بسیاری از افراد آرزو دارند روزی یک طراح خودرو شوند، ولی تعداد خیلی کمی از آنها میتوانند به این رؤیای خود حقیقت ببخشند. ما سری به کالج سلطنتی هنر انگلستان زدیم تا بفهمیم برای طراح خودرو شدن چه مهارتهای مورد نیاز است.
خطوط بدنهٔ زیبای آستون مارتین DB11، زیبایی بیرحم جگوار اف تایپ و درخشش زمخت رنجروور اسپرت؛ تمام اینها خودروهایی دوستداشتنی و پرطرفدار و همگی محصول بریتانیا هستند. ولی چیز دیگری وجود دارد که این سه خودرو را به هم مرتبط میکند: کسانی که آنها را طراحی کردهاند.
مارک ریچمن، ایان کالوم و گری مک گاورن طراحان خودروی حرفهای هستند که این خودروها را خلق کردهاند، و کل این سه نفر دورهٔ طراحی خود را در کالج سلطنتی هنر لندن RCA گذراندهاند.
با اطمینان میتوان گفت که این سه ابرستارهٔ طراحی در حال حاضر در بالاترین سطح دنیای طراحی خودرو قرار دارند، و برای هر طراح خودرویی حضور در موقعیت فعلی آنها و قبول مسئولیت طراحی هرکدام از این خودروها میتواند یک رؤیای بینظیر باشد، مخصوصاً وقتی این موضوع را در نظر بگیریم که دنیای طراحی خودرو در حال حاضر بهشدت رقابتی است. ولی بالاخره باید از یک جایی شروع کرد، از این رو تیمی از اتو اکسپرس به یکی از کلاسهای دورهٔ طراحی خودرو کالج سلطنتی هنر لندن در کنزینگتون رفت تا ببینیم نسل فعلی دانشجویان این کالج چه حرفهایی برای گفتن دارند. در این برنامه همچنین خواهیم دید که دانشجویان این دوره پس از فارغالتحصیلی با چه چالشهایی روبرو خواهند بود.
درحالیکه داخل نمایشگاه کالج به گشتوگذار میپرداختیم این نکته را متوجه شدیم که دانشجویان این رشته استعدادهای مختلفی را دارند؛ داخل نمایشگاه همه چیز بود، از یک پین بال آنتیک تا یک بازوی رباتیک که با اشاره کنترل میشد. این فقط یک گوشهای از تواناییها و استعدادهای دانشجویان این کالج است، طراحان بسیاری از دانشگاههای مختلف سراسر کشور نیز رقابت شدیدی با هنرمندان این کالج در حال حاضر دارند.
وقتی که به بخش طراحی خودرو میرسیم، کاملاً واضح است که قابلیت رانندگی خودکار و تکنولوژیهای جدید دنیای خودرو در حال حاضر موضوع اصلی تمرکز دانشجویان هستند. پروژهٔ خودروی ۶۰ دقیقه که توسط تام آلیس طراحی شده است، با توجه به نوآوریهایی که ارائه کرده است، به نظر میرسد دنیای صنعت حمل و نقل را در صورتی که به سرانجامی برسد کاملاً متحول خواهد کرد.
در بین طراحیهایی که در این مرکز دیده میشوند پروژههای مشترک زیادی با خودروسازهای مختلف وجود دارند. پروژهٔ لندروور Aegis متیو رابسون و لکسوس LF-CS یوکی ایسوگای تنها دو نمونه جالب توجه از بین آنها هستند، این موضوع که RCA بهخوبی دانشجویان خود را اینگونه با صنعت خودرو درگیر میکند کاملاً قابل تحسین است. علیرغم این که طراحان جوان در طول تحصیل خود با خودروسازان بزرگ همکاری میکنند، این موضوع استخدام شدن آنها پس از پایان تحصیل را تضمین نمیکند، متیو کونتی استاد ارشد RCA اعتقاد دارد با رقابت شدیدی که در حال حاضر در این عرصه وجود دارد، پیدا کردن یک شغل مناسب کار بسیار سختی میتواند باشد.
میزان تقاضا برای طراحان جدید آن قدری که ما میخواهیم بالا نیست، و در حال حاضر میزان دانشجویان طراحی که هر ساله فارغالتحصیل میشوند بسیار بالاست. همین موضوع صنعت طراحی خودرو را به صنعتی جذاب و درعینحال فوقالعاده رقابتی تبدیل میکند.
از وی میپرسیم پس یک طراح جوان چگونه میتواند سری بین سرها دربیاورد؟ کونتی میگوید:
فعالیت دانشجویان بیشتر فنی و حرفهای و عملی است و معمولاً آنها زمان زیادی را روی یادگیری مهارتهای جدید صرف میکنند. بزرگترین چالش آنها این است که چیزی طراحی نمایند که قابل توجیه باشد. آنها اصلاً به این فکر نمیکنند که صنعت خودرو در حال حاضر واقعاً به چه چیزهایی نیاز دارد.
این موضوع صحت دارد، درحالیکه دورههای طراحی در حال تربیت طراحان درجه یک است، در حال حاضر در بریتانیا کمبود نیروهای فنی وجود دارد، این کمبود هرچند بسیار کمتر از نیاز بریتانیا به ۵۰۰۰ نیروی جدید با مهارتهای بالای مهندسی در صنعت خودرو میباشد. و با وجود دانشجویانی که در آینده برای تحصیلات تکمیلی قصد ورود به RCA دارند و قبلتر بورسیه تحصیلات کارشناسی را دریافت کردهاند، این مشکل وجود دارد که به این دلیل برخی از بهترین طراحان نتوانند برای تحصیلات تکمیلی وارد این کالج شوند.
کونتی در این مورد توضیح میدهد:
برخی از دانشجویان فکر میکنند برای این که در کالج سلطنتی هنر لندن پذیرش شوند باید یک ابرقهرمان باشند، به همین دلیل گهگاه برخی از دانشجویان فکر میکنند که برای تحصیل در این کالج آمادگی کافی را ندارند، حتی وقتی که آن از توانایی خوبی برخوردار باشند. این یک تحلیل نادرست است که برای پذیرش در اینجا باید بهترین باشی، این موضوع بههیچوجه صحت ندارد. ما همواره به دنبال رزومهٔ فوقالعاده قوی نیستیم.
این موضوع هیچ وقت تا به امروز اینقدر ملموس نبوده است، این روزها تکنولوژی خودروها خودران و کابینهای خودرویی با تکنولوژی بالا بهخوبی خود را در مدلهایی که وارد بازار میشوند تأثیر خود را گذاشتهاند. کونتی بهخوبی یک فاصله در بازار را جایی که طراحان آینده بتوانند به نوعی تأثیر خود را بگذارند میبیند.
من فکر میکنم در حال حاضر کمبود طراحان داخلی کابین در صنعت خودرو وجود دارد. بسیاری از دانشجویان فقط به فکر طراحی خارجی و بدنهٔ خودروها هستند. ولی بخش واقعی خودرو که موضوع تغییرات تکنولوژیکی شدید شده است بخش داخلی و کابین میباشد.
به منظور پر کردن این فاصله، مقامات این کالج به دنبال جذب دانشجویانی برای دورههای ویژه طراحی کابین خود است که بیشتر مخاطبان آن نیز طراحان مبلمان و معمارها میباشند. کونتی در ادامه میافزاید:
یک بخش رو به رشدی در صنعت خودرو وجود دارد که نیازمند دانشجویانی که تخصص آنها درزمینهٔ رابط کاربری انسان و ماشین HMI بوده و یا آنهایی که در صنعت بازیهای ویدیویی فعالیت کردهاند است. این یک تغییر بزرگ در ذهنیتهاست. ما تلاش میکنیم تا جای ممکن روشنفکر بوده و طراحانی با پسزمینههای مختلف را کنار هم داشته باشیم.
بنابراین اگر فکر میکردید که فقط مهارت طراحی تصاویر خودروهای بینظیر را داشتن تنها توانایی مورد نیاز برای تبدیل شدن به ایان کالوم یا مارک ریچمن بعدی میباشد، کاملاً در اشتباه بودهاید. کونتی ادعا میکند دانشجویی روشنفکر با شور و اشتیاق واقعی برای یک رشتهٔ خاص، کسی که کاملاً متعهد و آمادهٔ یادگیری میباشد را به یک استعداد صرف که آماده برای یادگیری نبوده و کنجکاو نیست، ترجیح میدهد.
به بیانی ساده، کونتی میگوید هدف او از فعالیت بهعنوان یک استاد در کالج سلطنتی هنر لندن این است که تصورات و ذهنیتهای قدیمی را از بین برده و با از بین بردن تفکرات کلیشهای، طراحانی قدرتمند برای صنعت خودروی آیندهٔ دنیا تربیت کند.
با توجه به سابقهٔ درخشان این کالج، بهسختی میتوان با این نظریهٔ وی مخالفت کرد. سؤالی که مطرح میشود این است که آیا شما آن چه که لازم است را برای تبدیل شدن به فرد موردنظر کونتی دارید؟
نکاتی از فارغالتحصیلان کالج سلطنتی هنر لندن
ایان کالوم، رئیس بخش طراحی، جگوار
کالوم اعتقاد دارد بریتانیا هنگامیکه بحث طراحی خودرو مطرح میشود، بیش از حدی که انتظار میرود تأثیر خود را میتواند در صنعت جهانی بگذارد، و میراث فوقالعاده صنعت خودروی بریتانیا نیز در این مورد بیتأثیر نیست. وی به طراحان آینده توصیه میکند هیچ وقت دست از طراحی اسکچ بر ندارند، او میافزاید:
این موضوع که طراحها باید بتوانند ایدههای خود را روی کاغذ پیاده کنند بسیار مهم است، ولی مهمتر از همه این است که همواره ذهنی خلاق داشته و به دنبال نوآوری باشند. خلاق باشید و ریسکهای آن را هم بپذیرید.
گری مک گاورن، رئیس بخش طراحی، لندروور
“قبول کنید که ما متفاوت هستیم! ما به زبانی متفاوت سخن میگوییم، تصاویر، نه کلمات!”، مک گاورن اینگونه سخنان خود را شروع میکند. وی اعتقاد دارد طراحان هیچگاه نباید دست از نوآوری و خلاقیت برداشته و نباید همواره به عملکرد فکر کنند. وی میافزاید:
طراحی فوقالعاده فقط به یک مهارت خاص نیاز ندارد. یک طراح خوب باید قادر بهمواجهه به چالشهای مهندسی، تولید و فروش باشد.
مارک ریچمن، مدیر اجرایی و رئیس بخش طراحی، آستون مارتین
زمان حضور ما در کالج ریچمن به ملاقات پروفسور آمده بود و بار دیگر قرار بود در تیم اساتید دوره قرار بگیرد. وی میگوید:
اساتید کالج به نمونه کارهای شما نگاه خواهند کرد تا ببینند آیا شما تواناییهای تفکر جایگزین را دارید یا نه؛ آیا شما فرآیند فکری مورد نیاز برای خلاقیت در دنیای خودروها دارید یا نه!
پیتر شرایر، رئیس بخش طراحی، هیوندای-کیا
طراح پشت پردهٔ آئودی تی تی هماکنون در بالاترین بخش طراحی هیوندای و کیا فعالیت میکند. وی مسئولیت تغییر سبک طراحی محصولات کیا را از سال ۲۰۰۶ به این سو بر عهده گرفته و میگوید:
طراحی خودرو بیشتر کاربرد، درک و فعالیت در حوزهٔ پارامترهای تولید است و فقط به معنی “چیزی را زیباتر ساختن” نیست. صدالبته وی اضافه میکند که عشق و علاقه به دنیا خودرو و داشتن یک ذهن هنری و معماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
آیا تاکنون در رؤیاهایتان خودروی موردعلاقهٔ خود را طراحی کردهاید؟ رؤیاهای خود را با ما در میان بگذارید…
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵چه قدر استعداد های بی نظیری که در کشورهای جهان سوم به خاطر ضعف سیستم آموزش و پرورش بلااستفاده به زیر خاک میرن.
چه قدر زیاد بودن کسایی که میتونستن دنیا رو تغییر بدن…
king 918
۵ شهریور ۱۳۹۵واقعا نبود اموزشگاه ها و مراکز تدریسی برای خیلی چیزها در ایران وجود نداره و باعث شده که ما جهان سوم هم نباشیم من همیشه دوست داشتم بازی رایانه ایی درست کنم اینقدر ایده های فوق العاده دارم که ایمان دارم اگه تولید می شدن مثل بمب تو کل دنیا صدا میکرد اما الان دارم ژنتیک میخونم
هرچند جدیدا دیدم که دانشگاه ها برای بازی کامپیوتری دانشجو می گیرن که فکر نمیکنم ابی ازش گرم بشه
تو همه چیز عقب افتادیم از ورزش گرفته تا خودرو سازی با وجود دریایی از استعداد ها که دارن غیر مرتبط با ویژگی هاشون کار یا تحصیل میکنن باورکنید تو خود ایرانخودرو و سایپا هم ما مهندسین خوبی داریم من چند وقت پیش که با یکی از مهندسین خودرو سازی ایرانخودرو حرف میزدم بنده خدا میگفت از همه جا به ما ایراد میگیرن از ساخت موتور گرفته تا تجهیزات رفاهی و زیبایی خودرو میگفت تجهیزات رفاهی زیاد بذاریم ایراد میگیرن میگن کالای لوکس شده ماشین رو قشنگ کنیم میگن تجمل گرایی شده موتور خوب بخواهیم وارد کنیم یا استفاده کنیم پلیس نیرو راهنمایی رانندگی نمیذاره
خوب که به حرفاش گوش کردم فهمیدم بابا مشکل از جای دیگس هر چند که کم و کاستی های زیادی هم در کارشون هست اما تقصیر کار مطلق هم نیستن
بگذریم ………
Dragon
۱۸ تیر ۱۳۹۸من خودم به طراحی و دیزاین خودرو علاقه شدیدی دارم ولی متاسفانه اصلا امکاناتش فراهم نیست. من خیلی پیگیر مسابقات طراحی شدم ولی بیشتر از یکی و دوتا نیست.به نظر من باید خودمون تو هر عرصه ای دست به کار بشیم اگر بشینیم و منتظر بمونیم که یکی بیاد کاری واسمون انجام بده که دیگه فاتحمون خوندس
نظر شما چیه؟
سید حبیب اله افخمی
۱۵ آبان ۱۳۹۸موافقم..وقتی میخوای کاری بکنی باید هر چی از دستت برمیاد انجام بدی
استعدادتو خودت شکوفا کنی..بعدش بقیشو خدا درست میکنه
تو خودتو نشون بده..کار درجه یک مثل بارون از آسمون واست میاد..مطمئن باش
A
۱۷ آذر ۱۳۹۹سلام ٬ اگر به طراحی علاقه ی زیادی نداشته باشیم ولی به ساخت و طراحی خودرو های جدید علاقه مند باشیم بازهم امکان پیشرفت در این حرفه وجود داره ؟
(ali (CHEVY NOVA
۵ شهریور ۱۳۹۵حالا که بحث شیرین طراحی خودرو هستش پدال لطف کنه از طراحان بزرگی مثل ویرجیل اکسنر . هارلی ارل و بیل میشل مطلب کاملی بزاره
از افتخارات هارلی ارل بگم که اولین نفر در دنیا بود که کانسپت ها رو در 1938 به وجود اورد و بیوک وای جاب به عنوان اولین کانسپت دنیا رو بوجود اورد و در 1951 بیوک لسابر رو طراحی کرد که از نظر مجلات معتبر خودرو زیباترین کانسپت دنیا لقب گرفت
و دیگر افتخار ارل این بود که در 1927 مرکز طراحی 24 ساعته جنرال موتورز رو بنا نهاد و از خانوم ها در اون مرکز برای اولین بار استفاده کرد چون معتقد بود خانم ها رنگ ها رو بهتر از اقاون میبینند
(ali (CHEVY NOVA
۵ شهریور ۱۳۹۵البته اینم بگم برای طراحی داخلی اتومبیل ها و رنگ بندی اونها از خانوم ها استفاده میشد
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵بله متاسفانه شرایط اصلا فراهم نیست.
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵دقیقا درست گفتید
امین خوارزمی
۱۰ اسفند ۱۳۹۷سلام شاید من جوون ترین کسی باشم که این صفحه رو باز کرده.می خوام بگم تورو خدا امیدتون رو از دست ندین.من هرچی ایده دارم قبل از اینکه کهنه بشه رو کاغذ میارم بعدم هر سال اونا رو میسوزونم تا جدیدیش به ذهنم بیاد.من طراح های خودرو اونم نه کپی بلکه اونایی که تو ذهنمه رو می کشم.هرچه قدر لفتش بدین دیر میشه.15 سال
رضا
۲۰ دی ۱۳۹۸کسانی که وضع خودشون رو نمیتونن تغییر بدن ، دنیا رو میخواستن تغییر بدن ؟
مشکل همینجاس ! یگانه نابغه گان و از آسمان افتاده گان جهان سوم لطف کنن وضع خودشون و اتاقشون رو تغییر بدن، تغییر دنیا طلب جهانیان
امیر
۵ شهریور ۱۴۰۲از اون بیشتر چقدر زیادن آدم هایی که همیشه دنبال پیدا کردن علل شکستشون هستن و هیج وقت حاضر به تلاش کردن برای موفقیت نیستن…
محمد حسین
۵ شهریور ۱۳۹۵من همیشه دوست داشتم برای بنز یک کوپه فوق لوکس طراحی کنم . گه گاهی هم که یه مداد و کاغذ پیدا میکردم یه کارایی هم انجام میدادم. اما وقتی مرسدس میباخ ویژن6 رونمایی شد دهنم باز موند! چون سبک و سیاقش با اون طرح توی رویاهام فقط در فرم چراغ ها باهم فرق داشت!
سودازده
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷منم خیلی وقتا شده طرح میکشیدم(و میکشم) بعد میبینم سال دیگش یا2سال دیگش همون کمپانی ای که حتی ارمش رو هم رو طرحم پیاده کردم ماشین رویاهای منو میده بیرون…
خیلی دوس دارم وارد این صنعت بشم…
حتی اگه99سالم هم بشه بازم تو فکرشم
من عاشق چه کنم که به عشق تو دچارم
اگرم سر برود نرود سودایت…
(این شعر رو هم فی البداهه گفتم) چه تلخه دوری… :(
نوید جهرمی
۵ شهریور ۱۳۹۵مبحث مورد علاقم بود.
ممنون از جناب نهندیان فرد.
پدال اگر امکانش هست ادامه بدید و به دوستان علاقه مند کمک کنید تا مبحث طراحی همینجا تموم نشه.
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵کاملا موافقم
مسعود
۵ شهریور ۱۳۹۵آقا چطوری اسکچ رو شروع کنیم.
من تقریبا هیچ وقت نتونستم خطوط مورد نظرم رو با زاویه دلخواه روی کاغذ پیاده کنم.
ممنون میشم آموزش اسکچ بزارید.
Rouzbeh
۵ شهریور ۱۳۹۵بزرگترین رویای من هم طراحی خودرو و کامیون تو سطح های بالاست . ولی چه کنم که این جا جاش نیست .
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵امیدتو از دست نده
آرین
۵ شهریور ۱۳۹۵سلام یه سوالی داشتم لطفا اونایی که تجربه دارن جواب بدن من 14 سالمه من به رشته ی طراحی صنعتی که توش طراحی خودرو هم هست به شدت علاقه مندم و میخوام همین رشته رو برای تحصیل انتخاب کنم آیا باید برای تحصیل به خارج سفر کنم یانه؟
ممنون
نوید جهرمی
۶ شهریور ۱۳۹۵همینجا هم میتونید این رشته رو بخونید و برای ادامه تحصیل به یه دانشگاه معتبر برید. بستگی به خیلی چیزا و شرایط داره.
فعلا بهترین کار اینه ک از الان تمرین کنید و خودتون رو تقویت کنید. و نمره های مدرسه تا پایان دبیرستانتون رو بالا بیارید. این جور چه بخواید کنکوربدید و همینجا تحصیل کنید و چه بخواید برای رفتن ب خارج اقدام کنید دستتون پره و چیزی رو از دست نداده اید.
آرین
۶ شهریور ۱۳۹۵خیلی عالی
یوسف
۴ فروردین ۱۳۹۸بله
حميد
۵ شهریور ۱۳۹۵بعضی از کشورها از قدیم به طراحی زبانزد بودنند
اما کشور خودمون
فکر کنم پدران ما خیلی بهتر از ما طراح بودنند برا مثال یک مسجد قدیمی رو با یک جدید مقایسه کنید
Sina
۶ شهریور ۱۳۹۵من خودم یک طراحی داشتم تمیتونم بگم ممکنه به ضررم شه خخخ
فقط میخواستم بگم نام برندشو نام افتخار امیز پیکان اسمشم g738 یعنی موتور 3.8 لیتر و g746 یعنی موتور 4.6 لیتر که قرار بود رقیب بی ام و سری 5 و بنز e باشه هردفعه به اینا فک میکنم میبینم چجوری فروش میره لعنت بهش اگه طرح من بود نصف اینام فروش نمیکرد در این که چه ساست هایی داشتم که بتونه به راحتی شکستشون بده و حای به رقیبای ژاپنی مثل gs هم چیره بشه بازم نمیتونم بگم خخخ بچه زرنگی ام هستم افسوس که تغییر رشته دادم و رفتم تجربی و پزشکی و …
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵خیلی باحالی
احسان
۶ شهریور ۱۳۹۵کلا از خیلی چیزا محرومیم، نبود پول بتر هم هست عزیزان دل
یاسین
۶ شهریور ۱۳۹۵سلام به همه!ممنون بابت مطلبتون،زیبا بود.یاد طراحی ساده خودم افتادم که سال ۹۰ اومدم برا شرکت سایپا جلو داشبورد رو با تمامی امکانات که لازمه اش بود حتی بیشتر،منقش به لوگو سایپا کشیدم و در نهایت نمی دونم چی شد و سر از کجا درآورد!هی روزگار هی!
OmiD
۶ شهریور ۱۳۹۵اول ازهمه باید بگم که واقعا اونا چه بهایی واسه دانشجوهاشون میدن که همه چیز رو عملی و فنی یاد بگیرن و استعدادهاشون شکوفا بشه و اما اینجا ما باید درسهایی رو بگذرونیم که هیچ ربطی به رشته و آینده کاریمون نداره و هیچوقت استفاده نمیشه. و کمتر دانشگاهی عملی و فنی یاد میدن.
دوم اینکه : متاسفاته تو ایران اصلا رشته یا دانشگاهی واسه طراحی خودرو نداریم!
و البته نیاز ندارن. چون زحمتشو چینی ها میکشن!!!
سوم اینکه: راستش من کاردانی معماری خوندم و خیلی به خودرو و طراحی خودرو علاقه داشتم و دارم. و معماری رو فقط واسه یاد گرفتن طراحی رفتم. ولی الان که به اینجا رسیدم متوجه شدم که باید از ایران رفت تا بتونی یک طراح خوب خودرو بشی
نمیدونم چطوری و از کجا و کدوم کشور و…باید شروع کرد؟
میخواستم بدونم آیا از دوستان این سایت کسی طراحی خودرو خونده ؟ اگه میشه راهنمایی کنه
امین
۶ شهریور ۱۳۹۵من 16 سالمه از وقتی که یادم میاد عاشقانه ماشین هارو دوست داشتم. و دوست داشتم یه اثری تو دنیای خودرو بزارم مثلا یک کمپانی خودروسازی داشته باشم مثل پاگانی یا کنیخزگ اول میخواستم از راه طراحی وارد دنیای خودروسازی بشم طراحی هم میکردم ولی الان فکر میکنم از راه مهندسی میشه بهتر وارد بشم نظر شماچیه؟
احمد باقری
۷ شهریور ۱۳۹۵انگیزه، تلاش، پشتکار لازمه، ولی شرایط هم شرطه.
morteza
۲۶ شهریور ۱۳۹۵با عرض سلام خدمت علاقه مندان طراحی خودرو
برای شروع طراحی خودرو بهتره طراحی دستی رو خیلی بالا ببرید
1سعی کنید روزانه 3 ساعت طراحی(بیشتر روی خط کار کنید که خط خوب حجم خوب ایجاد میکنه)کنید
2به کلاس ها و آموزشگاه های طراحی و بخصوص طراحی صنعتی برید
3حتما نرم افزار طراحی 3 بعدی رو یاد بگیرید چون این روزها طرح ها کانسپت ارائه میشه و تو فضای دو بعدی نشون دادن کیفیت و خلاقیت طرح خیلی سخته و غیر ممکنه
4برای درخشش در زمینه طراحی خودرو شرکت در مسابقات خیلی مهمه چون بهتر دیده میشید
5وقتی وارد دانشگاه شدید کار خودتون رو انجام بدید چون دانشگاه هیچی به شما یاد نمیده به غیر از اساتید خوب!!
6طراحی خودرو خیلی سخت تر از اون چیزیه که تصورشو کنید پس سعی کنید بیشتر طراح فنی باشید تا طراح کانسپت
7 یک نصیحت اگر انسان با اراده ای هستید وارد این رشته شوید چون سختی های زیادی برای ورود به شرکت ها رو دارید…
همونطور که میگن خواستن توانستن است
شرط توانستن نیز خواستن است
موفق باشید…..
Mohammad
۲۶ دی ۱۳۹۶سلام خوبین ؟ من 17 سالمه و از کودکیم به ماشین علاقه داشتم الان هم خیلی به خودرو و طراحی بدنه خودرو علاقه و استعداد دارم جایی که زندگی میکنم هم دسترسی آنچنانی ندارم لطفا میشه که راهنماییم کنین ؟ ممنون
ممد
۲ مرداد ۱۳۹۷سلام خسته نباشین
میخواستم بدونم چطور باید طرحی که تو فکرمون هست رو کاغذ پیاده کنیم اصلا درست در نمیاد.
Angelina
۱۴ مرداد ۱۳۹۷سلام من طرحم رو کشیدم ولی نمیدونی به کی و چه جوری پیشنهاد بدم؟
Mehdi solymani
۱۳ آبان ۱۳۹۷اینایی که میدونن جواب بدن برای طراحی کردن حتمابایدمدرک ازدانشگاه داشته باشم
محمد
۲۲ دی ۱۳۹۷سلام دوستان.من ۲۳ سالمه و علاقه زیادی به طراحی خودرو دارم!از سنین ۱۳_۱۴ سالگی هم طراحی رو به صورت اختصاصی برای اتومبیل شروع کردم ولی موقع دانشگاه رفتن رشته مهندسی رو انتخاب کردم و الان پشیمانم!!!آیا شروع دوباره تحصیل در رشته کارشناسی طراحی صنعتی کار دروستی هست؟؟؟
بدبخت
۶ فروردین ۱۳۹۸من طراحی رو خیلی دوست دارم و طراحی من خیلی خوب هست ولی توی ایران نمیشه چون وسایل مورد نیاز نیست و سایپا و ایران خودرو از ماشین های الکی دست برنمی دارن
reza
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸من هم به ساخت ماشین علاقه ی زیادی دارم ولی اینجا نه جا نیست نه به جای میرسی ولی اگه تلاش کنیم به جای میرسیم من سنم 15سال و ارزوم یک شرکت خودرو سازی داشته باشم
عباس
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸سلام میشه شرایط ورود به این رشته رو بگید باید معدلت چند باشه و چه درسایی رو باید در پایه دهم بخونیم و در خارج از کشور راحت شغل برای این رشته پیدا میشه؟ ممنون میشم اگه جواب بدید??
امیرحسین
۳ مرداد ۱۳۹۸سلام من 17سالمه و رشته مکانیک خودرو هستم به طراحی و ساخت خودرو هم علاقه زیادی دارم
تا حالا طرح های زیادی رو کشیدم و همچنین ماکت هایی میسازم که انواع آپشن های روز ویا ساخت خودم رو دارن.
بنظرتون چجوری میتونم وارد صنعت خودرو سازی بشم ؟
آیا با رشته مکانیک امکان پذیر هست؟
به راهنمایی عزیزانی که تجربه دارن احتیاج دارم لطفاا…
سید حبیب اله افخمی
۱۵ آبان ۱۳۹۸بله..از مکانیک میتوان برای ارشد طرحی خودرو خواند اما دانشگاه برای این رشته محدود است و بازارکار راکد در ایران دارد برای خارج تلاش کن
ان شا الله ههمون به خواستمون و این رویا برسیم
سید حبیب اله افخمی
۱۵ آبان ۱۳۹۸بسم الله الرحمن الرحیم
بچه ها سلام،منم مثل خیلی از شما به این رشته و حرفه علاقه مندم . کارخونه های خودرو سازی ای که مردم ما رو از داشتن ماشینهای خوب و استاندارد محروم کردند و نمیگذارند مردم خودرو خوب سوار بشن رو باید یا باید براه بیاریم یا افسار این اموراتو از دستشون بگیریم.. من میخوام با توکل بر خدا و تلاش در این زمینه یه راه برای رفتن به کشورای توسعه یافته در طراحی خودرو برم و این مهارتو یاد بگیرم..اگه همه با هم بخوان میشه این سایپا و ایران خودرو و اینارو جمشون کرد.من میخوام یاد بگیرم و این مهارتهارو در کشورم به اشتراک علاقه مندان بزارم..هرکی علاقه داره بسم الله…یادتون باشه که آب میتونه سنگو سوراخ کنه چون تلاششو از دست نمیده،من نه از پشت کوه اومدم و نه از مرفهین بی دردم..بیاین برای کاری که دوست داریم تمام تلاشمونو بکنیم و باعث افتخار کشورمون بشیم
ما از بقیه چی کم داریم که نباید ماشین ایرانی درجه یک بسازیم مثل خیلی کشورای دیگه روش آرم کوروش کبیر و سرزمین پارس باشه
من تمام تلاشمو میکنم که به این هدف برسم
اما میدونین تنهایی نمیشه..وقتی که یک گروه محکم قوی و پایه داشته باشی میتونیم خیلی بهتر سریعتر و راحت تر به اون هدف مشترکمان برسیم
من اگه برم برای یادگیری میرم و مطمئنن هر چی یاد بگیرم رو سعی میکنم به کشور خودم بیارم
وقتی من منم و تنها بخوام کاری بکنم میتونن خیلی راحت جلوی منو بگیرن ولی وقتی ما هممون با هم یک کار تیمی بزرگ را انداختیم که پشت هم بودیم
اونوقت کسی نمیتونه مانع کار ما بشه
بیاین با هم بسازیمش
باور کنید میتونیم
به شرط این که برای رویامون بجنگیم
اول ماشین استاندارد برای خودمون بسازیم
بعدش کم کم چیزای دیگه
چرا وابسته باشیم
چرا …وقتی میتونیم جنس خوب داشته باشیم به چیزای بدردنخور قانع بشیم
من منظورم فقط ماشین نیست
من کاری که خواستمو انجام میدم
تمام تلاشمو میکنم و به خدا توکل میکنم
حداقلش اینه ازین که کارمو انجام دادم عذابوجدان و ناراحتی ندارم
خیلی وقتا خیلی چیزا اونطور که دوست داریم نیست…به هر دلیلی ..ما خودمون باید درستش کنیم
به امید دیدن آینده ای سرشار از توسعه و موفقیت برای کشور و مردم عزیزم!
FATHICo
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹موافقم. منم هستم.
thefathico جیمیل و اوتلوک
H+
۶ مرداد ۱۳۹۹سلام.
《ان شاء الله》 منم هستم.♡
محمد رضا سیستانی
۹ بهمن ۱۳۹۸با سلام . از آنجاییکه حقیر بعد از سالها تحقیق و بررسی موفق به طراحی صنعتی خودرو دو نفره تک سیلندر با عرض ۸۵ سانتی متری به شماره ثبت ۱۷۴۸۵ و جواز تآسیس 1313800 از اداره صنایع شدم . که باعث حل مشکلات ترافیک ُ آلودگی هوا ُ مصرف بنزین ُ پارکینگ و …. شدم . ( شرح حال را میتوانید با جستجو از طریق سرچ در گوگل : {موج مخترع اصفهانی} دریافت کنید ) ولی متاسفانه به جز تشویق هیچگونه حمایت مالی از طرف مسولین نشدم . با وجود اینکه در کشورهای خارج همه گونه حمایتی از این طرح ها به عمل می آید . لذا مستدعی راهنمایی های لازم را در این زمینه جهت تولید انبوه مبذول فرمایید .
FATHICo
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹واقعا کار شما شایان توجه است، لکن درنظر داشته باشید با جمشید آرین چه کردند. جناب آرین اگر حمایت میشد الان ایران بسیار بالاتر از امثال تسلا قرار میگرفت. حداقل دین ما با اینطور رفتارها با مخترعین مخالفه، از مذهبی ها کمک بگیرین.
براتون آرزوی موفقیت میکنم.
FATHICo
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹کلا خوراکم طراحی بود و بجای نوشتم تمرین یا گوش کردن به معلم نقاشی میکشیدم. یادمه یبار که تو کلاس طراحی میکردم یه پسگردنی حسابی از معلم فیزیک خوردم? که بهم گفت بزارش کنار، این چیزا بدرد نمیخوره
البته من گلایهای از معلم ندارم، ولی شاید وقتی ونگوگ هم نقاشی میکشید یه عده فکر میکردن که کار بی اهمیتی میکنه? یا مثلا طراحیهای داوینچی بنظر خیلیها نامفهمومه، اما هر کدومشون یه اثر مهندسی عالیه. پس اصلا اهمیتی نداره که دیگران چی فکر میکنن. این رو در نظر بگیرید که افراد معمولی از درک بیشتر ایدههایی که به ذهن مهندسها(هندسه دانها) میاد، عاجز هستن.
با اینکه تو دانشگاهم مهندسی برق خوندم، و نظر به بیت شریف «کس نخارد پشت من…جز ناخن انگشت من» تابحال چند مدل موتور با حجم، زاویه و تعداد سیلندر مختلف، سیستم کنترل موتور، گیربکس تک کلاچه و دوکلاچه، و بزودی موتور BLDC بهینه برای سیستم محرکه خودرو، سیستم مدیریت شارژ برای خودروی الکتریکی و موتور برقی رو طراحی و آماده کردم و خواهم کرد که انشالله و بکمک دوستان در آیندهای نه چندان دور عملی کنم.
از اولشم اونقدر که با طراحی و پیاده کردن ایده حال میکردم، زیاد با درس و مشق حال نمیکردم (با اینکه نمرههام بد نبود).
ولی بدونین که بدون داشتن سواد کافی، هیچ کاری از دست آدم بر نمیاد. علی الخصوص ریاضیات پیشرفته، فیزیک، کامپیوتر و البته زبان.
به امید روزیکه ایدههامون رو عملی کنیم?
عرفان رسولی نیا
۲۷ تیر ۱۳۹۹اگه اموزشگاه یا استادی پیدا کردین که اموزش بدن طراحی خودرو رو اطلاع رسانی کنید به منم اطلاع بدین چند وقت که چه عرض کنم چندسالی هست دنبالشم ولی نه کلاسی موجوده نه استاد اگرم استادی بوده اموزش نمیدادن
H+
۶ مرداد ۱۳۹۹سلام. منم علاقه خاصی به طراحی خودرو دارم.
و منم در به در آموزش
مهدی
۴ شهریور ۱۳۹۹سلام
با عنایت به اینکه ما ایرانی ها دارای ایده و خلاق در تمام حرفه ها هستیم نیازمند آموزش هستیم و این وظیفه کسانی است که میتوانند کمک و آموزش بدهند بی صبرانه مشتاق روزنه ای از امید به رسیدن به آموزش هستیم
اگر مسیری برای آموزش دادن هست
بسم الله
مهرشاد
۱۳ آذر ۱۳۹۹به نظرتون تو ایران، برای طراح خودرو شدن چه کنکوری باید داد؟ کنکور ریاضی یا هنر؟ یعنی باید از مهندسی مکانیک وارد این رشته شد یا از رشته های مرتبط با هنر؟ منظورم از طراحی خودرو، طراحی بدنه است، نه طراحی موتور خودرو و…
mohammad reza
۳۰ آذر ۱۳۹۹دقیقا درسته من هم شدید طراحی انجام میدهم و روزی چهار پنج ساعت روظ کار میکنم اما وقتی امکانات نیست به درد نمیخوره یه فاتحه برای خودمون بخونیم
mahdi-abdi
۱ بهمن ۱۳۹۹بنده خودم وقتی متوجه میشم کسی از طرحام با خبر نمیشه نا امید میشم چون اینطوری واقعا به درد نمیخوره