشه‌ی جدید شبیه پورشه‌ی قدیمی باشد.

Porsche-Panamera-2017-1280-

  • آیا این واقعیت دارد که پورشه ظاهری معین داشته و سپس مارتین وینترکورن در صندلی عقبی نشسته و گفته “نه، من بسیار قدبلندم. سقف را بلندتر کنید.”
  • نه، او فرد دیگری بود که فامیلی‌اش با حرف W آغاز می‌شد.
  • ما گفتیم می‌خواهیم که پانامرا بازیگری جدید در این سگمنت باشد، جایی که رقبایی واقعاً قوی همانند مرسدس S کلاس حضور دارند. آن‌ها پیش‌ازاین در کلاس بوده‌اند. بنابراین گفتیم که باید راهی پیدا کنیم تا فضای کابین رقابت کننده ای ارائه دهیم و درعین‌حال ظاهر اسپورت‌تر در عقب خودرو هم ایجاد کنیم.
  •  بله در آن زمان دکتر وینترکورن و افراد دیگری هیئت‌مدیره را تشکیل می‌دادند؛ اما همه‌ی ما می‌دانستیم که باید بیشترین فضای کابین را ارائه کنیم. در غیر این صورت پانامرا رقیبی واقعی در این سگمنت نخواهد بود؛ اما فکر می‌کنم که نسل اول این خودرو به‌هرحال یک موفقیت بزرگ بود.

rp-panamera-g2-19

  • پانامرا روی پلتفرم MSB شکل گرفته است. آیا دانستن اینکه این ساختار توسط آئودی و بنتلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد برای شمال چالش‌برانگیز نیست؟ آیا شما به خاطر اینکه پلتفرم یاد شده توسط دیگر برندها و برای مدل‌های دیگر استفاده شده محدود نشده‌اید؟ آیا مورد یاد شده با طراحی تداخل ایجاد نمی‌کند؟
  • نه، من از قبل و زمانی که درباره‌ی نیازهای استفاده کننده‌ها بحث می‌کردیم این را به عنوان یک محدودیت ندیده‌ام؛ و ما ارتباط بسیار خوبی در میان طراحان داریم. شما می‌توانید بگویید که نسبت‌های این پلتفرم به خاطر نیازهای پرفورمنس، خب نیازهای طراحی تعیین می‌شوند؛ بنابراین در آخر من فکر می‌کنم که معماری بسیار خوبی را در بحث نسبت‌ها داریم و سپس این وظیفه‌ی طراح است که تفاوت‌های کافی را ایجاد کند.
  • از دید من، حتی این موضوع کمک می‌کند که تیم‌های متفاوت بهترین کار خود را انجام دهند. من اذعان می‌کنم که گاهی اوقات دیدارهایی وجود دارد که در آن یک برند می‌گوید این را دوست دارم و آن یکی را نه. ما می‌توانیم فکر کنیم که “باشه شاید در آن نقطه کار بدون وجود برخی افراد راحت‌تر باشد” اما در ۵۰ مورد دیگر این کار کمک‌کننده است.
  • 2017-porsche-panamera-burmester-sound-system-1

  • آیا کاری هست که هنوز روی این خودرو انجام نداده‌اید و بخواهید که روی آن انجام دهید؟

 

  • همیشه چیزهایی وجود دارد که به عنوان یک طراح می‌خواهید انجام دهید و البته محدودیت‌هایی از طرف قانون، مواد و هر چیزی وجود دارد؛ اما ما این را به عنوان یک راز برای نسل آینده نگه می‌داریم. ما تلاش می‌کنیم که کار کنیم.

Porsche Panamera Turbo 2016

  • از آینده صحبت کنیم، از کانسپت اسپورت توریسمو. در چه مرحله‌ای است؟ آیا تولید می‌شود؟
  • مطمئناً یک روزی تولید می‌شود.
  • من شگفت زده‌ام و به آینده نگاه می‌کنم که آیا این خودرو در آمریکا موفق خواهد شد؟
Porsche Panamera Sport Turismo Concept
Porsche Panamera Sport Turismo Concept
  • واگن‌ها به عنوان خودروهای مادرانه مشهور شده‌اند. اما هنوز هم امید دارم که این خودرو پتانسیل تغییر این دیدگاه را دارد.

2017-Porsche-Panamera-steering-wheel

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. moein

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (913 ديدگاه)

    از همه لحاظ کامل و قلدره
    هنوز تو کف جلو داشبوردشم :)

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مانیتور خیلی حرفه ای داره

  2. Saied

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    دوسش دارم. پورش یعنی سرعت. یعنی أوج مهندسی

  3. king 918

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    درود بر تمام مهندسین توانای پورشه
    واقعا اینکه پورشه جلو پنجره نداره به نظرم خیلی قشنگه اصولا ماشین های سوپر اسپرت موتور عقب مثل انواع فراری و لامبو و پاگانی و … نگاه کنید جلو پنجره ندارن واینکه کمپانی برای مدل های موتور جلو هم همین کار رو انجام بده واقعا شگفت انگیزه طراحی های پورشه روح دارن جذبه دارن و بسیار با وقارن …….
    پورشه برای همیشه ……..

  4. Parker

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    خدا رو شکر خودرویی به اسم 911 وجود داره.

    من عاشق این ماشینم.
    امروز فهمیدم طراحان پورش هم چقدر مثل من بهش اهمیت میدن و این 911 هست که براشون خط مشی تعریف میکنه.
    نبود جلو پنجره هیچ اشکالی نداره. درسته بعضی خودروها مثل آئودی یا لکسس و مرسدس خیلی زیبا جلو پنحره طراحی میکنن. ولی نبودش در یک خودروی موتور جلو نشون دهنده ی اوح هنر طراحی هست. نشون دهنده ی اوج مهندسی و دقت. یعنی پیشرانه چقدر قوی و مطمئن طراحی شده. یعنی طراحی چقدر ماهرانه و استادانه انجام شده که فضای کافی برای تنفس در اختیار موتور میذاره که نیازی به جلوپنجره ی باز نداره.

    طراحی پورشه هم تهاجمی و بینهایت زیباست.
    تا قبل از دیدن این ماشین از نردیک فکر میکردم اتومبیل خانم ها و دختراست.
    با دیدنش فهمیدم واقعا از لامبورگینی اونتادور چیزی کم نداره.

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      این مدلش که اوف توپ

  5. امیرحسین

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    تو کشور ما مدیران خودرویی حتی اسم ماشین هاشون رو نمیدونن.محصول جدید رنو رو که قراره تولید بشه به اسم پژو میزنند!!!!!با چنین مدیران لایق و آگاهی خودروساز شدن ایران دور از ذهن نیست

  6. mehran911

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    بالاخره بیش از ۴۳۰۰ نفر مهندس و نابغه ی دنیای خودرو در مرکز توسعه و تحقیقات پورشه (وایزاخ) بیکار که نیستند
    بدون جایگزین شعاریست که واقعا برازنده پورشه است
    به شدت منتظر جایگزین پر قدرت ترین ۹۱۱ تاریخ مدل افسانه ایGT2 rs هستم رقبا به شدت حواسشون رو جمع کنن
    والبته مدل پانامرا اسپورت توریسمو که از سال ۲۰۱۲ که معرفی شد تا الان منتظرشم
    که خب در همون زمان اطلاعاتی ازش منتشر شد که باعث شوکه شدن علاقه مندان به صنعت خودروشده بود .
    به نظر من سال ۲۰۱۵ بهترین سال تاریخ پورشه بود و خب به احتمال زیاد امسال از اون بهتر خواهد شد
    .
    راستی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدل افسانه ای GT2rs نام کاربری من (mehran911) رو در آپارات سرچ کنید بعد تو کانالم در قسمت ۹۱۱ ویدیو های خوبی در موردش هست امیدوارم لذت ببرید .
    .
    مثل همیشه جلوتر از آرزو هات حرکت کن
    .
    ever ahead?

  7. Hamid...Audi

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (713 ديدگاه)

    بینظیره…
    مرسدس کلاس سدان های 4 در کوپه یا لیفت بک رو پایه گذازی کرد و پورشه به اوج رسوند.
    البته RS7 هم خیلی خوبه :-D

  8. احمد باقری

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    حالا انگار چی طراحی کردن، سالهاست که همونه.

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      یعنی واقعا شما هیچی متوجه نشدی از نسل جدیدش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. حميد

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1723 ديدگاه)

    اون نسل اول هم حس خوب میداد
    این یکی خیلی بهتر شده

  10. آرش

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    احمد باقری=مرد خستگی ناپذیر در برابر دیسلایک
    داداش خسته نمیشی انقدر از پورشه ایراد میگیری و خودتو سوژه میکنی؟ :))

  11. جنوب

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (334 ديدگاه)

    خدایا پورش رو از جهان ما نگیر….

  12. مهدی drift

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (183 ديدگاه)

    مثل اینکه دارن 911 رو بیخیال میشن چون هرچی مدل جدید ازش ساختن کند تر از مدل قبلیش بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا